Het is duidelijk genoeg dat 'tot' een tijdsaanduiding weergeeft en geen richting.Zo is dan de wet onze leermeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd zouden worden.
Maar nu het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder een leermeester.
Deuteronomium 30:14 - Kunnen wij de wet volbrengen?
Re: Deuteronomium 30:14 - Kunnen wij de wet volbrengen?
De HSV heeft geen kanttekeningen. De vertaling heeft het woord 'tucht' niet meer:
Re: Deuteronomium 30:14 - Kunnen wij de wet volbrengen?
Da's goed nieuws.refo schreef:De HSV heeft geen kanttekeningen. De vertaling heeft het woord 'tucht' niet meer:
Het is duidelijk genoeg dat 'tot' een tijdsaanduiding weergeeft en geen richting.Zo is dan de wet onze leermeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd zouden worden.
Maar nu het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder een leermeester.
thx
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: Deuteronomium 30:14 - Kunnen wij de wet volbrengen?
Nog even over die 'verkeerde' kanttekening. Als er staat 'geweest' dan wil dat helemaal niet zeggen dat de wet nu niet meer als tuchtmeester / leermeester bestaat. Er staat namelijk het woord 'onze' voor. Dat betekent dat de wet voor Paulus en anderen tuchtmeester geweest is, maar het nu niet meer is.Joannah schreef:Da's goed nieuws.refo schreef:De HSV heeft geen kanttekeningen. De vertaling heeft het woord 'tucht' niet meer:
Het is duidelijk genoeg dat 'tot' een tijdsaanduiding weergeeft en geen richting.Zo is dan de wet onze leermeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd zouden worden.
Maar nu het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder een leermeester.
thx
Voor anderen echter, die in deze tijd niet geloven is de wet nog steeds een tuchtmeester. Niets in de grammatica wat dat weerstreeft.
Het niet onder de tuchtmeester zijn heeft dus niet in eerste instantie met de tijd waarin we leven te maken, maar met de persoonlijke toestand. Vergelijk vers 25: 25 Maar als het geloof gekomen is,109 zo zijn wij niet meer onder110 den tuchtmeester.
Het is duidelijk genoeg dat 'tot' misschien ook als tijdsaanduiding gezien kan worden, maar het is toch zeker een richting.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Deuteronomium 30:14 - Kunnen wij de wet volbrengen?
Grammatikaal misschien wel.
Maar als je hoofdstuk 3 van Galaten leest zul je zien dat je redenering niet klopt.
Maar als je hoofdstuk 3 van Galaten leest zul je zien dat je redenering niet klopt.
Re: Deuteronomium 30:14 - Kunnen wij de wet volbrengen?
Nee hoor.refo schreef:Grammatikaal misschien wel.
Maar als je hoofdstuk 3 van Galaten leest zul je zien dat je redenering niet klopt.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Deuteronomium 30:14 - Kunnen wij de wet volbrengen?
Als wij de wet zouden kunnen volbrengen, zou Jezus' lijden en sterven totaal overbodig zijn, volgens mij.
Niet een is rechtvaardig.
Daarom heet Hij ook Verlosser.
De wet doodt, de Geest doet leven.
Deuteronomium was geschreven voordat het was volbracht.
Niet een is rechtvaardig.
Daarom heet Hij ook Verlosser.
De wet doodt, de Geest doet leven.
Deuteronomium was geschreven voordat het was volbracht.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 11 okt 2010, 18:57
Re: Deuteronomium 30:14 - Kunnen wij de wet volbrengen?
19 Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.
20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.
21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:
22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
25 Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;
26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.
27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.
28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen;
30 Nademaal Hij een enig God is, Die de besnijdenis rechtvaardigen zal uit het geloof, en de voorhuid door het geloof.
31 Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.
Alleen dus door het geloof, een gave van God, en die gave be-amen is Christus omhelzen in het geloof!
Dan volbrengt Hij de Wet in ons door Zijn Geest, Die in Zijn kinderen woont en werkt!
20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.
21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:
22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
25 Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;
26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.
27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.
28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen;
30 Nademaal Hij een enig God is, Die de besnijdenis rechtvaardigen zal uit het geloof, en de voorhuid door het geloof.
31 Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.
Alleen dus door het geloof, een gave van God, en die gave be-amen is Christus omhelzen in het geloof!
Dan volbrengt Hij de Wet in ons door Zijn Geest, Die in Zijn kinderen woont en werkt!