Gebedsgenezers

geledu

Bericht door geledu »

Gian schreef:Ik wil die preek opslaan, weet iemand hoe ik dat voor elkaar krijg?
Gewoon via http://www.kerkomroep.nl naar de pagina van de GG Vlaardingen gaan.
En dan de middagdienst van 22/04 downloaden.
Leopard

Bericht door Leopard »

In ieder geval respect voor ds. Karels dat hij dit beladen onderwerp bespreekbaar durft te maken in een preek! Dat waardeer ik.

Toch zijn er dingen die ik anders zie. Niet omdat ik dat zo wil. Niet omdat ik wil geloven wat ik denk, maar omdat ik oprecht de schrift juist wil begrijpen.

1. De ouderlingen in Jakobus 5:14 zijn volgens de kanttekeningen mensen met de gave van genezing zoals de discipelen, de zeventig of 72, en anderen. Ds. Karels gaat daarin mee.

Ik lees dat niet in deze tekst. Het feit dat Calvijn dit zegt overtuigt mij ook niet. Calvijn heeft terecht het laatste oliesel eruit gegooid. Dat werd misbruikt door de RK. Hij is daar naar mijn mening te ver in doorgeschoten door het goede gebruik zoals hier beschreven op te heffen.

2. Ds. Karels: Genezingen mogen nooit losstaan van het Woord.
Helemaal mee eens. Vraag is of dat bij Zeilstra het geval is. Genezingsdiensten worden voorafgegaan door de prediking van het Woord.

3. Ds. Karels: Genezing is geen grond voor wedergeboorte.
Ook mee eens. In veel charismatische is dat wel het geval dat het geloof wordt afgemeten aan de ervaringen die men heeft. Zeilstra zegt zelf echter ook dat niet de genezing het belangrijkst is maar het geloof in hem. Ook zegt Zeilstra dat de genezing niet betekend dat iemand behouden is.

4. Ds. Karels: HC Zondag 10. Ziekte uit zijn hand.
Veel discussie over dus. Hoe leg je dit uit. Ik vraag me af als dat zo mag. God kan ziekte toelaten, maar primair is zijn wil denk ik dat zijn kinderen ook lichamelijk gezond zijn. Waarom anders zoveel genezingen door Jezus?

5. Ds. Karels: Handelingen 9 en de zonen van Sceva.
Deze tovenaars probeerden inderdaad in naam van Jezus duivelen uit te werpen. Echter toen zei dit probeerden gehoorzaamde deze boze geest niet, sterker nog, de bezeten mensen sprongen tegen hen op en rukten ze de kleren af zodat ze naakt het huis ontvluchtten (Han. 19:15-16).

6. Ds. Karels: De Heere oefent zijn kerk in het lijden.
Het lijden om Christus wil is een wezenlijk element in de Bijbel en in het leven van zijn kinderen. Van harte mee eens. Opvallend is echter wel dat dit lijden nooit in verband wordt gebracht met ziekten. Wel met vervolging, armoede, ea.

Zo een aantal overwegingen waar ik zelf nog niet uit ben of waar ik denk dat de Bijbel anders zegt. Het is een ontzagelijk moeilijk thema waar ik hoop een bezinning op gang komt.

Nogmaals: bewondering voor ds. Karels dat hij dit aandurft!
Veritas odium parit
Josephus

Bericht door Josephus »

Onze predikant haalde "het wonder van Bleskensgraaf" laatst ook aan in een preek. Hij zei daarbij dat je je daaraan wel kunt vergapen of ergeren, maar dat het veel zinniger is om jezelf af te vragen wat zo'n gebeurtenis jou persoonlijk te zeggen heeft.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Voorop gesteld: je schrijft een aantal zeer behartenswaardige zaken over dit tere onderwerp, Leopard. Mijn complimenten!

Toch nog een paar punten, die zomaar bij mij opkomen.
Leopard schreef:1. De ouderlingen in Jakobus 5:14 zijn volgens de kanttekeningen mensen met de gave van genezing zoals de discipelen, de zeventig of 72, en anderen. Ds. Karels gaat daarin mee.

Ik lees dat niet in deze tekst. Het feit dat Calvijn dit zegt overtuigt mij ook niet. Calvijn heeft terecht het laatste oliesel eruit gegooid. Dat werd misbruikt door de RK. Hij is daar naar mijn mening te ver in doorgeschoten door het goede gebruik zoals hier beschreven op te heffen.
Ik denk dat je gelijk hebt.
Dat komt ook beter overeen met de volgende tekst en met Markus 16.
En het gebed des geloofs zal den zieke behouden, en de Heere zal hem oprichten, ...
En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: (...) op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.
Leopard schreef:2. Ds. Karels: Genezingen mogen nooit losstaan van het Woord.
Helemaal mee eens. Vraag is of dat bij Zeilstra het geval is. Genezingsdiensten worden voorafgegaan door de prediking van het Woord.
Absoluut mee eens. Je kan m.i. zelfs stellen, dat genezingen nooit los mogen staan van de door Christus ingestelde kerk.
Aan Zijn eigen instelling zal Hij Zijn zegen geven, zoals Hij ook bij het hierboven geciteerde zendingsbevel belooft.
Leopard schreef:4. Ds. Karels: HC Zondag 10. Ziekte uit zijn hand.
Veel discussie over dus. Hoe leg je dit uit. Ik vraag me af als dat zo mag. God kan ziekte toelaten, maar primair is zijn wil denk ik dat zijn kinderen ook lichamelijk gezond zijn. Waarom anders zoveel genezingen door Jezus?
Niet mee eens.
De wonderen (genezingen) zijn altijd een onderstreping van de Woordbediening. Ze staan er nooit los van.
Job werd geslagen met een ziekte om zijn geloof te beproeven.
Leopard schreef:5. Ds. Karels: Handelingen 9 en de zonen van Sceva.
Deze tovenaars probeerden inderdaad in naam van Jezus duivelen uit te werpen. Echter toen zei dit probeerden gehoorzaamde deze boze geest niet, sterker nog, de bezeten mensen sprongen tegen hen op en rukten ze de kleren af zodat ze naakt het huis ontvluchtten (Han. 19:15-16).
Wat je hier precies wil zeggen is me niet duidelijk.
Leopard schreef:6. Ds. Karels: De Heere oefent zijn kerk in het lijden.
Het lijden om Christus wil is een wezenlijk element in de Bijbel en in het leven van zijn kinderen. Van harte mee eens. Opvallend is echter wel dat dit lijden nooit in verband wordt gebracht met ziekten. Wel met vervolging, armoede, ea.
Wat doe je dan bijvoorbeeld met Psalm 38?
Of met de geschiedenis van Job?
Of met deze tekst: Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. Zo zal ik dan veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij wone.
Leopard schreef:Zo een aantal overwegingen waar ik zelf nog niet uit ben of waar ik denk dat de Bijbel anders zegt. Het is een ontzagelijk moeilijk thema waar ik hoop een bezinning op gang komt.

Nogmaals: bewondering voor ds. Karels dat hij dit aandurft!
Ook mijn waardering voor ds. Karels over dit moeilijke onderwerp!
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik heb pas een hele mooie lezing gehoord over Jak. 5:14 van een evangelische voorganger. Ik verwachtte een Jan Zijlstraverhaal, maar dat pakte toch wel anders uit. Hij legt een verband met 1 Korinthe 11:30. (zoals hij meer parallellen ziet tussen de Jakobusbrief en 1 Korinthe) Hij legt ook uit hoe de woorden voor "krank" en "behouden" op andere plaatsen in het NT vertaald worden. Ik vond het heel genuanceerd en vond het een waardevolle bijdrage in mijn Bijbelstudie.

De lezing is te beluisteren op http://www.bijbels-panorama.nl/MP3%20do ... er%20u.mp3
Adorote

Bericht door Adorote »

Als wij ons houden aan de praktijk van de Kerk van alle tijden en plaatsen in navolging van de Heilige Schrift(brieft van St Jacobus)dan sluiten we al zo heel veel nep uit, zullen er altijd genezingen plaats vinden .En elke dag vinden er genezingen plaats.

Ziekenzalving en als die wordt toe gediend wil niet altijd zeggen lichamelijke genezing, de persoon kan ziek blijven en toch genezing krijgen, de innerlijke genezing.

Daarbuiten alleen door het Geloof worden wij behouden door de Heilige Bloedwassing van het Lam.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

weer in het nieuws, quote uit "het Kontakt"
het Kontakt, editie Lek en IJssel West, 8 mei 2007 schreef:Positie predikantenechtpaar Van Hoogstraten wankelt

Stolwijk - Het generaal college voor de ambtsontheffing van de Protestantse Kerk gaat zich buigen over de vraag of het predikantenechtpaar Coen en Karin van Hoogstraten hun werk kunnen voortzetten. Hun positie lijkt onhoudbaar.

Het breed moderamen van de classis Gouda, het dagelijks bestuur waaronder de Stolwijkse gemeente valt, heeft een brief gestuurd naar het college waarin ze vraagt een definitief oordeel te vellen over de werkwijze van de twee predikanten. Scriba J. Hilgers laat weten dat de classis zich grote zorgen maakt over de huidige situatie. Hij weet niet of de predikanten nog wel door kunnen gaan in Stolwijk. ‘Als zij op deze manier verder willen, hebben wij onze twijfels.’

Het predikantenechtpaar mag sinds twee maanden niet meer voorgaan in de kerkdiensten van wijkgemeente 1 en geen vergaderingen meer bijwonen. De reden is onrust binnen de gemeente. De classis stuurde vorig jaar al een afvaardiging naar het dorp. Die constateerde dat het niet boterde tussen de predikanten, de kerkenraad en de gemeente. De gebrekkige communicatie tussen de partijen zorgde voor problemen en spanningen.

De afgelopen weken is onder leiding van ds. F. Bos uit Waddinxveen geprobeerd nader tot elkaar te komen, maar tot een verzoening is het niet gekomen. Hilgers: ‘Er is met een groot deel van de kerkenraad gekeken wat er misgegaan is en wat er in de toekomst veranderd zou moeten worden. Dit heeft een aantal duidelijke punten opgeleverd, die later ook met de predikanten zijn doorgesproken. Die gaven echter aan zich niet in deze punten te herkennen. Het moderamen weet nu niet wat deze periode van bezinning de predikanten heeft opgeleverd. Van verzoening is dus geen sprake.’

Het verbod om kerkdiensten te leiden zou op 1 mei aflopen, maar is inmiddels verlengd tot het generaal college uitspraak heeft gedaan. Volgens Hilgers kan het college besluiten om de predikanten uit hun ambt te ontheffen of ze een andere plek binnen de Protestantse Kerk bieden.

Tweespalt
Het predikantenechtpaar is binnen de gemeente onder vuur komen te liggen na een reeks opwekkingsbijeenkomsten die eind 2004 in de kerk plaatsvonden. Tijdens deze diensten zouden zieken na handoplegging zijn genezen. Toen eenmaal bekend was dat er wonderen plaatsvonden in Stolwijk, werd het dorp overspoeld met gelovigen uit heel Nederland.

De evangelische koers van beide predikanten zorgde echter voor tweespalt binnen de gemeente. Met name de oudere kerkgangers konden de ingeslagen weg maar moeilijk accepteren. De spreekwoordelijke druppel die de emmer deed overlopen was dat de Van Hoogstratens zich lieten herdopen door Jan Zijlstra, de voorganger van de Levensstroomgemeente in Leiderdorp.

Dat er een breuk gaande is blijkt wel uit het feit dat een groep gemeenteleden - zo’n vijftig ‘volgelingen’ van het verbannen predikantenechtpaar - wekelijks diensten belegt in een oude fabriekshal in Haastrecht. Volgens één van de initiatiefnemers die anoniem wil blijven, gaat het om informele huiskamerbijeenkomsten die ook door Coen en Karin van Hoogstraten worden bijgewoond. ‘De huiskamer was te klein en daarom zijn we uitgeweken naar een alternatieve locatie.’ Of er plannen bestaan om een nieuwe gemeente op te richten? ‘Dat is best mogelijk, maar dat moet de toekomst uitwijzen. Ik ben geen profeet, maar misschien organiseren we deze bijeenkomsten straks wel weer onder de paraplu van de hervormde gemeente. Als het tot een verzoening komt.

Scriba Hilgers is niet te spreken over de alternatieve meetings. ‘Zulke bijeenkomsten leveren geen enkele bijdrage aan verzoening met de gemeente. Integendeel: de breuk die er in de gemeente is, wordt er alleen maar duidelijker door en kan op deze wijze niet geheeld worden. Het heeft denk ik ook negatieve gevolgen voor de diensten die zondags in Stolwijk gehouden worden. Het zou beter zijn als de predikanten met hun gezin de gemeente opzochten en de reguliere diensten in Stolwijk bijwoonden.’

Dominee Karin van Hoogstraten wil liever niets zeggen over de stap van de classis. ‘We hebben afgesproken niet via de kranten op elkaar te reageren. Dat de heer Hilgers dat wel doet, is voor zijn rekening.’ Wel laat ze weten het vervelend te vinden geen diensten meer te mogen leiden. ‘Maar dat is denk ik logisch als je je werk niet meer mag doen.’
mayflower

Bericht door mayflower »

We hadden afgelopen zondag een zeer interessante prediking mbt. Genezing en gezondheid = Eric Bouwman

http://christengemeente.kerkweb.net/arc ... tmaand=Mei
BJD

Bericht door BJD »

Gelezen op Refonieuws..

Indrukwekkend.

Mijn wonderlijke genezing

door Sophie

Graag wil ik getuigen van mijn wonderlijke genezing. Ik ben een alleenstaande vrouw van 40 jaar. Op 12-jarige leeftijd kreeg ik de ziekte van Duchenne. Ik heb een aangeboren en erfelijke vorm van spierdystrofie. De ziekte wordt veroorzaakt door de afwezigheid van het eiwit dystrofie in de spiercelwand. Hierdoor functioneren mijn spieren niet zoals het zou moeten. De ziekte taste hoe langer hoe meer mijn spierweefsel aan. Maar God zij dank! Hij heeft mij opgezocht in Zijn eeuwige zondaarsliefde. Toen de Heere Zich aan mij bekend maakte door Zijn Woord heb ik mogen danken dat ik deze ziekte heb. De Heere heeft toen Zijn beloften in mijn leven weten te vervullen. Dagelijks mag ik van Zijn liefde, de hoop en het geloof die in mij is, getuigen. Ik mag vrienden ontmoeten. Ik krijg erg goede verzorging. Ik mag mensen op Christus wijzen. En boven mijn verwachting heeft de Heere ervoor gezorgd dat ik nog geen ademhalingsmachine hoef te gebruiken. Op dit moment ben ik langzaam aan het ‘aftakelen’. Maar dat hoort bij deze ongeneselijke ziekte.
In blijdschap mag ik mijn kruis dragen en mag ik dagelijks Christus volgen. Christus is mijn leven. Christus is mijn alles. Bij de Heere mogen wij - in het geloof – alles aan de Hem overgeven. Het is in Zijn wonderlijke weg dat ik juist vanuit mijn rolstoel van Zijn heerlijke en wonderlijke wegen mag vertellen. En dat voor een zondaar als ik. Ik geniet dagelijks van mijn vogels en van mijn tuin. Ik mag naar de kleurrijke bloemen kijken. Wat is de schepping soms mooi! Op zondag ga ik samen met een vriendin naar de kerk. Na kerktijd gaan wij samen koffiedrinken en blijft zij eten. Dit doen wij al jaren. Verder kan muziek mij erg vertroosten. Een huwelijk mis ik niet. Christus is met mij getrouwd. Een massale genezingsdienst ligt mij niet zo. Ik heb mijn dagelijkse roeping om ‘vrolijk’ mijn kruis te dragen in de Heere. En de aandacht via allerlei media is niet tot eer van mijn Schepper. Wanneer ik sterf loop ik met twee benen naar mijn Jezus, mijn Zaligmaker.
Marnix

Bericht door Marnix »

Mooi verhaal. God geneest niet iedereen, soms geneest Hij mensen niet maar gebruikt Hij juist die ziekte voor Zijn doel en plan. Als we zwak zijn, dan is Hij sterk. Zolang een dergelijk verhaal geen tegenreactie op genezingsverhalen wordt mag men ook daarvan getuigen! Sommigen geneest Hij, anderen niet. Dat heeft niet met geloof te maken zoals sommige dwalende "gebedsgenezers" zeggen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gian

Bericht door Gian »

Leerzame preek.
Leopard schreef: 2. Ds. Karels: Genezingen mogen nooit losstaan van het Woord.
Dat is zo. Alleen is het wel praktijk dat de meeste 'zieken' alleen voor de genezing komen.
Job?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Lydianne

Bericht door Lydianne »

Gian schreef:Leerzame preek.
Leopard schreef:
Job?
Lazarus?
Paulus? - doorn in het vlees
Marnix

Bericht door Marnix »

15 U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’. 16 De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn. 17 En nu we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen, erfgenamen van God. Samen met Christus zijn wij erfgenamen: wij moeten delen in zijn lijden om met hem te kunnen delen in Gods luister.
18 Ik ben ervan overtuigd dat het lijden van deze tijd in geen verhouding staat tot de luister die ons in de toekomst zal worden geopenbaard. 19 De schepping ziet er reikhalzend naar uit dat openbaar wordt wie Gods kinderen zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
geerten.net

Waarom geneest hij niet iedereen?

Bericht door geerten.net »

Een moeilijke vraag. Waarom geneest God sommige mensen wel en anderen niet? Hopelijk heb je wat aan dit artikel.

Wat ik weet is dat God in ieder geval met elke ziekte een bedoeling heeft. Dat zie je heel goed in Johannes 11 vers 4, waar Jezus zegt: ‘Deze ziekte loopt niet uit op de dood, maar op de eer van God, zodat de Zoon van God geëerd zal worden.’ Lazarus was ziek om beter te worden en uiteindelijk dus om Gods eer.

God werkt Zijn doel uit door ziekte, maar ook door genezing. God werkt Zijn doel uit, wij zullen het niet altijd kunnen begrijpen, leg je er bij neer, het komt goed! God weet wat goed voor ons is!

(artikel van mijn website)
mayflower

Bericht door mayflower »

Gebedsgenezing

Hoe spreekt de Bijbel over genezing?
Wie de Bijbel openslaat en zijn aandacht richt op ziekte en genezing in de Bijbel, wordt direct getroffen door een aantal duidelijke bijbelse noties. Allereerst vertelt de Bijbel onomwonden dat ziekte, verdriet, pijn en sterven direct gevolgen van onze zondeval zijn. De gebrokenheid van ons leven is het resultaat van ons verbreken van de relatie met onze Schepper. Deze lijn wordt vanuit Genesis 3 in het OT. Tegen deze donkere achtergrond valt het des te meer op dat de Bijbel ook op een zeer troostvolle wijze tot zieken spreekt. Wie denkt dan niet aan Psalm 103? Wie echter in het OT naar concrete gevallen van wonderlijke genezingen gaat zoeken, komt toch enigszins teleurgesteld met het OT uit. Over een periode van ruim 2000 jaar tel ik in het OT ongeveer 10 wonderen van gebedsgenezing!

Met de komst van de Heere Jezus op aarde en de aanvang van het NT wordt opeens alles geheel anders. Jezus geneest veel, heel veel mensen. Zoveel zelfs dat Johannes aan het einde van zijn Evangelie de zucht slaakt, dat de wereld het aantal boeken, waarin alle wonderen beschreven zijn, niet kan bevatten (Joh 20,30 en 21,25). Opvallend is de verhouding tussen het aantal wonderen van Jezus en het aantal woorden van Jezus. Johannes (!) spant wat dat betreft de kroon. Hoewel hij volgens zijn eigen woorden van talloze wonderen op de hoogte is geweest, beschrijft hij maar vier genezingen! Het is dus niet teveel gezegd, wanneer we concluderen dat de Bijbel in de berichtgeving van Jezus’ wonderen uiterst sober is. In Jezus’ openbare optreden vallen een aantal algemene kenmerken op:

-de wonderen gebeuren spontaan en ongeorganiseerd
-de genezing is onmiddellijk en volkomen
-over de genezing zelf bestaat geen discussie, zelfs niet onder Jezus’ tegenstanders
-Jezus is in staat om op afstand zieken te genezen
-Kenmerkend voor deze wonderen is rust en stilte; dus geen theater, reclame en show
-Jezus gebiedt meerdere malen om over het wonder te zwijgen
-Wonderen staan voor Jezus nooit op zichzelf, maar altijd in het teken van het Koninkrijk der hemelen en ondersteunen zijn prediking

Wonderen in de nieuwtestamentische gemeente
Vlak voor zijn hemelvaart draagt Jezus aan zijn discipelen de prediking van het evangelie aan alle volken op (Markus 16,15-20). Deze opdracht gaat vergezelt met de belofte dat er tekenen zullen volgen (16,17). Markus vermeldt in het laatste vers (16,20) van zijn Evangelie de vervulling van deze belofte. Opnieuw staat dat markante woord ‘volgen’ centraal, maar dit woord wordt dan ook nader uitgelegd: de tekenen bevestigen het Woord! Het tweede dat opvalt is dat de gelovigen niet over de tekenen beschikken, integendeel ‘de Heere wrocht mede en Hij bevestigde het Woord door tekenen!’

In de nieuwtestamentische periode nemen de apostelen een bijzondere plaats in de eerste gemeente in. Hun gezag staat onomstotelijk vast. Zij leren met gezag en autoriteit en genieten veel aanzien. Door de handen van de apostelen geschiedden wonderen en tekenen (Hand 4,29-33 en 5,12). Paulus, ‘de dertiende apostel’, verricht ook veel tekenen en wonderen en typeert deze als ‘de tekenen van een apostel’ (2 Kor 12,12). Wanneer Tabita ernstig ziek wordt, proberen de discipelen in haar omgeving niet eerst zelf een gebedsgenezing te bewerken, maar ze roepen een oudste en ontbieden de apostel Petrus, die hiervoor speciaal uit Lydda moet overkomen (Hand 9,36-43). Aan het verrichten van tekenen en wonderen is een apostel herkenbaar (Hebr 2,3-4). Keer op keer valt op dat deze tekenen ten dienste van het Woord, van de prediking staan en door een apostel worden verricht. Overigens laat het NT ook een andere kant zien. Zo wordt Paulus tijdens zijn Evangelieprediking ziek, maar niet door een gebedsdienst genezen. Timotheüs lijdt aan kwalen en wordt niet door Paulus op het gebed genezen, maar door Paulus naar de middelen verwezen (1 Tim 5,23). Paulus moet zijn medecollega Trofimus ziek in Milete achterlaten, terwijl Trofimus Paulus ongetwijfeld tot goede dienst in verbreiding van het Evangelie is geweest (2 Tim 4,20). Paulus organiseert echter geen gebedsgenezingdienst!

Wonderen vandaag
Ook vandaag gebeuren veel wonderen. In de ruim 3,5 jaar dat ik nu de gemeente mag dienen heb ik van zeer dichtbij wonderen op het gebed gezien. Verschillenden onder ons weten ook van wonderen in hun directe omgeving, familie, of zelfs gezin. Tegelijk moet ook worden geconstateerd dat de Heere veel gebeden om genezing niet verhoort. Wat is er gebeden, gesmeekt en geroepen om genezing! Toch ging het ziekteproces door en kwam iemand uiteindelijk te overlijden.

Mits men maar gelooft…
Laat ik voorop stellen dat ik zelf ook geloof dat er tijdens de genezingdiensten van ds. Jan Zijlstra wonderlijke dingen gebeuren. Echter door wie worden deze wonderen verricht? Dat iemand tijdens het verrichten van het wonder Jezus’ naam aanroept, zegt mij nog helemaal niets. Ook dat is al oud. De zonen van Sceva, een joodse overpriester durfden dit ook te doen (Hand 19, 13-20). Wanneer iemand een wonder verricht is de reactie van de omstanders op dit genezingswonder bijna altijd dezelfde: ‘Het werkt, dus het is echt waar!’ Wat is dan waar?! Wel, in dit geval de boodschap van ds. Jan Zijlstra. Wat is die boodschap, die prediking dan eigenlijk? We hebben gezien dat de Bijbel een nauwe relatie tussen het verrichten van wonderen door de prediker en zijn prediking legt. Dit is tevens een criterium waaraan wij vandaag wonderen van predikers mogen toetsen.

Ook ds. Zijlstra heeft verschillende mensen, die ernstig ziek waren onder zijn handen gehad, maar die niet genezen werden. Noch de website van de gemeente van Zijlstra,, noch het magazine van deze gemeente, noch Zijlstra zelf maakt hiervan gewag. Dit geeft te denken! Integendeel, op alle aankondigingen die ik onder ogen heb gehad wordt de stellige indruk gewekt dat de wonderen op afroep beschikbaar zijn, mits men maar gelooft…. Voor wie gelooft, is genezing beschikbaar. Wat als ik niet word genezen, terwijl ik wel biddend naar de dienst van ds. Zijlstra ging? Schiet mijn geloof dan tekort? Heb ik te weinig of verkeerd gebeden? Er zijn situaties waarvoor wij geen verklaring. Hier stuiten wij op Gods vrijmacht.

Gods vrijmacht. Gods vrijmacht, soevereiniteit, daar struikelden in een lang vervlogen verleden de vrienden van Job ook al over. Volgens zijn vrienden heeft Job tegen God gezondigd en wordt hij daarom nu door God gestraft. Echter de Heere komt hierop later terug en bestraft deze vrienden, omdat ze een verkeerd beeld van God hebben geschetst. Hiermee raak ik een wezenlijke notie in de prediking van ds. Jan Zijlstra. ‘Ziekte komt van de demonen, God wil niet dat zijn kinderen ziek zijn.’ Hoewel Zijlstra natuurlijk geen boodschap heeft aan de troost van Zondag 9 en 10, wil ik hieruit toch een paar woorden citeren: ‘dat loof en gras, regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid, …, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen.’

Hier botsen dus twee godsbeelden. Zijlstra’s god, die niet wil dat zijn kinderen ziek zijn en op commando van zijn dienaar hen geneest, mist ze maar geloven en mijn God en Vader (Zondag 9 en 10), die verschillende van Zijn kinderen ziek laat worden. De troost van dit belijden is dat ik in mijn ziekte me mag wenden tot mijn God en Vader, die mij genezen kan, maar in zijn Vaderlijke zorg en liefde mij niet altijd genezen wil. Juist dat laatste biedt troost! Al begrijp ik Vader niet, zelfs met de vragen en de worstelingen, de pijn en het verdriet kan en mag ik nog blijven schuilen bij het hart van mijn God en Vader. Zij die hiervan weten, weten ook uit bevinding de diepe betekenis van Paulus’ woorden: ‘U is uit genade gegeven in de zaak van Christus, niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor hem te lijden….(Fil 1,29)’ Genade om te lijden! Door God verwaardigt om een deel van Jezus’ kruis te dragen! Terwijl mijn ziekbed misschien overgaat in een sterfbed, terwijl ook mijn hart van nature hieronder niet wil buigen, toch genade ontvangen om God te danken voor mijn ziekte. Deze bijbelse notie staat haaks op de beleving van onze tijd, waarin geen plaats meer is voor het lijden. Een maatschappij waarin gezondheid op nummer 1 staat. Waarin ook in de kerk de bevinding van het kruisdragen en de navolging van Christus in het lijden aangevochten wordt door een godsdienst die het kruis verwerpt en nu al in een extatische overwinningsroes leeft. Maar ook een tijd waarin ik als predikant mensen in een huiskamer, op een ziekbed of in een psychiatrische inrichting ontmoet die biddend, worstelend Jezus’ woorden dagelijks toeëigenen: ‘Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf. Hij neme zijn kruis op en volge Mij!’

C.P.de Boer vdm
(CGK-Werkendam)
Plaats reactie