Dit is een spelfoutje MementoOorspronkelijk gepost door memento
Het mooie aan de GG vind ik dat er zowel ruimte is (..) voor een ds. Mauw,

[Aangepast op 6/5/04 door nicname]
Oorspronkelijk gepost door Zeeuw2
"Ik ben, laat dat duidelijk zijn, absoluut voorstander om bij elkaar te brengen wat bij elkaar hoort. Waar ik in de door jou aangehaalde posting tegen ageerde, was een 'eenheidsstreven' waarvan het gevolg is dat er nieuwe breuklijnen in bestaande kerkgenootschappen ontstaan. En die kant moeten we echt niet op."
Laten we ook nog maar even duidelijk zijn om misverstanden te voorkomen.
1. De optie die Memento voorstelt om alles bij elkaar te krijgen heeft uiteraard ook mijn grote voorkeur. Ik zou niet graag beweren een scheuring te wensen, in welk kerkverband dan ook.
2. We moeten anderzijds wel de realiteit onder ogen zien. En dan heeft Billy m.i. gewoon gelijk. Inderdaad; wie de predikanten Vreugdenhil (GG), Egas (CGK) en De Vries (HNHK) hoort, merkt duidelijk een zelfde lijn en ligging van prediking op.
En wie anderzijds de predikanten Tj. De Jong (HNHK), Roos (GGiN) en Hogchem (GG) hoort, merkt duidelijk een andere ligging en lijn.
Wie dat ontkent, moet eerst maar eens wakker worden. Het is een feit.
Is dat erg ? Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Als het werkelijk zo is als Memento stelt dat het om liggings- en accentverschillen gaat; dan is het inderdaad waardevol om binnen 1 kerkverband juist beide geluiden te horen.
Persoonlijk vrees ik echter dat het om meer dan liggingsverschillen gaat.
Het gaat om leerverschillen, waarbij de ene groep zich zeer duidelijk uitspreekt voor het welmenend aanbod van genade in de prediking tot alle hoorders, terwijl de andere groep (misschien wel belijd een aanbod te leren), maar in de prediking geen aanbod van genade aan alle hoorder preekt.
Een tweede verschil is de visie op de heilsorde. De ene groep wil alle elementen bij elkaar houden, terwijl de andere duidelijk een standenleer preekt, waarbij wedergeboorte, geloof en rechtvaardiging niet alleen in orde, maar ook in tijd (soms ver!) onderscheiden worden.
Met deze punten is uiteraard niet alles gezegd. Er zullen ook binnen de geschetste groepen verschillen zijn en blijven; denk maar aan de verbondsleer binnen groep 1.
Maar algemeen gesteld zijn de overeenkomsten tussen de beide groepen groter dan de verschillen.
Overigens loopt er bij deze indeling niet alleen een scheiding binnen de GG, maar eveneens binnen de HNHK, en eveneens binnen de CGK aangezien zich daar een ander deel bevind wat zeker geen aansluiting zal willen bij de hier geschetse groep maar eerder sympathiseert met GKV en NGK.
Het gaat er dus niet om een scheuring te wensen, maar om de realiteit onder ogen te zien. En dan vind ik inderdaad iemand als ds. Vreugdenhil veel en veel dichter bij ds. Egas staan dan bij ds. Hogchem om maar een voorbeeld te noemen.
Dus Billy; ik blijf bij mijn mening dat je visie getuigt van zicht op de werkelijkheid.
Oorspronkelijk gepost door limosa
Orckie,
Het idee is goed maar de insteek verkeerd. Lees het draadje over de Gereformeerde Vereniging nog eens. Samenwerking is niet iets wat je regelt door de kerken een briefje te sturen dat ze mekaar ff moeten bellen. Zo werkt dat niet. Het zal een lang, lang, traject zijn. Maar we moeten ergens beginnen. En volgens mij ligt er een goed begin als eerst het grondvlak van de verschillende kerken eens met elkaar in gesprek raakt. Om te zien en te benutten wat bindt aan elkaar in plaats van de verschillen en de bandbreedte uit te vergroten. 13 Mei maken we daar een begin mee, althans, we doen een poging daartoe. Als het wat wordt zien we daarna wel verder.
limosa
Zo’n anderhalve maand later raakte hij onder in indruk van het boek “Alles uit Hemâ€Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Het met enige afstand lezen van dit topic kan slechts één conclusie opleveren: de verwarring is groot. Dat komt niet in de laatste plaats door Orckie zelf. Een aantal maanden geleden ging hij nog voor een SOW (O)GG(IN). Hij postte op 1 maart van dit jaar:De GG, GGiN en OGG hebben een stevige en deugdelijke theologische, en vooral Schriftuurlijke, basis om samen te gaan. Liever vandaag dan morgen!