Pagina 21 van 45
Re: Levensvragen
Geplaatst: 22 okt 2018, 21:56
door liz boer
eilander schreef:Wandelende schreef:Mannes schreef:Mischien moet je eerst eens onderzoeken wat er met deze 4 schaar bedoeld wordt. Dan kom je er achter dat de bijbel er namelijk vol mee staat. Het feit, dat je vd Groe, Brakel en oa Thomas Boston (de viervoudige staat) niet voldoende vind en je nogmaals beroept op het feit dat het niet letterlijk in de bijbel staat, geeft aan dat je kennis in deze ernstig tekort schiet.
Zijn mensen die de beleving van de vierschaar der conscientie per definitie verloren als ze zonder deze beleving sterven?
De rechtvaardiging in de vierschaar is stof voor een zeer uitgebreide discussie, dat is al vaker gebleken. Er is ook een enorme verwarring over.
Hoe je het ook wendt of keert: een mens wordt als hij daadwerkelijk over mag gaan in het genadeverbond, wel vrijgesproken, en dat wéét hij ook! Dat is absoluut wel een bijbels gegeven.
Er wordt echter daarnaast gesproken, en dat zal Geeske waarschijnlijk ook bedoelen, over een 'nadere weldaad' die niet elk van Gods kinderen meemaakt, en die ook niet noodzakelijk is. Dan komt het onderscheid tussen zondag 7 en zondag 23 om de hoek kijken, dan gaat het over de bewuste rechtvaardigmaking, het welwezen des geloofs, de vierschaarbeleving. Ik denk dat we daarmee voorzichtig moeten zijn. In elk geval wordt dit verschil in de Heidelbergse Catechismus niet bedoeld.
Omdat het nadrukkelijk gaat over een nadere weldaad, zoals dat genoemd wordt, geloof ik niet dat je kunt zeggen dat het mensen tegenhoudt om tot Christus te gaan, en dat het daarom een list van de duivel is.
Ik geloof wél dat het zorgt voor veel onzekerheid.
Geeske schreef: Tot Christus gaan door het geloof klinkt niet echt duidelijk.
Heb je wel eens gelezen over de vierschaar der consciëntie? Daarna ben je pas gerechtvaardigd voor God.
Re: Levensvragen
Geplaatst: 22 okt 2018, 22:06
door refo
eilander schreef:Wandelende schreef:Mannes schreef:Mischien moet je eerst eens onderzoeken wat er met deze 4 schaar bedoeld wordt. Dan kom je er achter dat de bijbel er namelijk vol mee staat. Het feit, dat je vd Groe, Brakel en oa Thomas Boston (de viervoudige staat) niet voldoende vind en je nogmaals beroept op het feit dat het niet letterlijk in de bijbel staat, geeft aan dat je kennis in deze ernstig tekort schiet.
Zijn mensen die de beleving van de vierschaar der conscientie per definitie verloren als ze zonder deze beleving sterven?
De rechtvaardiging in de vierschaar is stof voor een zeer uitgebreide discussie, dat is al vaker gebleken. Er is ook een enorme verwarring over.
Hoe je het ook wendt of keert: een mens wordt als hij daadwerkelijk over mag gaan in het genadeverbond, wel vrijgesproken, en dat wéét hij ook! Dat is absoluut wel een bijbels gegeven.
Er wordt echter daarnaast gesproken, en dat zal Geeske waarschijnlijk ook bedoelen, over een 'nadere weldaad' die niet elk van Gods kinderen meemaakt, en die ook niet noodzakelijk is. Dan komt het onderscheid tussen zondag 7 en zondag 23 om de hoek kijken, dan gaat het over de bewuste rechtvaardigmaking, het welwezen des geloofs, de vierschaarbeleving. Ik denk dat we daarmee voorzichtig moeten zijn. In elk geval wordt dit verschil in de Heidelbergse Catechismus niet bedoeld.
Omdat het nadrukkelijk gaat over een nadere weldaad, zoals dat genoemd wordt, geloof ik niet dat je kunt zeggen dat het mensen tegenhoudt om tot Christus te gaan, en dat het daarom een list van de duivel is.
Ik geloof wél dat het zorgt voor veel onzekerheid.
Zondag 7 en zondag 23 gaan over hetzelfde geloof. In zondag 7 wordt verteld wat geloof is en in zondag 23 wat je aan geloof hebt. 8-22 behandelen de 12 artikelen.
De rechtvaardiging is iets wat gratis meekomt met het geloof.
Re: Levensvragen
Geplaatst: 22 okt 2018, 22:09
door Wandelende
eilander schreef:De rechtvaardiging in de vierschaar is stof voor een zeer uitgebreide discussie, dat is al vaker gebleken. Er is ook een enorme verwarring over.
Hoe je het ook wendt of keert: een mens wordt als hij daadwerkelijk over mag gaan in het genadeverbond, wel vrijgesproken, en dat wéét hij ook! Dat is absoluut wel een bijbels gegeven.
Dank voor deze alinea!
Re: Levensvragen
Geplaatst: 22 okt 2018, 22:12
door Zeeuw
Jeremiah schreef:Zeeuw schreef:eilander schreef:De levensvraag voor ons allemaal is: hoe word ik verzoend met God?
Ik weet wel dat Calvijn wat dieper stak door te zeggen: hoe komt God aan Zijn eer.
Laat ik het dan een belangrijke levensvraag noemen.
Is het onderscheid tussen 'eruit preken' of 'erover preken' van belang?
Als je in de kerk zit met de vraag 'maar hoe kom ik er toch aan?' gaat het er vooral om of ons op een Bijbelse wijze de Weg gewezen wordt, toch?
Het valt mij op dat in preken van ds. Lamain nu juist op die vraag niet echt antwoord gegeven wordt. Hij spreekt meestal Gods volk aan, en meestal spreekt hij in wensende zin tegen de onbekeerden. Maar hij spreekt wél goed over de Heere!
Helemaal eens met het grootste deel Eilander. Ik heb zelf weinig preken van ds Lamain gehoord. Laatste tijd luister ik veel naar, de overleden, ds Huisman. Die preekt ruim van Christus en heel klein van onszelf. Maar zo gunnend en hij laat je zo niet wegkomen met redeneringen ‘ja maar niet uitverkoren’, ‘ja maar niet bevindelijk genoeg’. Ik vraag me af of hij tegenwoordig op sommige plekken wel zou mogen komen. Alhoewel, laat ik het me maar niet afvragen.
Ik heb veel van ds Huisman geluisterd, totdat ik een preek beluisterde waarin hij de gehele gemeente, zonder onderscheid aan de avondmaalstafel nodigde. Dat kan natuurlijk niet, hoewel het goed bedoeld was.
Ik heb veel van zijn avondsmaalpreken gehoord. Deze niet. Hij heeft een ruime nodiging, maar zo hoorde ik hem nooit. Over de avondsmaalsdeelname zijn overigens ook verschillende gedachten.
Re: Levensvragen
Geplaatst: 22 okt 2018, 22:13
door Jantje
Ik denk dat we bij het onderwerp van het topic, wat al voor genoeg discussie, (soms moedwillige) verwarring (helaas!) zorgt, moeten blijven en de discussie over de vierschaar der consciëntie (en de zondagen 7 en 23) óf in het daarvoor bestemde draadje moeten voeren of aan de zijlijn moeten parkeren.
Re: Levensvragen
Geplaatst: 22 okt 2018, 23:16
door Wijk
Ik geloof best dat mensen een vierschaar beleving kunnen hebben of gehad hebben, maar ik vind dit veel te ver gaan om dit als voorwaarde te zien.
Er is denk wel één ander heel belangrijk punt nodig, de mens moet er tussenuit, om plaats te maken voor die Andere. Maar ik ben zelf ook zoekende zoals jullie wel weten en het zou kunnen dat ik morgen al weer een beetje aan zou twijfelen.
Geeske1991: Ik denk dat je te hard oordeeld over predikanten en andere bevindelijke zaken. En dan nog de vraag aan jou, hoe heb jij kennis van deze zaken? Je moet deze zaken zielsbevindelijk gekend hebben om zo een vast geloof te hebben in deze leer. Ik ken een zeer godvrezend man die dezelfde dingen zegt als jij zegt, maar hij zegt er iets bij, dat als de Heere je leid, dat het altijd anders is dan je dacht. Hoe kun je zulke dingen openlijk zeggen terwijl je geen bevindelijke kennis hebt van deze zaken? Als je dit wel had zou ik het nog kunnen begrijpen, misschien uit liefde tot Hem en Zijn Goddelijke Waarheid, maar dat is niet zo, geef je zelf aan, beste broeder, het zou goed zijn als de Heere je eerst maar afsneed van deze 'eigen' (gedachte) weg.
Laten we Geeske niet veroordelen maar hem in alle ernst wijzen, maar dat gebeurd vast wel.
Re: Levensvragen
Geplaatst: 23 okt 2018, 00:05
door pierre27
Wandelende schreef:eilander schreef:De rechtvaardiging in de vierschaar is stof voor een zeer uitgebreide discussie, dat is al vaker gebleken. Er is ook een enorme verwarring over.
Hoe je het ook wendt of keert: een mens wordt als hij daadwerkelijk over mag gaan in het genadeverbond, wel vrijgesproken, en dat wéét hij ook! Dat is absoluut wel een bijbels gegeven.
Dank voor deze alinea!
Inderdaad een mooie aanvulling. Wanneer je met die zaken niet kunt instemmen heb je mijn inziens niks op refoforum te zoeken. Niet meer en niet minder.
Re: Levensvragen
Geplaatst: 23 okt 2018, 07:01
door Mannes
pierre27 schreef:Wandelende schreef:eilander schreef:De rechtvaardiging in de vierschaar is stof voor een zeer uitgebreide discussie, dat is al vaker gebleken. Er is ook een enorme verwarring over.
Hoe je het ook wendt of keert: een mens wordt als hij daadwerkelijk over mag gaan in het genadeverbond, wel vrijgesproken, en dat wéét hij ook! Dat is absoluut wel een bijbels gegeven.
Dank voor deze alinea!
Inderdaad een mooie aanvulling. Wanneer je met die zaken niet kunt instemmen heb je mijn inziens niks op refoforum te zoeken. Niet meer en niet minder.
Re: Levensvragen
Geplaatst: 23 okt 2018, 07:19
door Jeremiah
Toch is een werk van genade in een mens niet altijd even duidelijk. Dit las ik in de christenreis, als Christen en Getrouwe, Mond-Christen te woord staan.
Getrouwe: "Het werk der genade in de ziel ontdekt zich èn aan hem, die het heeft, èn aan degenen, die met hem omgaan. Aan de mens zelf ontdekt het zich aldus. Het geeft hem overtuiging van zonden (Joh.16:8), in het bijzonder van de besmetting van zijn natuur (Rom. 7:24) en van de zonde van ongeloof (Joh. 16:9), om welke hij zeker weet verdoemd te zullen worden (Marc. 16:16), indien hij geen genade verkrijgt door het geloof in Jezus Christus. Dit gezicht en gevoel (Ps. 38:18) werken in hem droefheid en schaamte (Jer. 31:19) over de zonden; hem wordt daarenboven de Zaligmaker der wereld geopenbaard (Gal. 1:16) en hij ziet de volstrekte noodzakelijkheid (Hand. 4:12), om met Hem verenigd te worden voor het leven, waarna een honger en dorst (Matth. 5:6) in hem ontstaan; aan welke honger en dorst de beloften (Openb. 21:6) zijn vastgemaakt. Naar de sterkte of zwakheid van zijn geloof in de Verlosser nu, zijn ook zijn vreugde en vrede; daarom ook begeert hij Hem meer te kennen en te dienen in deze wereld.
Maar ofschoon ik zeg, dat het zich zo openbaart aan hem, zo is hij echter zelden bekwaam om te besluiten, dat het een werk der genade is; omdat zijn verdorvenheden en zijn misleid oordeel hem doen mistasten in deze zaak. Daarom wordt in hem, die dit werk in zich heeft, een zeer gezond oordeel vereist, eer hij met bedaardheid kan besluiten, dat dit een werk der genade is.
Aan anderen wordt het aldus ontdekt: ten eerste door een bevindelijke belijdenis van zijn geloof in Christus (Rom. 10:9 en Fil. 1:27). Ten tweede door een leven overeenkomende met die belijdenis (Joh. 4:15 en Ps. 50:23), te weten een leven van heiligheid in de wereld: heiligheid van het hart, heiligheid in zijn gezin, als hij een gezin heeft, en door een heiligheid in zijn wandel in de wereld; wat hem in het algemeen leert, inwendig alle zonden te verfoeien, en zichzelf om die zonden; op heiligheid aan te dringen in zijn gezin en die te bevorderen in de wereld; niet om er alleen over te praten, zoals een huichelaar en MOND-CHRISTEN doet, maar door een praktikale onderwerping in geloof en liefde aan de kracht van het Woord.
Re: RE: Re: Levensvragen
Geplaatst: 23 okt 2018, 07:32
door Geeske_1991
Mannes schreef:
pierre27 schreef:Wandelende schreef:eilander schreef:De rechtvaardiging in de vierschaar is stof voor een zeer uitgebreide discussie, dat is al vaker gebleken. Er is ook een enorme verwarring over.
Hoe je het ook wendt of keert: een mens wordt als hij daadwerkelijk over mag gaan in het genadeverbond, wel vrijgesproken, en dat wéét hij ook! Dat is absoluut wel een bijbels gegeven.
Dank voor deze alinea!
Inderdaad een mooie aanvulling. Wanneer je met die zaken niet kunt instemmen heb je mijn inziens niks op refoforum te zoeken. Niet meer en niet minder.
Helemaal mee eens
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Re: Levensvragen
Geplaatst: 23 okt 2018, 08:24
door liz boer
Wandelende schreef:eilander schreef:De rechtvaardiging in de vierschaar is stof voor een zeer uitgebreide discussie, dat is al vaker gebleken. Er is ook een enorme verwarring over.
Hoe je het ook wendt of keert: een mens wordt als hij daadwerkelijk over mag gaan in het genadeverbond, wel vrijgesproken, en dat wéét hij ook! Dat is absoluut wel een bijbels gegeven.
Dank voor deze alinea!
Ja mooi toch is dat iets anders dan
de vierschaarbeleving die, zoals Geeske schreef, nodig is om gerechtvaardigd te worden.
Hij voor mij... de vrolijke ruil is het grootste wonder wat plaats vind. Onverdiend... geen rechten en toch krijgen. Dat gaat je hele leven mee.
Re: Levensvragen
Geplaatst: 23 okt 2018, 08:53
door Bezorgd
Niet vierschaar maar geloof rechtvaardigt
Ds. Harinck ziet verzegeling in geweten als bevestiging
GARDEREN - Ieder die in een waar geloof Christus omhelst, is rechtvaardig voor God. Dat geloof is het geloof van een doemwaardige. De rechtvaardiging in het hof van het geweten is geen tweede rechtvaardiging of een aparte "vierschaarbeleving", maar een bekendmaking van de rechtvaardiging door het geloof aan ons hart en geweten door het getuigenis van de Heilige Geest.
Dat zei ds. C. Harinck gisteren in Garderen tijdens de tweede dag van de Haamstede-conferentie. De predikant van de gereformeerde gemeente van Houten sprak over "de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie". Het beeld van de vierschaar werd volgens hem door de nadere reformatoren en de puriteinen gebruikt als een "illustratie" van de rechtvaardigmaking, niet als een ervaring. In de hof van het geweten ontvangt de zondaar die in Christus gelooft de vrijspraak van zijn zonden en schuld.
Pastoraal als de oudvaders waren, wilden zij ingaan op de vraag hoe de zondaar kan weten of Christus hem daadwerkelijk heeft vrijgesproken van zonde en straf. "Daarom betrokken zij de beleving van de rechtvaardigmaking door God in het hof van het geweten." "God richt een rechtbank op in het geweten vanaf het begin van de bekering, waarbij het hele bekeringsproces uitloopt op het alle twijfel overwinnende getuigenis van de Heilige Geest, waardoor de zondaar de vrijspraak en de zekerheid ontvangt."
Geen aparte beleving
Ds. Harinck constateerde echter in de gezelschappen het ontstaan van een werkelijke vierschaarbeleving waarin visionair de partijen van rechter, aanklager enzovoorts gezien en gehoord werden. "Wat een beeld en een illustratie was of uitgestrekt werd over de gehele bekeringsgang, werd nu samengeperst in één bijzondere vierschaarervaring."
Ds. Harinck wees deze gedachte af als onbijbels. "Alleen het geloof, als het vluchten van een boetvaardig zondaar tot de barmhartigheid Gods (Owen), maakt rechtvaardig voor God." De rechtvaardiging voor God door het geloof in Christus is een zegen die niet slechts aan enkelen behoort, maar aan iedere waar gelovige. "Niet de kracht en de mate van ons geloof, maar Christus aan Wie het geloof zich vastklemt, is bepalend voor ons behoud."
Evenwel, zo vervolgde de predikant uit Houten, is er een onderscheid tussen de rechtvaardiging door het geloof en de zekerheid, de troost en de genieting ervan. De volle omhelzing van de vrijspraak van het Evangelie is bij allen niet even sterk en vrijmoedig. "Daarom moeten wij naar de oorzaken van dit uitblijven zoeken en meer sterven aan de Wet der werken en geoefend worden in het geloof dat zich alleen op Christus verlaat."
Ds. Harinck betreurde het dat de ervaring van een diepe afsnijding van alle werk en het ontvangen van de vrijspraak vaak verward wordt met de rechtvaardiging door het geloof en dat die vervolgens ook dwingend opgelegd wordt aan anderen. "Een bepaalde bevinding vervangt dan de bijbelse rechvaardiging door het geloof. Indien wij iets anders van de zondaar eisen dan geloof dat zich aan Christus alleen vastgrijpt, ontnemen wij de verloren en hulpeloze zondaar alle hoop."
https://www.rd.nl/oud/kl/990908kl01.html
Re: Levensvragen
Geplaatst: 23 okt 2018, 09:11
door liz boer
Bezorgd schreef:Niet vierschaar maar geloof rechtvaardigt
Ds. Harinck ziet verzegeling in geweten als bevestiging
GARDEREN - Ieder die in een waar geloof Christus omhelst, is rechtvaardig voor God. Dat geloof is het geloof van een doemwaardige. De rechtvaardiging in het hof van het geweten is geen tweede rechtvaardiging of een aparte "vierschaarbeleving", maar een bekendmaking van de rechtvaardiging door het geloof aan ons hart en geweten door het getuigenis van de Heilige Geest.
Dat zei ds. C. Harinck gisteren in Garderen tijdens de tweede dag van de Haamstede-conferentie. De predikant van de gereformeerde gemeente van Houten sprak over "de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie". Het beeld van de vierschaar werd volgens hem door de nadere reformatoren en de puriteinen gebruikt als een "illustratie" van de rechtvaardigmaking, niet als een ervaring. In de hof van het geweten ontvangt de zondaar die in Christus gelooft de vrijspraak van zijn zonden en schuld.
Pastoraal als de oudvaders waren, wilden zij ingaan op de vraag hoe de zondaar kan weten of Christus hem daadwerkelijk heeft vrijgesproken van zonde en straf. "Daarom betrokken zij de beleving van de rechtvaardigmaking door God in het hof van het geweten." "God richt een rechtbank op in het geweten vanaf het begin van de bekering, waarbij het hele bekeringsproces uitloopt op het alle twijfel overwinnende getuigenis van de Heilige Geest, waardoor de zondaar de vrijspraak en de zekerheid ontvangt."
Geen aparte beleving
Ds. Harinck constateerde echter in de gezelschappen het ontstaan van een werkelijke vierschaarbeleving waarin visionair de partijen van rechter, aanklager enzovoorts gezien en gehoord werden. "Wat een beeld en een illustratie was of uitgestrekt werd over de gehele bekeringsgang, werd nu samengeperst in één bijzondere vierschaarervaring."
Ds. Harinck wees deze gedachte af als onbijbels. "Alleen het geloof, als het vluchten van een boetvaardig zondaar tot de barmhartigheid Gods (Owen), maakt rechtvaardig voor God." De rechtvaardiging voor God door het geloof in Christus is een zegen die niet slechts aan enkelen behoort, maar aan iedere waar gelovige. "Niet de kracht en de mate van ons geloof, maar Christus aan Wie het geloof zich vastklemt, is bepalend voor ons behoud."
Evenwel, zo vervolgde de predikant uit Houten, is er een onderscheid tussen de rechtvaardiging door het geloof en de zekerheid, de troost en de genieting ervan. De volle omhelzing van de vrijspraak van het Evangelie is bij allen niet even sterk en vrijmoedig. "Daarom moeten wij naar de oorzaken van dit uitblijven zoeken en meer sterven aan de Wet der werken en geoefend worden in het geloof dat zich alleen op Christus verlaat."
Ds. Harinck betreurde het dat de ervaring van een diepe afsnijding van alle werk en het ontvangen van de vrijspraak vaak verward wordt met de rechtvaardiging door het geloof en dat die vervolgens ook dwingend opgelegd wordt aan anderen. "Een bepaalde bevinding vervangt dan de bijbelse rechvaardiging door het geloof. Indien wij iets anders van de zondaar eisen dan geloof dat zich aan Christus alleen vastgrijpt, ontnemen wij de verloren en hulpeloze zondaar alle hoop."
https://www.rd.nl/oud/kl/990908kl01.html
Dat is het!!! Dank je wel voor het delen.
Re: Levensvragen
Geplaatst: 23 okt 2018, 11:05
door Zeeuw
Bezorgd schreef:Niet vierschaar maar geloof rechtvaardigt
Ds. Harinck ziet verzegeling in geweten als bevestiging
GARDEREN - Ieder die in een waar geloof Christus omhelst, is rechtvaardig voor God. Dat geloof is het geloof van een doemwaardige. De rechtvaardiging in het hof van het geweten is geen tweede rechtvaardiging of een aparte "vierschaarbeleving", maar een bekendmaking van de rechtvaardiging door het geloof aan ons hart en geweten door het getuigenis van de Heilige Geest.
Dat zei ds. C. Harinck gisteren in Garderen tijdens de tweede dag van de Haamstede-conferentie. De predikant van de gereformeerde gemeente van Houten sprak over "de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie". Het beeld van de vierschaar werd volgens hem door de nadere reformatoren en de puriteinen gebruikt als een "illustratie" van de rechtvaardigmaking, niet als een ervaring. In de hof van het geweten ontvangt de zondaar die in Christus gelooft de vrijspraak van zijn zonden en schuld.
Pastoraal als de oudvaders waren, wilden zij ingaan op de vraag hoe de zondaar kan weten of Christus hem daadwerkelijk heeft vrijgesproken van zonde en straf. "Daarom betrokken zij de beleving van de rechtvaardigmaking door God in het hof van het geweten." "God richt een rechtbank op in het geweten vanaf het begin van de bekering, waarbij het hele bekeringsproces uitloopt op het alle twijfel overwinnende getuigenis van de Heilige Geest, waardoor de zondaar de vrijspraak en de zekerheid ontvangt."
Geen aparte beleving
Ds. Harinck constateerde echter in de gezelschappen het ontstaan van een werkelijke vierschaarbeleving waarin visionair de partijen van rechter, aanklager enzovoorts gezien en gehoord werden. "Wat een beeld en een illustratie was of uitgestrekt werd over de gehele bekeringsgang, werd nu samengeperst in één bijzondere vierschaarervaring."
Ds. Harinck wees deze gedachte af als onbijbels. "Alleen het geloof, als het vluchten van een boetvaardig zondaar tot de barmhartigheid Gods (Owen), maakt rechtvaardig voor God." De rechtvaardiging voor God door het geloof in Christus is een zegen die niet slechts aan enkelen behoort, maar aan iedere waar gelovige. "Niet de kracht en de mate van ons geloof, maar Christus aan Wie het geloof zich vastklemt, is bepalend voor ons behoud."
Evenwel, zo vervolgde de predikant uit Houten, is er een onderscheid tussen de rechtvaardiging door het geloof en de zekerheid, de troost en de genieting ervan. De volle omhelzing van de vrijspraak van het Evangelie is bij allen niet even sterk en vrijmoedig. "Daarom moeten wij naar de oorzaken van dit uitblijven zoeken en meer sterven aan de Wet der werken en geoefend worden in het geloof dat zich alleen op Christus verlaat."
Ds. Harinck betreurde het dat de ervaring van een diepe afsnijding van alle werk en het ontvangen van de vrijspraak vaak verward wordt met de rechtvaardiging door het geloof en dat die vervolgens ook dwingend opgelegd wordt aan anderen. "Een bepaalde bevinding vervangt dan de bijbelse rechvaardiging door het geloof. Indien wij iets anders van de zondaar eisen dan geloof dat zich aan Christus alleen vastgrijpt, ontnemen wij de verloren en hulpeloze zondaar alle hoop."
https://www.rd.nl/oud/kl/990908kl01.html
Dank voor het delen. Vooral de laatste alinea geeft mij een stuk bemoediging. Zo lang in mezelf gezocht naar een bevinding en zondekennis die diep genoeg was, om voor God genoeg te zijn.

Re: Levensvragen
Geplaatst: 23 okt 2018, 11:17
door liz boer
Zeeuw schreef:Bezorgd schreef:Niet vierschaar maar geloof rechtvaardigt
Ds. Harinck ziet verzegeling in geweten als bevestiging
GARDEREN - Ieder die in een waar geloof Christus omhelst, is rechtvaardig voor God. Dat geloof is het geloof van een doemwaardige. De rechtvaardiging in het hof van het geweten is geen tweede rechtvaardiging of een aparte "vierschaarbeleving", maar een bekendmaking van de rechtvaardiging door het geloof aan ons hart en geweten door het getuigenis van de Heilige Geest.
Dat zei ds. C. Harinck gisteren in Garderen tijdens de tweede dag van de Haamstede-conferentie. De predikant van de gereformeerde gemeente van Houten sprak over "de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie". Het beeld van de vierschaar werd volgens hem door de nadere reformatoren en de puriteinen gebruikt als een "illustratie" van de rechtvaardigmaking, niet als een ervaring. In de hof van het geweten ontvangt de zondaar die in Christus gelooft de vrijspraak van zijn zonden en schuld.
Pastoraal als de oudvaders waren, wilden zij ingaan op de vraag hoe de zondaar kan weten of Christus hem daadwerkelijk heeft vrijgesproken van zonde en straf. "Daarom betrokken zij de beleving van de rechtvaardigmaking door God in het hof van het geweten." "God richt een rechtbank op in het geweten vanaf het begin van de bekering, waarbij het hele bekeringsproces uitloopt op het alle twijfel overwinnende getuigenis van de Heilige Geest, waardoor de zondaar de vrijspraak en de zekerheid ontvangt."
Geen aparte beleving
Ds. Harinck constateerde echter in de gezelschappen het ontstaan van een werkelijke vierschaarbeleving waarin visionair de partijen van rechter, aanklager enzovoorts gezien en gehoord werden. "Wat een beeld en een illustratie was of uitgestrekt werd over de gehele bekeringsgang, werd nu samengeperst in één bijzondere vierschaarervaring."
Ds. Harinck wees deze gedachte af als onbijbels. "Alleen het geloof, als het vluchten van een boetvaardig zondaar tot de barmhartigheid Gods (Owen), maakt rechtvaardig voor God." De rechtvaardiging voor God door het geloof in Christus is een zegen die niet slechts aan enkelen behoort, maar aan iedere waar gelovige. "Niet de kracht en de mate van ons geloof, maar Christus aan Wie het geloof zich vastklemt, is bepalend voor ons behoud."
Evenwel, zo vervolgde de predikant uit Houten, is er een onderscheid tussen de rechtvaardiging door het geloof en de zekerheid, de troost en de genieting ervan. De volle omhelzing van de vrijspraak van het Evangelie is bij allen niet even sterk en vrijmoedig. "Daarom moeten wij naar de oorzaken van dit uitblijven zoeken en meer sterven aan de Wet der werken en geoefend worden in het geloof dat zich alleen op Christus verlaat."
Ds. Harinck betreurde het dat de ervaring van een diepe afsnijding van alle werk en het ontvangen van de vrijspraak vaak verward wordt met de rechtvaardiging door het geloof en dat die vervolgens ook dwingend opgelegd wordt aan anderen. "Een bepaalde bevinding vervangt dan de bijbelse rechvaardiging door het geloof. Indien wij iets anders van de zondaar eisen dan geloof dat zich aan Christus alleen vastgrijpt, ontnemen wij de verloren en hulpeloze zondaar alle hoop."
https://www.rd.nl/oud/kl/990908kl01.html
Dank voor het delen. Vooral de laatste alinea geeft mij een stuk bemoediging. Zo lang in mezelf gezocht naar een bevinding en zondekennis die diep genoeg was, om voor God genoeg te zijn.

Herkenbaar.