Gebedskringen in de ban

huisman

Re: Gebedskringen in de ban

Bericht door huisman »

Gian schreef:Ik begrijp echt niet wat het probleem is van kringgebed of gebedskring. Of dat nou hand in hand gaat, in een kring, rijtje, vierkant of wat dan ook, dat gaat toch nergens over? Moeten we nu echt alle mogelijke ontsporingen uitsluiten door het bij voorbaat te verbieden of te controleren?
Wat is het probleem om samen Gods aangezicht te zoeken? In een situatie waarin iedereen zijn hart voor God neer mag leggen? Er zijn diverse situaties in de Bijbel bekend waarbij men eenparig of eendrachtiglijk bad. En als die voorbeelden er niet waren, wat dan nog?
Ik heb onderhand in heel wat kringen en situaties samen gebeden en heb nog nooit een onpasselijke situatie of iets dergelijks meegemaakt. Er was altijd orde en eenheid en het was altijd goed.
Oké zie onderstaande even helemaal los van de Driestar problematiek dit is puur een reactie op Gian die nog "nog nooit een onpasselijke situatie of iets dergelijks meegemaakt." Fijn maar daar is niet mee gezegd dat het gevaar afwezig is
Zie b.v. Handelingen 19:13-16
13 ¶ En sommigen van de omzwervende Joden, zijnde duivel bezweerders, hebben zich onderwonden den Naam van den Heere Jezus te noemen over degenen, die boze geesten hadden, zeggende: Wij bezweren u bij Jezus, Dien Paulus predikt !
14 Dezen nu waren zekere zeven zonen van Sceva, een Joodsen overpriester, die dit deden.
15 Maar de boze geest, antwoordende, zeide: Jezus ken ik, en Paulus weet ik; maar gijlieden, wie zijt gij?
16 En de mens, in welken de boze geest was, sprong op hen, en hen meester geworden zijnde, kreeg de overhand tegen hen, alzo dat zij naakt en gewond uit dat huis ontvloden.
Daar waren Joden die dachten door de naam van Jezus te noemen duivelen te kunnen uitwerpen. Mijn bezwaar bij het elkaar vasthouden van kringgebeden is dat er dan juist een sfeer kan ontstaan die meer magisch is dan Geestelijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

huisman schreef:
Gian schreef:Ik begrijp echt niet wat het probleem is van kringgebed of gebedskring. Of dat nou hand in hand gaat, in een kring, rijtje, vierkant of wat dan ook, dat gaat toch nergens over? Moeten we nu echt alle mogelijke ontsporingen uitsluiten door het bij voorbaat te verbieden of te controleren?
Wat is het probleem om samen Gods aangezicht te zoeken? In een situatie waarin iedereen zijn hart voor God neer mag leggen? Er zijn diverse situaties in de Bijbel bekend waarbij men eenparig of eendrachtiglijk bad. En als die voorbeelden er niet waren, wat dan nog?
Ik heb onderhand in heel wat kringen en situaties samen gebeden en heb nog nooit een onpasselijke situatie of iets dergelijks meegemaakt. Er was altijd orde en eenheid en het was altijd goed.
Oké zie onderstaande even helemaal los van de Driestar problematiek dit is puur een reactie op Gian die nog "nog nooit een onpasselijke situatie of iets dergelijks meegemaakt." Fijn maar daar is niet mee gezegd dat het gevaar afwezig is
13 ¶ En sommigen van de omzwervende Joden, zijnde duivel bezweerders, hebben zich onderwonden den Naam van den Heere Jezus te noemen over degenen, die boze geesten hadden, zeggende: Wij bezweren u bij Jezus, Dien Paulus predikt !
14 Dezen nu waren zekere zeven zonen van Sceva, een Joodsen overpriester, die dit deden.
15 Maar de boze geest, antwoordende, zeide: Jezus ken ik, en Paulus weet ik; maar gijlieden, wie zijt gij?
16 En de mens, in welken de boze geest was, sprong op hen, en hen meester geworden zijnde, kreeg de overhand tegen hen, alzo dat zij naakt en gewond uit dat huis ontvloden.
Daar waren Joden die dachten door de naam van Jezus te noemen duivelen te kunnen uitwerpen. Mijn bezwaar bij het elkaar vasthouden van kringgebeden is dat er dan juist een sfeer kan ontstaan die meer magisch is dan Geestelijk.
Waar wil jij op Bijbelse gronden dan het kringgebed afwijzen? Toch niet op bovenstaande Bijbeltekst.
Gian

Bericht door Gian »

