Pagina 21 van 22

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 05 nov 2019, 00:25
door Zita
We gaan geen concrete gevallen bespreken. Houd het fatsoenlijk, aub.

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 05 nov 2019, 01:01
door -DIA-
Twee dingen:

A. In de GG hier ter plaatse: Vorige week, of al twee weken geleden merkte onze dominee op dat hij plotseling iets nieuws zag bij begrafenissen. Bij het graf hadden veel vrouwen geen hoed meer op. Hij wees erop dat je ook aan het graf onder het Woord bent.
Waar komen deze veranderingen zo ineens vandaan? Net of vrouwen zich schamen voor een hoed?

B. In PKN in W. We hebben nogal wat familie in buurgemeente W. moeten begraven. Vanouds was in W. een Gereformeerde Bond. Deze is opgeschoven en nu zijn het meer confessionele predikers. De gemeente is ook uiterlijk sterk veranderd: Momenteel draagt er niemand meer een hoed. Bij de laatste begrafenis droeg alleen mijn nicht (uit R.) nog een hoed. Als je dan zo in je eentje alleen een hoed draagt kan dat wel tot een getuigenis zijn. Men kan zich afvragen (de ouderen, en die domineren bij begrafenissen vaak) wat er toch allemaal veranderd is, en men kan zich de tijd herinneren dat vrouwen nog een hoed droegen.

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 05 nov 2019, 06:59
door Bezorgd
-DIA- schreef:Twee dingen:

A. In de GG hier ter plaatse: Vorige week, of al twee weken geleden merkte onze dominee op dat hij plotseling iets nieuws zag bij begrafenissen. Bij het graf hadden veel vrouwen geen hoed meer op. Hij wees erop dat je ook aan het graf onder het Woord bent.
Waar komen deze veranderingen zo ineens vandaan? Net of vrouwen zich schamen voor een hoed?
.
Ook dit beste Dia, is lands wijs, lands eer.
In het westen hebben de meeste vrouwen geen hoed op bij het graf.
Het is daar geen kerkdienst meer en er wordt op het graf niet gebeden.
Als dit echt een punt is, dan moet de ds het ook door trekken naar meditatieve momenten op zangavonden of verenigingsavonden.
En zelfs thuis als het Woord opengaat.

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 05 nov 2019, 07:04
door Jantje
Hier is die gewoonte er ook nog hoor.

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 05 nov 2019, 12:20
door Mara
-DIA- schreef:Twee dingen:

A. In de GG hier ter plaatse: Vorige week, of al twee weken geleden merkte onze dominee op dat hij plotseling iets nieuws zag bij begrafenissen. Bij het graf hadden veel vrouwen geen hoed meer op. Hij wees erop dat je ook aan het graf onder het Woord bent.
Waar komen deze veranderingen zo ineens vandaan? Net of vrouwen zich schamen voor een hoed?
Als de rouwdienst in het rouwcentrum of aula wordt gehouden, zetten de vrouwen geen hoed meer op. Ik had dit ook even gemist.
Bij navraag is de reden dat je niet in de kerk zit, dus rondom het graf ook niet.
-DIA- schreef:Bij de laatste begrafenis droeg alleen mijn nicht (uit R.) nog een hoed. Als je dan zo in je eentje alleen een hoed draagt kan dat wel tot een getuigenis zijn
Voor sommigen een ergernis.
Bezorgd schreef:In het westen hebben de meeste vrouwen geen hoed op bij het graf.
Dat heeft niet zozeer met het westen van het land te maken hoor. Capelle en Krimpen liggen ook in het westen, maar daar dragen ze nog wel een hoed, bij begrafenissen.
En draagt men nog zwarte of donkere kleding.
Dat begint ook een unicum te worden.

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 05 nov 2019, 12:26
door Bourdon16
-DIA- schreef:Twee dingen:

A. In de GG hier ter plaatse: Vorige week, of al twee weken geleden merkte onze dominee op dat hij plotseling iets nieuws zag bij begrafenissen. Bij het graf hadden veel vrouwen geen hoed meer op. Hij wees erop dat je ook aan het graf onder het Woord bent.
Waar komen deze veranderingen zo ineens vandaan? Net of vrouwen zich schamen voor een hoed?

B. In PKN in W. We hebben nogal wat familie in buurgemeente W. moeten begraven. Vanouds was in W. een Gereformeerde Bond. Deze is opgeschoven en nu zijn het meer confessionele predikers. De gemeente is ook uiterlijk sterk veranderd: Momenteel draagt er niemand meer een hoed. Bij de laatste begrafenis droeg alleen mijn nicht (uit R.) nog een hoed. Als je dan zo in je eentje alleen een hoed draagt kan dat wel tot een getuigenis zijn. Men kan zich afvragen (de ouderen, en die domineren bij begrafenissen vaak) wat er toch allemaal veranderd is, en men kan zich de tijd herinneren dat vrouwen nog een hoed droegen.
Wat ik hier nog zie is dat ze de hoed ook ophouden met het koffiedrinken na de begrafenis. Hoe denk jij daarover dan?

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 05 nov 2019, 12:27
door merel
Donkere kleding dragen is ook in seculier Nederland een goede gewoonte bij een begrafenis/crematorium. Afgelopen voorjaar nog op een kleine uitvaart geweest in een crematorium. Iedereen was in het zwart/donkerblauw en in pak.

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 05 nov 2019, 12:48
door Mara
merel schreef:Donkere kleding dragen is ook in seculier Nederland een goede gewoonte bij een begrafenis/crematorium. Afgelopen voorjaar nog op een kleine uitvaart geweest in een crematorium. Iedereen was in het zwart/donkerblauw en in pak.
Soms wordt zelfs in de advertentie gezet: XX hield van kleur. Kom dus in fleurige kleding.
Collega van mijn man overleed, we werden verzocht in het wit te komen.
Mijn man heeft geen witte pantalon en ik geen witte rok of witte jurk.
Maar een wit overhemd en bloes behoort tot de basisstukken, dus dat lukte dan wel.

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 05 nov 2019, 12:54
door -DIA-
Bourdon16 schreef:
-DIA- schreef: In PKN in W. We hebben nogal wat familie in buurgemeente W. moeten begraven. Vanouds was in W. een Gereformeerde Bond. Deze is opgeschoven en nu zijn het meer confessionele predikers. De gemeente is ook uiterlijk sterk veranderd: Momenteel draagt er niemand meer een hoed. Bij de laatste begrafenis droeg alleen mijn nicht (uit R.) nog een hoed. Als je dan zo in je eentje alleen een hoed draagt kan dat wel tot een getuigenis zijn. Men kan zich afvragen (de ouderen, en die domineren bij begrafenissen vaak) wat er toch allemaal veranderd is, en men kan zich de tijd herinneren dat vrouwen nog een hoed droegen.
Wat ik hier nog zie is dat ze de hoed ook ophouden met het koffiedrinken na de begrafenis. Hoe denk jij daarover dan?
Hoe ik daar over denk? Daar heb ik nog nooit over gedacht. Men zit dan niet meer onder het Woord. Anderzijds was het (zeker vroeger) ook gebruikelijk (in sommige kringen) dat men ook het hoofd bedekte bij het Bijbellezen en bij het gebed voor en na het eten.
Een broodmaaltijd na de begrafenis is doorgaans geen woordverkondiging, al wordt er wel uit de Bijbel gelezen. Laat ik het zo zeggen: Als we heel punctueel willen zijn dragen vrouwen dus ook aan tafel met Bijbellezing en gebed een hoofdbedekking. Ik weet echter dat dit vrijwel nergens meer wordt gedaan. Zo moeten we denk ik het ook bezien bij een broodmaaltijd na een begrafenis.
DAT DUS IN: Er is dus niets tegen te zeggen als men als men dan een hoofdbedekking wil dragen.

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 05 nov 2019, 13:34
door samanthi
Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:Twee dingen:

A. In de GG hier ter plaatse: Vorige week, of al twee weken geleden merkte onze dominee op dat hij plotseling iets nieuws zag bij begrafenissen. Bij het graf hadden veel vrouwen geen hoed meer op. Hij wees erop dat je ook aan het graf onder het Woord bent.
Waar komen deze veranderingen zo ineens vandaan? Net of vrouwen zich schamen voor een hoed?
.
Ook dit beste Dia, is lands wijs, lands eer.
In het westen hebben de meeste vrouwen geen hoed op bij het graf.
Het is daar geen kerkdienst meer en er wordt op het graf niet gebeden.
Als dit echt een punt is, dan moet de ds het ook door trekken naar meditatieve momenten op zangavonden of verenigingsavonden.
En zelfs thuis als het Woord opengaat.
Ik heb er zo 'n moeite mee, als je aan tafel uit de Bijbel leest, ben je ook onder het Woord, als je aan je buurvrouw verteld Wie de Heere Jezus voor je is, profeteer je, als je gaat eten bid je eerst, waarom dan zo'n spektakel als vrouwen geen hoef hebben met een begrafenis? Hoofdbedekking moet altijd en geen dure hoed, daar zou ik me ook voor schamen.

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 05 nov 2019, 13:43
door -DIA-
samanthi schreef:
Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:Twee dingen:

A. In de GG hier ter plaatse: Vorige week, of al twee weken geleden merkte onze dominee op dat hij plotseling iets nieuws zag bij begrafenissen. Bij het graf hadden veel vrouwen geen hoed meer op. Hij wees erop dat je ook aan het graf onder het Woord bent.
Waar komen deze veranderingen zo ineens vandaan? Net of vrouwen zich schamen voor een hoed?
.
Ook dit beste Dia, is lands wijs, lands eer.
In het westen hebben de meeste vrouwen geen hoed op bij het graf.
Het is daar geen kerkdienst meer en er wordt op het graf niet gebeden.
Als dit echt een punt is, dan moet de ds het ook door trekken naar meditatieve momenten op zangavonden of verenigingsavonden.
En zelfs thuis als het Woord opengaat.
Ik heb er zo 'n moeite mee, als je aan tafel uit de Bijbel leest, ben je ook onder het Woord, als je aan je buurvrouw verteld Wie de Heere Jezus voor je is, profeteer je, als je gaat eten bid je eerst, waarom dan zo'n spektakel als vrouwen geen hoef hebben met een begrafenis? Hoofdbedekking moet altijd en geen dure hoed, daar zou ik me ook voor schamen.
Thuis deed men dan gewoon een hoofddoekje om. Meer niet. En je kunt vanzelf heel veel extra farizese punten en wetjes erbij maken, maar dat maakt het hart niets vromer.

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 05 nov 2019, 13:48
door samanthi
-DIA- schreef:
samanthi schreef:
Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:Twee dingen:

A. In de GG hier ter plaatse: Vorige week, of al twee weken geleden merkte onze dominee op dat hij plotseling iets nieuws zag bij begrafenissen. Bij het graf hadden veel vrouwen geen hoed meer op. Hij wees erop dat je ook aan het graf onder het Woord bent.
Waar komen deze veranderingen zo ineens vandaan? Net of vrouwen zich schamen voor een hoed?
.
Ook dit beste Dia, is lands wijs, lands eer.
In het westen hebben de meeste vrouwen geen hoed op bij het graf.
Het is daar geen kerkdienst meer en er wordt op het graf niet gebeden.
Als dit echt een punt is, dan moet de ds het ook door trekken naar meditatieve momenten op zangavonden of verenigingsavonden.
En zelfs thuis als het Woord opengaat.
Ik heb er zo 'n moeite mee, als je aan tafel uit de Bijbel leest, ben je ook onder het Woord, als je aan je buurvrouw verteld Wie de Heere Jezus voor je is, profeteer je, als je gaat eten bid je eerst, waarom dan zo'n spektakel als vrouwen geen hoef hebben met een begrafenis? Hoofdbedekking moet altijd en geen dure hoed, daar zou ik me ook voor schamen.
Thuis deed men dan gewoon een hoofddoekje om. Meer niet. En je kunt vanzelf heel veel extra farizese punten en wetjes erbij maken, maar dat maakt het hart niets vromer.
Ja idd maar rouwen met hoed op een begrafenis maak je ook niet vromer. Het is ook geen extra wetje, maar komt rechtstreeks uit de Bijbel, onze zusters in de Oostbloklanden hebber er iets van begrepen.

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 05 nov 2019, 14:41
door Mara
samanthi schreef:Hoofdbedekking moet altijd en geen dure hoed, daar zou ik me ook voor schamen.
Maar wat is de definitie van duur dan?
Een beetje kwaliteitshoed heb je niet voor 15 euro.
In het verleden kon je nog weleens terecht in een groot warenhuis, of in een betere modespeciaalzaak, die ook enkele mutsen, hoeden en tassen verkocht.
Maar nu ben ik aangewezen op een hoedenwinkel, tegenwoordig online.
En als je al één van de weinige vrouwen ben die een hoed op heeft (zoals ik) wil je toch wel dat het er goed bijpassend uitziet en niet of het uit de kringloop komt.
Ik heb een zwarte hoed die ik speciaal voor rouwplechtigheden heb gekocht, hij kostte 120 euro, maar ik denk dat ik hem al wel 10-12 jaar heb intussen.
De duurte zit m echt in de stof, want frutsels zitten er uiteraard niet op. Daar houd ik sowieso niet van.
Hij moet regen, wind, felle zon, hagel en sneeuw kunnen doorstaan, nou dat kan ie.

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 05 nov 2019, 15:03
door samanthi
Mara schreef:
samanthi schreef:Hoofdbedekking moet altijd en geen dure hoed, daar zou ik me ook voor schamen.
Maar wat is de definitie van duur dan?
Een beetje kwaliteitshoed heb je niet voor 15 euro.
In het verleden kon je nog weleens terecht in een groot warenhuis, of in een betere modespeciaalzaak, die ook enkele mutsen, hoeden en tassen verkocht.
Maar nu ben ik aangewezen op een hoedenwinkel, tegenwoordig online.
En als je al één van de weinige vrouwen ben die een hoed op heeft (zoals ik) wil je toch wel dat het er goed bijpassend uitziet en niet of het uit de kringloop komt.
Ik heb een zwarte hoed die ik speciaal voor rouwplechtigheden heb gekocht, hij kostte 120 euro, maar ik denk dat ik hem al wel 10-12 jaar heb intussen.
De duurte zit m echt in de stof, want frutsels zitten er uiteraard niet op. Daar houd ik sowieso niet van.
Hij moet regen, wind, felle zon, hagel en sneeuw kunnen doorstaan, nou dat kan ie.
Ja ja dat weet ik, ik reageerde op de opmerking van DIA, ik zou me echt schamen voor die slagschepen die ik soms zie.

Re: RE: Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 05 nov 2019, 18:49
door DDD
Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:Twee dingen:

A. In de GG hier ter plaatse: Vorige week, of al twee weken geleden merkte onze dominee op dat hij plotseling iets nieuws zag bij begrafenissen. Bij het graf hadden veel vrouwen geen hoed meer op. Hij wees erop dat je ook aan het graf onder het Woord bent.
Waar komen deze veranderingen zo ineens vandaan? Net of vrouwen zich schamen voor een hoed?
.
Ook dit beste Dia, is lands wijs, lands eer.
In het westen hebben de meeste vrouwen geen hoed op bij het graf.
Het is daar geen kerkdienst meer en er wordt op het graf niet gebeden.
Als dit echt een punt is, dan moet de ds het ook door trekken naar meditatieve momenten op zangavonden of verenigingsavonden.
En zelfs thuis als het Woord opengaat.
Op het graf wordt toch het onzevader gebeden?