Herkenning tussen kerkverbanden

freek

Re: Herkenning tussen kerkverbanden

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:Ik denk dat het belangrijkste wat de bevindelijke kerkverbanden bindt, het besef is dat een mens bekeerd moet worden.
Ik denk het ook. Het wordt in de bevindelijke kerkverbanden eindeloos herhaalt, maar er gebeurt niks. Nou ja, bijna niks dan.

We kunnen wel eindeloos allemaal dingen noemen die we gezamenlijk hebben, maar die symboliseren juist de wanhopige verdeeldheid die er is. Het is 'dankzij' de kerkelijke verdeeldheid, dat er interkerkelijke organisaties zijn. En zodra er maar één stapje gezet wordt om echt tot kerkelijke eenheid te komen, geven de kerkverbanden niet thuis.
refo

Bericht door refo »

freek schreef:
Afgewezen schreef:Ik denk dat het belangrijkste wat de bevindelijke kerkverbanden bindt, het besef is dat een mens bekeerd moet worden.
Ik denk het ook. Het wordt in de bevindelijke kerkverbanden eindeloos herhaalt, maar er gebeurt niks. Nou ja, bijna niks dan.

We kunnen wel eindeloos allemaal dingen noemen die we gezamenlijk hebben, maar die symboliseren juist de wanhopige verdeeldheid die er is. Het is 'dankzij' de kerkelijke verdeeldheid, dat er interkerkelijke organisaties zijn. En zodra er maar één stapje gezet wordt om echt tot kerkelijke eenheid te komen, geven de kerkverbanden niet thuis.
Jawel. Een deel gaat samen.
Bij samengaan van kerkgenootschap X en Y ontstaan XY, hersteld-X en hersteld-Y.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

freek schreef:

Het gaat er in de eerste plaats om wat kenmerkend is voor deze groep kerken. Dat is wat ik aangaf.
Hoe dit gestalte moet krijgen in een uiterlijk zichtbare eenheid, weet ik niet.
Lourens

Bericht door Lourens »

refo schreef:
freek schreef:

Jawel. Een deel gaat samen.
Bij samengaan van kerkgenootschap X en Y ontstaan XY, hersteld-X en hersteld-Y.
Kortom bij samengaan van 2 kerkgenootschappen ontstaan er 3 kerkgenootschappen.

Ik ben van mening dat kerkverbanden niet moeten samengaan maar samenwerken en -spreken.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
henriët

Bericht door henriët »

Wilhelm schreef:
Neem nu concreet de GG : Het overgrote deel van de leden voelen vooral geestelijke herkenning en aansluiting bij de HHK en de CGK.
Dat zal wellicht de toekomst worden!
Zou mooi zijn! Wellicht ook nog een aantal ogg gemeentes erbij.

Is het ook niet de bijbelse opdracht.. en juist ook in deze tijd!
Een zijn in Woord en belijdenis!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
blijmoedig

Bericht door blijmoedig »

-DIA- schreef:Misschien dat de SGP hier de enige bindende factor is?
Dat zou toch wel droevig zijn als een politieke partij de enige samenbindende factor zou zijn tussen kerkverbanden :)

Ik vind het overigens wel een goede topic. Het is goed om te praten over wat de verschillende kerkverbanden bindt, in plaats van wat hen verdeelt. Waarbij we realistisch genoeg moeten zijn, dat het samengaan van kerkverbanden niet te verwachten valt. Er zou echter al een wereld mee gewonnen zijn, als christen elkaar eens wat minder vaak de maat zouden nemen, en elkaar meer leren waarderen om en vinden in elkaars veelkleurigheid. Doet me denken aan het volgende lied:

'k Heb je lief )
met de liefde van de Heer. )2x
Want ik zie in jou
de grootheid van Zijn naam.
'k Heb je lief met de liefde van de Heer.

Een volgende stap is, te bespreken wat de hierboven genoemde kerkverbanden bindt met andere kerkverbanden als de gereformeerde,- evangelische,- en pinksterkerken. We moeten altijd opzoek naar nieuwe uitdagingen ;)
aboricultura

Bericht door aboricultura »

Dingen die kerken uit elkaar drijven zijn verschillende dogmaas waardoor je het risico loopt op slakken zout gaat leggen

Een ding dat bind is het kruis van Jezus Christus
heb dan de waarheid en de vrede lief
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

NUNSPEET – De Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) zijn „teleurgesteld” dat er nauwelijks plaatselijke contacten zijn met gemeenten die behoren tot de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Om de eenheid te stimuleren, zijn zeven „voorbeeldgemeenten” nadrukkelijk verzocht tot kanselruil te komen.
zie verder: http://www.refdag.nl/nieuws/cgk_stimule ... d_1_505819

Hoe zien de cgk - ers onder jullie dat??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara

Bericht door Mara »

Ik ben niet "kerkziek", maar voorzichtigheid is geboden.
Dit betreft heus niet alleen de cgk !
Het maakt mij in principe niet uit welk "etiket" de dominee heeft, als het maar zuiver schriftuurlijk is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gian

Bericht door Gian »

Hoewel ik de poging waardeer, blijf ik het wat vreemd vinden. We willen eenheid stimuleren, maar blijven wel de kerkverbanden handhaven.
De bijbelse volgorde is eerst eenheid, dan komt de waarheid vanzelf (Ef.4). Niet eerst de waarheid uitvinden en dan zeggen dat iedereen bij onze waarheid hoort.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
huisman

Bericht door huisman »

JolandaOudshoorn schreef:NUNSPEET – De Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) zijn „teleurgesteld” dat er nauwelijks plaatselijke contacten zijn met gemeenten die behoren tot de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Om de eenheid te stimuleren, zijn zeven „voorbeeldgemeenten” nadrukkelijk verzocht tot kanselruil te komen.

De cgk'er bestaat niet dus zal ik ze eens fijn in hokjes onderverdelen ;)
De rechtse cgk'er ziet het liefst kanselruil met de HHK (ik dus :huhu )
De midden cgk'er ziet het liefst kanselruil met de PKN GB
De linkse cgk'er ziet het liefst kanselruil met de vrijgemaakten
Ja wij zijn een uiterst merkwaardig kerkverbandje.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

huisman schreef:
JolandaOudshoorn schreef:NUNSPEET – De Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) zijn „teleurgesteld” dat er nauwelijks plaatselijke contacten zijn met gemeenten die behoren tot de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Om de eenheid te stimuleren, zijn zeven „voorbeeldgemeenten” nadrukkelijk verzocht tot kanselruil te komen.

Nou, anders wij wel. Ik weet dat GB predikanten van de rechtse kant ook nog wel eens voorgaan bij de HHK, dus misschien dat rechts GB dan ook wil samengaan met rechts CGK. In de GB is er echter geen plek voor vrijzinigen predikanten, dus waar jullie CGK zich moet aansluiten bij de GB????
Ik weet, mijn Verlosser leeft
henriët

Bericht door henriët »

Daar waar het kan, zeker doen!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Nochtans

Bericht door Nochtans »

Vanochtend las ik een treffend stukje in het Nederlands Dagblad (1/10/10) aangaande het onderwerp herkenning tussen kerkverbanden.
NGK: verlegenheid in eenheidsgesprek met CGK
van onze redactie kerk
NUNSPEET – De Nederlands Gereformeerde Kerk ervaart verlegenheid in de gesprekken met christelijk-gereformeerden over eenheid.

Zij weten niet goed hoe die verder moeten, zei ds. C.T. de Groot gisteren op de christelijk- gereformeerde synode.

De gesprekken over eenheid zitten al sinds de jaren negentig in het slop, onder meer doordat de Nederlands-gereformeerden de vrouw in het ambt toelaten. Bij de christelijk-gereformeerden zijn de ambten gesloten voor vrouwen.

De Groot, predikant in Zeewolde, is teleurgesteld in de conclusie van de christelijk-gereformeerde deputaten eenheid dat het overleg van de afgelopen drie jaar met zijn kerk alleen ,,geen nieuwe barrières’’ opleverde. Want over en weer zijn zes preken besproken, waarbij extra werd gelet op een voor christelijk-gereformeerden aangelegen punt: de toe-eigening van het heil, de wijze waarop een mens tot geloof komt.

Verrassend De uitkomst was voor beide par

De uitkomst was voor beide partijen juist verrassend: een preek van een NGK’er had wel eens meer aandacht voor de toe-eigening van het heil dan die van een CGK’er. Andersom was een christelijk- gereformeerde predikant wat dit betreft wel eens vlakker dan zijn Nederlands-gereformeerde collega.

De Groot zei dat er in zijn kerk een kentering is opgetreden als het gaat om bevinding, de ervaring van het geloof. ,,Via de weg van het evangelische lied is in onze kerken de zaak van het persoonlijk geloof ook weer veel centraler geworden in de verkondiging.’’

De conclusie dat de gesprekken verder geen drempels opwerpen, is ‘minimalistisch’, vond ds. A.P. van Langevelde. Hij stelde voor nog tijdens deze synodeperiode de vraag te beantwoorden of ‘de toe-eigening’ nog langer ‘kerkscheidend’ mag zijn. De synode was daar met overgrote meerderheid voor.
Marnix

Bericht door Marnix »

huisman schreef:

Ik zie ze alledrie graag gebeuren, afhankelijk van de ligging van de plaatselijke CGK. Ik hoop dat rechtse CGK's samenwerken met HHK en GG. Ik hoop dat de middensector kanselruil doet met rechtzinnige PKN-gemeenten, al dan niet behorend tot de GB. En ik ben ook blij met de samenwerking met NGK en GKv aan de linkerkant.

En dat het een merkwaardig kerkverbandje is heb ik inmiddels wel ontdekt ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie