Adrianus en ook Orckie,
Als je nu in de prediking zegt zoals jullie het stellen dat er levendgemaakte bekommerde zielen zijn zonder bewuste kennis van de Middelaar dat juist dié prediking de oorzaak is van die godsdienst die met een houdbare nood loopt.
Met andere woorden, je pastorale prediking slaat zover door, dat ze tegen je gaat werken.
Als ik in een prediking eerst Gods volk hoor aanspreken, vervolgens de van verre staande die wel van Gods volk houden etc., maar die de bewuste kennis nog missen en tot slot de onbekeerden, dan denk ik dominee, dominee, eerst praat je ze er binnen, of tenminste stel je ze gerust en tot slot zeg je maar het kan niet zonder Christus hoor.
Voelen jullie de discrepantie?
Groeten,
foute argumenten
- ndonselaar
- Contacteer:
ik voel het een beetje; maar ik ben bang dat dit meer een hardnekkig misverstand is bij sommige luisteraars dan dat het aan de prediking zou liggen. In de prediking wordt tenslotte regelmatig gesteld dat je niet mag rusten voor je mag weten in Christus begrepen te zijn. Daarom was ik ook een beetje verbaasd door de laatste posting van Pim: als een ouderling (of predikant) het heeft over "ritselingen" op huisbezoek, wordt iemand absoluut niet de handen op gelegd. Het kan dan nog alle kanten op! Dus men moet juist dan zich haasten en spoeden om zijns levens wil. Wel zal een ouderling liever ritselingen waarnemen dan alleen dorre doodsheid!Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Adrianus en ook Orckie,
Als je nu in de prediking zegt zoals jullie het stellen dat er levendgemaakte bekommerde zielen zijn zonder bewuste kennis van de Middelaar dat juist dié prediking de oorzaak is van die godsdienst die met een houdbare nood loopt.
Met andere woorden, je pastorale prediking slaat zover door, dat ze tegen je gaat werken.
Als ik in een prediking eerst Gods volk hoor aanspreken, vervolgens de van verre staande die wel van Gods volk houden etc., maar die de bewuste kennis nog missen en tot slot de onbekeerden, dan denk ik dominee, dominee, eerst praat je ze er binnen, of tenminste stel je ze gerust en tot slot zeg je maar het kan niet zonder Christus hoor.
Voelen jullie de discrepantie?
Groeten,
Dus ook in de preek als, naast Gods volk, diegenen aangesproken worden "wie de rust is opgezegd" en "die zich er niet bij durven te rekenen", dan zullen dezen zich niet rijk rekenen, maar als het goed is aangespoord worden om de middelen waar te nemen, het Koninkrijk der hemelen te bestormen (met gebed), en waar men het leven in eigen hand niet meer kan houden, het te vinden in de Levensvorst.
-
- Contacteer:
Idd, en waar predikten Johannus? Onder de Joden die losgemaakt moesten worden van de aloude wet.Oorspronkelijk gepost door Orckie
...Jezus' profetische bediening in het hart, hoewel dit gebeurde door middel van de scherpe prediking van Johannes de Doper!....
Wat zijn wij? Zij wij Joden (wettischisten)? Dan moeten ook wij een scherpe wetsprediking krijgen om van onze eigengerechtigheid bekeerd te worden.
Daarmee is niet gezegd dat anderen zich bij voorbaat door de wet willen laten zaligen. God laat het niet met plezier donderen in een mensenleven. Het is helaas nodig voor een aantal (brave) kerkmensen. Moest Zacheüs of Levi nog overtuigd worden voor hun roeping, van hun slechte levenswandel?
Overigens stem ik er mee in dat in de weg van heiligmaking een christen zeker met de wet te maken krijgt! Maar je kan het mijn insziens niet voor ''de weg'' plaatsen als noodzakelijk. In dat geval krijg je een voorwaardelijk Evangelie.
gr.
ik was even kwijt wat de discussie met de titel van dit topic te maken had, maar bovenstaande valt idd wel onder "foute argumenten"...Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2eIdd, en waar predikten Johannus? Onder de Joden die losgemaakt moesten worden van de aloude wet.Oorspronkelijk gepost door Orckie
...Jezus' profetische bediening in het hart, hoewel dit gebeurde door middel van de scherpe prediking van Johannes de Doper!....
Wat zijn wij? Zij wij Joden (wettischisten)? Dan moeten ook wij een scherpe wetsprediking krijgen om van onze eigengerechtigheid bekeerd te worden.
Daarmee is niet gezegd dat anderen zich bij voorbaat door de wet willen laten zaligen. God laat het niet met plezier donderen in een mensenleven. Het is helaas nodig voor een aantal (brave) kerkmensen. Moest Zacheüs of Levi nog overtuigd worden voor hun roeping, van hun slechte levenswandel?
Overigens stem ik er mee in dat in de weg van heiligmaking een christen zeker met de wet te maken krijgt! Maar je kan het mijn insziens niet voor ''de weg'' plaatsen als noodzakelijk. In dat geval krijg je een voorwaardelijk Evangelie.
gr.
Romeinen 3: 20 "want door de wet is de kennis der zonde."
