De betekenis van je naam

Mariavt

Re: De betekenis van je naam

Bericht door Mariavt »

helma schreef:de wilskrachtige beschermer.

ik hoop dat ik als mod mijn naam eer aandoe :huhu

Kun je mij de website geven waar jij je naam vandaan hebt Helma?
Bij bijna elke namensite betekent mijn naam "bitterheid" ben benieuwd naar jouw site waar je het vandaan hebt gehaald...
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
helma

Bericht door helma »

Mariavt schreef:
helma schreef:de wilskrachtige beschermer.

ik hoop dat ik als mod mijn naam eer aandoe :huhu

Kun je mij de website geven waar jij je naam vandaan hebt Helma?
Bij bijna elke namensite betekent mijn naam "bitterheid" ben benieuwd naar jouw site waar je het vandaan hebt gehaald...
http://www.allebabynamen.nl/meisjesnamen/h/helma
parsifal

Bericht door parsifal »

Parsifal betekent "door het dal" Ik ben een ridder uit een oud verhaal :)
Mijn echte naam is een rotsachtige verbastering.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
jvdg

Bericht door jvdg »

Mijn geboortenaam was gelijk aan mijn doopnaam.
Bezie ik de betekenis daarvan, dan voel ik me diep schuldig niet aan die naam te hebben beantwoord.

Wat ik hier ook kwijt wil is:
Om de traditie:

De naam is: Gerbrandy Ralph Peter, en we noemen hem Kees.

Ik ben natuurlijk aartsconservatief, maar ik vind dat de doopnaam een aansluiting behoort te hebben bij de roepnaam.

Wat vinden jullie daarvan?
Mara

Bericht door Mara »

Dat vind ik dus ook !
Je hoort soms: Pieter Willem en we noemen hem Jan.
Wij hebben zelf de namen van onze kinderen met zorg uitgekozen, gedeeltelijk vernoemd, maar de roepnaam is heel goed te herkennen uit de doopnamen.
Ik vind het zelf heel belangrijk, je doet er tenslotte je hele leven mee :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

jvdg schreef:Mijn geboortenaam was gelijk aan mijn doopnaam.
Bezie ik de betekenis daarvan, dan voel ik me diep schuldig niet aan die naam te hebben beantwoord.

Om de traditie:

Ik ben natuurlijk aartsconservatief, maar ik vind dat de doopnaam een aansluiting behoort te hebben bij de roepnaam.

Ja hoor, ik ben ook nog ouderwets en conservatief wat dat aan gaat ;)
Ik heb een broer en schoonzus...
die hebben een zoontje en een dochtertje...
Hebben beide 4!!!, geboortenamen...
En een totaal andere voornaam, waaruit niets meer van hun geboortenamen, in terug te vinden is :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Er is een bepaalde stroming die vindt dat je eerst de vader van de vader moet vernoemen, dan de moeder van de moeder, of weet ik veel.
Ik houd me daar niet mee bezig.
Wel weet ik dat er hele familievetes zijn om een verkeerde naam !
Belachelijk !
Ik heb tegen onze kinderen gezegd, maak er geen punt van, je HOEFT mij niet te vernoemen, het mag.
Maar als je een andere naam leuker vindt, of je wilt iemand anders vernoemen, prima !
Ook zijn er nu nog kinderen die belachelijk ouderwetse namen hebben, waar ze van balen en dus op hun 18e upgraden tot iets moderners.
Of een jongensnaam "meisjesnaam" maken, of andersom :ouin
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
albion

Bericht door albion »

Ik vind het wel wat hebben het vernoemen naar je vader en/of schoonvader.

Het is wel eens lastig. Mijn nichtje vernoemde haar zoon naar haar schoonvader (er waren al meerdere kleinzoons naar hem vernoemd) en nam als
laatste naam de doopnaam van haar oom. De roepnaam werd hiervan afgeleid, dus dacht ze het probleem van afkortingen opgelost te hebben.
Laat nu haar jongere schoonzusjes ook het idee overgenomen hebben met dezelfde voorletter als haar zoon. Ze hebben dus nu drie kleinkinderen
met dezelfde initialen en de kinderen zijn alle drie van zoons, dus ook nog de achternaam is dezelfde. Lees je in de krant dat bv B.C.D. iets ontvangen
heeft of zo, dan weet je nog niet wie het is.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Wij hebben onze kinderen op de oude oosterse (Bijbelse) wijze hun namen gegeven.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
refo

Bericht door refo »

albion schreef:Ik vind het wel wat hebben het vernoemen naar je vader en/of schoonvader.

Het is wel eens lastig. Mijn nichtje vernoemde haar zoon naar haar schoonvader (er waren al meerdere kleinzoons naar hem vernoemd) en nam als
laatste naam de doopnaam van haar oom. De roepnaam werd hiervan afgeleid, dus dacht ze het probleem van afkortingen opgelost te hebben.
Laat nu haar jongere schoonzusjes ook het idee overgenomen hebben met dezelfde voorletter als haar zoon. Ze hebben dus nu drie kleinkinderen
met dezelfde initialen en de kinderen zijn alle drie van zoons, dus ook nog de achternaam is dezelfde. Lees je in de krant dat bv B.C.D. iets ontvangen
Mijn initialen komen ook vaak voor in de familie, vanwege dat vernoemen.
Een probleem is het het nooit, want we komen nooit in de krant. :huhu
Orchidee

Bericht door Orchidee »

refo schreef:
albion schreef:Ik vind het wel wat hebben het vernoemen naar je vader en/of schoonvader.

Mijn initialen komen ook vaak voor in de familie, vanwege dat vernoemen.
Een probleem is het het nooit, want we komen nooit in de krant. :huhu
:haha
Maar wat wel lastig is, zijn dezelfde voorletters in 1 gezin...
Ik heb 3 broers, en hun voorletters zijn A ...
Ze hebben ieder wel een andere bank/giro genomen, toen ze nog thuis woonden :)
Maar toch ging het weleens mis, met bijv. verzekeringen enz.
Mijn ouders zeiden later ook, dat ze, als ze het over konden doen, er toch maar een andere mooie naam achter hadden gezet...bijv AB, AC, AD ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

In ons gezin werd ook vernoemd, helaas heb ik er niet veel blijdschap van ondervonden.
Als je in onze familie niet vernoemd, ben je een buitenbeentje.
Ons gezin is daardoor uit een gevallen, daar de vernoemde kinderen voor werden getrokken bij grootouders.
Dat wekte wrevel en veel verdriet bij de andere kleinkinderen, zeker toen bleek dat toen opa en oma overleden waren, erfstukjes alleen bestemd waren voor de kinderen die vernoemd waren.
Wat konden de andere kleinkinderen er aan doen dat zij niet vernoemd waren? :?

Toch hebben wij ook vernoemd, ook speciaal omdat mijn schoonouders tig kleinkinderen hebben, waarvan er niet een voluit naar hen is vernoemd.
Ik heb schatten van schoonouders, wilde ze daarmee, na lang aarzelen vanwege mijn achtergrondgeschiedenis, toch verrassen.
De kinderen worden absoluut niet voor getrokken, toch horen we regelmatig dat ze het zo ontzettend leuk vinden dat onze kids voluit naar hen vernoemd zijn.
Het leuke is dat beide kinderen die naar hen vernoemd zijn, ook echt karakter eigenschappen van hen hebben.
Mijn schoonouders zien dat zelf ook en zeggen dan als grapje, dan had je ze maar niet moeten vernoemen naar ons.

Gelukkig kan het dus ook anders, ik zal er altijd voor vechten dat onze kinderen niet voor worden getrokken.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

jvdg schreef:Mijn geboortenaam was gelijk aan mijn doopnaam.

Om de traditie:

Helemaal met je eens, en nog een stokpaardje van me ook...

Vooral waar het vernamingen betreft...

Zullen we maar even zeggen dat deze bepaalde persoon naar Gerbrandy vernoemd is.... zogenaamd, want in wezen is zijn naam toch gewoon Kees...

Als je dan vernoemen wilt, dan moet je het ook gewoon goed doen.

Noem hem dan Kees Gerbrandy, als je Gerbrandy niet zo mooi of gepast vind...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Mara schreef:Er is een bepaalde stroming die vindt dat je eerst de vader van de vader moet vernoemen, dan de moeder van de moeder, of weet ik veel.
Ik houd me daar niet mee bezig.
Wel weet ik dat er hele familievetes zijn om een verkeerde naam !
Belachelijk !
Ik heb tegen onze kinderen gezegd, maak er geen punt van, je HOEFT mij niet te vernoemen, het mag.
Maar als je een andere naam leuker vindt, of je wilt iemand anders vernoemen, prima !
Ook zijn er nu nog kinderen die belachelijk ouderwetse namen hebben, waar ze van balen en dus op hun 18e upgraden tot iets moderners.
Of een jongensnaam "meisjesnaam" maken, of andersom :ouin
De traditie was, als jongen:

Eerst zijn vader
Dan haar vader
Dan hem
Dan zijn oudste broer
Dan haar oudste broer
Enz.

Zelfde idee meisjes kant.

Als ik het fout heb....

Wij hebben ook, bewust, meest niet vernoemd, en als we het gedaan hebben, dan alleen via 'middle name'
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

oesterschelpje schreef:In ons gezin werd ook vernoemd, helaas heb ik er niet veel blijdschap van ondervonden.
Als je in onze familie niet vernoemd, ben je een buitenbeentje.
Ons gezin is daardoor uit een gevallen, daar de vernoemde kinderen voor werden getrokken bij grootouders.
Dat wekte wrevel en veel verdriet bij de andere kleinkinderen, zeker toen bleek dat toen opa en oma overleden waren, erfstukjes alleen bestemd waren voor de kinderen die vernoemd waren.
Wat konden de andere kleinkinderen er aan doen dat zij niet vernoemd waren? :?

Toch hebben wij ook vernoemd, ook speciaal omdat mijn schoonouders tig kleinkinderen hebben, waarvan er niet een voluit naar hen is vernoemd.
Ik heb schatten van schoonouders, wilde ze daarmee, na lang aarzelen vanwege mijn achtergrondgeschiedenis, toch verrassen.
De kinderen worden absoluut niet voor getrokken, toch horen we regelmatig dat ze het zo ontzettend leuk vinden dat onze kids voluit naar hen vernoemd zijn.
Het leuke is dat beide kinderen die naar hen vernoemd zijn, ook echt karakter eigenschappen van hen hebben.
Mijn schoonouders zien dat zelf ook en zeggen dan als grapje, dan had je ze maar niet moeten vernoemen naar ons.

Gelukkig kan het dus ook anders, ik zal er altijd voor vechten dat onze kinderen niet voor worden getrokken.
Erg is dat, zulke voorbeelden ken ik ook helaas...gelukkig niet in mijn familie, maar ik heb 2 schoonzussen, die met 2 broers van mij zijn getrouwd, en die hebben bewust NIET vernoemd, omdat hun daar hele nare ervaringen mee opgedaan hadden...
Dan kan ik heel goed begrijpen dat je niet wilt vernoemen, met zo'n achtergrond :hum
En ze hebben leuke namen hoor :super
Plaats reactie