DDD schreef:Volgens mij zei Ambtenaar alleen dat er geen automatisch verband is tussen kerkdiensten en lage besmettingscijfers, wat hier in dit draadje wel degelijk (bij wijze van grap?) is gesuggereerd.
Dan had hij de besmettingscijfers van Urk niet in twijfel hoeven te trekken, toch?
Overigens ben ik te fel geweest. Ik kan mij voorstellen dat Ambtenaar oprecht meent dat er een verband moet bestaan tussen kerkgang en covid-besmettingen. Op een gegeven moment gaat zijn manier om dat te willen bewijzen irriteren. Maar ik bied hierbij, ook aan hem, mijn excuus aan voor mijn felheid.
Waarom zou je de besmettingscijfers op Urk niet in twijfel mogen trekken? Het is algemeen bekend dat men het daar gemiddeld genomen niet erg nauw neemt met de regels. Dat doet vast pijn bij gewetensvolle mensen die daar ook zijn. Maar goed, Urk is niet de enige plaats waar dit van gezegd moet worden.
DDD schreef:Waarom zou je de besmettingscijfers op Urk niet in twijfel mogen trekken? Het is algemeen bekend dat men het daar gemiddeld genomen niet erg nauw neemt met de regels. Dat doet vast pijn bij gewetensvolle mensen die daar ook zijn. Maar goed, Urk is niet de enige plaats waar dit van gezegd moet worden.
Waarom? Omdat je dan in de context van de discussie wel erg bezig lijkt te zijn met een doelredenering.
Verder is er stevig onderbouwend bewijs voor het lage aantal besmettingen op Urk van dit moment (ziekenhuisopnames nul afgelopen 2,5 maanden en de berichtgeving vanuit de huisartsen).
O, maar ik geloof best dat de ziekenhuisopnamen een relevant feit zijn en ik ontken ook zeker niet dat zulke cijfers een hoge mate van toevalligheid hebben. Ik weet alleen dat het zinnig is om corona zoveel mogelijk te bestrijden en dat ik het ergerlijk vind als mensen daarbij evenzeer naar kerken kijken als naar hossende mensen in de horeca, maar dat dat niet afdoet aan de kerkelijke verantwoordelijkheid.
Ik ben het geheel eens met prof. Ouweneel in het RD van vandaag.
Ezechiël 34
1 En des HEEREN woord geschiedde tot mij, zeggende:
2 Mensenkind! profeteer tegen de herders van Israël; profeteer en zeg tot hen, tot de herders: Alzo zegt de Heere HEERE: Wee den herderen Israëls, die zichzelven weiden! zullen niet de herders de schapen weiden?
3 Gij eet het vette, en bekleedt u met de wol, gij slacht het gemeste, maar de schapen weidt gij niet.
4 De zwakke sterkt gij niet, en het kranke heelt gij niet, en het gebrokene verbindt gij niet, en het weggedrevene brengt gij niet weder, en het verlorene zoekt gij niet; maar gij heerst over hen met strengheid en met hardigheid.
5 Alzo zijn zij verstrooid, omdat er geen herder is; en zij zijn als het wild gedierte des velds tot spijze geworden, dewijl zij verstrooid waren.
6 Mijn schapen dolen op alle bergen en op allen hogen heuvel, ja, Mijn schapen zijn verstrooid op den gansen aardbodem; en er is niemand, die er naar vraagt, en niemand, die ze zoekt.
7 Daarom, gij herders! hoort des HEEREN woord!
8 Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik niet! Omdat Mijn schapen geworden zijn tot een roof, en Mijn schapen al het wild gedierte des velds tot spijze geworden zijn, omdat er geen herder is, en Mijn herders naar Mijn schapen niet vragen; en de herders weiden zichzelven, maar Mijn schapen weiden zij niet;
9 Daarom, gij herders! hoort des HEEREN woord!
10 Alzo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik wil aan de herders, en zal Mijn schapen van hun hand eisen
Aan het begin van de crisis, rond biddag, zijn er met name rond Zwolle relatief veel besmettingen in kerken geweest. Uiteraard onwetend, maar de diensten rond biddag en de zondagen ervoor en erna hebben zeker een bijdrage aan de verspreiding van corona geleverd. Die beeldvorming is blijven hangen. En helaas valt dat niet te ontkennen.
Aan de andere kant hadden ze in Barneveld of Opheusden net zo goed kerkdiensten rond biddag zonder dat daar besmettingshaarden zijn ontstaan. Het blijft wat schimmig, maar helaas valt het niet te ontkennen dat kerkdiensten voor verdere verspreiding van het virus kan zorgen. Niet alleen rond Nunspeet: in Zuid-Korea is een mevrouw die, onwetend, enkele honderden kerkleden van haar megakerk besmet heeft.
