Pagina 21 van 43
Geplaatst: 13 sep 2006, 08:55
door Hendrikus
Christiaan schreef:Een vriendin van mij, zit op het conservatorium. Die heb ik gevraagd naar hoe men daar werkt. En gevaagd of ze bepaalde muziek kende. Erg veel muziek die ik wel ken kende zij niet.
Je kunt je ook nog afvragen hoe erg het is dat iemand de uitsterste uithoeken van de orgelliteratuur (nog) niet heeft ontdekt. Je begint als conservatoriumstudent bij de basis, dus ze zal eerst Bach, Buxtehude, Mendelssohn, Messiaen etc. gaan spelen. First things first. En als iemand dàt heel goed en heel mooi speelt, is dat een prima basis om op verder te gaan. Dat Justinus a Desponsatione en Jacob de Neufville nog niet in beeld zijn gekomen, is absoluut geen beletsel om mooi muziek te kunnen maken. Dus waar hebben we het eigenlijk over?
Geplaatst: 13 sep 2006, 09:11
door Christiaan
wim schreef:Christiaan schreef:
Nee, iets niet mooi vinden heeft niet met het conservatorium te maken. Daar laten ze je nootjes stampen, maat leren je maar weinig over oude orgelmuziek.
Nou nou, ik ken genoeg conservatoria-afgestudeerden die veeeel meer kunnen dan nootjes stampen (wat betekent dat eigenlijk?).
Muziek instuderen, muziek instuderen en muziek instuderen.
Geplaatst: 13 sep 2006, 09:15
door Christiaan
Hendrikus schreef:Christiaan schreef:Een vriendin van mij, zit op het conservatorium. Die heb ik gevraagd naar hoe men daar werkt. En gevaagd of ze bepaalde muziek kende. Erg veel muziek die ik wel ken kende zij niet.
Je kunt je ook nog afvragen hoe erg het is dat iemand de uitsterste uithoeken van de orgelliteratuur (nog) niet heeft ontdekt. Je begint als conservatoriumstudent bij de basis, dus ze zal eerst Bach, Buxtehude, Mendelssohn, Messiaen etc. gaan spelen. First things first. En als iemand dàt heel goed en heel mooi speelt, is dat een prima basis om op verder te gaan. Dat Justinus a Desponsatione en Jacob de Neufville nog niet in beeld zijn gekomen, is absoluut geen beletsel om mooi muziek te kunnen maken. Dus waar hebben we het eigenlijk over?
Over dat men op het conservatorium geen moeite doet, in enkele gelvallen als je een leraar hebt met voor keur voor oude muziek, om studenten kennis te laten maken met onbekendere orgelmuziek. Ik vindt dat conservatoriumstudenten Tunder en Lubeck echt wel moeten kennen. Ik ben promoter van oude muziek, en jij geeft er waarschijnlijk niet zoveel om of oude orgelmuziek wordt gespeeld of niet???
Geplaatst: 13 sep 2006, 09:23
door Hendrikus
Christiaan schreef:en jij geeft er waarschijnlijk niet zoveel om of oude orgelmuziek wordt gespeeld of niet???
how come you there now by?
Geplaatst: 13 sep 2006, 09:32
door Christiaan
Hendrikus schreef:Christiaan schreef:en jij geeft er waarschijnlijk niet zoveel om of oude orgelmuziek wordt gespeeld of niet???
how come you there now by?
Ist a question???
Geplaatst: 13 sep 2006, 09:39
door Hendrikus
Christiaan schreef:Ik ben promoter van oude muziek, en jij geeft er waarschijnlijk niet zoveel om of oude orgelmuziek wordt gespeeld of niet???
Lezen, vriend.
ik schreef:Je begint als conservatoriumstudent bij de basis, dus ze zal eerst Bach, Buxtehude, Mendelssohn, Messiaen etc. gaan spelen. First things first.
Waarmee ik duidelijk heb aangegeven dat de
belangrijke werken uit de hele orgelliteratuur,
ook de oude, eerst aan bod moet komen.
Je kletst dus als je suggereert dat ik dat niet waardevol zou vinden.
Geplaatst: 13 sep 2006, 09:42
door Christiaan
Hendrikus schreef:Christiaan schreef:Ik ben promoter van oude muziek, en jij geeft er waarschijnlijk niet zoveel om of oude orgelmuziek wordt gespeeld of niet???
Lezen, vriend.
ik schreef:Je begint als conservatoriumstudent bij de basis, dus ze zal eerst Bach, Buxtehude, Mendelssohn, Messiaen etc. gaan spelen. First things first.
