Geref. Gem in Ned. (b.v.): hoe verder?
Overigens zou ik willen voorstellen terug te keren naar het oorspronkelijke onderwerp van dit topic: de GGN-bv. Ik denk dat er niet heel veel meer valt te zeggen dan reeds is gezegd in deze reeks van berichten (300 inmiddels!). Een ding misschien nog. In de jaren sedert 1980 is er nooit een student in deze 7 gemeenten geweest. En dat terwijl de DKO toch noemt in artikel 19: De gemeenten zullen, voor zoveel noodig, arbeiden, dat er studenten in de Theologie zijn, die door haar onderhouden worden.
Was het zo moeilijk om in deze 26 jaar studenten te vinden in deze 7 gemeenten?
Was het zo moeilijk om in deze 26 jaar studenten te vinden in deze 7 gemeenten?
Atze
Herman schreef:Je hebt inderdaad gelijk, astroguy. Als je het congregationalisme als kerkvisie hebt, dan is inderdaad elke gemeente een belangrijk onderdeel in het lichaam van Christus en is ieder gerechtigd zich Kerk te noemen.
Maar deze gemeente heeft die visie niet. Die hebben een zeer enge visie van de kerk in zijn geheel, en beschouwen zichzelf ook als een klein clubje, een armzalig overgebleven kuddetje. Ze hebben zich proberen aan te sluiten, dat moet hiertegenover wel weer gezegd worden. Enkele principes (die ik niet weet) echter waren onopgeefbaarder dan het lidmaatschap van een kerkverband.
En daarmee kan je objectief gezien wel van een clubje spreken, evenals we vroeger conventikels en gezelschappen hadden. Kleine groepjes mensen, teruggetrokken van alles en een ieder en geen deel uitmakend van een breder kerkverband.
Dit heeft niets met verwijt te maken, maar het stemd wel wat droefgeestig.
je hebt het heel goed onder woorden gebracht herman...
ik meen dat er in Maarsbergen ook weer zo n clubje is....(zou zelfs kunnen dat ze banden met dhr Ippel hebben)
zonder kwetsend te willen zijn, op rf las ik over geestelijke hoogmoed, nou sorry....
misschien dat het meer heerst dan wij denken....maar
ik weet dat we eerst onze hand in eigen boezem moeten steken, bij deze!
De sacramenten zullen wel door bevriende dominee's vervuld worden (wie?) Het lijkt me sterk dat de sacramenten overboord gaan.
Ds. Wink kwam bij mij in een doopdienst over alsof het einde er bijna is. Hij vroeg zich af welk nut dat dopen nog had. Misschien dat er toch nog 1 tussen zat die toegedaan moet worden.
Ook heb ik van verschillende mensen vernomen dat er een toenemende belangstelling is naar de hersteld hervormden al geloof ik niet dat Gemeenten massaal overstappen.
Verder hoop ik toch wel op een leegloop van dit kerkverband zolang het blijft zoals het nu gaat.
Ds. Wink kwam bij mij in een doopdienst over alsof het einde er bijna is. Hij vroeg zich af welk nut dat dopen nog had. Misschien dat er toch nog 1 tussen zat die toegedaan moet worden.
Ook heb ik van verschillende mensen vernomen dat er een toenemende belangstelling is naar de hersteld hervormden al geloof ik niet dat Gemeenten massaal overstappen.
Verder hoop ik toch wel op een leegloop van dit kerkverband zolang het blijft zoals het nu gaat.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Huh, belangstelling voor hersteld hervormden vanuit de GGNbv??Daar kan ik me totaal niets bij voorstellen. Misschien dat er nog wat voeling is met de gemeente van ds De Jong uit Staphorst en enkele gelijkgezinde predikanten, maar dan houd het wel op qua geestelijke verwantschap.Gian schreef:De sacramenten zullen wel door bevriende dominee's vervuld worden (wie?) Het lijkt me sterk dat de sacramenten overboord gaan.
-
Ik moet erbij zeggen dat het vooral de jongeren betreft. Dat komt voort uit het idee dat de HHK de kerk is zoals die door God gegeven is en de oudste papieren heeft.
Laatst gewijzigd door Gian op 03 jan 2008, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
ik heb niks gezegd 
:roll:

Ander schreef:Hoho, andersom zul je bedoelen!!entiteitxx schreef:Twordt tijd dat ze zich ontdoen van hun dwalingen en terugkeren naar de GG.
:roll:
Kaw schreef: Wat was het geschilpunt waardoor deze gemeenten niet samen kunnen gaan met de GG(i)N?
-
-
-
of Ds J van der Sleen uit Scherpenissefreek schreef:Ze kunnen Barend Ippel uit Werkendam benaderen. Die wil vast wel dominee worden bij de buitenverbanders.Ander schreef:Zorgelijke ontwikkeling!Kaw schreef: Wat was het geschilpunt waardoor deze gemeenten niet samen kunnen gaan met de GG(i)N?
Er staan mensenkinderen aan het roer van beide verbanden die moeite hebben met het verder kijken dan het eigen gelijk. Wanneer, naar de mens gesproken, ds. Wink wegvalt zal voor sommige gemeenten de weg terug open liggen en voor anderen zal een andere oplossing gezocht worden, ze sluiten aan bij een ander verband (OGG, ook niet echt rooskleurig) of de gemeenten vallen uit elkaar.