Erasmiaan schreef:Marnix, eigenlijk heb ik geen zin om met jou hierover van gedachten te wisselen. Je staat zeer anders in het leven en je bent ook niet met die oude vertalingen en berijmingen opgegroeid. En in jou zie ik juist het resultaat verpersoonlijkt van de wijzigingen die men door wil voeren. Mijn argumenten kunnen jou dus nooit overtuigen omdat je het rijke daarvan niet inziet.
Om op je argument toch in te gaan: het verleden heeft bewezen dat begrijpelijk vaak ten koste van de inhoud gaat. Ik ben daar dus zeer beducht voor.
Dat is een goede zaak, als men daar beducht voor is kan men zorgen dat begrijpelijkheid niet ten koste van de inhoud gaat. Als ik zie hoe kritisch er naar nieuwe vertalingen enzo wordt gekeken en men precies weet wat goed is en wat niet, moet het maken van een begrijpelijke berijming die niet ten koste gaat van de inhoud, geen probleem zijn.
Erasmiaan schreef:Waarom kan men dan 300 tot 350 jaar volstaan met één Bijbelvertaling en zijn er de laatste 50 jaren tientallen vertalingen gedaan?
Omdat de boel wat in een versnelling is geraakt door allerlei oorzaken, waardoor taal veel sneller verandert dan vroeger. Overigens moet je het wel per kerkverband bekijken, in de ene kerk is nog geen een nieuwe vertaling ingevoerd, in sommigen 1, in anderen 2. Er zijn dus geen tientallen vertalingen nodig geweest in de afgelopen 50 jaar, misschien 1, misschien 2.
Die tegenargumenten worden gewogen, maar die wegen niet op tegen de andere argumenten. En waarom is de vrees voor loslaten van de fundamenten (die zeer terecht blijkt gezien andere kerkgenootschappen die ons tot voorbeelden zijn gesteld) geen inhoudelijk argument?!
Omdat je wat conservatiever bent en graag alles houdt zoals het is, omdat er anders weemoed optreedt? En hoe kan je dan sterker in je schoenen staan dan wanneer je gaat waarschuwen voor verval? In feite zeg je: Dat het allemaal maar vertrouwd voelt en blijft zoals het was is belangrijker dan dat men de boodschap verstaat. En als geschiedenis en cultuur het fundament van de kerk is heb je groot gelijk. Want daar laat je iets van los.