Bijbels Beraad M/V

DDD

Re: Bijbels Beraad M/V

Bericht door DDD »

Groepscirkel schreef: Vandaag, 07:48
Profesto schreef: Vandaag, 07:44 Nee hoor, er is voldoende wetenschappelijk gepubliceerd over dit onderwerp.
Uit meerdere onderzoeken en internationale rapporten blijkt dat pogingen om homoseksualiteit te “genezen” of te onderdrukken leiden tot:
- Depressie
- Angststoornissen
- Laag zelfbeeld
- Interne schaamte en zelfhaat
- Verhoogd risico op zelfmoordpogingen
Je beroept je op wetenschap. Goed, een vraag: Wil je wetenschappelijk hard maken dat homofilie aangeboren is?

[Nb. Ik ontken niet de gevolgen die je beschrijft en laat de nodige pastorale inhoud even liggen, hoewel dat in relaties nooit mag ontbreken.]
Waarom is dat relevant?

Zelfs al zouden genetische factoren geen enkele rol spelen, dan nog is het grotendeels irrelevant, mijns inziens.

Het zou pas van enig belang zijn als geaardheid veranderbaar is. Wat mij betreft, is zo'n poging een teken van een aangepraat minderwaardigheidscomplex of iets dergelijks en zou dat eerst eens behandeld moeten worden.
HHR

Bericht door HHR »

Zo Profesto is weer met zijn missie bezig?
De lobbyist.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

DDD schreef: Vandaag, 09:41<> Waarom is dat relevant?

Zelfs al zouden genetische factoren geen enkele rol spelen, dan nog is het grotendeels irrelevant, mijns inziens.

Het zou pas van enig belang zijn als geaardheid veranderbaar is. Wat mij betreft, is zo'n poging een teken van een aangepraat minderwaardigheidscomplex of iets dergelijks en zou dat eerst eens behandeld moeten worden.
Ik heb om 8.03 uur een vervolgbericht geschreven. In het kort: omdat dan denkruimte kan komen om andere factoren of invloeden te overdenken.
Laatst gewijzigd door Groepscirkel op 23 jun 2026, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
merel

Bericht door merel »

Profesto heeft gelijk. Ik ken meerdere huwelijken die kapot zijn gegaan doordat een van beiden dacht dat het wel onderdrukt zou kunnen worden. Als je homoseksueel bent, moet je dat niet onderdrukken, maar benoemen en zeer zeker niet trouwen met iemand van een ander gender.
Job

Bericht door Job »

Groepscirkel schreef: Vandaag, 07:12 Wie gelooft in de rechtvaardiging van de goddeloze door geloof alleen, zal dat laatste niet kunnen onderschrijven.
Ik ben waarschijnlijk wat door de hitte bevangen, maar wat bedoel je hier precies mee?
Job

Bericht door Job »

helma schreef: Vandaag, 07:21 Het geschetste beeld is in elk geval niet wat Bijbels Beraad leert.
Wel een strijd tégen overblijvende zonden en verlangens.
Het afleggen van de oude mens en het aandoen van de nieuwe mens.
In en door de werking van de Heilige Geest en uit het leven in Christus.
Met mijn post doelde ik niet op Bijbels Beraad, daar heb ik me niet voldoende in verdiept. Het was een reactie op de posts erboven over verslavingen en of je heel, half of niet bekeerd bent wanneer een verslaving blijvend blijkt of terugkeert.
Groepscirkel

Job schreef: Vandaag, 10:01
Groepscirkel schreef: Vandaag, 07:12 Wie gelooft in de rechtvaardiging van de goddeloze door geloof alleen, zal dat laatste niet kunnen onderschrijven.
Ik ben waarschijnlijk wat door de hitte bevangen, maar wat bedoel je hier precies mee?
Hihi, die warmte :D
<> Het is lastig, maar ik voel dat het dan hard de richting op gaat die sommige evangelische groepen hanteren van: als je gelooft dan is er geen ziekte meer. Punt.
Ik bedoel niets anders dan te beamen wat jij schreef, omdat dat meer overeenkomstig is met het welvaartsevangelie dan met het reformatorische belijden dat de Heere om niet, uit genade, goddelozen rechtvaardigt in Christus alleen. Dan hoeft niet ziekte, gebrokenheid, pijn of lijden weg te zijn. Iemand kan dan ook nog uiterlijk vastzitten of vallen in zonden, begeerten of daden, of een andere zware last meedragen, maar is dan ook in Christus rein en heilig in Gods ogen. En de Heere heeft macht om zonden te vergeven (Lk. 5:20) en ook te genezen en helen, als Hij zegt: "Ik zeg u, sta op, en neem uw bed op, en ga heen naar uw huis." (Lk. 5:23,24). Gedachten uit het welvaartsevangelie werpen de mens terug op zichzelf en zijn/haar geloof. Armoe.
Profesto

Bericht door Profesto »

HHR schreef: Vandaag, 09:47 Zo Profesto is weer met zijn missie bezig?
De lobbyist.
Dank voor het compliment. Ik maak me inderdaad erg druk om mensen die de vernieling in worden geholpen door dit soort praktijken.
Groepscirkel

Profesto schreef: Vandaag, 11:01
HHR schreef: Vandaag, 09:47Zo Profesto is weer met zijn missie bezig?
De lobbyist.
Dank voor het compliment. Ik maak me inderdaad erg druk om mensen die de vernieling in worden geholpen door dit soort praktijken.
Welke vernieling bedoel je precies?
Job

Bericht door Job »

Groepscirkel schreef: Vandaag, 10:15
Job schreef: Vandaag, 10:01
Hihi, die warmte :D
<> Het is lastig, maar ik voel dat het dan hard de richting op gaat die sommige evangelische groepen hanteren van: als je gelooft dan is er geen ziekte meer. Punt.
Ik bedoel niets anders dan te beamen wat jij schreef, omdat dat meer overeenkomstig is met het welvaartsevangelie dan met het reformatorische belijden dat de Heere om niet, uit genade, goddelozen rechtvaardigt in Christus alleen. Dan hoeft niet ziekte, gebrokenheid, pijn of lijden weg te zijn. Iemand kan dan ook nog uiterlijk vastzitten of vallen in zonden, begeerten of daden, of een andere zware last meedragen, maar is dan ook in Christus rein en heilig in Gods ogen. En de Heere heeft macht om zonden te vergeven (Lk. 5:20) en ook te genezen en helen, als Hij zegt: "Ik zeg u, sta op, en neem uw bed op, en ga heen naar uw huis." (Lk. 5:23,24). Gedachten uit het welvaartsevangelie werpen de mens terug op zichzelf en zijn/haar geloof. Armoe.
Mooi, dank!

Ik ken vroegere gergemmers die via wat tussenstops nu evangelisch zijn, aan dopen en genezing doen en hard oordelen over mensen die niet van een bepaalde ziekte afkomen. Ik schrik daar enorm van.
Groepscirkel

Job schreef: Vandaag, 11:38 Mooi, dank!

Ik ken vroegere gergemmers die via wat tussenstops nu evangelisch zijn, aan dopen en genezing doen en hard oordelen over mensen die niet van een bepaalde ziekte afkomen. Ik schrik daar enorm van.
Dat laatste getuigt inderdaad van een hard en ander evangelie.
helma

Bericht door helma »

merel schreef:Profesto heeft gelijk. Ik ken meerdere huwelijken die kapot zijn gegaan doordat een van beiden dacht dat het wel onderdrukt zou kunnen worden. Als je homoseksueel bent, moet je dat niet onderdrukken, maar benoemen en zeer zeker niet trouwen met iemand van een ander gender.
Ik zeg niet dat iemand die homoseksuele gevoelens heeft een hetero huwelijk moet aangaan. Helemaal niet!

Maar ik weiger te geloven dat Gods genade en almacht niet groot genoeg is om gevoelens te veranderen.
En ik geloof zeker dat daarna een bijbels huwelijk mogelijk is.
helma

Bericht door helma »

Groepscirkel schreef:
helma schreef: Vandaag, 08:45
Groepscirkel schreef:BBmv is een platform waar je meerdere nuances en soms diverse visies ziet. Het laatste wat Job schrijft wordt daar niet gevonden, niet expliciet. Helaas lijkt het impliciet soms wel in de onderstroom mee te bewegen.
Ik doelde niet op wat Job schreef maar op wat jij schreef nav het interview met Laura.
Heb ik iets geschreven over het interview met Laura :quoi
Excuses, ik bedoelde de bijdrage van Konijntje. Ik haalde jullie namen door elkaar
refo

Bericht door refo »

Toch hebben wonderen ergens een einde. Om sommige wonderen bidden we niet. Die kunnen nu eenmaal niet, ondanks dat God 'alles kan'.
Groepscirkel

helma schreef: Vandaag, 11:56Excuses, ik bedoelde de bijdrage van Konijntje. Ik haalde jullie namen door elkaar
Prima, helder :super
Plaats reactie