Inmiddels hebben kerken hun maatregelen genomen, maar ik snap wel dat de overheid en anderen hierin terughoudend zijn.
Volgens mij heeft het vooral met de casussen rondom Zwolle te maken en niet dat de overheid bewust de kerk de voet dwars wil zetten of zo.
Tegelijk is deze tijd voor de kerk wel een enorme beproeving. Tijdens de Spaanse griep, wat toch een slag erger was dan corona nu, bleven de kerkdiensten wel door gaan. Waar trouwens ook kritiek op kwam.
Vervolgde schreef:Ezechiël 34
1 En des HEEREN woord geschiedde tot mij, zeggende:
2 Mensenkind! profeteer tegen de herders van Israël; profeteer en zeg tot hen, tot de herders: Alzo zegt de Heere HEERE: Wee den herderen Israëls, die zichzelven weiden! zullen niet de herders de schapen weiden?
3 Gij eet het vette, en bekleedt u met de wol, gij slacht het gemeste, maar de schapen weidt gij niet.
4 De zwakke sterkt gij niet, en het kranke heelt gij niet, en het gebrokene verbindt gij niet, en het weggedrevene brengt gij niet weder, en het verlorene zoekt gij niet; maar gij heerst over hen met strengheid en met hardigheid.
5 Alzo zijn zij verstrooid, omdat er geen herder is; en zij zijn als het wild gedierte des velds tot spijze geworden, dewijl zij verstrooid waren.
6 Mijn schapen dolen op alle bergen en op allen hogen heuvel, ja, Mijn schapen zijn verstrooid op den gansen aardbodem; en er is niemand, die er naar vraagt, en niemand, die ze zoekt.
7 Daarom, gij herders! hoort des HEEREN woord!
8 Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik niet! Omdat Mijn schapen geworden zijn tot een roof, en Mijn schapen al het wild gedierte des velds tot spijze geworden zijn, omdat er geen herder is, en Mijn herders naar Mijn schapen niet vragen; en de herders weiden zichzelven, maar Mijn schapen weiden zij niet;
9 Daarom, gij herders! hoort des HEEREN woord!
10 Alzo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik wil aan de herders, en zal Mijn schapen van hun hand eisen
Laten we hier toch niet aan voorbij gaan. Het is ernst.
Vervolgde schreef:
Dat slaat m.i. ook op de dwaalleraren.
Want er zijn toch predikanten die mensen bedriegen voor de eeuwigheid.
Idd dit gaat niet over Nederlandse dominees, bovendien die dominees doen nog steeds aan pastorale zorg
De zwakke sterkt gij niet, en het kranke heelt gij niet, en het gebrokene verbindt gij niet, en het weggedrevene brengt gij niet weder, en het verlorene zoekt gij niet; maar gij heerst over hen met strengheid en met hardigheid.
Dit is niet van toepassing.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
J.C. Philpot schreef:Ik las dat de hersteld hervormde gemeente “De Wijngaard” (BW) in IJsselmuiden-Grafhorst een aula van een school huurt, waar men de dienst met een livestream mee kan maken.
Dat verdubbeld ook weer het aantal mensen dat "naar de kerk" kan. Mogelijk is dat ook een optie voor andere gemeenten. Scholen met aula's, of bedrijfshallen waar je tuinstoelen neer kunt zetten genoeg.
Onze gemeente kerkt al vanaf 5 juli op 2 locaties. Zodoende was heel de gemeente in de gelegenheid om 1x per zondag een dienst bij te wonen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
J.C. Philpot schreef:Ik las dat de hersteld hervormde gemeente “De Wijngaard” (BW) in IJsselmuiden-Grafhorst een aula van een school huurt, waar men de dienst met een livestream mee kan maken.
Dat verdubbeld ook weer het aantal mensen dat "naar de kerk" kan. Mogelijk is dat ook een optie voor andere gemeenten. Scholen met aula's, of bedrijfshallen waar je tuinstoelen neer kunt zetten genoeg.
Onze gemeente kerkt al vanaf 5 juli op 2 locaties. Zodoende was heel de gemeente in de gelegenheid om 1x per zondag een dienst bij te wonen.
Ik meende dat dit ook in Staphorst het geval was. Naar ik hoorde werd ook het verenigingsgebouw tegenover de kerk gebruikt tijdens de diensten.
windorgel schreef:In Krimpen is wel degelijk sprake van besmettingen in kerkelijke gemeenschap. Kan buiten de kerk begonnen zijn in families, maar neemt nu heel forse vormen aan.
Dat begreep ik ook. Totaal wel 100 gevallen in de OGG en GG samen in Krimpen. Hopen dat het verder meevalt.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief