Pagina 21 van 134

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 08 jun 2011, 13:49
door Tiberius
Fjodor schreef:Tib, is de uiterlijke gemeente voor jou iedereen die het woord hoort?
Nee, iedereen die tot de gemeente behoort door belijdenis of door geboorte.

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 08 jun 2011, 13:51
door Afgewezen
Tiberius schreef:
Fjodor schreef:Tib, is de uiterlijke gemeente voor jou iedereen die het woord hoort?
Nee, iedereen die tot de gemeente behoort door belijdenis of door geboorte.
Nee, alle ware christgelovigen.

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 08 jun 2011, 13:51
door Tiberius
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Fjodor schreef:Tib, is de uiterlijke gemeente voor jou iedereen die het woord hoort?
Nee, iedereen die tot de gemeente behoort door belijdenis of door geboorte.
Nee, alle ware christgelovigen.
Is dat de uiterlijke gemeente? (Sorry dat ik je wat opdrijf, maar je blijft wezen en openbaring mixen).

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 08 jun 2011, 13:51
door Erasmiaan
Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Wat dan? De besprenging is toch een afspiegeling van het afwassen van de zonden door het bloed van Jezus Christus?!
Ja, waar jíj persoonlijk deel aan hebt. Anders komt het sacrament je niet toe. Net als bij het avondmaal.
Nu gooi je dit er ineens weer door. Dat spijt me enorm.

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 08 jun 2011, 13:51
door Ander
Ds. Fraanje zei bij elke doopsbediening in Barneveld:
Laat de Heere je gedoopte voorhoofd maar zien en bedel maar of Hij een kruimeltje van een kindeke aan een hondeke wil geven.
Ds. Moerkerken zegt in zijn verklaring van zondag 26:
Jullie zijn gedoopt; jullie dragen aan jullie voorhoofd dat dierbare merk- en veldteken dat wijst op twee dingen: schuldvergeving en levensvernieuwing. O, mocht de Doop jullie uitdrijven in je bidvertrek aan de voeten Gods.
Ds. Van Reenen zegt in zijn verklaring van zondag 26:
De Heere is u in den doop te gemoet getreden. Het was alsiof Hij Zijn hand op uw hoofd legde en tot u sprak: 'Kindeke, Ik zweer u, dat Ik u niet zal afwijzen als u tot Mij komt! Op mijn trouw-verbond, al wat u ontbreekt, schenk Ik zoo gij 't smeekt, mild en overvloedig.' En nu hebt ge nog nooit gebruik gemaakt van dat aanbod. Altijd hebt ge nog met uw daden gezegd: 'Ik wil niet dat U koning voer mij zult zijn, Ik wil in mijn egen wegen wandelen'. O mensch, moet dat zóó door gaan? 't Zou vreeselijk zijn. Of meent u te erg, te lang, te zwaar gezondigd te hebben? maar dat kan niet. Uw doop roept u toe: Het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon reinigt van alle zonden. Of denkt u, dat God met u niet te doen wil hebben? En waarom denkt u dat? O, mensch, toon God uw gedoopte voorhoofd, herinner den Heere aan Zijn eed en beloften, val Hem smeekend te voet, en Hij zal u in liefde en genade aannemen, en u toonen, dat Hij een Waarmaker van Zijn Woord is.
Ds. Mallan schrijft in zijn verklaring van zondag 27:
Ja maar, op welke grond dopen we dan?
Volgens de mensen die drie verbonden voorstaan, hebben wij geen grond voor de kinderdoop. De doop is immers een teken en zegel van het verbond der genade? Als wij nu zeggen dat al die kinderen die gedoopt worden, niet in het verbond zijn, dan hebben wij volgens hen geen grond voor de doop. En toch durven wij, als men ons vraagt op welke grond wij de kinderen dopen, met vrijmoedigheid te zeggen dat wij ze dopen op grond van Gods verbond.
Maar die grond is geheel een voorwerpelijke grond. De uitverkorenen zijn van eeuwigheid rees voorwerpelijk in het verbond begrepen en zullen in de tijd in het verbond zeker onderwerpelijk overgaan, zó zeker als we die doop voor onze ogen zien bedienen. Zo zal de Heere Zijn verbond bevestingen in de geslachten. Dát is het wat de doop ons zegt. (...)
God wil werken in de geslachten. Hij wil Zijn verbond bevestigen in de toebrenging van de Zijnen in de openbaring van Zijn kerk tot het einde toe. Nooit kunnen we alzo genoeg de nadruk leggen op de grote betekenis van Gods verbond. Het leven onder de openbaring van Gods verbond brengt de verplichting voor u met zich mee, om in de weg van Gods instellingen te wandelen. We hebben ervan gezongen met de dichter:
Zijn trouw rust zelfs op 't late nageslacht,
Dat Zijn verbond niet trouweloos wil schenden.

Uw ouders hebben u bij de doop aan een drieënig God opgedragen. En gij zijt van de bediening van die doop niet uitgesloten. Dat wil heel wat zeggen. Dat wil niet zeggen dat die doop u al een eind op het pad naar de hemel helpt, maar dat wil wel zeggen dat de vorst der duisternis alle grond en recht mist om u wijs te maken dat de zaligheid voor u niet is!

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 08 jun 2011, 13:52
door Wilhelm
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Het komt iig wel over als een verschil in doopsvisie.
Ik ziet dat verschil niet. Kan je dat aangeven?
Het verschil tussen ds. De Heer en ds. Tuinier bedoel ik, uitgaande van de citaten die we hier voorhanden hebben; niet het verschil met ds. Kersten, dat zie ik zelf ook wel.
Ik zie wel verschil: ds. De Heer houdt het onpersoonlijker, er is genade voor de uitverkorenen. Ds. Tuinier c.s. benadrukken dat die genade dat kind persoonlijk wordt aangeboden.
Inderdaad. de doop heeft ook voor de dopeling wat te zeggen.En dat heeft het in de visie van Ds de Heer totaal niet.
En hoe je het ook noemt. En of je pleiten het juiste woord vind. M.i. gaat de discussie dieper. Het heeft alles met de visie op het aanbod van genade te maken.

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 08 jun 2011, 13:53
door Afgewezen
Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Wat dan? De besprenging is toch een afspiegeling van het afwassen van de zonden door het bloed van Jezus Christus?!
Ja, waar jíj persoonlijk deel aan hebt. Anders komt het sacrament je niet toe. Net als bij het avondmaal.
Nu gooi je dit er ineens weer door. Dat spijt me enorm.
Pardon? Dit betoog ik steeds. De kinderdoop is uitsluitend te verdedigen wanneer je stelt de kinderen van de gelovigen in de positie van gelovigen gesteld worden.

Wat wordt er toch slecht naar elkaar geluisterd... :soupir

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 08 jun 2011, 13:54
door Tiberius
Wilhelm schreef:Inderdaad. de doop heeft ook voor de dopeling wat te zeggen.En dat heeft het in de visie van Ds de Heer totaal niet.
Dan sla je wel een stukje over, wat eerder al door Erasmiaan is onderlijnd.

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 08 jun 2011, 13:54
door Fjodor
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Fjodor schreef:Tib, is de uiterlijke gemeente voor jou iedereen die het woord hoort?
Nee, iedereen die tot de gemeente behoort door belijdenis of door geboorte.
Nee, alle ware christgelovigen.
Dit kan je toch niet standhouden? In Johannes 15 zijn er toch mensen die aan de wijnstok zijn, maar die er eigenlijk niet bijhoren?

@Tiberius: en belijdenis is dan zeker geen belijden dat je de Heere als je persoonlijke Zaligmaker kent?.. Dan houdt het even op voor mij..

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 08 jun 2011, 13:54
door Afgewezen
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Fjodor schreef:Tib, is de uiterlijke gemeente voor jou iedereen die het woord hoort?
Nee, iedereen die tot de gemeente behoort door belijdenis of door geboorte.
Nee, alle ware christgelovigen.
Is dat de uiterlijke gemeente? (Sorry dat ik je wat opdrijf, maar je blijft wezen en openbaring mixen).
Dat onderscheid wordt in de belijdenis niet gemaakt, dat onderscheid wordt bij Brakel niet gemaakt en dat onderscheid maak ik ook niet. De gemeente is de gemeente, en er zijn niet twee soorten gemeente, een uitwendige en een inwendige of zoiets.

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 08 jun 2011, 13:55
door Afgewezen
Fjodor schreef:Dit kan je toch niet standhouden? In Johannes 15 zijn er toch mensen die aan de wijnstok zijn, maar die er eigenlijk niet bijhoren?
Precies. Alleen de ware christgelovigen horen erbij. Dat zegt de belijdenis.

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 08 jun 2011, 13:57
door Erasmiaan
Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Het komt iig wel over als een verschil in doopsvisie.
Ik ziet dat verschil niet. Kan je dat aangeven?
Het verschil tussen ds. De Heer en ds. Tuinier bedoel ik, uitgaande van de citaten die we hier voorhanden hebben; niet het verschil met ds. Kersten, dat zie ik zelf ook wel.
Ik zie wel verschil: ds. De Heer houdt het onpersoonlijker, er is genade voor de uitverkorenen. Ds. Tuinier c.s. benadrukken dat die genade dat kind persoonlijk wordt aangeboden.
Oneens. Lees dit maar goed:
ds. De Heer schreef:Maar ik vind het al zo groot dat de Heere belooft Zijn werk voort te zetten van geslacht tot geslacht. Een gedoopt kind, verloren in schuld, ontvangt zo iets van Gods Vaderlijke goedheid en barmhartigheid (zie het dankgebed in het doopformulier).
@ Wilhelm: speciaal op jouw verzoek me weer in de discussie gemengd. Jammer dat je mijn opmerkingen dan links laat liggen. Misschien kun je hier op ingaan?

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 08 jun 2011, 13:58
door Ander
Wilhelm schreef: Maar als jij het als hetzelfde leest, vraag ik me af of @Ander @Johann en @Erasmiaan het geschrevene van Ds Tuinier en Ds Kersten ook hetzelfde lezen als het antwoord van Ds de Heer.
Heel veel pagina's terug stelde jij dat de meeste gg-predikanten zeggen dat je mag pleiten op je doop. Tot nu toe is alleen ds. J.W. Kersten hier aangevoerd die het woord pleiten gebruikt en dan nog uitlegt wat hij bedoelt. 't Is een beetje wonderlijk dat je nu ineens in komt springen, al weet ik wel dat het bijna niet bij te houden is, deze topic. Maar zeker, ds. Kersten zegt wat anders dan ds. de Heer, al vraag ik me af of ze echt wat anders bedoelen.

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 08 jun 2011, 13:58
door Erasmiaan
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Nee, iedereen die tot de gemeente behoort door belijdenis of door geboorte.
Nee, alle ware christgelovigen.
Is dat de uiterlijke gemeente? (Sorry dat ik je wat opdrijf, maar je blijft wezen en openbaring mixen).
Dat onderscheid wordt in de belijdenis niet gemaakt, dat onderscheid wordt bij Brakel niet gemaakt en dat onderscheid maak ik ook niet. De gemeente is de gemeente, en er zijn niet twee soorten gemeente, een uitwendige en een inwendige of zoiets.
Ok, dus als ik naar kerk ga, waar ga ik dan heen? Naar de gemeente en het kaf? Ofzo?

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 08 jun 2011, 13:59
door Fjodor
Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Wat dan? De besprenging is toch een afspiegeling van het afwassen van de zonden door het bloed van Jezus Christus?!
Ja, waar jíj persoonlijk deel aan hebt. Anders komt het sacrament je niet toe. Net als bij het avondmaal.
Nu gooi je dit er ineens weer door. Dat spijt me enorm.
Erasmiaan de doop is voor het individu niet bedoeld als aanbod van genade, maar als verzegeling van het persoonlijke ontvangen van die genade.

25 Want de besnijdenis is wel nut, indien gij de wet doet; maar indien gij een overtreder der wet zijt, zo is uw besnijdenis voorhuid geworden.

Je kan niet zeggen: indien u niet gelooft is door uw ongeloof het aanbod van genade teniet gedaan.
Je kan wel zeggen: indien u niet gelooft is door uw ongeloof de verzegeling van het persoonlijk ontvangen van de genade teniet gedaan.

Daarom gaat de doop over dat persoonlijke ontvangen. Net als de besnijdenis daarover ging.