Met zo'n redenering kom je bijna op het standpunt dat het voor een onbekeerde niet uitmaakt hoe je je uiterlijk (ge)draagt en voor een bekeerde ook niet.Lilian1975 schreef:Niet zo vreemd als het lijkt hoor...GGotK schreef:Lilian1975 schreef:Waarom was de offerdienst in het OT regelmatig een verdriet voor de Heere? Jesaja, Jeremia etc? Omdat het gedaan werd door mensen die krachtens het verbond tot Zijn volk behoorden, maar hun hart was er niet bij. Zij deden het niet uit geloof. Gevolg het had geen waarde. Het was Hem tot verdriet. Het apart gezet zijn maakte hen nog niet tot waar gelovigen.GGotK schreef: 1. In het kader van de heiligmaking/dankbaarheid zal een mens zo dicht mogelijk bij God willen leven, ook in uiterlijke zin. En dat zal met vreugde en zonder tegenzin zijn.
2. Maar wij behoren krachtens onze doop van kinds af aan tot een afgezonderd volk en dit zal toch ook in uiterlijke zin openbaar moeten komen. Dit verlangt God ook van ons.
Wat dat betreft kunnen we wel eens een voorbeeld nemen aan de aanhangers van de Islam.
Je kan gedoopt zijn. Maar als je de heiligmaking bij wijze van spreken voor rechtvaardigmaking gaat zetten, is de heiligmaking geen heiligmaking gewerkt door de Geest. Maar door een mens die ligt in de dood. En dat kan geen heiligmaking zijn. Het wordt dan iets (werk) om voor God te betekenen.
Vreemde redenering.
Voor de duidelijkheid:
1. Wat het stuk betreft de heiligmaking was dit een reactie op Dodo.
2. Daarnaast eist God gewoon van ons, bekeerd of onbekeerd, jong of oud om ook in uiterlijke zin afgezonderd te leven van de wereld. En nee, uiteraard is een afgezonderd leven geen grond voor de zaligheid.![]()
Want:
Wat wil je bereiken met onbekeerd in uiterlijke zin afgezonderd leven van de wereld
(En dan laten we of het geoorloofd is om een legging te dragen buiten beschouwing.)
M.a.w. Waar in de Schrift lees jij dat onbekeerd de offerdienst, een lust was voor de Heere?
En ben je vreemdeling omdat je in uiterlijke zin bij het volk van God hoort? Staat er dat zij het ware Israel zijn die niet in oprecht geloof met Hem verbonden waren? Of ben je vreemdeling omdat Hij je Borg en Zaligmaker is, en je blijvende stad dus boven is. Je hebt je pinnen van je tent niet meer hier op aarde vast, maar in de Hemel. in Hem.
Leggings
Re: Leggings
Absoluut, ik kom regelmatig in landen waar veel moslims wonen, zowel in het Midden Oosten als in Afrika, wanneer het gaan lichamelijke eerbaarheid is Nederland met recht een Sodom en Gomorra te noemen. In de zogenoemde buitenwereld maar ook in de godsdienstige wereld. Voor mij blijft staan dat het leven van een christen in veel zo niet alle opzichten anders moet zijn dan die van de wereldling om hem heen. Op reis naar een ander doel, en dat moet vooral merkbaar zijn in het leven. Tegelijkertijd is het inderdaad maar goed dat er leggings zijn, omdat er genoeg meisjes/vrouwen zijn die er zonder legging gewoon ronduit oneerbaar bijlopen.Wandelende schreef:Ja.eilander schreef:Na de burka, neem ik aan?Wandelende schreef:De legging vind ik één van de meest geschikte kledingstukken om sommige lichamelijke oneerbaarheid tegen te gaan.
Hoewel ik daar niet voor zal pleiten.
De christelijke wereld kan op dat punt wel veel leren van sommige moslims.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
@GgotK
Nee. Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Wat wil je als onbekeerde ermee bereiken? God gunstig stemmen? Iets minder zondaar zijn?
En voor een bekeerd iemand volgt de heiligmaking vanzelf op. Niet als een werk. Om God er gunstig mee te stemmen. Maar omdat Hij het zal doen. Hij maakt het goed!
En dus een afspiegeling is van Hem. Ook het Avondmaalsformulier formulier wijst hierop.
Wanneer er geen spraken is van een heilig leven is er nog steeds sprake van leven buiten Hem!
Nee. Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Wat wil je als onbekeerde ermee bereiken? God gunstig stemmen? Iets minder zondaar zijn?
En voor een bekeerd iemand volgt de heiligmaking vanzelf op. Niet als een werk. Om God er gunstig mee te stemmen. Maar omdat Hij het zal doen. Hij maakt het goed!
En dus een afspiegeling is van Hem. Ook het Avondmaalsformulier formulier wijst hierop.
Wanneer er geen spraken is van een heilig leven is er nog steeds sprake van leven buiten Hem!
Je slaat een beetje door. Lees mijn reacties er maar op terug, dan weet je het antwoord.Lilian1975 schreef:@GgotK
Ik wil met alle liefde je reacties teruglezen. Maar ik zie nergens een antwoord op mijn vraagGGotK schreef:Je slaat een beetje door. Lees mijn reacties er maar op terug, dan weet je het antwoord.Lilian1975 schreef:@GgotK

Dit is een gevaarlijke redenering. Gods wet werd gegeven aan geheel Israël ( bekeerd of onbekeerd) Heel Israël werd geroepen om deze wet in te scherpen bij hun kinderen. God eist dit van Zijn verbondsvolk.Lilian1975 schreef:Niet zo vreemd als het lijkt hoor...GGotK schreef:Lilian1975 schreef:Waarom was de offerdienst in het OT regelmatig een verdriet voor de Heere? Jesaja, Jeremia etc? Omdat het gedaan werd door mensen die krachtens het verbond tot Zijn volk behoorden, maar hun hart was er niet bij. Zij deden het niet uit geloof. Gevolg het had geen waarde. Het was Hem tot verdriet. Het apart gezet zijn maakte hen nog niet tot waar gelovigen.GGotK schreef:
1. In het kader van de heiligmaking/dankbaarheid zal een mens zo dicht mogelijk bij God willen leven, ook in uiterlijke zin. En dat zal met vreugde en zonder tegenzin zijn.
2. Maar wij behoren krachtens onze doop van kinds af aan tot een afgezonderd volk en dit zal toch ook in uiterlijke zin openbaar moeten komen. Dit verlangt God ook van ons.
Wat dat betreft kunnen we wel eens een voorbeeld nemen aan de aanhangers van de Islam.
Je kan gedoopt zijn. Maar als je de heiligmaking bij wijze van spreken voor rechtvaardigmaking gaat zetten, is de heiligmaking geen heiligmaking gewerkt door de Geest. Maar door een mens die ligt in de dood. En dat kan geen heiligmaking zijn. Het wordt dan iets (werk) om voor God te betekenen.
Vreemde redenering.
Voor de duidelijkheid:
2. Daarnaast eist God gewoon van ons, bekeerd of onbekeerd, jong of oud om ook in uiterlijke zin afgezonderd te leven van de wereld. En nee, uiteraard is een afgezonderd leven geen grond voor de zaligheid.![]()
Want:
Wat wil je bereiken met onbekeerd in uiterlijke zin afgezonderd leven van de wereld
(En dan laten we of het geoorloofd is om een legging te dragen buiten beschouwing.)
M.a.w. Waar in de Schrift lees jij dat onbekeerd de offerdienst, een lust was voor de Heere?
En ben je vreemdeling omdat je in uiterlijke zin bij het volk van God hoort? Staat er dat zij het ware Israel zijn die niet in oprecht geloof met Hem verbonden waren? Of ben je vreemdeling omdat Hij je Borg en Zaligmaker is, en je blijvende stad dus boven is. Je hebt je pinnen van je tent niet meer hier op aarde vast, maar in de Hemel. in Hem.
Lees Romeinen 9 eens.
Jouw redenering is dan ook vreemd en m.i. niet in overeenstemming met Gods Woord,
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Kunt u onderbouwen dat dit in de NT tijd nog van toepassing is ?GGotK schreef:
2. Daarnaast eist God gewoon van ons, bekeerd of onbekeerd, jong of oud om ook in uiterlijke zin afgezonderd te leven van de wereld. En nee, uiteraard is een afgezonderd leven geen grond voor de zaligheid.
Is dit een serieuze vraag?gallio schreef:Kunt u onderbouwen dat dit in de NT tijd nog van toepassing is ?GGotK schreef:
2. Daarnaast eist God gewoon van ons, bekeerd of onbekeerd, jong of oud om ook in uiterlijke zin afgezonderd te leven van de wereld. En nee, uiteraard is een afgezonderd leven geen grond voor de zaligheid.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ja, ik ben 100% serieus. Ik heb nl nooit een onderbouwing gehoord behalve verwijzingen naar teksten zoals "Israel zal alleen wonen" enz. Het OT volk Israel kun je toch niet 1 op 1 overzetten naar de NT kerk in deze.pierre27 schreef:Is dit een serieuze vraag?gallio schreef:Kunt u onderbouwen dat dit in de NT tijd nog van toepassing is ?GGotK schreef:
huisman schreef:Lilian1975 schreef:GGotK schreef:Lilian1975 schreef:
1. In het kader van de heiligmaking/dankbaarheid zal een mens zo dicht mogelijk bij God willen leven, ook in uiterlijke zin. En dat zal met vreugde en zonder tegenzin zijn.
2. Maar wij behoren krachtens onze doop van kinds af aan tot een afgezonderd volk en dit zal toch
Waarom was de offerdienst in het OT regelmatig een verdriet voor de Heere? Jesaja, Jeremia etc? Omdat het gedaan werd door mensen die krachtens het verbond tot Zijn volk behoorden, maar hun hart was er niet bij. Zij deden het niet uit geloof. Gevolg het had geen waarde. Het was Hem tot verdriet. Het apart gezet zijn maakte hen nog niet tot waar gelovigen.
Vreemde redenering.
Voor de duidelijkheid:
Niet zo vreemd als het lijkt hoor...![]()
Want:
Lees Romeinen 9 eens.
Dit is een gevaarlijke redenering. Gods wet werd gegeven aan geheel Israël ( bekeerd of onbekeerd) Heel Israël werd geroepen om deze wet in te scherpen bij hun kinderen. God eist dit van Zijn verbondsvolk.
Jouw redenering is dan ook vreemd en m.i. niet in overeenstemming met Gods Woord,
Eigenlijk zou ik niet eens moeten reageren op jou. Gezien de vragen die nog steeds aan jou open liggen. En het gevaar dat je dat weer doet.
Je hebt gelijk in die zin dat iedereen de Wet dient te volgen. Die eis ligt er. Maar waarom? Het is ook een waarheid dat al hielden zij en wij de wet zo volkomen mogelijk, maar de Borg en Zaligmaker die het voor ons heeft vervuld is en was vreemd aan ons/hen het je niet tot behoud is. Je weet net zo goed als ik dat we de Wet niet volkomen kunnen houden. En dat alleen gerechtvaardigd door Christus we kunnen bestaan voor Hem. Buiten dat is alles een vermoeienis voor God, een gruwel.
Of we nu wel of geen legging dragen
Die eis lag er, opdat daarin ook het Evangelie zouden omarmen. Nodig zouden hebben en zouden zien. Wel eens gelezen hoe de 10 geboden beginnen?
Toen sprak God al deze woorden, zeggende: Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb, Exodus 20 vers 1-2.
Pas na het uitgeleid zijn uit het diensthuis van de Egyptenaren (en dat mogen we ook geestelijk verstaan) volgen de geboden. Hij heeft het gedaan! Niet jij, niet ik, niet Mozes. Maar Hij. Hij alleen. Wanneer dat werkelijkheid is voor jou persoonlijk, dat voor jou de Schuld alleen door Hem is voldaan, is het ook uw of mijn God. En dan hoeven we ook vooraf en achteraf niet van alles van onszelf toe te voegen. We mogen het zelfs niet. We zouden daarmee het werk van de Borg en Middelaar niet als voldoende beschouwen.
Zoals in de eerder aangehaalde tekst uit Jesaja door mij staat: Ik Ik zal het doen. Zo ook met de 10 geboden.
Alleen dan is de schuld voldaan. En kunnen we ook vergeving in Hem ontvangen. God eist een rechtvaardige vergelding over onze begane overtredingen jegens Zijn heilige wet, en dat is de vervloekte kruisdood. Die alleen Christus kon vervullen. Niet wij. Dus alleen met Hem als Middelaar. Niet buiten Hem. We kunnen proberen de kassen en deuken weg te poetsen door heel erg ons best te doen. Maar het zal ons niet baten. God is namelijk niet alleen Barmhartig maar ook Rechtvaardig.
Lees de Romeinenbrief van voor naar achter. Paulus schrijft uitdrukkelijk: "Doen wij dan de wet teniet door het geloof? Dat zij verre."gallio schreef:Kunt u onderbouwen dat dit in de NT tijd nog van toepassing is ? … Ik heb nl nooit een onderbouwing gehoordGGotK schreef:Daarnaast eist God gewoon van ons, bekeerd of onbekeerd, jong of oud om ook in uiterlijke zin afgezonderd te leven van de wereld. En nee, uiteraard is een afgezonderd leven geen grond voor de zaligheid.
- Rom. 2: “Daarom zijt gij niet te verontschuldigen, o mens, wie gij zijt, die anderen oordeelt; want waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelven; want gij, die anderen oordeelt, doet dezelfde dingen. En denkt gij dit, o mens, die oordeelt degenen die zulke dingen doen, en dezelve doet, dat gij het oordeel Gods zult ontvlieden? Of veracht gij den rijkdom Zijner goedertierenheid en verdraagzaamheid en lankmoedigheid, niet wetende dat de goedertierenheid Gods u tot bekering leidt? Maar naar uw hardigheid en onbekeerlijk hart vergadert gij uzelven toorn als een schat in den dag des toorns en der openbaring van het rechtvaardig oordeel Gods."
- Rom. 3: “Indien nu onze ongerechtigheid Gods gerechtigheid bevestigt, wat zullen wij zeggen? Is God onrechtvaardig als Hij toorn over ons brengt? (Ik spreek naar den mens.) Dat zij verre; anderszins hoe zal God de wereld oordelen? Want indien de waarheid Gods door mijn leugen overvloediger is geworden tot Zijn heerlijkheid, wat word ik ook nog als een zondaar geoordeeld? En zeggen wij niet liever (gelijk wij gelasterd worden, en gelijk sommigen zeggen dat wij zeggen): Laat ons het kwade doen, opdat het goede daaruit kome? Welker verdoemenis rechtvaardig is."
- Markus 3: “En als Hij hen met toorn rondom aangezien had, meteen bedroefd zijnde over de verharding van hun hart, zeide Hij tot den mens: Strek uw hand uit. En hij strekte ze uit; ben zijn hand werd hersteld, gezond gelijk de andere.”
- Hebr. 3: “Zo verhardt uw harten niet, gelijk het geschied is in de verbittering ten dage der verzoeking in de woestijn.”
- Lukas 17: “En Jezus antwoordende zeide: Zijn niet de tien gereinigd geworden? En waar zijn de negen?”
- Luk. 3: “Hij zeide dan tot de scharen die uitkwamen om van hem gedoopt te worden: Gij adderengebroedsels, wie heeft u aangewezen te vlieden van den toekomenden toorn? Brengt dan vruchten voort der bekering waardig.”
- 2 Tim. 2: "Doch in een groot huis zijn niet alleen gouden en zilveren vaten, maar ook houten en aarden vaten; en sommige ter ere, maar sommige ter onere."
- Matth. 22: "Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren."
Ik bedoel, waar is de onderbouwing uit het NT dat men "in uiterlijke zin afgezonderd moet leven van de wereld" ?Adagio schreef:Lees de Romeinenbrief van voor naar achter. Paulus schrijft uitdrukkelijk: "Doen wij dan de wet teniet door het geloof? Dat zij verre."gallio schreef:Kunt u onderbouwen dat dit in de NT tijd nog van toepassing is ? … Ik heb nl nooit een onderbouwing gehoordGGotK schreef:Daarnaast eist God gewoon van ons, bekeerd of onbekeerd, jong of oud om ook in uiterlijke zin afgezonderd te leven van de wereld. En nee, uiteraard is een afgezonderd leven geen grond voor de zaligheid.
- Rom. 2: “Daarom zijt gij niet te verontschuldigen, o mens, wie gij zijt, die anderen oordeelt; want waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelven; want gij, die anderen oordeelt, doet dezelfde dingen. En denkt gij dit, o mens, die oordeelt degenen die zulke dingen doen, en dezelve doet, dat gij het oordeel Gods zult ontvlieden? Of veracht gij den rijkdom Zijner goedertierenheid en verdraagzaamheid en lankmoedigheid, niet wetende dat de goedertierenheid Gods u tot bekering leidt? Maar naar uw hardigheid en onbekeerlijk hart vergadert gij uzelven toorn als een schat in den dag des toorns en der openbaring van het rechtvaardig oordeel Gods."
- Rom. 3: “Indien nu onze ongerechtigheid Gods gerechtigheid bevestigt, wat zullen wij zeggen? Is God onrechtvaardig als Hij toorn over ons brengt? (Ik spreek naar den mens.) Dat zij verre; anderszins hoe zal God de wereld oordelen? Want indien de waarheid Gods door mijn leugen overvloediger is geworden tot Zijn heerlijkheid, wat word ik ook nog als een zondaar geoordeeld? En zeggen wij niet liever (gelijk wij gelasterd worden, en gelijk sommigen zeggen dat wij zeggen): Laat ons het kwade doen, opdat het goede daaruit kome? Welker verdoemenis rechtvaardig is."
- Markus 3: “En als Hij hen met toorn rondom aangezien had, meteen bedroefd zijnde over de verharding van hun hart, zeide Hij tot den mens: Strek uw hand uit. En hij strekte ze uit; ben zijn hand werd hersteld, gezond gelijk de andere.”
- Hebr. 3: “Zo verhardt uw harten niet, gelijk het geschied is in de verbittering ten dage der verzoeking in de woestijn.”
- Lukas 17: “En Jezus antwoordende zeide: Zijn niet de tien gereinigd geworden? En waar zijn de negen?”
- Luk. 3: “Hij zeide dan tot de scharen die uitkwamen om van hem gedoopt te worden: Gij adderengebroedsels, wie heeft u aangewezen te vlieden van den toekomenden toorn? Brengt dan vruchten voort der bekering waardig.”
- 2 Tim. 2: "Doch in een groot huis zijn niet alleen gouden en zilveren vaten, maar ook houten en aarden vaten; en sommige ter ere, maar sommige ter onere."
- Matth. 22: "Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren."
@Lilian1975 probeer je wat te beperken. Nu reageer je op een post met een hele verhandeling.
Daar staat veel in waar iedereen het hier mee eens is. Maar het punt ging eenvoudig over de vraag. Moet een onbekeerde zich houden aan Gods geboden? Het Bijbelse antwoord is ja.
Kan hij daar de zaligheid mee verdienen? Het Bijbelse antwoord is nee.
Daar staat veel in waar iedereen het hier mee eens is. Maar het punt ging eenvoudig over de vraag. Moet een onbekeerde zich houden aan Gods geboden? Het Bijbelse antwoord is ja.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gezien de hoeveelheid boeken die jij lijkt aan te schaffen en te lezen zoals je doet lijken op dit forum! Valt die verhandeling wel mee van mij.huisman schreef:@Lilian1975 probeer je wat te beperken. Nu reageer je op een post met een hele verhandeling.
Ik reageerde vooral op onderstaande citaat
Dit werd gezegd in het kader van kledingregels. En te vaak wordt gehandeld alsof als je kind of wijzelf er maar degelijk en netjes bijlopen omdat ze/we een gedoopt voorhoofd hebben, we aan Gods wil voldoen. Of in ieder geval een stukje. En dan komt de rechtvaardigmaking er nog een beetje bij.. Maar wij behoren krachtens onze doop van kinds af aan tot een afgezonderd volk en dit zal toch ook in uiterlijke zin openbaar moeten komen. Dit verlangt God ook van ons.
Het is namelijk nog sterker die eis; ook zij die niet gedoopt zijn hebben de eis van de Wet tot zich.
En ik zeg. Nee houden van de wet heeft geen enkel nut. Als je Hem niet als persoonlijke Borg en Zaligmaker kent , als Hem Die de Wet heeft vervuld voor jou persoonlijk. Hij Die voor jou instaat. Dat staat voorop. Dat is ook wat de Doop ons leert. In leven in Hem te zoeken en te vinden. Niet de uiterlijke leefregels.
En dat kennen van Hem,dat is het grootste verlangen van God. Dat we schuilen achter dat Bloed. Want ons (pogingen) te houden aan de Wet zal nooit lukken. En al onze pogingen ( bekeerd of onbekeerd) zijn Hem een vermoeienis, als we (weer) zelf aan het werk gaan.
Die eis staat er niet omdat we gedoopt zijn of apart gezet zijn. Maar omdat Hij ons zo met gehoorzaamheid geschapen heeft en wij die gehoorzaamheid hebben weggegooid in de zondeval. HC zondag 4.
Om ons zo te doen sterven aan de Wet. Het ging mij om de nadrukken die gelegd leken te worden.
Op de een of andere manier krijg ik bij dit soort kleding discussies altijd het gevoel met een soort farizeïsme te maken te hebben. Wet op wet buiten Christus. Hard en veroordelend en minachtend naar mensen die anders denken dan zij.
Terwijl er niets anders staat in de Schrift om eenvoudig en zedig gekleed te gaan. En dat er onderscheid is tussen man en vrouw. Ook in kleding. Maar er worden nu nog allerlei aanvullende regeltjes bedacht op grond van cultuur etc. Maar die niet uit de Schrift zijn te halen en waar jij weigert op in te gaan.

Laatst gewijzigd door Lilian197 op 26 jun 2018, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
.. weggehaald
..

Laatst gewijzigd door Desiree op 26 jun 2018, 22:00, 2 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry