Gewoon via http://www.kerkomroep.nl naar de pagina van de GG Vlaardingen gaan.Gian schreef:Ik wil die preek opslaan, weet iemand hoe ik dat voor elkaar krijg?
En dan de middagdienst van 22/04 downloaden.
Gewoon via http://www.kerkomroep.nl naar de pagina van de GG Vlaardingen gaan.Gian schreef:Ik wil die preek opslaan, weet iemand hoe ik dat voor elkaar krijg?
Ik denk dat je gelijk hebt.Leopard schreef:1. De ouderlingen in Jakobus 5:14 zijn volgens de kanttekeningen mensen met de gave van genezing zoals de discipelen, de zeventig of 72, en anderen. Ds. Karels gaat daarin mee.
Ik lees dat niet in deze tekst. Het feit dat Calvijn dit zegt overtuigt mij ook niet. Calvijn heeft terecht het laatste oliesel eruit gegooid. Dat werd misbruikt door de RK. Hij is daar naar mijn mening te ver in doorgeschoten door het goede gebruik zoals hier beschreven op te heffen.
Absoluut mee eens. Je kan m.i. zelfs stellen, dat genezingen nooit los mogen staan van de door Christus ingestelde kerk.Leopard schreef:2. Ds. Karels: Genezingen mogen nooit losstaan van het Woord.
Helemaal mee eens. Vraag is of dat bij Zeilstra het geval is. Genezingsdiensten worden voorafgegaan door de prediking van het Woord.
Niet mee eens.Leopard schreef:4. Ds. Karels: HC Zondag 10. Ziekte uit zijn hand.
Veel discussie over dus. Hoe leg je dit uit. Ik vraag me af als dat zo mag. God kan ziekte toelaten, maar primair is zijn wil denk ik dat zijn kinderen ook lichamelijk gezond zijn. Waarom anders zoveel genezingen door Jezus?
Wat je hier precies wil zeggen is me niet duidelijk.Leopard schreef:5. Ds. Karels: Handelingen 9 en de zonen van Sceva.
Deze tovenaars probeerden inderdaad in naam van Jezus duivelen uit te werpen. Echter toen zei dit probeerden gehoorzaamde deze boze geest niet, sterker nog, de bezeten mensen sprongen tegen hen op en rukten ze de kleren af zodat ze naakt het huis ontvluchtten (Han. 19:15-16).
Wat doe je dan bijvoorbeeld met Psalm 38?Leopard schreef:6. Ds. Karels: De Heere oefent zijn kerk in het lijden.
Het lijden om Christus wil is een wezenlijk element in de Bijbel en in het leven van zijn kinderen. Van harte mee eens. Opvallend is echter wel dat dit lijden nooit in verband wordt gebracht met ziekten. Wel met vervolging, armoede, ea.
Ook mijn waardering voor ds. Karels over dit moeilijke onderwerp!Leopard schreef:Zo een aantal overwegingen waar ik zelf nog niet uit ben of waar ik denk dat de Bijbel anders zegt. Het is een ontzagelijk moeilijk thema waar ik hoop een bezinning op gang komt.
Nogmaals: bewondering voor ds. Karels dat hij dit aandurft!
het Kontakt, editie Lek en IJssel West, 8 mei 2007 schreef:Positie predikantenechtpaar Van Hoogstraten wankelt
Stolwijk - Het generaal college voor de ambtsontheffing van de Protestantse Kerk gaat zich buigen over de vraag of het predikantenechtpaar Coen en Karin van Hoogstraten hun werk kunnen voortzetten. Hun positie lijkt onhoudbaar.
Het breed moderamen van de classis Gouda, het dagelijks bestuur waaronder de Stolwijkse gemeente valt, heeft een brief gestuurd naar het college waarin ze vraagt een definitief oordeel te vellen over de werkwijze van de twee predikanten. Scriba J. Hilgers laat weten dat de classis zich grote zorgen maakt over de huidige situatie. Hij weet niet of de predikanten nog wel door kunnen gaan in Stolwijk. ‘Als zij op deze manier verder willen, hebben wij onze twijfels.’
Het predikantenechtpaar mag sinds twee maanden niet meer voorgaan in de kerkdiensten van wijkgemeente 1 en geen vergaderingen meer bijwonen. De reden is onrust binnen de gemeente. De classis stuurde vorig jaar al een afvaardiging naar het dorp. Die constateerde dat het niet boterde tussen de predikanten, de kerkenraad en de gemeente. De gebrekkige communicatie tussen de partijen zorgde voor problemen en spanningen.
De afgelopen weken is onder leiding van ds. F. Bos uit Waddinxveen geprobeerd nader tot elkaar te komen, maar tot een verzoening is het niet gekomen. Hilgers: ‘Er is met een groot deel van de kerkenraad gekeken wat er misgegaan is en wat er in de toekomst veranderd zou moeten worden. Dit heeft een aantal duidelijke punten opgeleverd, die later ook met de predikanten zijn doorgesproken. Die gaven echter aan zich niet in deze punten te herkennen. Het moderamen weet nu niet wat deze periode van bezinning de predikanten heeft opgeleverd. Van verzoening is dus geen sprake.’
Het verbod om kerkdiensten te leiden zou op 1 mei aflopen, maar is inmiddels verlengd tot het generaal college uitspraak heeft gedaan. Volgens Hilgers kan het college besluiten om de predikanten uit hun ambt te ontheffen of ze een andere plek binnen de Protestantse Kerk bieden.
Tweespalt
Het predikantenechtpaar is binnen de gemeente onder vuur komen te liggen na een reeks opwekkingsbijeenkomsten die eind 2004 in de kerk plaatsvonden. Tijdens deze diensten zouden zieken na handoplegging zijn genezen. Toen eenmaal bekend was dat er wonderen plaatsvonden in Stolwijk, werd het dorp overspoeld met gelovigen uit heel Nederland.
De evangelische koers van beide predikanten zorgde echter voor tweespalt binnen de gemeente. Met name de oudere kerkgangers konden de ingeslagen weg maar moeilijk accepteren. De spreekwoordelijke druppel die de emmer deed overlopen was dat de Van Hoogstratens zich lieten herdopen door Jan Zijlstra, de voorganger van de Levensstroomgemeente in Leiderdorp.
Dat er een breuk gaande is blijkt wel uit het feit dat een groep gemeenteleden - zo’n vijftig ‘volgelingen’ van het verbannen predikantenechtpaar - wekelijks diensten belegt in een oude fabriekshal in Haastrecht. Volgens één van de initiatiefnemers die anoniem wil blijven, gaat het om informele huiskamerbijeenkomsten die ook door Coen en Karin van Hoogstraten worden bijgewoond. ‘De huiskamer was te klein en daarom zijn we uitgeweken naar een alternatieve locatie.’ Of er plannen bestaan om een nieuwe gemeente op te richten? ‘Dat is best mogelijk, maar dat moet de toekomst uitwijzen. Ik ben geen profeet, maar misschien organiseren we deze bijeenkomsten straks wel weer onder de paraplu van de hervormde gemeente. Als het tot een verzoening komt.
Scriba Hilgers is niet te spreken over de alternatieve meetings. ‘Zulke bijeenkomsten leveren geen enkele bijdrage aan verzoening met de gemeente. Integendeel: de breuk die er in de gemeente is, wordt er alleen maar duidelijker door en kan op deze wijze niet geheeld worden. Het heeft denk ik ook negatieve gevolgen voor de diensten die zondags in Stolwijk gehouden worden. Het zou beter zijn als de predikanten met hun gezin de gemeente opzochten en de reguliere diensten in Stolwijk bijwoonden.’
Dominee Karin van Hoogstraten wil liever niets zeggen over de stap van de classis. ‘We hebben afgesproken niet via de kranten op elkaar te reageren. Dat de heer Hilgers dat wel doet, is voor zijn rekening.’ Wel laat ze weten het vervelend te vinden geen diensten meer te mogen leiden. ‘Maar dat is denk ik logisch als je je werk niet meer mag doen.’
Dat is zo. Alleen is het wel praktijk dat de meeste 'zieken' alleen voor de genezing komen.Leopard schreef: 2. Ds. Karels: Genezingen mogen nooit losstaan van het Woord.
Helemaal mee eens. Vraag is of dat bij Zeilstra het geval is. Genezingsdiensten worden voorafgegaan door de prediking van het Woord.
Job?6. Ds. Karels: De Heere oefent zijn kerk in het lijden.
Het lijden om Christus wil is een wezenlijk element in de Bijbel en in het leven van zijn kinderen. Van harte mee eens. Opvallend is echter wel dat dit lijden nooit in verband wordt gebracht met ziekten. Wel met vervolging, armoede, ea.
Lazarus?Gian schreef:Leerzame preek.Leopard schreef:Job?6. Ds. Karels: De Heere oefent zijn kerk in het lijden.