God is liefde of de deugden Gods

Afgewezen

Re: Wist je dat........[4]

Bericht door Afgewezen »

vlinder schreef:Wat doe je dan met de tekst: Jakob heb ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat?
Er is verschil tussen Gods algemene mensenliefde en de liefde voor Zijn uitverkorenen. Verder kan ik het ook niet verklaren.
Overigens zijn we een beetje off-topic, denk ik.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

vlinder schreef:Wat doe je dan met de tekst: Jakob heb ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat?
Dat betekent volgens Afgewezen dat Hij van beiden houdt. :bobo
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

J.C. Ryle verklaart Joh. 3:16 als volgt: "De liefde waarvan hier gesproken wordt is niet de bijzondere liefde, waarmede de Vader Zijn eigen uitverkorenen aanziet, maar het machtig medelijden en de grote barmhartigheid, waarmee Hij het gehele geslacht van de mensen aanziet."
Als we dit loslaten, kunnen we ook niet meer van een 'welmenend' aanbod spreken.

PS Misschien kunnen de laatste posts naar een andere topic verplaatst worden?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Afgewezen schreef: PS Misschien kunnen de laatste posts naar een andere topic verplaatst worden?
Dit is de nieuwe plaats van deze postings. :garde
Willem

Bericht door Willem »

Ik las het pas te lezen en bedacht me toen: Tegen wie wordt dit nu gezegd en wanneer?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik begrijp het punt, maar we het gegeven dat God van mensen houdt (hoe je dat dan ook formuleert) is wel degelijk Bijbels.
Houdt God ook van Ezau dan?
Ja.
Zoals het er nu staat, lijkt het alsof ik met deze uitspraak dwars tegen de Bijbelse boodschap inga. Misschien moet je deze vraag ook eigenlijk niet stellen in dit verband. Er zijn twee polen in de Bijbel: Gods algemene mensenliefde én Zijn verkiezende liefde.
Dat God Ezau niet liefheeft, wordt ons in de Bijbel duidelijk geopenbaard. En hoe dit in verhouding gebracht moet worden met Gods algemene mensenliefde, is wellicht een vraag die ons verstand te boven gaat.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Afgewezen schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik begrijp het punt, maar we het gegeven dat God van mensen houdt (hoe je dat dan ook formuleert) is wel degelijk Bijbels.
Ja.
Zoals het er nu staat, lijkt het alsof ik met deze uitspraak dwars tegen de Bijbelse boodschap inga. Misschien moet je deze vraag ook eigenlijk niet stellen in dit verband. Er zijn twee polen in de Bijbel: Gods algemene mensenliefde én Zijn verkiezende liefde.
Dat God Ezau niet liefheeft, wordt ons in de Bijbel duidelijk geopenbaard. En hoe dit in verhouding gebracht moet worden met Gods algemene mensenliefde, is wellicht een vraag die ons verstand te boven gaat.
Hier ben ik het mee eens. We weten dat Ezau een verworpene was. Maar het gaat nu om de vraag: houdt God van (alle) mensen?
En dan moeten we toch deze twee dingen naast elkaar laten staan, zonder dat we dat met elkaar kunnen rijmen:
1. Want onze God is een verterend vuur (kanttekening: Dat is, als een verterend vuur, namelijk tegen degenen die ongehoorzaam of afvallig zijn.)
2. God is Liefde (zie mijn posting van zojuist)

Gods liefde tot het hele menselijk geslacht is niet hetzelfde als: alle mensen worden zalig. Dat mogen we Ryle en b.v. ook iemand als Luther (die het ook zo verklaart) niet zomaar in de schoenen schuiven.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Ja.
Er staat duidelijk, dat vóór de kinderen iets goeds of kwaads gedaan hadden, dat God tot Rebekka zei, dat Hij Jakob liefgehad heeft en Ezau gehaat. Hij, Ezau, was voorbereid tot een vat des toorns. Ten opzichte van Ezau heeft God geen algemene liefde gehad, het is enkel Zijn lankmoedigheid, dat Hij hem nog wilde dragen in dit leven.

@Eilander: God is liefde inderdaad, echter alleen in Christus. Buiten Christus is Hij een verterend vuur. Daarom zijn die algemene verzoeningsliedjes ook zo misleidend en vergiftigend (als zou Hij van alle mensen houden).
huisman

Bericht door huisman »

God is liefde ook of beter gezegt juist in Zijn genadige verkiezing.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Er staat duidelijk, dat vóór de kinderen iets goeds of kwaads gedaan hadden, dat God tot Rebekka zei, dat Hij Jakob liefgehad heeft en Ezau gehaat. Hij, Ezau, was voorbereid tot een vat des toorns. Ten opzichte van Ezau heeft God geen algemene liefde gehad, het is enkel Zijn lankmoedigheid, dat Hij hem nog wilde dragen in dit leven.

