Afgewezen schreef:Afgewezen schreef:Tiberius schreef:JolandaOudshoorn schreef:Ik begrijp het punt, maar we het gegeven dat God van mensen houdt (hoe je dat dan ook formuleert) is wel degelijk Bijbels.
Houdt God ook van Ezau dan?
Ja.
Zoals het er nu staat, lijkt het alsof ik met deze uitspraak dwars tegen de Bijbelse boodschap inga. Misschien moet je deze vraag ook eigenlijk niet stellen in dit verband. Er zijn twee polen in de Bijbel: Gods algemene mensenliefde én Zijn verkiezende liefde.
Dat God Ezau niet liefheeft, wordt ons in de Bijbel duidelijk geopenbaard. En hoe dit in verhouding gebracht moet worden met Gods algemene mensenliefde, is wellicht een vraag die ons verstand te boven gaat.
Hier ben ik het mee eens. We weten dat Ezau een verworpene was. Maar het gaat nu om de vraag: houdt God van (alle) mensen?
En dan moeten we toch deze twee dingen naast elkaar laten staan, zonder dat we dat met elkaar kunnen rijmen:
1. Want onze God is een verterend vuur (kanttekening: Dat is, als een verterend vuur, namelijk tegen degenen die ongehoorzaam of afvallig zijn.)
2. God is Liefde (zie mijn posting van zojuist)
Gods liefde tot het hele menselijk geslacht is niet hetzelfde als: alle mensen worden zalig. Dat mogen we Ryle en b.v. ook iemand als Luther (die het ook zo verklaart) niet zomaar in de schoenen schuiven.