Daarom heb ik Timotheus tot u gezonden, die mijn lieve en getrouwe zoon is in den Heere, welke u zal indachtig maken mijn wegen, die in Christus zijn, gelijkerwijs ik alom in alle Gemeenten leer. Doch sommigen zijn opgeblazen, alsof ik tot ulieden niet komen zou. Maar ik zal haast tot u komen, zo de Heere wil, en ik zal dan verstaan, niet de woorden dergenen, die opgeblazen zijn, maar de kracht. Want het Koninkrijk Gods is niet gelegen in woorden, maar in kracht. Wat wilt gij? Zal ik met de roede tot u komen, of in liefde en in den geest der zachtmoedigheid? (1 Kor. 4:17-21)Auto schreef:DWW, besef je dat je hier heel voorzichtig mee moet zijn? Ik heb nu een aantal keren meegemaakt dat mensen die krachtdadig door de Heere bekeerd zijn en daarvan getuigenis hebben afgelegd en waar het ook in hun leven te zien is, de grond zijn ingetrapt omdat hetgeen ze mochten vertellen niet overgenomen werd omdat ze niet de juiste woorden gebruikten. Deze personen kregen ook te horen 'je weet niet eens hoe je omgekomen bent' en vervolgens werden ze de rug toegekeerd. Geen enkele poging werd gedaan om er achter te komen wat deze personen nou bedoelde. Als ik nu al zie hoe de woorden van ds Van der Groe heel verschillend worden geinterpreerd laat staan hoe dan mensen die dit stuk voor het eerst lezen zich moeten bezinnen. Hoe zou jij dat doen?DWW schreef:[DWW : Ik wilde met de citaten van Van der Groe aanzetten tot zelfonderzoek. Velen spreken alrede over heiligmaking terwijl niet eens kunnen verklaren hoe ze zijn omgekomen, c.q. hun bestaan voor God hebben verloren. Deze mensen had je toen al, en heden ten dage nog steeds. Om o.a. deze reden schreef Van der Groe ook zijn toetssteen der ware en valse genade. Een boek wat onder onze jongemensen helaas nog maar weinig gelezen wordt.
Het gaat dus niet om de veel gekleurde en/of opgeblazen woorden, waarmee sommigen hun bekering vertellen, maar hier zegt de apostel dat het met name gaat om de kracht waarmee dat is geschiedt. Dat is het wonder van persoonlijke bevinding: "Die in de nood uw Redder is geweest." Door de vele heersende dwalingen kunnen vele verloste zielen zichzelf niet verklaren, of verklaren zich verkeerd vanuit de dogmatiek van een bepaalde dominee, of vanuit de krommigheden van het gezelschapsleven waar men dwaaluitspraken verhierf boven de rechtvaardigingsleer der apostelen. Zij spreken vanuit een wedergeboorteleer, c.q. en NIET vanuit de rechtvaardigingsleer van de apostel Paulus. Lees ook hier mijn discussie met Smytegelt op dit forum over zwakgerechtvaardigde zielen : http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... zielen.pdf
http://www.dewoesteweg.nl/artikelen-med ... in-kracht/
http://www.dewoesteweg.nl/artikelen-med ... aardigden/
Dat zijn zielen, die herkennen de zaken van de woorden, waardoor hun harten met de Emmausgangers bij tijden gaat branden. Maar zij missen de woorden van de zaken om zichzelf te kunnen verklaren. De apostel Paulus heeft hier een hele zendbrief aan gewijd. Namelijk de Galatenbrief. Zoals de Galatiers onder de invloed kwamen door (valse) leringen gepreekt door valse leraren die wet en evangelie vermengden, komen heden ten dage nog steeds verloste zielen onder de invloed van verkeerd onderwijs, gepreekt door ouderlingen en/of dominees die zelf ook bevangen zijn door de dwalingen. Dat zijn er meer als jij en ik weten...!! Dat was toen een oordeel, maar nu een nog groter oordeel in de tijd geworden. Maar de ketters moesten komen, opdat de Kerk van Christus de zuivere leer wederom ging belijden. Maar wee degenen door wie de ketterijen zijn gekomen. Anderzijds dienen we wel eerlijk op te merken dat velen het zgn. 'thuiskrijgen van hun schuld, c.q. het ontvangen van hun geestelijke doodsbrief', als het begin van hun bekering beschouwen. Ook dit is een vreselijke misvatting, die velen met een ingebeelde hemel verloren doet/deed gaan. Deze laatsten redeneren vanuit een verondersteld geloof aan de zijde Gods etc, wat geen geloof is. Het geloof gewerkt vanuit de overtuigingen der wet, dat een zondaar vernederd voor God, is niet hetzelfde als het geloof in het Evangelie, hetgeen een zondaar nog dieper voor God vernederd, maar dan met name aan de doorboorde voeten van de gekruiste Christus. Het eerste geloof werkt geestelijke ontdekking en ontgronding gewerkt door de Geest der dienstbaarheid tot vreze (lees Rom. 8:15a), het tweede genoemde geloof werkt geestelijke bedekking, vrede en vrijmaking gewerkt door de verworven Geest van Christus, (lees Gal. 4:4-7, Rom. 8:9, Joh. 16:13-15).