Laten we dat vasthouden, mensen.
-
- Contacteer:
Ork,
Dat Levi en Zacheüs geen wetsprediking van node hadden, kwam door het feit dat ze zichzelf bij voorbaat zondig wisten.
Jij ziet zondekennis door een bepaalde ''diepe doorlevings''bril.
Zoals al gezegd werdt, de zonde wordt dieper beleefd in de weg van de heiligmaking.
Kort samengevat;
Hoe meer je aan de wet vastzit, hoe zwaarder de weg om er vanaf te komen, voor de omhelzing van Christus.
Oftewel de één heeft 1 stokslag nodig om tot Christus te komen, Adrianus 7, de volgende 12, en weer een ander 40.
[Aangepast op 11/5/04 door gerrit de 2e]
Dat Levi en Zacheüs geen wetsprediking van node hadden, kwam door het feit dat ze zichzelf bij voorbaat zondig wisten.
Zoals al gezegd werdt, de zonde wordt dieper beleefd in de weg van de heiligmaking.
Kort samengevat;
Hoe meer je aan de wet vastzit, hoe zwaarder de weg om er vanaf te komen, voor de omhelzing van Christus.
Oftewel de één heeft 1 stokslag nodig om tot Christus te komen, Adrianus 7, de volgende 12, en weer een ander 40.
Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Ork,
Kort samengevat;
Ds. Moerkerken heeft hierover een belangwekkend stuk geschreven in de Saambinder, getiteld "Hoe diep?"
De conclusie was: net zo diep tot er plaats gemaakt is voor Christus, in het buigen onder Gods recht.
Laten we daar aan vast houden. Dan is het idd zo dat de één wat "lieflijker" geleid kan worden, de ander meer langs de "donder van de Sinai" (zie de verhandeling van W. a Brakel hierover in de Redelijke Godsdienst).
Orckie, ik vind het prima als men in een verslag in de kerkenraadskamer zegt ritselingen te hebben mogen waarnemen. Maar als tijdens een huisbezoek tegen de persoon zoiets gezegd wordt, dan krijgt zo iemand hoop die op verkeerde grond is gevestigd. Dan krijg je van die mensen waar God in is begonnen ("dat zeiden de ouderlingen zelf" ) en dan gaan ze zitten wachten op een openbaring van Christus.Oorspronkelijk gepost door Orckie
(..) Daarom was ik ook een beetje verbaasd door de laatste posting van Pim: als een ouderling (of predikant) het heeft over "ritselingen" op huisbezoek, wordt iemand absoluut niet de handen op gelegd. Het kan dan nog alle kanten op! Dus men moet juist dan zich haasten en spoeden om zijns levens wil. Wel zal een ouderling liever ritselingen waarnemen dan alleen dorre doodsheid! (..)
Misschien zeg ik het wat gechargeerd, maar ik hoop dat nu duidelijk is, dat als tegen iemand gezegd wordt dat God begonnen is (terwijl het op dat moment nog alle kanten op kan, even clinisch gezegd) hem/haar indirect de handen wordt opgelegd.
Men moet zich inderdaad haasten en spoeden, want "Wee u, Chorazin! wee u Bethsaida! want zo in Tyrus en Sidon de krachten waren geschied, die in u geschied zijn, zij zouden zich eertijds in zak en as bekeerd hebben."
Aangrijpend.....
[Aangepast op 11/5/04 door Pim]
Oorspronkelijk gepost door RhodéLaat dat alsjeblieft los Orc,Oorspronkelijk gepost door OrckieRomeinen 3: 20 "want door de wet is de kennis der zonde."
Laten we dat vasthouden, mensen.
de Wet maakt niet zalig, maar alleen de zonde levend. De Wet oordeelt en verdoemt. Jezus=Zaligmaker want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden. Hij en niet de wet.
Je zit te veel op het spoor van Gods eisende gerechtigheid, net als Luther eerst.
hé, je bent het hopelijk toch wel met Paulus eens?
Johannes zegt in zijn evangelie dat de Geest overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel (Joh. 16).
Of geldt dat ook alleen maar vroeger en nu niet meer?
Zijn wij allemaal van die juichende Jezus-aannemers bij wie geen plaats gemaakt hoeft te worden in het hart?
Zijn we dan wel bijbels bezig? Zijn we dan nog in het spoor van onze vaderen of bijv. de Engelse en Schotse puriteinen?
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.
de hinderpalen moeten weggehaald worden, maar die hinderpalen zijn juist dat we geen gestalte noch heerlijkheid in Christus zien. Omdat we onszelf wel op de been denken te kunnen houden.
In jouw benadering ligt m.i. het gevaar van verstandsgeloof, een lichtvaardig aannemen van Jezus, op de loer.
Ik beschuldig je dus niet van verstandsgeloof, let wel!, maar ik zeg dat er dan te weinig rekening met dit gevaar gehouden wordt.
In jouw benadering ligt m.i. het gevaar van verstandsgeloof, een lichtvaardig aannemen van Jezus, op de loer.
Ik beschuldig je dus niet van verstandsgeloof, let wel!, maar ik zeg dat er dan te weinig rekening met dit gevaar gehouden wordt.