Waarmee ik duidelijk heb aangegeven dat de
belangrijke werken uit de hele orgelliteratuur,
ook de oude, eerst aan bod moet komen.
Je kletst dus als je suggereert dat ik dat niet waardevol zou vinden.
Goed om te horen, maar het was een veronderstelling. En die kan bevestigd worden en ontkend.
Maar ik vindt Sweelinck, Buxtehude, Bach, Krebs maar een vreemde reeks als belangrijkste componisten van de oude muziek.
Geplaatst: 13 sep 2006, 09:48
door Klavier
Christiaan, speciaal voor jou:
http://www.orgelnieuws.nl/wcms/modules/ ... oryid=1437
En vergeet niet op 'Klik hier om de uitzending te beluisteren' te klikken. Er zitten zelfs concervatioriumdocenten tussen :-)
Geplaatst: 13 sep 2006, 09:49
door Hendrikus
Christiaan schreef:Goed om te horen, maar het was een veronderstelling. En die kan bevestigd worden en ontkend.
Maar ik vindt Sweelinck, Buxtehude, Bach, Krebs maar een vreemde reeks als belangrijkste componisten van de oude muziek.
De naam conservatorium is niet beschermd. Wat let je om een eigen conservatorium te beginnen waar je je eigen methodiek en leerplan met onbekende meesters van vóór 1780 doceert? Zo draag je ook nog een steentje bij aan de opleiding van een nieuwe generatie oude-muziek-specialisten-zonder-kerktoonsoorten.
Geplaatst: 13 sep 2006, 09:51
door Hendrikus
Vooral dat laatste stuk is mooi! :mrgreen:
Geplaatst: 13 sep 2006, 09:54
door Christiaan
Hendrikus schreef:Christiaan schreef:Goed om te horen, maar het was een veronderstelling. En die kan bevestigd worden en ontkend.
Maar ik vindt Sweelinck, Buxtehude, Bach, Krebs maar een vreemde reeks als belangrijkste componisten van de oude muziek.
De naam conservatorium is niet beschermd. Wat let je om een eigen conservatorium te beginnen waar je je eigen methodiek en leerplan met onbekende meesters van vóór 1780 doceert? Zo draag je ook nog een steentje bij aan de opleiding van een nieuwe generatie oude-muziek-specialisten-zonder-kerktoonsoorten.
En dan, dacht je dat men dan met stromen kwam echt niet erg veel organisten vinden oude muziek saai of vinden alleen Buxtehude en Bach leuk. Ik een eigen conservatorium?? Ik geef nog niet eens les.
Geplaatst: 13 sep 2006, 09:56
door Kislev
Christiaan schreef:Kislev schreef:Goldberg variaties van Bach met Glenn Gould
Op wat voor instrument??
Klavecimbel?
Pianoforte?
Tangenflugel?
Piano?
Ik moet je teleurstellen. Het was op een moderne vleugel, had deze namelijk aanstaan:
Glenn Gould speelt Bachs Goldberg variaties
Even schrikken voor de organisten onder ons. Las een keer ergens in een boek dat te oordelen aan het niveau van zijn viool en orgelstukken J.S. Bach waarschijnlijk een beter violist dan organist is geweest. Bach speelde namelijk zowel viool als orgel maar zijn vioolstukken zijn over het algemeen van een pittiger niveau.
Dit bijvoorbeeld:
Milstein speelt Bach
Heb er overigens m'n twijfels bij. Meeste orgelstukken zijn voor de kerk, dan ga je niet je techniek demonstreren etc.
Geplaatst: 13 sep 2006, 09:57
door Christiaan
Hendrikus schreef:
Vooral dat laatste stuk is mooi! :mrgreen:
Grapjas. :mrgreen: :mrgreen:
Geplaatst: 13 sep 2006, 09:59
door Christiaan
Kislev schreef:Christiaan schreef:Kislev schreef:Goldberg variaties van Bach met Glenn Gould
Op wat voor instrument??
Klavecimbel?
Pianoforte?
Tangenflugel?
Piano?
Ik moet je teleurstellen. Het was op een moderne vleugel, had deze namelijk aanstaan:
Glenn Gould speelt Bachs Goldberg variaties
Ook nooit de uitvoering op klavecimbel gehoord?, dat klink toch echt anders.
Geplaatst: 13 sep 2006, 10:00
door Christiaan
Ik kende deze site al, wat wilde je hier mee zeggen??
Oude muziek en dan??
Wat had je hiermee willen berijken of zeggen of opwekken??