Waar baal je van? [2]

eilander
Moderator

Re: Waar baal je van?

Bericht door eilander »

Mister schreef:
refo schreef:
Ichtus schreef:Van de envelop die op me lag te wachten toen ik thuiskwam.
Normaal gesproken ga ik nooit zondags weg, maar dit keer was het een noodgeval. En vervolgens wordt je op de bon geslingerd. Stelletje....
Op een stuk snelweg waar tijdelijk een verlaagde maximumsnelheid geldt omdat er wegwerkzaamheden zijn. Op zondag waren er niks geen werkzaamheden op dat traject en toch staan ze met zo'n ding klaar. Dan denk ik: ga nuttiger werk zoeken 8|
Ik weet niet wat de aard was van het 'noodgeval'.
Als dat in het spraakgebruik bij de politie als zodanig bekend is: een briefje aan wagen.

Schuld bekennen. (Ontkennen helpt toch niet)
Noodgeval omschrijven.
Aangeven dat je hebt gekeken of er wegwerkers waren.
Eerst maar eens wobben, schuld bekennen (door betalen) kan dan altijd nog.
Hetgeen refo opmerkt, is wel relevant in dit geval. Maar mocht de situatie zo zijn dat de oorzaak van de bon niets met het noodgeval te maken heeft, vind ik "wobben" geen optie. Je hoort dit wel vaker, maar fout is gewoon fout. Hoe vervelend het ook is, en welke vragen het ook oproept over efficiënt inzetten van controles.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

eilander schreef:
Mister schreef:
refo schreef:
Ichtus schreef:Van de envelop die op me lag te wachten toen ik thuiskwam.
Normaal gesproken ga ik nooit zondags weg, maar dit keer was het een noodgeval. En vervolgens wordt je op de bon geslingerd. Stelletje....
Op een stuk snelweg waar tijdelijk een verlaagde maximumsnelheid geldt omdat er wegwerkzaamheden zijn. Op zondag waren er niks geen werkzaamheden op dat traject en toch staan ze met zo'n ding klaar. Dan denk ik: ga nuttiger werk zoeken 8|
Ik weet niet wat de aard was van het 'noodgeval'.
Als dat in het spraakgebruik bij de politie als zodanig bekend is: een briefje aan wagen.

Schuld bekennen. (Ontkennen helpt toch niet)
Noodgeval omschrijven.
Aangeven dat je hebt gekeken of er wegwerkers waren.
Eerst maar eens wobben, schuld bekennen (door betalen) kan dan altijd nog.
Hetgeen refo opmerkt, is wel relevant in dit geval. Maar mocht de situatie zo zijn dat de oorzaak van de bon niets met het noodgeval te maken heeft, vind ik "wobben" geen optie. Je hoort dit wel vaker, maar fout is gewoon fout. Hoe vervelend het ook is, en welke vragen het ook oproept over efficiënt inzetten van controles.
Wie stelt bewijst, dat is duidelijk. De overheid geeft burgers de mogelijkheid om te controleren of er aan alle verplichtingen is voldaan. Ze vragen daar per bekeuring nota bene 6 euro administratiekosten voor. Als je beroep gegrond is, moet je dat sowieso betalen. Wobben is dus zeker wel een optie, je betaalt ervoor.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mister schreef:
eilander schreef: Hetgeen refo opmerkt, is wel relevant in dit geval. Maar mocht de situatie zo zijn dat de oorzaak van de bon niets met het noodgeval te maken heeft, vind ik "wobben" geen optie. Je hoort dit wel vaker, maar fout is gewoon fout. Hoe vervelend het ook is, en welke vragen het ook oproept over efficiënt inzetten van controles.
Wie stelt bewijst, dat is duidelijk. De overheid geeft burgers de mogelijkheid om te controleren of er aan alle verplichtingen is voldaan. Ze vragen daar per bekeuring nota bene 6 euro administratiekosten voor. Als je beroep gegrond is, moet je dat sowieso betalen. Wobben is dus zeker wel een optie, je betaalt ervoor.
Nu, daar denk ik wel iets anders over. Onlangs nog een bekeuring gekregen voor het rijden van 120 waar ik 100 mocht. Het was heel vroeg in de morgen, geen kip op de weg, dus echt wel balen. Maar ik zie niet in waarom ik zou gaan controleren of aan alle verplichtingen voldaan was. Er stond een bord dat je 100 mocht, ik rijd daar 120. Dat is gewoon fout, al is het heel erg jammer van mijn centen.

Is wobben ook echt een serieuze vraag? Of is het een kwestie van "rekken en terugpesten"?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

eilander schreef:
Mister schreef:
eilander schreef: Hetgeen refo opmerkt, is wel relevant in dit geval. Maar mocht de situatie zo zijn dat de oorzaak van de bon niets met het noodgeval te maken heeft, vind ik "wobben" geen optie. Je hoort dit wel vaker, maar fout is gewoon fout. Hoe vervelend het ook is, en welke vragen het ook oproept over efficiënt inzetten van controles.
Nu, daar denk ik wel iets anders over. Onlangs nog een bekeuring gekregen voor het rijden van 120 waar ik 100 mocht. Het was heel vroeg in de morgen, geen kip op de weg, dus echt wel balen. Maar ik zie niet in waarom ik zou gaan controleren of aan alle verplichtingen voldaan was. Er stond een bord dat je 100 mocht, ik rijd daar 120. Dat is gewoon fout, al is het heel erg jammer van mijn centen.

Is wobben ook echt een serieuze vraag? Of is het een kwestie van "rekken en terugpesten"?
Alle mogelijkheden kunnen uiteraard verkeerd gebruikt worden. Dat zal ook heus wel gebeuren.
Toen ik laatst een bekeuring kreeg kon ik me niet voorstellen daar te hard gereden te hebben.
Middels een wob-verzoek heb ik de foto als bewijsstuk opgevraagd en keurig gekregen.
Daarna heb ik netjes betaald, aangezien het toch waar was en ik blijkbaar beter op mijn teller moet letten.
Verder ligt het er aan of het een Wet Mulder feit is of een strafbeschikking, ivm de bewijslast.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@Mister: Oké, zo snap ik het wel. Meestal als ze mij op de foto zetten, klopt het. Ik hoef de foto's niet te hebben in dat geval, zulke goede fotografen zijn het nu ook weer niet :)
huisman

Bericht door huisman »

eilander schreef:@Mister: Oké, zo snap ik het wel. Meestal als ze mij op de foto zetten, klopt het. Ik hoef de foto's niet te hebben in dat geval, zulke goede fotografen zijn het nu ook weer niet :)
Mijn politiezoon werd laatst bij een ongeval geroepen, één dodelijk slachtoffer. De dader reed minstens 80 km te hard op een provinciale weg. Laten wij maar dankbaar zijn dat de maximum snelheid in ons land strikt gehandhaafd word. Dat scheelt een hoop verkeersslachtoffers...en het zal maar een geliefde van je zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

huisman schreef:
eilander schreef:@Mister: Oké, zo snap ik het wel. Meestal als ze mij op de foto zetten, klopt het. Ik hoef de foto's niet te hebben in dat geval, zulke goede fotografen zijn het nu ook weer niet :)
Mijn politiezoon werd laatst bij een ongeval geroepen, één dodelijk slachtoffer. De dader reed minstens 80 km te hard op een provinciale weg. Laten wij maar dankbaar zijn dat de maximum snelheid in ons land strikt gehandhaafd word. Dat scheelt een hoop verkeersslachtoffers...en het zal maar een geliefde van je zijn.
Ja, dat vind ik nu wel weer erg ver gaan. Ik zie echt niet in dat iemand die op een stille en heel vroege zaterdagmorgen op een snelweg met vier rijstroken naast elkaar 120 rijdt waar je 100 mag, veel risico's loopt. Ik zou er wel voor zijn om dit meer te flexibiliseren.
Het voorbeeld dat jij noemt, is toch echt iets in de categorie "spotten met je leven".
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

eilander schreef:
huisman schreef:
Ja, dat vind ik nu wel weer erg ver gaan. Ik zie echt niet in dat iemand die op een stille en heel vroege zaterdagmorgen op een snelweg met vier rijstroken naast elkaar 120 rijdt waar je 100 mag, veel risico's loopt. Ik zou er wel voor zijn om dit meer te flexibiliseren.
Het voorbeeld dat jij noemt, is toch echt iets in de categorie "spotten met je leven".
Inderdaad, het gaat nu over de uitersten.
Het is wel zo dat er in Nederland heel wat wegen van 120-100 en van 80-60 gaan. Terwijl daar weinig reden toe is. Ik reed gisteravond op een brede landweg, in 'the middle of nowhere'. Voorheen 80km/u. Nu 60 km/u en voorzien van drempels die normaliter in een woonwijk liggen. Daar wordt een mens ook niet goed van. In dat opzicht rijd ik veel liever in Dld of Fr.
huisman

Bericht door huisman »

eilander schreef:
huisman schreef:
Je overtreed een maximum snelheid, je ging dus over de uiterste grens heen die de wetgever voor dat wegvak verantwoord vind...ja dan krijg je geheel terecht een bekeuring en betaalt ootmoedig en blijmoedig deze prent. :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@huisman, begrijp mij goed, ik betáál de prent ook ootmoedig (blijmoedig vind ik erg veel gevraagd). En ondertussen stel ik op RF ter discussie of dit een goede wijze van controleren is.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

eilander schreef:@huisman, begrijp mij goed, ik betáál de prent ook ootmoedig (blijmoedig vind ik erg veel gevraagd). En ondertussen stel ik op RF ter discussie of dit een goede wijze van controleren is.
Dat in combinatie met de absurde stijging van het boetebedrag, door de jaren heen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mister schreef:
eilander schreef:@huisman, begrijp mij goed, ik betáál de prent ook ootmoedig (blijmoedig vind ik erg veel gevraagd). En ondertussen stel ik op RF ter discussie of dit een goede wijze van controleren is.
Dat in combinatie met de absurde stijging van het boetebedrag, door de jaren heen.
Soms - maar ik heb makkelijk praten als niet-autorijder met in mijn achtjarige autocarrière slechts één deukje en twee bekeuringen - vraag ik me af of de boetes wel hoog genoeg zijn. Onlangs hoorde ik weer iemand zeer blijmoedig vertellen dat haar man altijd te hard rijdt. Hij heeft er gewoon een hekel aan om zo langzaam te rijden. Het regent bekeuringen, maar ze vinden het niet erg. Dat soort typetjes mag van mij exorbitante boetes krijgen. Een keertje 's nachts niet in de gaten hebben dat je vijftien kilometer te hard rijdt, kan gebeuren. Maar willens en wetens veel te hard rijden is idioot. Huppekee, kaalplukken.
Hetzelfde geldt voor rijden met drank. Rijbewijs kwijt, drie nachtjes in de cel en een megaboete, mocht ik ooit Koos Spee de tweede worden. Dan leer je het wel af. En alle drank achter het stuur verbieden, dan krijg je ook niet van die schemergebiedjes van na anderhalf uur is het bijna uit je bloed/ik kan er zo goed tegen/dit is een heel klein biertje/enzovoorts. Volgens mijn zwagertje werken bouwvakkers veel harder als ze een biertje krijgen. Ik vroeg hoeveel biertje. Vijf ofzo. Ik vroeg of ik ze dan op de fiets thuis moest brengen. Nee joh, die kunnen daar wel tegen. Dáhag. Echt niet.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Zita schreef:
Mister schreef:
Soms - maar ik heb makkelijk praten als niet-autorijder met in mijn achtjarige autocarrière slechts één deukje en twee bekeuringen - vraag ik me af of de boetes wel hoog genoeg zijn. Onlangs hoorde ik weer iemand zeer blijmoedig vertellen dat haar man altijd te hard rijdt. Hij heeft er gewoon een hekel aan om zo langzaam te rijden. Het regent bekeuringen, maar ze vinden het niet erg. Dat soort typetjes mag van mij exorbitante boetes krijgen. Een keertje 's nachts niet in de gaten hebben dat je vijftien kilometer te hard rijdt, kan gebeuren. Maar willens en wetens veel te hard rijden is idioot. Huppekee, kaalplukken.
Hetzelfde geldt voor rijden met drank. Rijbewijs kwijt, drie nachtjes in de cel en een megaboete, mocht ik ooit Koos Spee de tweede worden. Dan leer je het wel af. En alle drank achter het stuur verbieden, dan krijg je ook niet van die schemergebiedjes van na anderhalf uur is het bijna uit je bloed/ik kan er zo goed tegen/dit is een heel klein biertje/enzovoorts. Volgens mijn zwagertje werken bouwvakkers veel harder als ze een biertje krijgen. Ik vroeg hoeveel biertje. Vijf ofzo. Ik vroeg of ik ze dan op de fiets thuis moest brengen. Nee joh, die kunnen daar wel tegen. Dáhag. Echt niet.
Gelijk, het gaat hier alleen wel weer over de excessen.
Ik word er wel eens wat simpel van dat hier amper op alcohol gecontroleerd wordt, maar wel op een paar kilometer te hard. Pak asocialen flink aan. Maar wek niet de indruk dat de euro's belangrijker zijn dan de veiligheid.
huisman

Bericht door huisman »

Mister schreef:
Zita schreef:
Mister schreef:
Gelijk, het gaat hier alleen wel weer over de excessen.
Ik word er wel eens wat simpel van dat hier amper op alcohol gecontroleerd wordt, maar wel op een paar kilometer te hard. Pak asocialen flink aan. Maar wek niet de indruk dat de euro's belangrijker zijn dan de veiligheid.
Eén weekje mee met mijn zoon op 112 diensten en je kan zien wat te hard rijden (en idd alcohol) veroorzaakt.
Om indianenverhalen over die paar km/u te ontzenuwen hier de feiten van het openbaar ministerie.
Snelheidscontroles zijn een veelbesproken onderwerp. Indianenverhalen over bekeurd worden voor maar een paar kilometer te hard hoort iedereen wel eens op feestjes. Juist om te voorkomen dat mensen bekeurd worden voor een paar kilometer te hard, houdt de politie in Nederland er twee zekerheidslagen op na: met marges voor de snelheidsmeting én met meetcorrecties voor de bekeuring.

Marges voor de snelheidsmeting
In Nederland wordt bekeurd als de maximumsnelheid wordt overschreden. Hierbij wordt een marge aangehouden. Wie in Nederland een bekeuring krijgt voor het overschrijden van de maximumsnelheid, heeft de snelheidslimiet in werkelijkheid dus behoorlijk overschreden.

Hieronder een overzicht van de marges:

Snelheid minder dan 100 km/h: tot 7 km/h marge
Bijvoorbeeld: een automobilist die op een 50-km weg 57 km per uur rijdt, wordt bekeurd.
Snelheid vanaf 100 km/h: tot 8 km/h marge
Bijvoorbeeld: een automobilist die op een 120-km weg 128 km per uur rijdt, wordt bekeurd.
Belangrijk om te begrijpen is, dat deze snelheidsmeting bepaalt óf er bekeurd gaat worden.

Meetcorrecties voor de bekeuring
Vervolgens hanteert de politie een meetcorrectie om te kunnen garanderen dat in ieder geval geen te hoge bekeuring wordt uitgedeeld (met de door het Nederlands Meetinstituut geijkte apparatuur. Hieronder een overzicht van de meetcorrecties:

Snelheid: minder dan 100 km/h: 3 kilometer meetcorrectie
Bijvoorbeeld: iemand bij wie op een 50-km weg 57 km per uur wordt gemeten, wordt bekeurd voor 54 km/h (vanwege de 3 kilometer meetcorrectie)
Snelheid: meer dan 100 km/h: 3 procent meetcorrectie
Bijvoorbeeld: iemand bij wie op een 120-km weg 128 km per uur wordt gemeten, wordt bekeurd voor 124 km/h (vanwege de 3% meetcorrectie)
Even geduld aub.
caprice

Bericht door caprice »

Mister schreef:
eilander schreef:
huisman schreef:
Inderdaad, het gaat nu over de uitersten.
Het is wel zo dat er in Nederland heel wat wegen van 120-100 en van 80-60 gaan. Terwijl daar weinig reden toe is. Ik reed gisteravond op een brede landweg, in 'the middle of nowhere'. Voorheen 80km/u. Nu 60 km/u en voorzien van drempels die normaliter in een woonwijk liggen. Daar wordt een mens ook niet goed van. In dat opzicht rijd ik veel liever in Dld of Fr.
Wat die drempels betreft wordt er ook helemaal niet nagedacht. Afremmen en optrekken is niet goed voor het milieu => stokpaardje. Voor een auto die zich aan de snelheid houdt wellicht niet nodig, maar trekkers moeten vaak fors afremmen voor drempels en weer optrekken. De praktijk heeft op ons bedrijf geleerd dat de trekkerbanden letterlijk twee keer zo snel versleten zijn!
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gesloten