hartekreet

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Kijk ook het volgende stukje kretologie eens na
Bert Mulder schreef:Gemoedsgodsdienst
Charismatisch
Emotioneel
Is veel bezig met duivels uit gooien
Ecumenisch
Psychologisch
Arminiaans
en vraag je af welke van die termen niét op menig kerkverband uit de "rechterflank der gereformeerde gezindte" van toepassing kan zijn, c.q. wat er mis mee is. Ik bedoel maar: gemoedsgodsdienst, emotioneel, daar ken ik ook wel staaltjes van... Ware oecumene (....dat zij allen één zijn) is iets om van te dromen, en psychologisch inzicht kan in het pastoraat van grote waarde zijn.

Behalve Grutzmacher kent Bert misschien ook meneer GPPB wel? Die is tenslotte ook aan de overkant (geweest?)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Hendrikus schreef:Kijk ook het volgende stukje kretologie eens na
Bert Mulder schreef:Gemoedsgodsdienst
Charismatisch
Emotioneel
Is veel bezig met duivels uit gooien
Ecumenisch
Psychologisch
Arminiaans
en vraag je af welke van die termen niét op menig kerkverband uit de "rechterflank der gereformeerde gezindte" van toepassing kan zijn, c.q. wat er mis mee is. Ik bedoel maar: gemoedsgodsdienst, emotioneel, daar ken ik ook wel staaltjes van... Ware oecumene (....dat zij allen één zijn) is iets om van te dromen, en psychologisch inzicht kan in het pastoraat van grote waarde zijn.

Behalve Grutzmacher kent Bert misschien ook meneer GPPB wel? Die is tenslotte ook aan de overkant (geweest?)
Even Grutzmacher opgezocht. Wij zijn inderdaad NIET dezelfde belijdenis aangedaan. Hij ondersteund namelijk het aanbod van genade, wat wij beslist afwijzen.

wel eens van GPPB gehoord (denk ik) - bedoen je een zekere Burggraaf? Ook het aanbod van genade, en andere dwalingen aangedaan, zoals baptistische neigingen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Die web site waar naar verwezen wordt komt op mij over als het zoeken naar stokken om de hond te slaan. Ik ben ook niet zo voor de manier van spreken van Sutera (veel stemverheffing e.d. op de emotie inspelen, wat bijvoorbeeld ook Evangelist Schreur deed), maar de manier waarop er hier over gesproken wordt komt mij ronduit onChristelijk over.

Veel van de bezwaren zijn veroordeling door associatie. Het ergste vind ik dat bij punt (g). De beweging is Charismatisch want ze erkennen het gevaar van occultisme en bezetenheid.
Ook bij andere punten is er een probleem (a) kan gevaarlijk zijn, maar dat hoeft niet.
(b) is twee dingen tegen elkaar uitspelen die op geen enkele manier tegenover elkaar staan.
Bij punt (C) zouden Lutzer en Sutera waarschijnlijk niet dingen die achter i.e. staan voor hun rekening nemen. Dit soort dingen worden over het algemeen laster genoemd.
Bij punt (d) zie ik een gevaar, maar wat tussen haakjes staat met een vraagteken erachter is onder de gordel en de schrijver weet vast drommels goed wat Lutzer's antwoord er op is.

(e) is een heel goed punt. Wie dit als negatief punt ziet is blijkbaar heel ver weg van het gebed van Christus om eenheid.

(f) geloof, hoop en liefde, doch de meeste van deze is de liefde (deze uitspraak zit volgens mij dicht bij de uitspraken die bestreden worden.)

In punt (h) wordt een deel van de apostolische geloofsbelijdenis botweg ontkend (een algemene kerk), het probleem van (i), (j) en (k) mag me uitgelegd worden, helemaal begrijpen doe ik het nog niet.

De kritiek op McLeod is mijns inziens nog minder valide. Het noemt iedereen die gelooft dat God nog door andere middelen dan door de Bijbel zich openbaart ketters. Is deze beschuldiging Bijbels te onderbouwen?
e) is een redelijk punt, al moet gezegd worden dat het in de Bijbel over getrouwde vrouwen gaat die hun mond dienen te houden, een getuigenis geven lijkt me niet veroordeeld te worden (Zoals ook mevrouw Peckham dat afgelopen weekend deed). Merk ook op dat ook de dochters van Filippus profeteerden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Hmm ben ik net aan het proberen uit te leggen dat afkeuren door associatie misschien niet helemaal goed is, krijgt Bert het ook gelijk om de oren. Dat is ook niet helemaal oke :|
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Bert Mulder schreef:Website over de leer van de Canadian Revival Fellowship
Wellicht interessant, op deze site word ook gewaarschuwd voor de leer van Maarten Luther:
Laatst gewijzigd door Dathenum op 29 sep 2006, 06:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

MariaW schreef:
Bert Mulder schreef:Ondertussen wat onderzoek gedaan over Dr. Sutera. GEVAARLIJK!

Kijk hier maar eens:

(Uit het RD)
De driedaagse conferentie die tot en met zondag duurde, werd vrijdagavond geopend door L. J van Valen uit Dordrecht. Daarna hield de Zuid-Afrikaan dr. Francois Carr een lezing. Zaterdag stonden drie buitenlandse sprekers, allen betrokken bij een opwekking in eigen gemeente, op het programma.

Dr. Sutera, die in zijn Canadese gemeente in Saskatchewan een opwekking meemaakte, sprak over ”De kracht van het gezamenlijk gebed”. Volgens hem stichtte Jezus eigenlijk geen kerk, maar alleen maar een gebedsbijeenkomst waarbij alle 120 leden aanwezig waren.

Uit Handelingen blijkt dat voorgangers en gemeenteleden voortdurend met elkaar in gebed verenigd waren. „De impact van deze biddende gemeente bleek zo groot, dat de heidense wereld spoedig ondersteboven werd gekeerd. De nood van de huidige kerk en wereld kan alleen opgelost worden met een geestelijke opwekking.”

Volgens dr. Sutera kennen alle opwekkingen een ’verborgen’ bron, namelijk gebedssamenkomsten. De liefde tot het materialisme en het amusement, de hang naar menselijke toejuiching en het egocentrisme, hebben volgens hem het gebedsleven doen verflauwen zodat de kerk geen impact meer heeft.

Ter illustratie van zijn betoog behandelde Sutera de opwekkingen in Wales, Zuid-Korea, de Brooklyn Tabernacle in New York en in zijn eigen Canadese gemeente. Volgens Sutera is niet de preek, maar het gezamenlijk bidden de remedie tegen geesteloosheid.
Goed gereformeerd?
Solus Christus: Alleen Jezus Christus

Jezus Christus, de Zoon van God en tegelijk God zelf, is de enige grondslag voor de verlossing van de mens en is de enige die de mens mag aanbidden.
Sola scriptura: Alleen de Schrift

Uitsluitend de Bijbel geldt als het Woord van God en enige bron van het geloof.
Sola fide: Alleen door het geloof

De mens kan uitsluitend door het geloof in Jezus Christus van zijn zonden worden gered.
Sola gratia: Alleen genade

Verlossing is een gave van God die niemand kan verdienen, maar die alleen via Jezus Christus verkregen kan worden door het geloof.
Vr.54. Wat gelooft gij van de heilige algemene Christelijk Kerk?
Antw. Dat de Zone Gods a uit het ganse menselijk geslacht b Zich een gemeente, tot het eeuwige leven uitverkoren c, door Zijn Geest en Woord d, in enigheid des waren geloofs e, van den beginne der wereld tot aan het einde f vergadert, beschermt en onderhoudt g; en dat ik daarvan een levend lidmaat ben h en eeuwig zal blijven i.
a Eph 4:11-13 Eph 5:26 Joh 10:11 Han 20:28 b Ge 26:4 Opb 5:9 c Ro 8:29 Eph 1:10-13 d Jes 59:21 Ro 1:16 Ro 10:14-17 Eph 5:26 e Han 2:42 Eph 4:3-5 f Ps 71:17,18 Jes 59:21 1Co 11:26 g Mt 16:18 Joh 10:28-30 Ps 129:1-5 h 1Jo 3:14 1Jo 3:19-21 Ro 8:10 2Co 13:5 i Ps 23:6 1Co 1:8,9 Joh 10:28 1Jo 2:19 1Pe 1:5
geen gebedsbijeenkomst dus.

13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen,22) in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben?23) En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?24)
15 En hoe zullen zij prediken,25) indien zij niet gezonden worden?26) Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten27) dergenen, die vrede verkondigen,28) dergenen, die het goede verkondigen!
22) Hoe zullen zij dan Hem aanroepen,
In de rest van Rom. 10, verklaart de apostel het middel, waardoor het ware geloof in Christus wordt verkregen; namelijk door de predikatie des Evangelies, gepredikt van degenen, die daartoe wettelijk gezonden zijn, hoewel deze in allen hare behoorlijke vrucht niet heeft.

23) niet gehoord hebben?
Dat is, geen wetenschap hebben, daar zij door het gehoor van Gods Woord toe gebracht worden; dewijl de kennis noodzakelijk tot het geloof vereist wordt; Joh. 17:3.
Dus de prediking, niet het gebed.
Artikel 27. Van de algemene Christelijke Kerk.
Wij geloven en belijden een enige katholieke of algemene Kerk, dewelke is een heilige vergadering der ware Christgelovigen, al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus, gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen Geest. Deze Kerk is geweest van den beginne der wereld af, en zal zijn tot den einde toe; gelijk daaruit blijkt, dat Christus een eeuwig Koning is, Dewelke zonder onderdanen niet zijn kan. En deze heilige Kerk wordt van God bewaard, of staande gehouden, tegen het woeden der gehele wereld; hoewel zij somwijlen een tijdlang zeer klein en als tot niet schijnt gekomen te zijn in de ogen der mensen; gelijk Zich de Heere gedurende den gevaarlijken tijd onder Achab zevenduizend mensen behouden heeft, die hun knieën voor Baäl niet gebogen hadden. Ook mede is deze heilige Kerk niet gelegen, gebonden, of bepaald in een zekere plaats, of aan zekere personen, maar zij is verspreid en verstrooid door de gehele wereld; nochtans samengevoegd en verenigd zijnde met hart en wil in één zelfden Geest, door de kracht des geloofs.

Artikel 28. Dat een iegelijk schuldig is zich bij de Kerk te voegen.
Wij geloven, aangezien deze heilige vergadering is een verzameling dergenen die zalig worden, en dat buiten haar geen zaligheid is, dat niemand, van wat staat of kwaliteit hij zij, zich behoort op zichzelven te houden, om op zijn eigen persoon te staan; maar dat zij allen schuldig zijn zichzelven daarbij te voegen en daarmede te verenigen; onderhoudende de enigheid der Kerk, zich onderwerpende aan haar onderwijzing en tucht, den hals buigende onder het juk van Jezus Christus, en dienende de opbouwing der broederen, naar de gaven die hun God verleend heeft, als onderlinge lidmaten van één zelfde lichaam. En opdat dit te beter zou kunnen onderhouden worden, zo is het ambt* aller gelovigen, volgens het Woord Gods, zich af te scheiden van degenen die niet van de Kerk zijn, en zich te voegen tot deze vergadering, het zij op wat plaats dat God ze gesteld heeft; ook al ware het zo, dat de magistraten en plakkaten der prinsen daartegen waren, en dat de dood of enige lichamelijke straf daaraan hing. Daarom, al degenen die zich van haar afscheiden of niet daarbij voegen, die doen tegen de ordinantie Gods.

* ambt betekent hier plicht.

Artikel 29. Van het onderscheid en de mertekenen der ware en valse kerk.
Wij geloven dat men wel naarstiglijk en met goede voorzichtigheid, uit den Woorde Gods, behoort te onderscheiden welke de ware Kerk zij; aangezien alle sekten die heden ten dage in de wereld zijn, zich met den naam der Kerk bedekken. Wij spreken hier niet van het gezelschap der hypocrieten, welke in de Kerk onder de goeden vermengd zijn, en intussen van de Kerk niet zijn, hoewel zij naar het lichaam in haar zijn; maar wij zeggen dat men het lichaam en de gemeenschap der ware Kerk onderscheiden zal van alle sekten welke zeggen dat zij de Kerk zijn. De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen. Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods, verwerpende alle dingen die daartegen zijn, houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd. Hierdoor kan men zekerlijk de ware Kerk kennen, en het komt niemand toe zich daarvan te scheiden. En aangaande degenen die van de Kerk zijn, die kan men kennen uit de merktekenen der Christenen; te weten, uit het geloof, en wanneer zij, aangenomen hebbende den enigen Zaligmaker Jezus Christus, de zonde vlieden en de gerechtigheid najagen, den waren God en hun naaste liefhebben, niet afwijken noch ter rechter- noch ter linkerhand, en hun vlees kruisigen met zijn werken. Alzo nochtans niet, alsof er nog geen grote zwakheid in hen zij; maar zij strijden daartegen door den Geest al de dagen huns levens, nemende gestadiglijk hun toevlucht tot het bloed, den dood, het lijden en de gehoorzaamheid van den Heere Jezus, in Denwelken zij vergeving hunner zonden hebben, door het geloof in Hem. Aangaande de valse kerk, die schrijft zich en haar ordinantiën meer macht en autoriteit toe dan den Woorde Gods, en wil zich aan het juk van Christus niet onderwerpen; zij bedient de sacramenten niet gelijk Christus in Zijn Woord verordend heeft, maar zij doet daar af en toe, gelijk als het haar goeddunkt; zij grondt zich meer op de mensen dan op Christus; zij vervolgt degenen die heiliglijk leven naar het Woord Gods, en die haar bestraffen over haar gebreken, gierigheid en afgoderijen. Deze twee kerken zijn lichtelijk te kennen, en van elkander te onderscheiden.
Dus, van de woorden van Dr. Sutera zelf. Wij leren nu een dwaling, de Bijbel, de apostolische belijdenis, de Heidelberger Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis?

Of is Dr. Sutera een heretic?

Als jullie supporters zijn van Dr. Sutera, dan staan jullie open inderdaad van allerlei wind van leer.

Efeze 4:
11 En Dezelfde heeft gegeven sommigen tot apostelen,26) en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten,27) en sommigen tot herders28) en leraars;
12 Tot de volmaking29) der heiligen, tot het werk30) der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus;
13 Totdat wij allen zullen komen tot de enigheid31) des geloofs en der kennis van den Zoon Gods, tot een volkomen32) man, tot de mate van de grootte der volheid van Christus;
14 Opdat wij niet meer kinderen zouden zijn, die als de vloed bewogen en omgevoerd worden met allen wind der leer, door de bedriegerij33) der mensen, door arglistigheid, om listiglijk tot dwaling te brengen;
15 Maar de waarheid betrachtende in liefde,34) alleszins zouden opwassen in Hem, Die het Hoofd is, namelijk Christus;
Ik wist dat het inderdaad in Nederland treurig gesteld was met de kerk. Ik wist niet dat het zo indroevend was.

Dat de Heere Zijn Kerk nog genadig mocht zijn.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 28 sep 2006, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Je citeert romeinen 10 met betrekking tot het woord. Maar zie toch ook eens die eerste woorden die je citeert uit deze tekst. Wij hebben het woord gehoord. Wij weten met ons verstand wat het Evangelie is. En de argumentatie van Paulus lijkt in eerste instantie betrekking te hebben op deze verstandelijke kennis.

Dat de eerste gemeente samenkwam in gebed is vanuit de Bijbel vrij duidelijk. Verder is de tekst van Sutera al eerder aangehaald "als je een samenkomst moet missen (de twee zondagse en de woensdagse gebedsbijeenkomst) laat dan nooit die op woensdagavond aan je voorbijgaan. Hij schat inderdaad dat samen God aanroepen als essentieel in, maar het is ook niet een tegen elkaar uitspelen.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Wellicht zijn de sprekers toch niet helemaal zuiver op de graat. Ik ga in ze in ieder geval deze week beluisteren, zodat ik dit zelf in de praktijk kan horen en beoordelen. Tot dan heb ik er geen mening over.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Dathenum schreef:Wellicht zijn de sprekers toch niet helemaal zuiver op de graat. Ik ga in ze in ieder geval deze week beluisteren, zodat ik dit zelf in de praktijk kan horen en beoordelen. Tot dan heb ik er geen mening over.
Maar wel een vooroordeel??
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Mister schreef:
Dathenum schreef:Wellicht zijn de sprekers toch niet helemaal zuiver op de graat. Ik ga in ze in ieder geval deze week beluisteren, zodat ik dit zelf in de praktijk kan horen en beoordelen. Tot dan heb ik er geen mening over.
Maar wel een vooroordeel??
Ik heb zowel positieve als negatieve zaken vernomen over deze lieden. Verder kan ik altijd redelijk onbevooroordeeld luisteren, dus dat zal waarschijnlijk niet zo'n probleem zijn.

Verder wil ik niet klakkeloos allerlijk wind van leer omhelzen, maar ook weel niet de fout maken van de Erskines, die geruime tijd het werk van Whitefield beoordeelde als zijnde misleiding van de duivel.
Laatst gewijzigd door Dathenum op 28 sep 2006, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Dathenum schreef:
Bert Mulder schreef:
Wellicht interessant, op deze site word ook gewaarschuwd voor de leer van Maarten Luther:


zeker interessant.

Terwijl we allemaal God dankbaar kunnen zijn voor Dr. Maarten Luther, als Zijn instrument voor de Reformatie, en hoewel Dr. Luther niet alle dwalingen van de Roomse Kerk herkende, de website die ik aangehaald heb Dr. Luther in een licht plaatst als een heretic, en niet fair behandeld. Dat mag niet. Dat is beslist niet waar. Ik haal dan ook de referentie tot die website weg van mijn posting.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Dathenum schreef:Wellicht zijn de sprekers toch niet helemaal zuiver op de graat. Ik ga in ze in ieder geval deze week beluisteren, zodat ik dit zelf in de praktijk kan horen en beoordelen. Tot dan heb ik er geen mening over.
Als je de lezing beluisterd die hij gisteren gehouden heeft "God dieper leren kennen", dan zal dat denk ik een heel ander beeld geven. Ik denk dat het eerder (oud)gereformeerd karakter had(inhoudelijk) dan charismatisch. Het was een radicale, krachtige en evenwichtige boodschap over de wedergeboorte en het dragen van het kruis! Als je mannen van God hoort spreken die (in het verleden) krachtig gebruikt zijn in een soeverein werk als opwekking wordt je heel voorzichtig om iets te zeggen.
En dan zijn er hier een paar mensen (net op de (smalle)weg of nog niet eens...!!) en die denken dan even wat er precies verkeerd is en hoe we de Heere in onze greep kunnen krijgen.
Het is bij iedere prediking zo dat we het vlees op moeten eten, maar de botten laten liggen!
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Grace schreef:[
Het is bij iedere prediking zo dat we het vlees op moeten eten, maar de botten laten liggen!
Enge uitdrukking. Je bedoelt daar mee: wat bijbels is neem je mee naar huis en wat niet bijbels is laat je in het kergebouw achter?
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

uitgeworpen schreef:
Grace schreef:[
Het is bij iedere prediking zo dat we het vlees op moeten eten, maar de botten laten liggen!
Enge uitdrukking. Je bedoelt daar mee: wat bijbels is neem je mee naar huis en wat niet bijbels is laat je in het kergebouw achter?
Onder zo'n prediking zit ik gelukkig niet!!
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Kislev schreef:
uitgeworpen schreef:
Grace schreef:[
Het is bij iedere prediking zo dat we het vlees op moeten eten, maar de botten laten liggen!
Enge uitdrukking. Je bedoelt daar mee: wat bijbels is neem je mee naar huis en wat niet bijbels is laat je in het kergebouw achter?
Onder zo'n prediking zit ik gelukkig niet!!
Gelukkig was Paulus ootmoediger....!
Gesloten