Vervreemd van het voorgeslacht

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Dat alles verliezen is een zaak dat heel je leven duurt, RJ. Dat is niet een moment van: nu ben ik alles kwijt en dan openbaart Jezus zich. Het is: Hij moet wassen, ik minder worden. Met het wassen van Jezus, word ik minder en raak ik meer van mijzelf kwijt.
Ds. I. Kievit:
"Ja, zegt een ander, het moet worden doorleefd, maar ik lees bij Paulus ook: zie, ik sterf alle dagen. Daar kan ik beter mee overweg. Ja, ik begrijp u wel, u wilt eigenlijk zeggen: dat sterven aan de wet is een doorgaand werk. En weer een ander voegt er aan toe, dat Paulus leert: niet dat ik het alrede verkregen heb of alrede volmaakt ben.
Wie zo spreekt, toont daarmee met grote klaarheid de apostel niet te verstaan, want hij zegt hier met nadruk: ik ben der wet gestorven. Hij is dood voor de wet. Hij verwacht uit wetswerk geen zaligheid, want hij bezit de zaligheid in Christus. Als hij zegt: zie, ik sterf alle dagen en: niet dat ik het alrede gegrepen heb, handelt hij niet over de rechtvaardiging, maar over de heiligmaking die volgt op de rechtvaardigmaking. Zijn oude mens sterft dagelijks; zijn leven is een worsteling met de dood, maar hij is gestorven aan de wet en is rechtvaardig voor God. Niet zo nu en dan, maar altijd, want hij is aangenomen tot kind!
Hij is door de wet aan de wet gestorven. O, hoe klein is het getal van de waarlijk gestorvenen in onze dagen!"
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Dat alles verliezen is een zaak dat heel je leven duurt, RJ. Dat is niet een moment van: nu ben ik alles kwijt en dan openbaart Jezus zich. Het is: Hij moet wassen, ik minder worden. Met het wassen van Jezus, word ik minder en raak ik meer van mijzelf kwijt.
Ds. I. Kievit:
"Ja, zegt een ander, het moet worden doorleefd, maar ik lees bij Paulus ook: zie, ik sterf alle dagen. Daar kan ik beter mee overweg. Ja, ik begrijp u wel, u wilt eigenlijk zeggen: dat sterven aan de wet is een doorgaand werk. En weer een ander voegt er aan toe, dat Paulus leert: niet dat ik het alrede verkregen heb of alrede volmaakt ben.
Wie zo spreekt, toont daarmee met grote klaarheid de apostel niet te verstaan, want hij zegt hier met nadruk: ik ben der wet gestorven. Hij is dood voor de wet. Hij verwacht uit wetswerk geen zaligheid, want hij bezit de zaligheid in Christus. Als hij zegt: zie, ik sterf alle dagen en: niet dat ik het alrede gegrepen heb, handelt hij niet over de rechtvaardiging, maar over de heiligmaking die volgt op de rechtvaardigmaking. Zijn oude mens sterft dagelijks; zijn leven is een worsteling met de dood, maar hij is gestorven aan de wet en is rechtvaardig voor God. Niet zo nu en dan, maar altijd, want hij is aangenomen tot kind!
Hij is door de wet aan de wet gestorven. O, hoe klein is het getal van de waarlijk gestorvenen in onze dagen!"
Wil jij hiermee zeggen dat er eerst een periode van rechtvaardigmaking moet zijn, voordat de periode van heiligmaking plaatsheeft? Rechtvaardigmaking is een moment en heiligmaking duurt je hele leven (daarna).

Overigens is wat ds. Kieviet zegt nog wat anders dan datgene wat Lamain en Fraanje beweren.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Jij mag zulke dingen zeggen Lecram, jij trekt tenminste eerlijk je conclusies.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Omdat ze eerst alles moeten verliezen van hunzelf Lecram, daarom. Anders was de volgorde wel Evangelie-Wet (zoals Karl Barth voorstond) in plaats van Wet-Evangelie.
Oei, oei RJ, hier passeer je een grens. Dat de mens aan zijn kant als een verliezer die niets meer heeft laat zakken op de Rots Jezus Christus is absoluut waar, maar daarom mogen wij in de prediking dit onderscheid niet maken.

Als een zondaar worstelt en het is nood bij die zondaar, moet dan de prediker allerlei gestalten op gaan noemen? Nee toch hij moet ze in alle eenvoud wijzen op het leven in Christus. Dat is geen vermenging want die zondaar is door de Wet overtuigt van de dood.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Pim
En heeft Christus ooit iemand weggestuurd? Had de rijke jongeling alles verloren?? Nee! Maar Christus nodigde hem wel, om alles te verkopen en Hem na te volgen! Zo moeten Zijn dienstknechten ook doen! Met 2 woorden blijven spreken!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
Valt me vaak wel op dat de gemeenten die het meest vast houden aan de oude waarheid inclusief de vele (uiterlijke) regels nog het meeste groeien.

Het tegenovergestelde is ook het geval. Je ziet vaak dat bijvoorbeeld 'lichtere' gergems ook in het uiterlijke licht worden en er in het geheel een bepaalde vervlakking insluipt.

Je zou kunnen zeggen dat er misschien nog zegen rust op de gemeenten die vast houden aan de oude paden. Misschien is het ook psychologisch te verklaren (angst voor de hel / sociale controle etc.)

???

[Aangepast op 26/5/04 door Kislev]
Kislev, dit valt mij ook wel eens op, maar kijk niet naar absolute getallen. Kijk naar de avondmaalstafel [met die aantekening dat niet alles 'Israël is wat Israël genaamd wordt'] Die blijven in de 'zwaardere' gemeentes veelal steeds leger. Volle kerken, lege harten. Wat is nu beter? Ik weet het niet [ja eigenlijk weet ik het wel!]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Kislev, dit valt mij ook wel eens op, maar kijk niet naar absolute getallen. Kijk naar de avondmaalstafel [met die aantekening dat niet alles 'Israël is wat Israël genaamd wordt'] Die blijven in de 'zwaardere' gemeentes veelal steeds leger. Volle kerken, lege harten. Wat is nu beter? Ik weet het niet [ja eigenlijk weet ik het wel!]
Dat is waar, als tenminste de volle Avondmaalstafels ook idd getuigen van geestelijk leven. Soms krijg je de indruk dat er een hoop vervlakt. Aan de andere kant zie je idd soms volle kerken en lege harten. Maar toch vergis je je daar soms in en blijkt er zeker bij velen waar je het bij wijze van spreken niet verwacht toch veel te leven. Ben soms wel benieuw hoe 'lichtere gergem' kerken zich ontwikkelen in de toekomst als 'hun type predikanten' op is...
Objection

Bericht door Objection »

O, wat een weldaad, er is nog een Heiland die zondaren wil redden. Och, mocht Hij de mijne worden, maar ik heb geen armen des geloofs (L. Vroegindeweij) en ik kan maar niet geloven. Ach, Heere bekeer mij dan, want zelf kan ik niet loskomen, zelf kan ik me Hem niet toe-eigenen.
Echter, daarmee is de zondaar nog niet gered volgens ds. Lamain, een geopenbaarde Christus is nog geen toegepaste Christus.

En ook hier op het forum wordt gezegd dat een zoekende ziel naar Christus nog niet iemand is die Christus al gevonden heeft en omhelst en aangenomen heeft. Iemand die uitroept: Och mocht Christus de mijne zijn, wordt op dit forum geen geloof genoemd.
O het is zeker een weldaad dat er een Heiland is die zondaren gebied bij hem te komen voor hun redding, maar O wat zal hij toornen over hen die deze weldaad hebben veracht!

Het is allemaal op een bepaalde manier waar dat is zeker, maar het is een grote zonde als je dat op deze manier "goed" praat. Het is allemaal; Och mocht Och mocht... Dat is puur zondig ongeloof want Jezus zelf;Komt tot mij....
Och mocht.. of ik kan niet..... is hetzelfde als zeggen... ik wil helemaal niet... ofwel onwil, eigen schuld.....
Als ik mijn kind roep om te eten... kan hij komen of niet komen.. Als hij tegen zijn vriendjes zegt. Och mocht mijn vader mij nog eens komen te halen en vervolgens doorspeelt zal hij merken dat als ik dan mocht komen, na nog een keer te hebben geroepen, het te laat is en hij straf krijg. Als hij gevallen is en niet meer kan lopen... en ik roep dat hij moet komen eten... dan zal hij heel hard terug roepen dat hij niet meer kan lopen en dan zal ik hem dragen....

Wie ore heeft die hore!

Och mocht en ik kan niet is ongeloof en (zeker als je een Bijbel in huis hebt) een grote zonde. Gods antwoord is: Je hebt het niet gewild!

[Aangepast op 7/6/04 door Objection]
Adorote

Bericht door Adorote »

Komt allen tot mij die moe zijn en belast en Ik zal u rust geven.

Dan gaat , dat het nog is mocht gaan gebeuren toch echt niet op ,integendeel zelfs.

[Aangepast op 13/6/04 door Adorote]
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Objection, wat een goed voorbeeld!
Daar kan ik me helemaal in vinden1
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Pied

Bericht door Pied »

"Als hij gevallen is en niet meer kan lopen... en ik roep dat hij moet komen eten... dan zal hij heel hard terug roepen dat hij niet meer kan lopen en dan zal ik hem dragen....
En als hij doodgevallen is?
SecorDabar

Re:

Bericht door SecorDabar »

Zeeuw schreef:"Zijn we niet ver af van het voorgeslacht? "

Het ligt er maar aan wie je met het voorgeslacht bedoelt.

Met alle respect voor de namen die je noemt; maar als het gaat om het toetsen of we ver weg zijn van het voorgeslacht, zou ik onder de term "voorgeslacht" liever de mannen van de Reformatie, Nadere Reformatie en puritanisme scharen.

Laten we ons daaraan toetsen. Niet om af te geven op de andere namen, en ook niet uit vijandschap (jammer, waarom toch direct met dat woord gekomen..), maar omdat zij naar mijn vaste overtuiging meer licht in de waarheid van Gods Woord ontvangen hebben.

Daar gaat het om; is het naar het Woord.

En dan ben ik het wel met Niek eens dat er sinds de afscheiding inderdaad gedachten binnengekomen zijn die duidelijk afwijken van de theologie van onze oudvaders.

Dat betekend overigens niet dat hiermee de prediking van Gods recht niet aan de orde zou mogen komen.

Als er 1 ding is wat niet gemist kan worden is het juist dat aspect. Zonder Gods rechtvaardigheid en heiligheid zal de prediking van Christus nooit tot Zijn(!) recht komen!

In het licht van Gods recht word duidelijk wie wij zijn als gevallen Adamskinderen, die van onszelf geen enkele bestaansgrond voor God hebben; en die de eeuwige dood verdiend hebben.

Maar als we Gods recht prediken, dienen we vervolgens ook te wijzen op Hem die op Golgotha de hitte van Gods gramschap geblust heeft. Het recht Gods is in Christus volkomen bevredigd.

En wie als een schuldige en verloren zondaar iets van Hem mag zien in de belofte van het Evangelie. die mag ervaren dat er bij God, door Christus, in een weg van recht en gerechtigheid; een onuitputtelijke en grondeloze barmhartigheid is voor goddeloze, doodschuldige Adamskinderen.

En wie iets leert kennen van Gods recht in zijn of haar leven, en daarbij iets mag kennen van de Chrisu
10 jaar geleden werd er ook al over gediscussieerd of er velen niet vervreemd zijn van het voorgeslacht.
We zijn nu 10 jaar verder.
Ik kon het goed eens zijn met deze Zeeuw ;)

Al kan ik me ook vinden wat Ds. B. van der Heiden in de Saambinder van 9 december 2010 in een meditatie heeft geschreven:

Wat een bange vrees is er in ons hart als we soms horen hoe jongeren (en helaas ook ouderen) spreken over bekering, geloof en bevinding. Soms gebruikt men nog wel dezelfde woorden, maar vaak zelfs ook die niet meer. Dan komt er een breuk met het voorgeslacht en de geschriften van onze vaderen. En kinderen des Heeren moeten soms wenend bij de Heere terechtkomen en klagen: “Heere, we verstaan onze kinderen, onze jongeren niet meer. Ze spreken over bekering, maar geloofsworstelingen en het arme zondaarsleven is hen zo onbekend.” Is dat ook uw nood? Zijn er zulke zuchters en stille weners in ons midden, die worstelen om de bewaring en beleving van hun kinderen bij de waarheid die naar de Godzaligheid is. Dat u eens troost mocht scheppen uit de boodschap van de engel: “om te bekeren de harten der vaderen tot de kinderen.” Door middel van de prediking van Johannes de Doper zal er weer een eenheid ontstaan: vaders zullen a.h.w. van vreugde opspringen als ze horen van datzelfde leven bij hun kinderen, horen van diezelfde gezindheid. Dan zal de gemeenschap der heiligen ondervonden worden. Zo zal de breuk met het voorgeslacht, de oude vromen, weer worden opgeheven. Dan zullen jongeren aan de ouderen gaan vragen om onderwijs in geestelijke zaken en ouderen zullen de worstelingen en geestelijke noden van de jongeren verstaan. Dan zal de eigenwillige godsdienst worden verwisseld voor de ware dienst aan God en zal er een samen buigen en vrezen des Heeren gevonden worden. O dat ons hart naar deze zaken met diep heimwee vervuld mocht zijn.

Dan wordt vervuld:

“Zij komen aan door’t Godd’lijk licht geleid,
Om ‘t nakroost dat de Heere wordt toebereid,
Te melden ‘t heil van Zijn gerechtigheid
En grote daden.”

Uit: De Saambinder, 9 december 2010, Ds. B. van der Heiden
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie