Geplaatst: 13 sep 2006, 16:54
[quote="Bert Mulder"]geheiligd betekend toch wel behouden.
Geheiligd betekend afgezonderd tot het koninkrijk van Christus. Niet er dicht bij staan.
Christus belooftd ons dat de uitverkoren kinderen van gelovige ouders behouden zullen worden. Niet alle kinderen, dat kan niet, dan zou Ezau ook behouden worden. Maar alle uitverkoren kinderen. En die worden normaal vroeg in hun levend bekeerd, en door hun ouders in het geloof opgevoed.
En dit is geen veronderstelde wedergeboorte, zoals Dr. Kuiper wilt. Dr. Kuiper veronderstelde iets dat hij wist niet waar te zijn. Dr. Kuiper zou zeggen dat we moesten veronderstellen dat Ezau tot het gelovige zaad zou behoren.
Nee, wij zeggen dat de UITVERKOREN kinderen tot het gelovige zaad behoren.
En dat geeft troost, er is geen veronderstelling aan, geen twijfelen. Het zijn God's beloften. En die zijn zeker.
[quote]
Alle kinderen dopen, alle kinderen hetzelfde teken en zegel.
Bij alle kinderen de Naam van de Drieenige God uitspreken.
Bij alle kinderen de uitspraak dat ze in Christus geheiligd zijn.
Uitverkiezing? Jazeker.
Alle kinderen behouden? Nee, alleen de uitverkoren kinderen.
Door jouw toevoeging van het woord uitverkiezing, dat in het formulier nergens staat, klopt het wel zo.
Maar goed, het is of het woord 'uitverkoren' inlassen of 'geheiligd zijn' anders interpreteren. Het komt ophetzelfde neer.
Ik persoonlijk vind het minder sterk om een woord in te lassen dat er helemaal niet staat om het kloppend te maken. Ik houd het liever bij de letterlijke betekenis van heilig, wat afgezonderd betekend.
Dan klopt het ook.
Ik ga verder:
Wij weten niet wie uitverkoren is, dus allemaal dopen. geen verkiezing voorop.
Tot zover nog geen probleem.
Maar bij mij komt nu het punt van aanbod van genade, dat nog vers in het geheugen ligt, direct naar voren.
Voor het aanbieden van genade wordt wel de verkiezing voorop gezet. Daarbij wordt Evangelie beperk het tot voorstellen van genade omdat we niet weten wie er uitverkoren is.
God biedt geen genade aan aan niet-uitverkorenen, als ik je goed begrepen heb.
De Doop is een Belofte en een genade aanbod.
Alle kinderen gedoopt. Alle gemeenteleden dus.
God Biedt alle kinderen behoud. Bieden=belofte, hetzelfde woord.
Daar ligt een verschil in omgaan met deze zaken.
Hoe moet ik dat zien?
Geheiligd betekend afgezonderd tot het koninkrijk van Christus. Niet er dicht bij staan.
Christus belooftd ons dat de uitverkoren kinderen van gelovige ouders behouden zullen worden. Niet alle kinderen, dat kan niet, dan zou Ezau ook behouden worden. Maar alle uitverkoren kinderen. En die worden normaal vroeg in hun levend bekeerd, en door hun ouders in het geloof opgevoed.
En dit is geen veronderstelde wedergeboorte, zoals Dr. Kuiper wilt. Dr. Kuiper veronderstelde iets dat hij wist niet waar te zijn. Dr. Kuiper zou zeggen dat we moesten veronderstellen dat Ezau tot het gelovige zaad zou behoren.
Nee, wij zeggen dat de UITVERKOREN kinderen tot het gelovige zaad behoren.
En dat geeft troost, er is geen veronderstelling aan, geen twijfelen. Het zijn God's beloften. En die zijn zeker.
[quote]
Alle kinderen dopen, alle kinderen hetzelfde teken en zegel.
Bij alle kinderen de Naam van de Drieenige God uitspreken.
Bij alle kinderen de uitspraak dat ze in Christus geheiligd zijn.
Uitverkiezing? Jazeker.
Alle kinderen behouden? Nee, alleen de uitverkoren kinderen.
Door jouw toevoeging van het woord uitverkiezing, dat in het formulier nergens staat, klopt het wel zo.
Maar goed, het is of het woord 'uitverkoren' inlassen of 'geheiligd zijn' anders interpreteren. Het komt ophetzelfde neer.
Ik persoonlijk vind het minder sterk om een woord in te lassen dat er helemaal niet staat om het kloppend te maken. Ik houd het liever bij de letterlijke betekenis van heilig, wat afgezonderd betekend.
Dan klopt het ook.
Ik ga verder:
Wij weten niet wie uitverkoren is, dus allemaal dopen. geen verkiezing voorop.
Tot zover nog geen probleem.
Maar bij mij komt nu het punt van aanbod van genade, dat nog vers in het geheugen ligt, direct naar voren.
Voor het aanbieden van genade wordt wel de verkiezing voorop gezet. Daarbij wordt Evangelie beperk het tot voorstellen van genade omdat we niet weten wie er uitverkoren is.
God biedt geen genade aan aan niet-uitverkorenen, als ik je goed begrepen heb.
De Doop is een Belofte en een genade aanbod.
Alle kinderen gedoopt. Alle gemeenteleden dus.
God Biedt alle kinderen behoud. Bieden=belofte, hetzelfde woord.
Daar ligt een verschil in omgaan met deze zaken.
Hoe moet ik dat zien?