Oorlog in Oekraine

Henk J

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Henk J »

Als ik het allemaal zo een beetje volg wordt het leger in Oekraïne aardig onder de voet gelopen. In dit tempo is Zelensky dit weekend geen president meer volgens mij. Of Oekraïne moet zich hergroeperen en terugslaan.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Zou het kunnen dat Rusland meer wil dan Oekraïne?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-

Bericht door -DIA- »

HersteldHervormd schreef:Zou het kunnen dat Rusland meer wil dan Oekraïne?
Wilde Hitler tenslotte ook niet meer dan enkel een anschluss van Oostenrijk? Laten we de historie niet vergeten, die kan leerrijk zijn.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Natuurlijk kan dat. Dat is toch geen vraag!
Henk J

Bericht door Henk J »

Het kan, maar een NAVO land aanvallen is zelfmoord, dat weet Poetin ook. Poetin heeft krankzinnige denkbeelden over het bestaansrecht van Oekraïne en de andere landen aldaar, maar is ook een man met militair verstand. Hij weet dat het westen Oekraïne niet militair gaat steunen en daarom durft hij deze aanval toch te doen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Henk J schreef:
Het kan, maar een NAVO land aanvallen is zelfmoord, dat weet Poetin ook. Poetin heeft krankzinnige denkbeelden over het bestaansrecht van Oekraïne en de andere landen aldaar, maar is ook een man met militair verstand. Hij weet dat het westen Oekraïne niet militair gaat steunen en daarom durft hij deze aanval toch te doen.
Poetin heeft vanuit Russisch perpectief geen krankzinnige denkbeelden. Zijn denkbeelden zijn volledig gestoeld op de Russiche historie van het tsarendom en de voortzetting daarvan in de Sovjet-Unie.

Vanuit ons perspectief mag dat dan krankzinnig worden beoordeeld, maar dat is vooral een uitwerking van een cultuurverschil.

De Russische bevolking vreest ernstig voor de gevolgen van de oorlog, maar zal in grote mate de aanleiding prima kunnen billijken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bogerman

Bericht door Bogerman »

refo schreef:
merel schreef:
Charles schreef:Wat Putin nu doet is toch feitelijk hetzelfde wat Hitler deed in de jaren 30? Elke keer een gedeelte binnenvallen om daar de Duitsers 'te beschermen'?
Dat schoot ook al door mijn hoofd.
Het lijkt er wel op, maar is toch anders.
Oekraïne mocht onafhankelijk worden, maar Rusland wil niet dat het land onder de invloed van EU en Navo komt. Lijkt me ook wel logisch. Het zou net zo iets zijn als dat het VK na de brexit toenadering zoekt tot Rusland. En of Oekraïne zich nu wel aan alle afspraken heeft gehouden met Rusland is ook maar de vraag.
De VS is al een tijd lelijk aan het stoken met als doel Oekraïne lid van de Navo te maken. Rusland onder leiding van Poetin wil dat natuurlijk niet. Daarom doen ze van deze invallen. De VS heeft dat altijd 'voorspeld'. Nu doen ze het ook en provoceren terug. Want Oekraïne binnen de Navo brengen, zou een wereldoorlog(je) veroorzaken. De VS kan dit niet zoveel schelen, want het slagveld is ver van hun bed. De andere leden zullen daar niet zoveel trek in hebben. Dat merk je ook wel: iedereen heeft het over 'sancties'.
De navo moet gewoon zeggen: Oekraine wordt nooit lid! Poetin wil geen navolanden aan zijn grens, kunnen we niet leuk vinden maar dat is nu eenmaal de situatie.
Henk J

Bericht door Henk J »

Maanenschijn schreef:
Henk J schreef:
Poetin heeft vanuit Russisch perpectief geen krankzinnige denkbeelden. Zijn denkbeelden zijn volledig gestoeld op de Russiche historie van het tsarendom en de voortzetting daarvan in de Sovjet-Unie.

Vanuit ons perspectief mag dat dan krankzinnig worden beoordeeld, maar dat is vooral een uitwerking van een cultuurverschil.

De Russische bevolking vreest ernstig voor de gevolgen van de oorlog, maar zal in grote mate de aanleiding prima kunnen billijken.
Eens, de Russische kant van de zaak is nogal eens onderbelicht, daarom volg ik ook met interesse iemand als Wierd Duk. Toch heeft deze oorlog bepaald geen unanieme steun onder de Russische bevolking.
Ambtenaar

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Eens, en ik zat er echt naast. Dit had ik een paar weken geleden niet verwacht. Wat ik nu zie op de diverse vooral buitenlandse nieuwssites is het scenario wat ik Generaal bd de Kruif hoorde uitleggen bij Nieuwsuur. Aanval van uit diverse kanten met als doel de Krim te verbinden met de twee ingepikte stukjes in Oost Oekraïne..
Dat is ook wat Rob de Wijk zei.
Ik begrijp heel goed na deze agressieve daad dat de Baltische staten ook erg bezorgd zijn.
Ik mag toch hopen dat Putin daar vanaf ziet. Anders zijn wij ook in oorlog.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Henk J schreef: Het kan, maar een NAVO land aanvallen is zelfmoord, dat weet Poetin ook. Poetin heeft krankzinnige denkbeelden over het bestaansrecht van Oekraïne en de andere landen aldaar, maar is ook een man met militair verstand. Hij weet dat het westen Oekraïne niet militair gaat steunen en daarom durft hij deze aanval toch te doen.
Dan betekent niet enkel zelfmoord, maar wederzijdse vernietiging. In de Koude Oorlog is daarvoor de MAD doctrine voor ontwikkeld.
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

parsifal schreef: Het is toch echt iets tussen Oekraine zelf en de NAVO of ze samen verder willen. In het westen hebben we wat betreft natuurlijk ook veel verkeerd gedaan, maar dat rechtvaardigt de acties van Rusland nu niet.
Wat wij in het ijdele westen verkeerd gedaan hebben is Gods wetten radicaal en uiterst profaan aan onze laars gelapt hebben.
Dat blijft niet zonder consequenties.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 24 feb 2022, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Van Ewijk schreef: Wat wij in het ijdele westen verkeerd gedaan hebben is Gods wetten radicaal en uiterst profaan aan onze laars gelapt hebben.
Dat blijft niet zonder consequenties.
Niet onwaar, maar dat heeft verder niets met het topic te maken.
parsifal

Bericht door parsifal »

Bogerman schreef:
refo schreef:
Het lijkt er wel op, maar is toch anders.
Oekraïne mocht onafhankelijk worden, maar Rusland wil niet dat het land onder de invloed van EU en Navo komt. Lijkt me ook wel logisch. Het zou net zo iets zijn als dat het VK na de brexit toenadering zoekt tot Rusland. En of Oekraïne zich nu wel aan alle afspraken heeft gehouden met Rusland is ook maar de vraag.
De VS is al een tijd lelijk aan het stoken met als doel Oekraïne lid van de Navo te maken. Rusland onder leiding van Poetin wil dat natuurlijk niet. Daarom doen ze van deze invallen. De VS heeft dat altijd 'voorspeld'. Nu doen ze het ook en provoceren terug. Want Oekraïne binnen de Navo brengen, zou een wereldoorlog(je) veroorzaken. De VS kan dit niet zoveel schelen, want het slagveld is ver van hun bed. De andere leden zullen daar niet zoveel trek in hebben. Dat merk je ook wel: iedereen heeft het over 'sancties'.
De navo moet gewoon zeggen: Oekraine wordt nooit lid! Poetin wil geen navolanden aan zijn grens, kunnen we niet leuk vinden maar dat is nu eenmaal de situatie.
Rusland grenst al jaren aan de Navo (Noorwegen) en Estland ligt bij St Petersburg om de hoek.

Als Oekraine en Navo elkaar leuk vinden zou Rusland daar buiten moeten staan (net als de VS zich niet te bemoeien heeft met geflirt tussen Cuba en Rusland).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Nasrani

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Nasrani »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef:
Eens, en ik zat er echt naast. Dit had ik een paar weken geleden niet verwacht. Wat ik nu zie op de diverse vooral buitenlandse nieuwssites is het scenario wat ik Generaal bd de Kruif hoorde uitleggen bij Nieuwsuur. Aanval van uit diverse kanten met als doel de Krim te verbinden met de twee ingepikte stukjes in Oost Oekraïne..
Dat is ook wat Rob de Wijk zei.
Ik begrijp heel goed na deze agressieve daad dat de Baltische staten ook erg bezorgd zijn.
Ik mag toch hopen dat Putin daar vanaf ziet. Anders zijn wij ook in oorlog.
Rob de Wijk was vanavond bij Eenvandaag en hij gaf aan dat als dat zou gebeuren er sneller naar atoomwapens gegrepen zal gaan worden dan in het verleden. Dit omdat er teveel is bezuinigd op de legers de afgelopen jaren ondanks de vele waarschuwingen die er zijn gedaan door deskundigen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Habitat

Bericht door Habitat »

parsifal schreef:Net in de auto trouwens https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-on ... ke-podcast
aan het luisteren. Wel interessante achtergrond.
Heel interessant inderdaad. Helemaal na dat geschiedenis-verhaal van Poetin, is het goed om wat experts hierover te horen. En dat religie zo'n grote rol in deze geschiedenis heeft, dat wist ik niet.
Plaats reactie