Elkaar opbouwen in het geloof

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Wanneer iemand mij liefheeft zal hij zich houden aan wat ik zeg, mijn Vader zal hem liefhebben en mijn Vader en ik zullen bij hem komen en bij hem wonen.

Johannes 14:23
--------------------------------------------------------------------------------

De Vader komt bij je wonen
Onze verbondenheid met de Vader door de Zoon wordt gekleurd door liefde en gehoorzaamheid. Die beide kunnen niet zonder elkaar. Liefde zonder gehoorzaamheid wordt vrijblijvend. Gehoorzaamheid zonder liefde wordt koud. Wanneer we als kinderen van God in liefdevolle gehoorzaamheid aan Hem leven, zullen we steeds meer gaan ervaren dat de Vader ons liefheeft, niet omdat wij liefdevol gehoorzaam zijn, maar in onze liefdevolle gehoorzaamheid. We zullen uit eigen ervaring kunnen spreken over de Vader en de Zoon die bij ons komen en bij ons wonen. Wat een verbondenheid!

Vader, dank U dat ik me door U geliefd mag voelen en zo gehoorzaam kan zijn. Wilt U krachtig bij mij wonen?
Miscanthus

Maar ik verzeker jullie: wat je de Vader ook vraagt in mijn naam – hij zal het je geven.

Johannes 16:23
--------------------------------------------------------------------------------

De Vader vragen
Bidden is met onze vragen naar onze Vader gaan. Als volmaakte Vader weet Hij wat goed en heilzaam voor ons is en dat goede en heilzame wil Hij ons vol liefde geven. Zelf weten we niet altijd wat goed en heilzaam is. Daarom is het ook zo belangrijk om te leren bidden in de naam van Jezus. Dat betekent dat we onze vragen aan de Vader leren formuleren nadat we onze verbondenheid met de Zoon hebben bevestigd en gevierd. Dan weten we steeds beter wat we zullen vragen en zullen we steeds vaker gaan ervaren dat het echt waar is: de Vader geeft wat we vragen!

Vader, in de naam van Jezus vraag ik U: leer mij vragen om wat goed en heilzaam is.
Miscanthus

Wie heeft de geest van de Heer gemeten? Heeft iemand hem ooit raad gegeven?

Jesaja 40:13

De geest van de Heer meten?
Als Jesaja probeert om iets onder woorden te brengen van de grootheid van God, doet hij dat door vragen te stellen. Retorische vragen zijn het, die de bedoeling hebben om tot nadenken te stemmen over de onvergelijkbare grootheid van God. Hij is zo groot en zo uniek! We kunnen er nooit genoeg gedachten aan wijden. Is er iemand die beseft hoe groot de geest van de Heer is, en wat er allemaal om gaat in Hem? Is er ooit iemand geweest die aan God raad heeft gegeven? Heb jij ooit raad gegeven aan God, omdat Hij het even niet wist? Laten het vragen zijn die je brengen tot aanbidding: Groot is Hij!

Heer, U bent zo onvoorstelbaar en onbegrijpelijk groot en wijs. Leer me om U te aanbidden, ook waar mijn begrip tekort schiet.
Miscanthus

Wees niet bang, want ik ben bij je, vrees niet, want ik ben je God. Ik zal je sterken, ik zal je helpen, je steunen met mijn onoverwinnelijke rechterhand.

Jesaja 41:10

Ik ben je God
In de profetieën van Jesaja komen we talloze bemoedigende woorden van God tegen. We leren God er kennen als de God van kracht en bemoediging, de God die je steunt en helpt. Daarom klinkt er ook de oproep om niet bang te zijn. Angst is een van de meest voorkomende menselijke emoties. Er is zoveel waar we bang voor kunnen zijn. Maar dan mogen we, in de verbondenheid met de Heer, weten en opnieuw ervaren: 'Ik hoef niet bang te zijn, want Hij is bij mij.' Kijk eens naar je rechterhand. Ja, kijk maar even… En denk nu aan de rechterhand van God, die onoverwinnelijke hand. De God van deze rechterhand is jouw God! Hij sterkt je. Hij helpt je. Hij steunt je!

Hemelse God, Vader, dank U dat ik mag weten van uw onoverwinnelijke rechterhand! Leer me om te reken op uw hulp en steun en sterkte.
Miscanthus

Ik ben de Heer, dat is mijn naam. Ik deel mijn majesteit niet met een ander, noch de lof die mij toekomt met een beeld.

Jesaja 42:8

Dat is mijn naam
De God die we in Jezus leren kennen als onze bevrijder heeft een unieke naam: HEER! Die naam staat voor zijn grootheid en voor het gehemeinis dat Hij in zich bergt. Want als Hij zegt dat Hij 'Ik ben er' heet, dan voelen we aan dat we daarmee niet opeens alles weten. Dat maakt de Vader van Jezus Christus ook zo uniek: Hij wil exclusief God zijn, niet te doorgronden, maar er wel altijd helemaal bij. 'Hij is er.' Die God wil zijn majesteit met niets en niemand anders delen. Alles wat zich op zijn plaats dringt, wijst Hij af. Hij wil het zijn, helemaal, voor ons, in zijn Zoon. 'Ik ben de Heer, jullie God.' Laat hem dat op dit moment ook met liefdevolle kracht tegen jou mogen zeggen: 'Ik ben de Heer, jouw God!'

Heer, U bent alles, buiten U is er geen god. Ik prijs uw majesteit en uw uniciteit!
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Miscanthus schreef:Wees niet bang, want ik ben bij je, vrees niet, want ik ben je God. Ik zal je sterken, ik zal je helpen, je steunen met mijn onoverwinnelijke rechterhand.

Jesaja 41:10
Toen mijn moeder overleed kreeg ik een kaart met deze tekst, het heeft me in die dagen enorm gesterkt, dan kom je er weer eens achter hoe groot de Heere is en dat Hij je dus écht bij wil staan ook al zijn er vaak twijfels of de Heere wel écht van je af weet. Ben ik nu zélf begonnen of is Hij in mijn leven begonnen? Het raakte me meteen toen ik deze tekst hier weer teruglas.
Miscanthus

Jij bent zo kostbaar in mijn ogen, zo waardevol, en ik houd zo veel van je dat ik de mensheid geef in ruil voor jou, ja alle volken om jou te behouden.

Jesaja 43:4

Zo kostbaar
In deze woorden kijken we recht in het hart van onze God. Hij spreekt zijn volk aan, en daarmee iedereen die Hij uitkiest om Hem te kennen. Hij spreekt jou ook aan. Realiseer je je wat onze Vader zegt? Veel van ons hebben door pijnlijke ervaringen (gebeurtenissen of dingen die gezegd zijn) een negatief zelfbeeld gekregen. Je kunt daar soms helemaal in vastlopen. Wat is het dan genezend om Gods eigen stem te horen. Hij zegt: 'Jij bent kostbaar in mijn ogen! Jij bent zó waardevol! Ik houd zoveel van jou!' En dan kijken we ook direct in de ogen van Jezus die zichzelf heeft gegeven om dit waar te maken. Als we in zijn ogen kijken, weten we hoeveel God van ons houdt!

Heer God, ik wil U danken voor uw onuitsprekelijke liefde voor mij. Dank U dat ik kostbaar en waardevol ben voor U.
Miscanthus

Ik ben de HEER, jullie Heilige, de schepper van Israël, jullie koning.

Jesaja 43:15

Ik ben jullie Heilige
Gods spreken is zo vaak weer verrassend. In dit bijbelwoord valt me op dat gesproken wordt over ‘jullie Heilige’. Dat God heilig is, heb ik toch altijd gezien als iets groots en majestueus waardoor God op verheven afstand blijft. En dat is ook goed: Hij is hoog verheven, en geen mens kan Hem zien en in leven blijven. Maar het boeiende vind ik nu dat de Heer, die onze Vader wil zijn, zichzelf hier ook 'onze Heilige'noemt. Afstand en nabijheid lopen hier helemaal door elkaar heen. Ook in zijn verheven heiligheid is God toch ónze God. Hij wil niet zonder ons.

Heilige God, onze Vader, dank U voor uw verheven nabijheid, voor uw heilige intimiteit.
Miscanthus

In de handen van God.

Mijn levensdagen liggen in Uw handen. Niet in de handen van een donker, dof noodlot, waar je doodsangsten voor moet uitstaan. Mijn levensdagen liggen ook niet in de handen van een mens, groot of klein. Maar het belangrijkste: mijn levensdagen liggen ook niet in mijn eigen handen. Wat een geluk is het, dat ik niet op mezelf als verantwoordelijke ben aangewezen, dat ik niet mijn eigen Heer ben. Mijn levensdagen, mijn levensverhaal, ikzelf, alles ligt in Uw handen.

Ja, vraagt u dan, maar heeft God dan soms handen? Jazeker, God heeft handen, maar wel totaal andere, betere, sterkere handen dan onze klauwen.
Wat wil dat zeggen: Gods handen? Laat ik het eerst zo uitleggen: Gods handen zijn zijn daden, zijn werken, zijn woorden die - of we het nu willen en weten of niet - ons allen omgeven en omvatten, dragen en bewaren.
Maar dat moet niet alleen maar figuurlijk, symbolisch opgevat en begrepen worden. Er komt een punt waarop het figuurlijke en symbolische stopt - daar worden die handen van God heel letterlijk en reëel. Waar alle daden en werken en woorden van God hun oorsprong en doel en zin hebben. 'Uw handen', dat zijn de handen van onze Heiland Jezus Christus. Het zijn de handen die hij uitstak toen hij zei: "Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven'. Het zijn de handen, waarmee hij de kinderen gezegend heeft. Het zijn de handen waarmee hij zieken aanraakte en genas. Het zijn de handen waarmee hij het brood brak en uitdeelde aan de vijfduizend in de woestijn en daarna nog eens aan de discipelen voor hij stierf. Ten slotte en vooral, zijn het de handen die voor onze verzoening met God aan het kruis met spijkers doorboord werden.

Mijn broeders en zusters, dat, dát zijn de handen van God: de sterke vaderhanden, de goede, zachte, tere moederhanden, de trouwe, helpende vriendenhanden, de genadige godshanden, waarin onze levensdagen liggen, waarin wij zelf liggen. Het zijn de handen van de lieve Zoon, die gezegd heeft: 'Niemand zal ze uit mijn hand roven.' Horen jullie dat? Niemand, geen mens, geen engel, geen duivel, mijn zonde niet en ook mijn dood niet! Niemand.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Hmmm, geen gek stukje. Had ik niet verwacht van Karl Barth.
Miscanthus

Ik heb niet in het verborgene gesproken, ergens in een duister oord, ik heb Jakobs nageslacht niet gevraagd: 'Zoek mij in de chaos.'

Jesaja 45:19

Ik spreek niet in het verborgene
Waar spreekt God? Wanneer hoor ik zijn stem? Deze vragen kunnen ons soms bezighouden, bijvoorbeeld als we zoeken naar Gods leiding in ons leven rond een keuze die we moeten maken. In de tijd van Jesaja zochten mensen wel helderheid bij geestenbezweerders en in de astrologie. Maar daar, in die duistere oorden, kunnen we niet terecht voor het horen van Gods eigen stem. God spreekt allereerst tot ons in zijn diepste Woord: Jezus Christus. En Hij spreekt tot ons als we de bijbel opendoen om Hem te zoeken. En als dat Woord steeds meer in ons komt wonen, zullen we Gods stem ook opmerken in gebeurtenissen die ons overkomen en in gedachten die we van de Geest ontvangen. Steeds duidelijker! Want God spreekt niet in het verborgene: zijn woord is dichtbij, en helder en krachtig!

Levende God, dank U dat U spreekt in uw Woord en in uw Zoon en door uw Geest. Leer me uw stem te horen en eraan te gehoorzamen.
Miscanthus

Buiten mij is er geen god. Alleen ik ben een rechtvaardige God, alleen ik breng redding.

Jesaja 45:21

Alleen ik red
De uitspraken die God doet zijn zeer exclusief. Hij laat er geen misverstand over bestaan dat er nergens anders redding te vinden is dan alleen bij Hem. Wij hebben heel vaak de behoefte om onszelf te redden: we zijn van onszelf graag zelfredzaam, autonoom en onafhankelijk. Of we zoeken ons redding ergens anders: in goede verzekeringen, een succesvolle carrière, een onkwetsbare opstelling of ontkenning van onze problemen. Stuk voor stuk zijn het doodlopende wegen waarbij we tot god promoveren wat nooit god kan zijn. Alleen de levende God, die we in Jezus als Redder leren kennen, wijst ons de weg van de verlossing. Geloof het met heel je hart: alleen Jezus redt!

Heer God, dank U dat U zo exclusief en duidelijk Uzelf aanwijst als onze enige Redder. Leer me om alle redding van U alleen te verwachten.
Miscanthus

Met wie wil je mij vergelijken, aan wie mij gelijkstellen? Met wie vertoon ik overeenkomst?

Jesaja 46:5

Onvergelijkelijk is Hij
God blijft ons vragen stellen. Niet om onze antwoorden te horen, maar om ons tot nadenken te stemmen. Want het is zo belangrijk dat we steeds weer zien hoe onvergelijkbaar Hij is, hoe onvergelijkelijk groot en goed en glorievol. Er is veel wat ons op aarde geluk en zekerheid kan geven: liefdevolle relaties, geld, succes. Maar zodra we daar ons ultieme geluk in zoeken, hebben we er een god van gemaakt, en hebben we het gelijkgesteld met God. Maar dat kan niet: het geluk dat we vinden in God, in zijn Zoon en door zijn Geest, heeft alleen eeuwige waarde. Niets vertoont daarmee overeenkomst.

God, U bent zo groot, zo onvergelijkelijk groot en goed en genadig en glorievol. Bewaart U mij voor afgoderij.
Miscanthus

Omwille van mijn naam houd ik mijn woede in toom, omwille van mijn eer zal ik me inhouden en je niet ten onder laten gaan.

Jesaja 48:9

Omwille van mijn naam
Als we de genadige God leren kennen, zullen we ook zijn woede leren kennen. Zijn woede is zijn gekwetste liefde. Met zijn woede krijgen we te maken als we aan zijn liefde voorbijgaan. Maar dan nog zegt God: ik houd mijn woede in toom. God laat zich niet gaan. Dat kan Hij niet en wil Hij niet vanwege zijn eeuwige liefde. En dat zegt Hij ook steeds weer tegen zijn kinderen: ‘mijn naam is me te kostbaar, Ik houd me in want Ik wil dat je ervaart wat liefde is en hoe genade voelt. Dat is mijn eer!’ Dat mogen we weten als we horen over zijn woede: die is ingehouden, en is zo ook een vorm van zijn trouwe liefde.

Heer, wat bent U indrukwekkend liefdevol! Dank U dat zich in uw woede inhoudt, uit genade.
Miscanthus

Luisterde je maar naar mijn geboden, dan zou jouw vrede zijn als een rivier, en je gerechtigheid als de golven van de zee.

Jesaja 48:19

God van vrede en gerechtigheid
Er is niemand die beter weet wat goed is voor mensen dan God. Hij is onze Schepper. Hij is onze Vader. Daarom is het ook zo goed om naar Hem te luisteren, helemaal als Hij ons indringend aanspreekt: 'Luisterde je maar...!' Want het is Gods zielsverlangen dat we, in verbondenheid met Christus, weer beantwoorden aan het doel waarvoor Hij ons geschapen heeft: beelddragers van Hem zijn. Waar dat werkelijkheid wordt, stroomt het water van de vrede als een rivier op deze aarde en rollen de golven van gerechtigheid over deze wereld. Laat je aanspreken door God zelf en laat je door Hem meenemen in het werk dat Hij aan het doen is.
Plaats reactie