@Eilander: God is liefde inderdaad, echter alleen in Christus. Buiten Christus is Hij een verterend vuur. Daarom zijn die algemene verzoeningsliedjes ook zo misleidend en vergiftigend (als zou Hij van alle mensen houden).
Ik zou toch liever de spanning er maar in houden, anders kom je of tot de ene of tot de andere eenzijdigheid.
dennis

Re: God is liefde of de deugden Gods

Bericht door dennis »

De Heere kan eigenlijk geen enkel mens liefhebben - vanwege onze zonden - maar dat Hij dat desondanks toch doet, dat is een wonder. En dat is de verkiezing.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Tiberius schreef: Er staat duidelijk, dat vóór de kinderen iets goeds of kwaads gedaan hadden, dat God tot Rebekka zei, dat Hij Jakob liefgehad heeft en Ezau gehaat. Hij, Ezau, was voorbereid tot een vat des toorns. Ten opzichte van Ezau heeft God geen algemene liefde gehad, het is enkel Zijn lankmoedigheid, dat Hij hem nog wilde dragen in dit leven.

Als je zegt dat God t.o.v. Ezau zelfs geen algemene liefde heeft gehad, ga je hiermee in tegen de kanttekeningen, die zeggen dat God al Zijn schepselen liefheeft, maar Zijn uitverkorenen in het bijzonder. De liefde van God tot Zijn schepselen (of: tot de wereld) is geen liefde buiten Christus!

Wél ben ik het helemaal met je eens als het gaat over de 'algemene-verzoeningsliedjes'. Ik verdedig dus dit liedje helemaal niet. Maar ik nuanceer wel enigszins als het gaat om de reactie(s) daarop.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

eilander schreef: Hier ben ik het mee eens. We weten dat Ezau een verworpene was. Maar het gaat nu om de vraag: houdt God van (alle) mensen?
En dan moeten we toch deze twee dingen naast elkaar laten staan, zonder dat we dat met elkaar kunnen rijmen:
1. Want onze God is een verterend vuur (kanttekening: Dat is, als een verterend vuur, namelijk tegen degenen die ongehoorzaam of afvallig zijn.)
2. God is Liefde (zie mijn posting van zojuist)

Gods liefde tot het hele menselijk geslacht is niet hetzelfde als: alle mensen worden zalig. Dat mogen we Ryle en b.v. ook iemand als Luther (die het ook zo verklaart) niet zomaar in de schoenen schuiven.
Ook ik kan mij hierbij aansluiten. Dat is ook wat ik bedoelde. En in mijn achterhoofd hou ik altijd ook de bekende tekst van Joh 3:16.
Maar helaas, als je dat zegt, wordt gelijk de alverzoening in je schoenen geschoven, terwijl dat toch echt heel iets anders is.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Er staat duidelijk, dat vóór de kinderen iets goeds of kwaads gedaan hadden, dat God tot Rebekka zei, dat Hij Jakob liefgehad heeft en Ezau gehaat. Hij, Ezau, was voorbereid tot een vat des toorns. Ten opzichte van Ezau heeft God geen algemene liefde gehad, het is enkel Zijn lankmoedigheid, dat Hij hem nog wilde dragen in dit leven.

Ik zou toch liever de spanning er maar in houden, anders kom je of tot de ene of tot de andere eenzijdigheid.
Welke spanning? En welke eenzijdigheid?
Er staat duidelijk "Ezau heb ik gehaat". Niet achteraf, maar voor zijn geboorte.
Dus als jij vindt, dat Hij ook van Ezau houdt, moet je aantonen.

Ben het wat dat betreft helemaal met Huisman eens (behalve met die -t aan het einde van dat ene woord):
Huisman schreef:God is liefde ook of beter gezegt juist in Zijn genadige verkiezing.
@JolandaOudshoorn: "alverzoening" is weer wat anders.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:

Welke spanning? En welke eenzijdigheid?
Er staat duidelijk "Ezau heb ik gehaat". Niet achteraf, maar voor zijn geboorte.
Dus als jij vindt, dat Hij ook van Ezau houdt, moet je aantonen.

Ben het wat dat betreft helemaal met Huisman eens (behalve met die -t aan het einde van dat ene woord):
Huisman schreef:God is liefde ook of beter gezegd juist in Zijn genadige verkiezing.
@JolandaOudshoorn: "alverzoening" is weer wat anders.
Zo beter :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie