Re: Pleiten op je doop
Geplaatst: 08 jun 2011, 13:49
Nee, iedereen die tot de gemeente behoort door belijdenis of door geboorte.Fjodor schreef:Tib, is de uiterlijke gemeente voor jou iedereen die het woord hoort?
Nee, iedereen die tot de gemeente behoort door belijdenis of door geboorte.Fjodor schreef:Tib, is de uiterlijke gemeente voor jou iedereen die het woord hoort?
Nee, alle ware christgelovigen.Tiberius schreef:Nee, iedereen die tot de gemeente behoort door belijdenis of door geboorte.Fjodor schreef:Tib, is de uiterlijke gemeente voor jou iedereen die het woord hoort?
Is dat de uiterlijke gemeente? (Sorry dat ik je wat opdrijf, maar je blijft wezen en openbaring mixen).Afgewezen schreef:Nee, alle ware christgelovigen.Tiberius schreef:Nee, iedereen die tot de gemeente behoort door belijdenis of door geboorte.Fjodor schreef:Tib, is de uiterlijke gemeente voor jou iedereen die het woord hoort?
Nu gooi je dit er ineens weer door. Dat spijt me enorm.Afgewezen schreef:Ja, waar jíj persoonlijk deel aan hebt. Anders komt het sacrament je niet toe. Net als bij het avondmaal.Erasmiaan schreef:Wat dan? De besprenging is toch een afspiegeling van het afwassen van de zonden door het bloed van Jezus Christus?!
Ds. Moerkerken zegt in zijn verklaring van zondag 26:Laat de Heere je gedoopte voorhoofd maar zien en bedel maar of Hij een kruimeltje van een kindeke aan een hondeke wil geven.
Ds. Van Reenen zegt in zijn verklaring van zondag 26:Jullie zijn gedoopt; jullie dragen aan jullie voorhoofd dat dierbare merk- en veldteken dat wijst op twee dingen: schuldvergeving en levensvernieuwing. O, mocht de Doop jullie uitdrijven in je bidvertrek aan de voeten Gods.
Ds. Mallan schrijft in zijn verklaring van zondag 27:De Heere is u in den doop te gemoet getreden. Het was alsiof Hij Zijn hand op uw hoofd legde en tot u sprak: 'Kindeke, Ik zweer u, dat Ik u niet zal afwijzen als u tot Mij komt! Op mijn trouw-verbond, al wat u ontbreekt, schenk Ik zoo gij 't smeekt, mild en overvloedig.' En nu hebt ge nog nooit gebruik gemaakt van dat aanbod. Altijd hebt ge nog met uw daden gezegd: 'Ik wil niet dat U koning voer mij zult zijn, Ik wil in mijn egen wegen wandelen'. O mensch, moet dat zóó door gaan? 't Zou vreeselijk zijn. Of meent u te erg, te lang, te zwaar gezondigd te hebben? maar dat kan niet. Uw doop roept u toe: Het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon reinigt van alle zonden. Of denkt u, dat God met u niet te doen wil hebben? En waarom denkt u dat? O, mensch, toon God uw gedoopte voorhoofd, herinner den Heere aan Zijn eed en beloften, val Hem smeekend te voet, en Hij zal u in liefde en genade aannemen, en u toonen, dat Hij een Waarmaker van Zijn Woord is.
Ja maar, op welke grond dopen we dan?
Volgens de mensen die drie verbonden voorstaan, hebben wij geen grond voor de kinderdoop. De doop is immers een teken en zegel van het verbond der genade? Als wij nu zeggen dat al die kinderen die gedoopt worden, niet in het verbond zijn, dan hebben wij volgens hen geen grond voor de doop. En toch durven wij, als men ons vraagt op welke grond wij de kinderen dopen, met vrijmoedigheid te zeggen dat wij ze dopen op grond van Gods verbond.
Maar die grond is geheel een voorwerpelijke grond. De uitverkorenen zijn van eeuwigheid rees voorwerpelijk in het verbond begrepen en zullen in de tijd in het verbond zeker onderwerpelijk overgaan, zó zeker als we die doop voor onze ogen zien bedienen. Zo zal de Heere Zijn verbond bevestingen in de geslachten. Dát is het wat de doop ons zegt. (...)
God wil werken in de geslachten. Hij wil Zijn verbond bevestigen in de toebrenging van de Zijnen in de openbaring van Zijn kerk tot het einde toe. Nooit kunnen we alzo genoeg de nadruk leggen op de grote betekenis van Gods verbond. Het leven onder de openbaring van Gods verbond brengt de verplichting voor u met zich mee, om in de weg van Gods instellingen te wandelen. We hebben ervan gezongen met de dichter:
Zijn trouw rust zelfs op 't late nageslacht,
Dat Zijn verbond niet trouweloos wil schenden.
Uw ouders hebben u bij de doop aan een drieënig God opgedragen. En gij zijt van de bediening van die doop niet uitgesloten. Dat wil heel wat zeggen. Dat wil niet zeggen dat die doop u al een eind op het pad naar de hemel helpt, maar dat wil wel zeggen dat de vorst der duisternis alle grond en recht mist om u wijs te maken dat de zaligheid voor u niet is!
Inderdaad. de doop heeft ook voor de dopeling wat te zeggen.En dat heeft het in de visie van Ds de Heer totaal niet.Afgewezen schreef:Ik zie wel verschil: ds. De Heer houdt het onpersoonlijker, er is genade voor de uitverkorenen. Ds. Tuinier c.s. benadrukken dat die genade dat kind persoonlijk wordt aangeboden.Tiberius schreef:Ik ziet dat verschil niet. Kan je dat aangeven?Wilhelm schreef:Het komt iig wel over als een verschil in doopsvisie.
Het verschil tussen ds. De Heer en ds. Tuinier bedoel ik, uitgaande van de citaten die we hier voorhanden hebben; niet het verschil met ds. Kersten, dat zie ik zelf ook wel.
Pardon? Dit betoog ik steeds. De kinderdoop is uitsluitend te verdedigen wanneer je stelt de kinderen van de gelovigen in de positie van gelovigen gesteld worden.Erasmiaan schreef:Nu gooi je dit er ineens weer door. Dat spijt me enorm.Afgewezen schreef:Ja, waar jíj persoonlijk deel aan hebt. Anders komt het sacrament je niet toe. Net als bij het avondmaal.Erasmiaan schreef:Wat dan? De besprenging is toch een afspiegeling van het afwassen van de zonden door het bloed van Jezus Christus?!
Dan sla je wel een stukje over, wat eerder al door Erasmiaan is onderlijnd.Wilhelm schreef:Inderdaad. de doop heeft ook voor de dopeling wat te zeggen.En dat heeft het in de visie van Ds de Heer totaal niet.
Dit kan je toch niet standhouden? In Johannes 15 zijn er toch mensen die aan de wijnstok zijn, maar die er eigenlijk niet bijhoren?Afgewezen schreef:Nee, alle ware christgelovigen.Tiberius schreef:Nee, iedereen die tot de gemeente behoort door belijdenis of door geboorte.Fjodor schreef:Tib, is de uiterlijke gemeente voor jou iedereen die het woord hoort?
Dat onderscheid wordt in de belijdenis niet gemaakt, dat onderscheid wordt bij Brakel niet gemaakt en dat onderscheid maak ik ook niet. De gemeente is de gemeente, en er zijn niet twee soorten gemeente, een uitwendige en een inwendige of zoiets.Tiberius schreef:Is dat de uiterlijke gemeente? (Sorry dat ik je wat opdrijf, maar je blijft wezen en openbaring mixen).Afgewezen schreef:Nee, alle ware christgelovigen.Tiberius schreef:Nee, iedereen die tot de gemeente behoort door belijdenis of door geboorte.Fjodor schreef:Tib, is de uiterlijke gemeente voor jou iedereen die het woord hoort?
Precies. Alleen de ware christgelovigen horen erbij. Dat zegt de belijdenis.Fjodor schreef:Dit kan je toch niet standhouden? In Johannes 15 zijn er toch mensen die aan de wijnstok zijn, maar die er eigenlijk niet bijhoren?
@ Wilhelm: speciaal op jouw verzoek me weer in de discussie gemengd. Jammer dat je mijn opmerkingen dan links laat liggen. Misschien kun je hier op ingaan?Erasmiaan schreef:Oneens. Lees dit maar goed:Afgewezen schreef:Ik zie wel verschil: ds. De Heer houdt het onpersoonlijker, er is genade voor de uitverkorenen. Ds. Tuinier c.s. benadrukken dat die genade dat kind persoonlijk wordt aangeboden.Tiberius schreef:Ik ziet dat verschil niet. Kan je dat aangeven?Wilhelm schreef:Het komt iig wel over als een verschil in doopsvisie.
Het verschil tussen ds. De Heer en ds. Tuinier bedoel ik, uitgaande van de citaten die we hier voorhanden hebben; niet het verschil met ds. Kersten, dat zie ik zelf ook wel.
ds. De Heer schreef:Maar ik vind het al zo groot dat de Heere belooft Zijn werk voort te zetten van geslacht tot geslacht. Een gedoopt kind, verloren in schuld, ontvangt zo iets van Gods Vaderlijke goedheid en barmhartigheid (zie het dankgebed in het doopformulier).
Heel veel pagina's terug stelde jij dat de meeste gg-predikanten zeggen dat je mag pleiten op je doop. Tot nu toe is alleen ds. J.W. Kersten hier aangevoerd die het woord pleiten gebruikt en dan nog uitlegt wat hij bedoelt. 't Is een beetje wonderlijk dat je nu ineens in komt springen, al weet ik wel dat het bijna niet bij te houden is, deze topic. Maar zeker, ds. Kersten zegt wat anders dan ds. de Heer, al vraag ik me af of ze echt wat anders bedoelen.Wilhelm schreef: Maar als jij het als hetzelfde leest, vraag ik me af of @Ander @Johann en @Erasmiaan het geschrevene van Ds Tuinier en Ds Kersten ook hetzelfde lezen als het antwoord van Ds de Heer.
Ok, dus als ik naar kerk ga, waar ga ik dan heen? Naar de gemeente en het kaf? Ofzo?Afgewezen schreef:Dat onderscheid wordt in de belijdenis niet gemaakt, dat onderscheid wordt bij Brakel niet gemaakt en dat onderscheid maak ik ook niet. De gemeente is de gemeente, en er zijn niet twee soorten gemeente, een uitwendige en een inwendige of zoiets.Tiberius schreef:Is dat de uiterlijke gemeente? (Sorry dat ik je wat opdrijf, maar je blijft wezen en openbaring mixen).Afgewezen schreef:Nee, alle ware christgelovigen.Tiberius schreef:Nee, iedereen die tot de gemeente behoort door belijdenis of door geboorte.
Erasmiaan de doop is voor het individu niet bedoeld als aanbod van genade, maar als verzegeling van het persoonlijke ontvangen van die genade.Erasmiaan schreef:Nu gooi je dit er ineens weer door. Dat spijt me enorm.Afgewezen schreef:Ja, waar jíj persoonlijk deel aan hebt. Anders komt het sacrament je niet toe. Net als bij het avondmaal.Erasmiaan schreef:Wat dan? De besprenging is toch een afspiegeling van het afwassen van de zonden door het bloed van Jezus Christus?!