Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Vorst
Verbannen

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Vorst »

refo schreef:Is het niet G.P. van Nieuw Amerongen?
Jawel.
huisman

Bericht door huisman »

Vorst schreef:
refo schreef:Is het niet G.P. van Nieuw Amerongen?
Jawel.
Een geleerd heer met een belangrijke baan. Hopelijk mag hij tot rijke zegen zijn in de GG.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Nowhere schreef:Ja ik zucht mee! Of de Heere nog wil betonen van ons af te weten. En Hij ons zal verblijden door Zijn daden.[/size]
Dus omdat mening GG'er niet genoeg ''gezucht'' heeft, zorgt de Heere door zijn voorzienigheid ervoor dat er 17 mannen geloven dat ze een roeping hebben, de kerkenraad een attest afgeeft, waarna het curatorium besluit dat van 16 mannen de roeping niet goed genoeg is?

Ik heb daar een beetje problemen mee, want zoals je zegt: het is mensenwerk.
huisman

Bericht door huisman »

Curatorium schreef:
Nowhere schreef:Ja ik zucht mee! Of de Heere nog wil betonen van ons af te weten. En Hij ons zal verblijden door Zijn daden.[/size]
Dus omdat mening GG'er niet genoeg ''gezucht'' heeft, zorgt de Heere door zijn voorzienigheid ervoor dat er 17 mannen geloven dat ze een roeping hebben, de kerkenraad een attest afgeeft, waarna het curatorium besluit dat van 16 mannen de roeping niet goed genoeg is?

Het is in jouw postings amper te merken dat jij er problemen mee hebt. :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:

En... als we het curatorium nu een afschaften? Hoe dat zich ontwikkelen? Positief?
Ik dacht het niet...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Er moet zeker een instantie zijn die "keurt" op roeping en geschiktheid.
huisman

Bericht door huisman »

Leestip: Curatorium en " de kruk van de deur" een kerkhistorische en kerkrechtelijke studie uit 1998 door ds A A Egas ( CGK predikant)
Nowhere

Bericht door Nowhere »

Curatorium schreef:

Nee Curatorium. Je gaat met mijn laatste regel nu aan de haal, dat vind ik jammer. Een ieder voor zich, van welk kerkverband (of heeft de HEERE ook kerkverbanden?!) je ook lid bent, moet voor zichzelf bepalen of hij of zij genoeg gezucht heeft. Voor een ander kan ik dat niet bepalen en dat wil ik niet, jij evenmin toch? Maar wij hebben een taak, een verantwoordelijkheid, namelijk het waarnemen van de middelen. En in dit geval is dat het gebed. Het is zelf een opdracht van de HEERE om om arbeiders te smeken en te vragen.
Wat de uitkomst daarvan is, ligt niet aan ons gebed. Wij hebben geen 'recht', omdat we zuchten. We hebben alles verzondigd en dan is het een wonder als de HEERE mannen uitzend om te verkondigen de grote daden Gods. Maar de HEERE zal Zelf doen wat Hij goed heeft gedacht voor ons.

Hoeveel mannen er op gegaan zijn is mij niet bekend. Maar als de HEERE iemand geroepen heeft tot het ambt van predikant en hij is afgewezen, zou de HEERE er dan niet op terugkomen? Denken we niet te karrig van de HEERE, als we het curatorium verplichten er meer aan te nemen? Gaan wij dan niet als hoogmoedige mensen Hem voor de voeten lopen? Ik snap je verzuchting en ja het is mensenwerk. Maar wel mensenwerk waar God vanaf weet. Als de HEERE iemand roept, dan zal zo iemand een plaats krijgen in het Koninkrijk van God. Hoe, waar en wanneer? De HEERE zend boodschappers tot wie Hij wil en wanneer Hij wil. Het is voor ons verborgen, maar bij Hem bekend. En in die verzuchting mogen de curatoren dit moeilijke werk verrichten. Want als het werk van de HEERE is dat iemand opgaat, zal Hij dan geen rekenschap geven? Zal Hij dan niet mee- en overkomen? Ga er maar van uit van wel.

Het ligt niet aan het instituut curatorium. Het ligt niet aan de personen van het curatorium. Wat de HEERE doet, dat is goed!
Anneke B

Bericht door Anneke B »

Nowhere schreef:
Curatorium schreef:

Nee Curatorium. Je gaat met mijn laatste regel nu aan de haal, dat vind ik jammer. Een ieder voor zich, van welk kerkverband (of heeft de HEERE ook kerkverbanden?!) je ook lid bent, moet voor zichzelf bepalen of hij of zij genoeg gezucht heeft. Voor een ander kan ik dat niet bepalen en dat wil ik niet, jij evenmin toch? Maar wij hebben een taak, een verantwoordelijkheid, namelijk het waarnemen van de middelen. En in dit geval is dat het gebed. Het is zelf een opdracht van de HEERE om om arbeiders te smeken en te vragen.
Wat de uitkomst daarvan is, ligt niet aan ons gebed. Wij hebben geen 'recht', omdat we zuchten. We hebben alles verzondigd en dan is het een wonder als de HEERE mannen uitzend om te verkondigen de grote daden Gods. Maar de HEERE zal Zelf doen wat Hij goed heeft gedacht voor ons.

Hoeveel mannen er op gegaan zijn is mij niet bekend. Maar als de HEERE iemand geroepen heeft tot het ambt van predikant en hij is afgewezen, zou de HEERE er dan niet op terugkomen? Denken we niet te karrig van de HEERE, als we het curatorium verplichten er meer aan te nemen? Gaan wij dan niet als hoogmoedige mensen Hem voor de voeten lopen? Ik snap je verzuchting en ja het is mensenwerk. Maar wel mensenwerk waar God vanaf weet. Als de HEERE iemand roept, dan zal zo iemand een plaats krijgen in het Koninkrijk van God. Hoe, waar en wanneer? De HEERE zend boodschappers tot wie Hij wil en wanneer Hij wil. Het is voor ons verborgen, maar bij Hem bekend. En in die verzuchting mogen de curatoren dit moeilijke werk verrichten. Want als het werk van de HEERE is dat iemand opgaat, zal Hij dan geen rekenschap geven? Zal Hij dan niet mee- en overkomen? Ga er maar van uit van wel.

Het ligt niet aan het instituut curatorium. Het ligt niet aan de personen van het curatorium. Wat de HEERE doet, dat is goed!

Amen, taal naar mijn hart!
KB_

Bericht door KB_ »

Erasmiaan schreef:Toegelaten in Amerika: H. de Leeuw
familie van Ds de Leeuw??
wat mooi.

ik weet dat er meerdere mannen een attest hebben gekregen. het is nu 11 uur geweest in michigan, hopelijk wordt er nog eentje aangenomen.

student maljaars gaat naar bolivia. ds. bazen en vogelaar zijn oud. Ds. den hoed is zeer oud. vele gemeenten krijgen maar 1 of 2 zondagen per jaar een dominee. in classis midwest is er een groot tekort zeker in Iowa.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
claus

Bericht door claus »

Daar hebben ze nu 4 studenten, waarvan stud. E. Maljaars, als hij slagen mag voro zijn overgang, D. V. a.s. zondag mag preken in de kleinste gemeente 'aan de overkant', in Artesia Californië. Daar beginnen de studenten altijd. Stud. E. Maljaars, afkomstig van Chilliwack, is een achterneef van onze ds. S. Maljaars. Zijn grootvader, Jaap Maljaars, emigreerde in de jaren vijftig van de vorige eeuw naar Chilliwack. Die man had ene groot gezin, met veel zonen. Het vorogeslacht van zowel ds. S. Maljaars als stud. E. Maljaars (geen E. L. zoals verkeerd in het Kerkelijk Jaarboek 2014 vermeld stond) komt uit Aagtekerke, van de Schamsweg (gemeente Domburg).
Panny

Bericht door Panny »

Nowhere schreef: Het ligt niet aan het instituut curatorium. Het ligt niet aan de personen van het curatorium. Wat de HEERE doet, dat is goed!
Hier zit wel een argumentatiefout achter.
Het is niet zo dat doordat God alles bestuurt het curatorium geen fouten zou kunnen maken.
God bestuurt alles in de kerken maar toch gaat er van alles mis en is er van alles mis gegaan.
(niet dat ik tegen het curatorium ben hoor, of kritiek wil leveren)

Wat ook heel opvallend is: Hoe rechtser/zwaarder (hoe je het ook wilt noemen) hoe minder dominees er zijn.
Neem de HHK vs GG vs GGiN.
In de GG is er al een groot te kort aan predikanten, maar in de GGiN is het nog zorgelijker.

Dit zijn feiten (verbanden) die je kunt waarnemen. Waar komt dit vandaan? Of zou er zelfs wat mis kunnen zijn in deze kerkverbanden? Zou het een gevolg van de bepaalde theologie/prediking kunnen zijn? Er is bijv.in de GGiN ook heel weinig geloofszekerheid. Waarom zou God dit zo doen?
Allemaal vragen die je niet zomaar zou durven te stellen. Maar die misschien onderbewust wel kunnen leven.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

claus schreef:Daar hebben ze nu 4 studenten, waarvan stud. E. Maljaars, als hij slagen mag voro zijn overgang, D. V. a.s. zondag mag preken in de kleinste gemeente 'aan de overkant', in Artesia Californië. Daar beginnen de studenten altijd. Stud. E. Maljaars, afkomstig van Chilliwack, is een achterneef van onze ds. S. Maljaars. Zijn grootvader, Jaap Maljaars, emigreerde in de jaren vijftig van de vorige eeuw naar Chilliwack. Die man had ene groot gezin, met veel zonen. Het vorogeslacht van zowel ds. S. Maljaars als stud. E. Maljaars (geen E. L. zoals verkeerd in het Kerkelijk Jaarboek 2014 vermeld stond) komt uit Aagtekerke, van de Schamsweg (gemeente Domburg).
En de moeder van student Maljaars heet Joke. Bij de emigratie naar Canada is dat gewijzigd in Joann. Past beter bij de Engelse taal.
Eveline de Pater

Bericht door Eveline de Pater »

GGBeroopingswerk schreef:
claus schreef:Daar hebben ze nu 4 studenten, waarvan stud. E. Maljaars, als hij slagen mag voro zijn overgang, D. V. a.s. zondag mag preken in de kleinste gemeente 'aan de overkant', in Artesia Californië. Daar beginnen de studenten altijd. Stud. E. Maljaars, afkomstig van Chilliwack, is een achterneef van onze ds. S. Maljaars. Zijn grootvader, Jaap Maljaars, emigreerde in de jaren vijftig van de vorige eeuw naar Chilliwack. Die man had ene groot gezin, met veel zonen. Het vorogeslacht van zowel ds. S. Maljaars als stud. E. Maljaars (geen E. L. zoals verkeerd in het Kerkelijk Jaarboek 2014 vermeld stond) komt uit Aagtekerke, van de Schamsweg (gemeente Domburg).
En de moeder van student Maljaars heet Joke. Bij de emigratie naar Canada is dat gewijzigd in Joann. Past beter bij de Engelse taal.
Verder nog iets bekend over de schoenmaat en het merk veters?
refo

Bericht door refo »

Nowhere schreef:
Curatorium schreef:

Wat een tekst allemaal. En waar heb ik deze quotes meer gelezen?

Het is niet waar. Het aannemen en afwijzen is namelijk niet een rechtstreeks ingrijpen van God Zelf op de geschiedenis van de gergem. Het curatorium heeft zitting gehad. In zíjn wijsheid mensen vooral afgewezen en één toegelaten. Dat geeft dan weer hoop op 1 nieuwe predikant DV in september 2019. Pas dan zal blijken of deze man geroepen was. Want dan staat hij onder ede. Nu nog niet.

Vraag je maar eens af waarom in de kerk van de eenvoudige mensen een docent van een universiteit wordt aangenomen, terwijl allerlei eenvoudiger mensen niet zijn toegelaten. Toch hadden alle afgewezenen een attest van hun kerkenraad gekregen.
Hoe kan dat nu eigenlijk? Mensen die deze mannen kenden hebben hun bekering en roeping tot het predikambt wel aanvaard. Komen ze bij vreemde mannen aan tafel, dan blijken deze vreemde mannen het niet te geloven. Behalve van één. Iemand die gewend is presentaties te geven, van die geloven ze het wel?
Gesloten