Wat is hypercalvinisme?

DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door DDD »

Ik vind het anders helemaal niet zo 'karikatuurlijk'. Ik heb geregeld dominees gehoord die bijbelteksten aan de lopende band 'verbeteren'.

Wees blij als je dat niet meemaakt, maar ik vrees dat je bijbelkennis dan gewoon niet zo geweldig is.

Het gebeurt niet zo opzichtig als in dit artikel. Maar bijbelteksten worden dan gewoon 'gecorrigeerd' bij het citeren of verwijzen in de preek. Ik sluit niet uit dat sinds het verschijnen van dit artikel (het is al wat ouder) het wel een stuk minder is geworden, in de GG althans. Ik hoorde het vroeger vaker dan nu en dat ligt niet aan mijn gebrekkige geheugen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4047
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Terri »

Ik verbaas me telkens weer als iets ons niet helemaal welgevallig is, we het een karikatuur noemen. Dan hoef je nooit meer ergens over na te denken.
Maar goed, het zij zo. Ik neem in principe iedereen serieus, zo lang het niet hatelijk of snerend is. :)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5498
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door pierre27 »

Terri schreef: 09 jan 2024, 22:09 Ik verbaas me telkens weer als iets ons niet helemaal welgevallig is, we het een karikatuur noemen. Dan hoef je nooit meer ergens over na te denken.
Maar goed, het zij zo. Ik neem in principe iedereen serieus, zo lang het niet hatelijk of snerend is. :)
Mooi uitgangspunt Terri. Ik ben blij dat ik blijkbaar onder een soortgelijke prediking verkeer. Alleen bepaalde elementen zullen wellicht in werkelijkheid anders klinken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Geytenbeekje »

Terri schreef: 09 jan 2024, 22:09 Ik verbaas me telkens weer als iets ons niet helemaal welgevallig is, we het een karikatuur noemen. Dan hoef je nooit meer ergens over na te denken.
Maar goed, het zij zo. Ik neem in principe iedereen serieus, zo lang het niet hatelijk of snerend is. :)
Later bedacht ik me dat het bij mensen in het binnenste die gedachten wel zo op kunnen komen.
Maar dit verhaal suggereert dat dit de gangbare praktijk is in een bepaald deel van refoland en dat vind ik bezwaarlijk.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door DDD »

Een karikatuur verwijst anders wel naar de werkelijkheid, natuurlijk. Maar het is natuurlijk een overdrijving, een stijlvorm.

Ondertussen blijft het zo, dat zo'n overdrijving niet bij iedereen goed werkt. Dat blijkt hierboven wel. Het is een verhaal. Het suggereert natuurlijk niet dat zoiets de praktijk is. Het is zo idioot dat het ondenkbaar is dat het zou kunnen gebeuren. Zo was dat bij gelijkenissen van de Heere Jezus ook.

En dat de overdrijving niet bij iedereen goed werkt, was trouwens niet anders bij de Farizeeën. Ze waren horende doof en ziende blind.
Laatst gewijzigd door DDD op 09 jan 2024, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 09 jan 2024, 22:17 Een karikatuur verwijst anders wel naar de werkelijkheid, natuurlijk. Maar het is natuurlijk een overdrijving, een stijlvorm.

Ondertussen blijft het zo, dat zo'n overdrijving niet bij iedereen goed werkt. Dat blijkt hierboven wel.

Dat was trouwens niet anders bij de Farizeeën. Ze waren horende doof en ziende blind.
Dus als je de stijl niet passend vind en je dit bezwaarlijk vind ben je een farizeeër?
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door DDD »

Nee.

Maar als je zegt dat het niet waar is omdat je de stijlvorm niet bevalt, val je wel in dezelfde valkuil. Dan ga je zeuren over de vorm van de boodschap, maar mis je het hoofdpunt. En daar heeft Jezus heel vaak verdriet van gehad. Soms denk ik wel eens, dat volgelingen van Jezus daarin niets meer zijn dan hun meester.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5498
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef: 09 jan 2024, 22:18
DDD schreef: 09 jan 2024, 22:17 Een karikatuur verwijst anders wel naar de werkelijkheid, natuurlijk. Maar het is natuurlijk een overdrijving, een stijlvorm.

Ondertussen blijft het zo, dat zo'n overdrijving niet bij iedereen goed werkt. Dat blijkt hierboven wel.

Dat was trouwens niet anders bij de Farizeeën. Ze waren horende doof en ziende blind.
Dus als je de stijl niet passend vind en je dit bezwaarlijk vind ben je een farizeeër?
Ik denk dat je dan geen farizeeër bent, deze zoeken we al gauw te ver bij onszelf vandaan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 09 jan 2024, 22:20 Nee.

Maar als je zegt dat het niet waar is omdat je de stijlvorm niet bevalt, val je wel in dezelfde valkuil. Dan ga je zeuren over de vorm van de boodschap, maar mis je het hoofdpunt. En daar heeft Jezus heel vaak verdriet van gehad. Soms denk ik wel eens, dat volgelingen van Jezus daarin niets meer zijn dan hun meester.
Als je ervan uit gaat dat een bepaald deel dit als ultieme waarheid leert kan ik je ergens volgen, maar goed heel verassend is het niet als ik zeg dat ik dit meer naar flauwekul vind neigen dan waarheid, al kunnen bepaalde delen (deels) gedachten zijn die in je opkomen.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door DDD »

Dat verrast mij niet, maar ik denk dat je dan gewoon de 'verbeteringen' in de bijbelteksten niet herkent.

Als zulke 'correcties' je niet opvallen, dan zou je nog denken dat het zo ook in de bijbel staat. En dan kan het inderdaad zomaar bij je opkomen dat je een bijbeltekst leest, en denkt: het staat hier toch niet zo precies omschreven.

Als dat soort gedachten bij je opkomen, dan is er iets mis met de preken waar je naar luistert, maar niet met de heilige Schrift.
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 09 jan 2024, 22:28 Dat verrast mij niet, maar ik denk dat je dan gewoon de 'verbeteringen' in de bijbelteksten niet herkent.

Als zulke 'correcties' je niet opvallen, dan zou je nog denken dat het zo ook in de bijbel staat. En dan kan het inderdaad zomaar bij je opkomen dat je een bijbeltekst leest, en denkt: het staat hier toch niet zo precies omschreven.

Als dat soort gedachten bij je opkomen, dan is er iets mis met de preken waar je naar luistert, maar niet met de heilige Schrift.
Ik herken dat niet in de preken die ik luister, maar goed, wellicht sta ik hier samen met -DIA- en pierre27 alleen in :livre
Ik kan goed met je praten, maar als ik zeg dat wij het in 10% met elkaar eens zijn, lijkt me dat al veel :huhu
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door DDD »

Gelukkig is dat nogal overdreven. :D

Ik zou het voor de aardigheid wel leuk vinden om twee van die preken te beluisteren om te zien of daar inderdaad bijbelteksten integraal of in ieder geval inhoudelijk juist geciteerd worden. Maar goed. Het punt van de column is in ieder geval duidelijk genoeg.
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 09 jan 2024, 22:42 Gelukkig is dat nogal overdreven. :D

Ik zou het voor de aardigheid wel leuk vinden om twee van die preken te beluisteren om te zien of daar inderdaad bijbelteksten integraal of in ieder geval inhoudelijk juist geciteerd worden. Maar goed. Het punt van de column is in ieder geval duidelijk genoeg.
Hoeveel procent schat jij?
https://kerkdienstgemist.nl/stations/12 ... 0360001264
https://kerkdienstgemist.nl/stations/12 ... 2940001270
K heb in de afgelopen tijd oa deze geluisterd. Ben benieuwd wat je bevindingen zijn.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door DDD »

Ik schat dat wij het voor 80 procent eens zijn.

Liever geen leespreken, of hooguit in gedrukte vorm. Verbeteringen van de bijbeltekst in leespreken gaan wel echt alle perken te buiten, want die kun je na laten lezen door een corrector en ook als dominee even opzoeken. Dus ik hoop dat daarin zulke dingen niet of nauwelijks voorkomen. Ik neem aan dat uitgevers daar ook naar kijken. Dat hoop ik in ieder geval.

Een preek van ds. Van der Groe is ongetwijfeld ook schriftelijk beschikbaar, maar ik geloof niet dat dit euvel ook al bij de oudvaders speelde.

Ik doel op recente, uitgesproken preken.
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 09 jan 2024, 22:54 Ik schat dat wij het voor 80 procent eens zijn.

Liever geen leespreken, of hooguit in gedrukte vorm. Verbeteringen van de bijbeltekst in leespreken gaan wel echt alle perken te buiten, want die kun je na laten lezen door een corrector en ook als dominee even opzoeken. Dus ik hoop dat daarin zulke dingen niet of nauwelijks voorkomen. Ik neem aan dat uitgevers daar ook naar kijken. Dat hoop ik in ieder geval.

Een preek van ds. Van der Groe is ongetwijfeld ook schriftelijk beschikbaar, maar ik geloof niet dat dit euvel ook al bij de oudvaders speelde.

Ik doel op recente, uitgesproken preken.
Ik doelde het % op zaken buiten de algemene zaken zoals de 3FVE om, maar goed.
Tja, dan heb ik niet echt voorbeelden, maar dat is miss ook de reden dat ik de wijzigingen niet herken in preken die door dominees zijn gedaan :hum
Plaats reactie