Auto schreef:De wijze die de Driestar voorschrijft is een zeer ordelijke en ook opvoedkundige manier.
Om even op het Driestar verhaal terug te komen, als men bang is voor ontsporingen, waarom bezoekt men deze gebed-skringen dan niet gewoon om spontaan mee te bidden? Dan kan je altijd mensen apart nemen.
Waarom moet altijd alles gereguleerd worden?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Gian schreef:
Auto schreef:De wijze die de Driestar voorschrijft is een zeer ordelijke en ook opvoedkundige manier.
Om even op het Driestar verhaal terug te komen, als men bang is voor ontsporingen, waarom bezoekt men deze gebed-skringen dan niet gewoon om spontaan mee te bidden? Dan kan je altijd mensen apart nemen.
Waarom moet altijd alles gereguleerd worden?
Omdat je op een school bent. Omdat daar regels gelden. Omdat het zonder regels een zootje wordt. Omdat leerlingen niet altijd hun eigen regels kunnen maken en bewaken. Daarom.
huisman

Bericht door huisman »

Mister schreef:
huisman schreef:
Waar wil jij op Bijbelse gronden dan het kringgebed afwijzen? Toch niet op bovenstaande Bijbeltekst.
Wat ik wil afwijzen is de mening dat als mensen/jongeren samen bidden in welke vorm dan ook dat altijd positief te waarderen is. Er zijn juist in openbare gebeden veel ontsporingen en juist daar lopen wij het gevaar Gods Naam ijdel te gebruiken. Kortom ik vind dat de Driestar een verstandige beslissing genomen heeft dat is eigenlijk alles (Ik had er allleen veel woorden voor nodig :huhu )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Kan de topictitel misschien alstublieft gewijzigd worden? Wat er nu staat, is niet waar.
Voorts: de Driestar is verantwoordelijk voor wat er op school gebeurt. Voor kringgebeden wil de directie/het bestuur die verantwoordelijkheid niet nemen, omdat er gevaren aan kleven en er binnen de achterban zeer verschillend over gedacht wordt. Prima toch? Wie toch kringgebed wil doen, moet dat zelf organiseren, buiten school.
jvdg

Bericht door jvdg »

Zonder een waardeoordeel te geven over gebedskringen of kringgebeden, acht ik het persoonlijke gebed van hoger belang, alsmede de gemeenschappelijke gebeden in de erediensten.

In persoonlijk gebed op de knieën, zittend, of met de pet op, kunnen we immers ook alle noden aan de Heere voorleggen, ook die van onze naasten (in de breedste zin van het woord).
Er zijn dan ook geen remmingen jegens de anderen die deelnemen en het voorkomt ook het gevaar dat men zichzelf "verheft".

Ik ben absoluut geen tegenstander van gebedskringen, integendeel, ze kunnen heel verrijkend en troostvol zijn, maar we moeten ook de gevaren die eraan kunnen kleven onder ogen durven zien.
Daarvoor is wijsheid nodig.
Wijsheid die we bij/van God moeten begeren.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Auto schreef:
Gian schreef: Ik heb onderhand in heel wat kringen en situaties samen gebeden en heb nog nooit een onpasselijke situatie of iets dergelijks meegemaakt. Er was altijd orde en eenheid en het was altijd goed.
Nou misschien moet je in wat anderen kringen komen. Ik heb het zelf een aantal keren meegemaakt en ik hoor het ook wel van anderen dat wat de 1 bid door de andere weer krom gebeden wordt. Of dat men elkaar theologisch de maat gaan nemen. De wijze die de Driestar voorschrijft is een zeer ordelijke en ook opvoedkundige manier.
Ik snap echt niets van deze reactie, Auto.. Wat je nu zegt geeft toch helemaal niet aan dat het principe van kringgebed fout is?
Het zou mij eerder lijken dat het bijbels is:
Hand 1:14 Deze allen waren eendrachtelijk volhardende in het bidden en smeken, met de vrouwen, en Maria, de moeder van Jezus, en met Zijn broederen.
Hoe zou dat gegaan zijn? Ze waren bij elkaar en volhardden in het gebed en in het smeken! Zou het ons heel raar voorkomen als dat smeken misschien zelfs wel gepaard ging met het vasthouden van elkaars hand om steun te betuigen? (wat de duivel dan weer gebruikt in de occulte wereld en waarmee hij een kapelletje naast de kerk van het hand-vasthoudend-kringgebed bouwt, @huisman).
Kringgebed moet goed georganiseerd worden, dat is waar, maar ik heb er zelf regelmatig aan deel mogen nemen en het bemoedigt echt. Als je samen als gemeente van onze Zaligmaker Jezus Christus werkelijk als één lichaam kan bidden. Als je weet dat waar twee of drie in Zijn Naam samen zijn Hij aanwezig is.
En ja natuurlijk gebeurt het dan dat dingen theologisch krom gebeden worden, maar op zo'n manier weten we dat wel van elkaar en kunnen we elkaar helpen. Als er geen kringgebed is komen we daar misschien minder makkelijk achter en wordt het in het persoonlijke gebed kromgebeden, en niemand die de ander helpt, is dat niet veel erger?

Af en toe wordt ik hier wel wat moe.. Kringgebeden mogen niet, genieten van het o zo mooie spel voetbal mag niet, je persoonlijke verhaal vertellen bij belijdenis doen mag niet, geen spoor van Paulus' hameren op de christelijke vrijheid.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:Af en toe wordt ik hier wel wat moe.. Kringgebeden mogen niet, genieten van het o zo mooie spel voetbal mag niet, je persoonlijke verhaal vertellen bij belijdenis doen mag niet, geen spoor van Paulus' hameren op de christelijke vrijheid.
Je mag alles, Fjodor. Alleen niet zondigen.
Bovendien hamert Paulus niet op de christelijke vrijheid als losstaand item (wat men tegenwoordig graag wil), maar waar de Geest des Heeren is, daar is vrijheid.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:
Fjodor schreef:Af en toe wordt ik hier wel wat moe.. Kringgebeden mogen niet, genieten van het o zo mooie spel voetbal mag niet, je persoonlijke verhaal vertellen bij belijdenis doen mag niet, geen spoor van Paulus' hameren op de christelijke vrijheid.
Bovendien hamert Paulus niet op de christelijke vrijheid als losstaand item (wat men tegenwoordig graag wil), maar waar de Geest des Heeren is, daar is vrijheid.
Nou, dat is precies mijn punt. Het probleem is dus niet het kringgebed op zich, maar de vraag is altijd, is de Geest des Heeren daar, en willen mensen om Christus' wil dit of dat doen. Dat moet de discussie zijn! In die discussie over het voetbal kan ik nog inkomen, want voor velen is het echt een afgod, maar van deze kan ik echt niets begrijpen. Als ongelovigen de haan op de kerktoren gaan aanbidden gaan we die toch ook niet weghalen? Of als mensen knielen voor de bijbel zelf gaan we toch ook niet ophouden de bijbel te gebruiken?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:
Tiberius schreef:
Nou, dat is precies mijn punt. Het probleem is dus niet het kringgebed op zich, maar de vraag is altijd, is de Geest des Heeren daar, en willen mensen om Christus' wil dit of dat doen. Dat moet de discussie zijn! In die discussie over het voetbal kan ik nog inkomen, want voor velen is het echt een afgod, maar van deze kan ik echt niets begrijpen. Als ongelovigen de haan op de kerktoren gaan aanbidden gaan we die toch ook niet weghalen? Of als mensen knielen voor de bijbel zelf gaan we toch ook niet ophouden de bijbel te gebruiken?
Nee, dan gaan we leiding geven aan die mensen om dat niet te doen. Precies zoals de Driestar dat opgelost heeft.
hmprff

Bericht door hmprff »

Tiberius schreef:
Fjodor schreef:
Tiberius schreef:
Nee, dan gaan we leiding geven aan die mensen om dat niet te doen. Precies zoals de Driestar dat opgelost heeft.
Waarmee je suggereert dat er misstanden waren in de gebedsgroepen, waarvan ik je kan verzekeren dat dat niet aan de orde is. Echter, de Driestar wil voorkomen dat er misstanden komen, en een deel van de achterban zal het niet goed vinden als er gebedsgroepen zijn zonder begeleiding.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

hmprff schreef:Waarmee je suggereert dat er misstanden waren in de gebedsgroepen, waarvan ik je kan verzekeren dat dat niet aan de orde is. Echter, de Driestar wil voorkomen dat er misstanden komen, en een deel van de achterban zal het niet goed vinden als er gebedsgroepen zijn zonder begeleiding.
Natuurlijk. Dat snap ik ook wel. De kinderen zijn tenslotte op school onder verantwoordelijkheid van de schoolleiding.
Maar kennelijk snapt niet iedereen dat. ;)
hmprff

Bericht door hmprff »

Tiberius schreef:
hmprff schreef:Waarmee je suggereert dat er misstanden waren in de gebedsgroepen, waarvan ik je kan verzekeren dat dat niet aan de orde is. Echter, de Driestar wil voorkomen dat er misstanden komen, en een deel van de achterban zal het niet goed vinden als er gebedsgroepen zijn zonder begeleiding.
Natuurlijk. Dat snap ik ook wel. De kinderen zijn tenslotte op school onder verantwoordelijkheid van de schoolleiding.
Ik snap dat wel, maar ik vind dat je soms opmerkingen maakt, die suggereren dat er misstanden zijn... en dat vind ik kwalijk!
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

hmprff schreef:
Tiberius schreef:
Ik snap dat wel, maar ik vind dat je soms opmerkingen maakt, die suggereren dat er misstanden zijn... en dat vind ik kwalijk!
Dat suggereer ik niet, dat staat in het ND artikel: "maar vindt dat degelijke initiatieven wel moeten passen binnen de uitgangspunten van de school, en dat iedereen zich er bij thuis moet kunnen voelen."
Kennelijk pasten die initiatieven niet binnen de uitgangspunten van school en kon niet iedereen er zich thuis voelen.
Plaats reactie