Prediking en verkiezing

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Prediking en verkiezing

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Als er b.v een belofte staat dat een ieder die in Hem geloofd zalig zal worden, dan mag je in je zielenood daar toch op pleiten ? HEERE u heeft het toch zelf gezegd, ik geloof kom mijn ongeloof te hulp bevestigd Uw beloften in mijn leven. Geloven is toch niet een koud aanvaarden van het beloofde maar een worsteling om met de beloften naar de Belover te gaan smekend ,pleitend op Zijn beloftewoord. Een mens wil toch meer dan de belofte hij wil de vervulling van de belofte. Ik begrijp echt nog steeds niet wat jij op deze uitdrukking tegen hebt.
Dan ga je dus pleiten op je eigen geloof? Even uitgaande van het gegeven dat het gaat om iemand die het heil zoekt, maar nog niet gevonden heeft, die gaat God toch niet wijzen op zijn geloof? Wat hij bespeurt, is juist ongeloof!
Juist en daarom klemt hij/zij zich vast aan Gods (belofte)Woord daar zal zijn/haar zekerheid uit moeten komen uit wat de HEERE gesproken heeft.
Ik begrijp niet hoe je er bijkomt dat ik zou zeggen "pleiten op je eigen geloof" dat werp ik zeer ver van mij (en verder nog... :nonnon )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Prediking en verkiezing

Bericht door Afgewezen »

Het spijt me huisman, maar ik kan er allemaal niet zoveel mee. Vastklemmen aan Gods woord en zo... Nee, zo werkt het niet.
Ik mis bij jou een duidelijk onderscheid tussen het wel en niet geloven van de belofte (van het Evangelie).
Wie gelooft, die heeft het, wie niet gelooft, die heeft het niet (zoiets zei Luther). Daar zit niets tussen, geen pleiten, geen werkzaamheden, geen vastklemmen, niets van dat alles. Je hebt het of je hebt het niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Prediking en verkiezing

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Het spijt me huisman, maar ik kan er allemaal niet zoveel mee. Vastklemmen aan Gods woord en zo... Nee, zo werkt het niet.
Ik mis bij jou een duidelijk onderscheid tussen het wel en niet geloven van de belofte (van het Evangelie).
Wie gelooft, die heeft het, wie niet gelooft, die heeft het niet (zoiets zei Luther). Daar zit niets tussen, geen pleiten, geen werkzaamheden, geen vastklemmen, niets van dat alles. Je hebt het of je hebt het niet.
Daar kan ik dus niets mee, moet ik dat zeggen tegen mensen die worstelen met de zekerheid van hun heil ,je hebt het of je hebt het niet. Nee in de hele Bijbel zie je een sprekend God die beloften van heil laat verkondigen met bevel van bekering en geloof. Mensen die niet in de belofte geloven en dus ook niet in de Belover zullen nooit met de belofte/Gods eigen Woord
naar de Belover toegaan. En dat toegaan naar de Genadetroon kan toch alleen maar omdat de HEERE beloofd heeft dat wie tot Hem gaat Hij geenszins zal uitwerpen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Prediking en verkiezing

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Daar kan ik dus niets mee, moet ik dat zeggen tegen mensen die worstelen met de zekerheid van hun heil ,je hebt het of je hebt het niet.
Inderdaad, daar zit niets tussen.
huisman schreef:Nee in de hele Bijbel zie je een sprekend God die beloften van heil laat verkondigen met bevel van bekering en geloof.
Ik geloof niet dat we daarover van mening verschillen.
huisman schreef:Mensen die niet in de belofte geloven en dus ook niet in de Belover zullen nooit met de belofte/Gods eigen Woord
naar de Belover toegaan. En dat toegaan naar de Genadetroon kan toch alleen maar omdat de HEERE beloofd heeft dat wie tot Hem gaat Hij geenszins zal uitwerpen.
Ik vrees dat het toegaan dat jij bedoelt, niet hetzelfde is als het komen in geloof. Worstelen en bidden om de zaligheid is wat anders. Als je dit op één lijn zet met geloven en vervolgens de mensen zaligspreekt in deze werkzaamheden, ben je op een verkeerde manier bezig. Ik weet dat dit veel gebeurt, zowel ter linker- als ter rechterzijde van de reformatorische kerken - maar het is in feite een verdonkeren van het Evangelie.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Prediking en verkiezing

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Daar kan ik dus niets mee, moet ik dat zeggen tegen mensen die worstelen met de zekerheid van hun heil ,je hebt het of je hebt het niet.
Inderdaad, daar zit niets tussen.
huisman schreef:Nee in de hele Bijbel zie je een sprekend God die beloften van heil laat verkondigen met bevel van bekering en geloof.
Ik geloof niet dat we daarover van mening verschillen.
huisman schreef:Mensen die niet in de belofte geloven en dus ook niet in de Belover zullen nooit met de belofte/Gods eigen Woord
naar de Belover toegaan. En dat toegaan naar de Genadetroon kan toch alleen maar omdat de HEERE beloofd heeft dat wie tot Hem gaat Hij geenszins zal uitwerpen.
Ik vrees dat het toegaan dat jij bedoelt, niet hetzelfde is als het komen in geloof. Worstelen en bidden om de zaligheid is wat anders. Als je dit op één lijn zet met geloven en vervolgens de mensen zaligspreekt in deze werkzaamheden, ben je op een verkeerde manier bezig. Ik weet dat dit veel gebeurt, zowel ter linker- als ter rechterzijde van de reformatorische kerken - maar het is in feite een verdonkeren van het Evangelie.
Als dat jouw angst is zijn wij het vlug eens , ik ben er ook niet voor om mensen zalig te spreken in hun werkzaamheden maar wil mensen wel steeds weer wijzen op Gods Woord dat in al Zijn beloften en bedreigingen betrouwbaar is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Prediking en verkiezing

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Als dat jouw angst is zijn wij het vlug eens , ik ben er ook niet voor om mensen zalig te spreken in hun werkzaamheden maar wil mensen wel steeds weer wijzen op Gods Woord dat in al Zijn beloften en bedreigingen betrouwbaar is.
Je bent niet echt consistent in je reacties. Als mijn antwoord tot deze vage terugtrekreactie van jou leidt, is het mij niet meer helder waar jij nu staat.
In elk geval is het van belang om niet te pas en te onpas allerlei termen te gebruiken. Je schept daarmee misverstanden.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Prediking en verkiezing

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Als dat jouw angst is zijn wij het vlug eens , ik ben er ook niet voor om mensen zalig te spreken in hun werkzaamheden maar wil mensen wel steeds weer wijzen op Gods Woord dat in al Zijn beloften en bedreigingen betrouwbaar is.
Je bent niet echt consistent in je reacties. Als mijn antwoord tot deze vage terugtrekreactie van jou leidt, is het mij niet meer helder waar jij nu staat.
In elk geval is het van belang om niet te pas en te onpas allerlei termen te gebruiken. Je schept daarmee misverstanden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Prediking en verkiezing

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Als dat jouw angst is zijn wij het vlug eens , ik ben er ook niet voor om mensen zalig te spreken in hun werkzaamheden maar wil mensen wel steeds weer wijzen op Gods Woord dat in al Zijn beloften en bedreigingen betrouwbaar is.
Je bent niet echt consistent in je reacties. Als mijn antwoord tot deze vage terugtrekreactie van jou leidt, is het mij niet meer helder waar jij nu staat.
In elk geval is het van belang om niet te pas en te onpas allerlei termen te gebruiken. Je schept daarmee misverstanden.

Ik trek mij niet terug (mocht je willen :huhu ) Ik gebruikte die termen niet maar ds Zweistra en ik was het erg met hem eens. Maar ik zie en velen met mij de Evangeliebediening als belofteprediknig die al begonnen is in het Paradijs Gen 3:15
Adam en Eva waren dus de eerste mensen met een belofte en ze waren er verwachtend werkzaam mee.

Dit zegt de Dächsel bijbelverklaring als Kaïn geboren wordt
1. En Adam bekende Eva; zijn huisvrouw, en zij werd zwanger en baarde Kaïn 1) (d.i. kracht), en wel noemde zij het kind met die naam, omdat zij, na het smartelijk uur van de geboorte (hfdst.3:16) <#Ge 3.16>, grote vreugde over het kind voelde (Joh.16:21) <#Joh 16.21> misschien zelfs in haar vreugde meende, dat zij met deze het beloofde vrouwezaad (hfdst 3:15) <#Ge 3.15> reeds verkregen had. Met een zekere geloofsblik, maar ook vol grote zelfmisleiding zei zij: "Ik heb een man van de Heere verkregen! 2) (Hebr. "Ik heb een man van de Heere verkregen," wat eerst na 4000 jaren een ander in waarheid van zich zou mogen zeggen (Luk.2:7) <
En de kanttekeningen zeggen
4) van den HEERE

Dat het Hebr. woordje eth somtijds voor meëth, dat is van en uit, genomen wordt, zie daarvan Jer. 51:59. Anders, met den Heere, dat is, door de genade en hulp des Heeren. Anders, den Heere, alsof Heva gemeend had den beloofden Messias gekregen te hebben.
Wij moeten toch ook zo uitzien naar de vervulling van de beloften net als Eva ,De belofte van Zijn Wederkomst, Openbaringen zegt ons hoe wij met die belofte werkzaam moeten zijn. Bid om de vervulling van al Gods beloften.
17 En de Geest en de Bruid zeggen : Kom! En die het hoort, zegge : Kom! En die dorst heeft, kome ; en die wil, neme het water des levens om niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Prediking en verkiezing

Bericht door Afgewezen »

Huisman, je moet niet alles op één grote hoop gooien. En lastig dat je ook steeds switcht van invalshoek. Het maakt het er allemaal niet helderder op.
Dat de Bijbelheiligen werkzaam waren met de beloften, is heel wat anders dan het fenomeen de gedoopte-met-een-belofte-op-zak die dan wat te pleiten zou hebben ten aanzien van zijn zaligheid.
De Kerk van nú heeft ook te pleiten op Gods belofte, te weten die van de wederkomst van Christus. "Ja, kom Heere Jezus, kom haastelijk." Maar dat is iets heel anders. Dit gaat om gelovigen die uitzien naar de vervulling van de heilsgeschiedenis.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Prediking en verkiezing

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Huisman, je moet niet alles op één grote hoop gooien. En lastig dat je ook steeds switcht van invalshoek. Het maakt het er allemaal niet helderder op.
Dat de Bijbelheiligen werkzaam waren met de beloften, is heel wat anders dan het fenomeen de gedoopte-met-een-belofte-op-zak die dan wat te pleiten zou hebben ten aanzien van zijn zaligheid.
De Kerk van nú heeft ook te pleiten op Gods belofte, te weten die van de wederkomst van Christus. "Ja, kom Heere Jezus, kom haastelijk." Maar dat is iets heel anders. Dit gaat om gelovigen die uitzien naar de vervulling van de heilsgeschiedenis.
Nee hoor lees de tekst maar zorgvuldig De Bruid en de Geest.....en die het hoort

Kom er morgen wel breder op terug
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Prediking en verkiezing

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:Huisman, je moet niet alles op één grote hoop gooien. En lastig dat je ook steeds switcht van invalshoek. Het maakt het er allemaal niet helderder op.
Dat de Bijbelheiligen werkzaam waren met de beloften, is heel wat anders dan het fenomeen de gedoopte-met-een-belofte-op-zak die dan wat te pleiten zou hebben ten aanzien van zijn zaligheid.
De Kerk van nú heeft ook te pleiten op Gods belofte, te weten die van de wederkomst van Christus. "Ja, kom Heere Jezus, kom haastelijk." Maar dat is iets heel anders. Dit gaat om gelovigen die uitzien naar de vervulling van de heilsgeschiedenis.
Nee hoor lees de tekst maar zorgvuldig De Bruid en de Geest.....en die het hoort
?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Prediking en verkiezing

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:Huisman, je moet niet alles op één grote hoop gooien. En lastig dat je ook steeds switcht van invalshoek. Het maakt het er allemaal niet helderder op.
Dat de Bijbelheiligen werkzaam waren met de beloften, is heel wat anders dan het fenomeen de gedoopte-met-een-belofte-op-zak die dan wat te pleiten zou hebben ten aanzien van zijn zaligheid.
De Kerk van nú heeft ook te pleiten op Gods belofte, te weten die van de wederkomst van Christus. "Ja, kom Heere Jezus, kom haastelijk." Maar dat is iets heel anders. Dit gaat om gelovigen die uitzien naar de vervulling van de heilsgeschiedenis.
Nee hoor lees de tekst maar zorgvuldig De Bruid en de Geest.....en die het hoort
?
De Bruid dat is de uitverkoren Kerk; maar in "wie het hoort" zit nog steeds dat aanbod van genade in dat zij ook mogen zeggen Kom Heere Jezus kom haastig
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Prediking en verkiezing

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:De Bruid dat is de uitverkoren Kerk; maar in "wie het hoort" zit nog steeds dat aanbod van genade in dat zij ook mogen zeggen Kom Heere Jezus kom haastig
Nee. Bij het horen zit het aannemen inbegrepen, anders kon aan het begin van het boek Openbaring niet gezegd worden 'Zalig is hij die leest, en zijn zij die horen...". Alleen het horen met het oor, het ontvangen van het aanbod, maakt niet zalig. Dat zul je met me eens zijn. Zie ook de kanttekening bij de door jou genoemde tekst.
Bovendien: gaat een ongelovige pleiten dat de Heere Jezus spoedig terugkomt? Die uitleg heb ik nog nooit gehoord.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Prediking en verkiezing

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:De Bruid dat is de uitverkoren Kerk; maar in "wie het hoort" zit nog steeds dat aanbod van genade in dat zij ook mogen zeggen Kom Heere Jezus kom haastig
Nee. Bij het horen zit het aannemen inbegrepen, anders kon aan het begin van het boek Openbaring niet gezegd worden 'Zalig is hij die leest, en zijn zij die horen...". Alleen het horen met het oor, het ontvangen van het aanbod, maakt niet zalig. Dat zul je met me eens zijn. Zie ook de kanttekening bij de door jou genoemde tekst.
Bovendien: gaat een ongelovige pleiten dat de Heere Jezus spoedig terugkomt? Die uitleg heb ik nog nooit gehoord.
Dit is de hele tekst
17 En de Geest en de Bruid zeggen : Kom! En die het hoort, zegge : Kom! En die dorst heeft, kome ; en die wil, neme het water des levens om niet.
Is het zo raar dat ik en velen met mij (o.a een preek van Spurgeon en R. Erskine)hier aan het slot van de Bijbel nog een laatste oproep en een aanbod van genade zien.
Het verschil tussen ons is dat jij van mening bent dat alleen gelovigen om de vervulling van de beloften mogen smeken, en ik zeg dat alle hoorders van het evangelie mogen smeken/ bidden en ja zelfs pleiten op Gods belofte Woord.

Deze gelijkenis zegt het ook
2 Zeggende: Er was een zeker rechter in een stad, die God niet vreesde , en geen mens ontzag.
3 En er was een zekere weduwe in dezelfde stad, en zij kwam tot hem, zeggende: Doe mij recht tegen mijn wederpartij.
4 En hij wilde voor een langen tijd niet; maar daarna zeide hij bij zichzelven: Hoewel ik God niet vreze, en geen mens ontzie ;
5 Nochtans, omdat deze weduwe mij moeielijk valt, zo zal ik haar recht doen , opdat zij niet eindelijk kome , en mij het hoofd breke.
6 En de Heere zeide: Hoort, wat de onrechtvaardige rechter zegt.
7 Zal God dan geen recht doen Zijn uitverkorenen, die dag en nacht tot Hem roepen, hoewel Hij lankmoedig is over hen?
8 Ik zeg u, dat Hij hun haastelijk recht doen zal. Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?

Ik heb zelf het woordje uitverkorenen roodgedrukt want die gaat God recht doen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je eerst moet weten dat je uitverkoren bent en dan pas mag smeken om genade, Nee voor alle hoorders zijn de beloften van het Evangelie (De Marrow men ) niet om ze alleen aan te horen maar om er biddend mee werkzaam te zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Prediking en verkiezing

Bericht door Afgewezen »

Heb ik ooit gezegd dat je niet om de vervulling van de beloften mag smeken? Maar niet als rechthebbende.
En idd., in het door jou genoemde Schriftgedeelte staat uitverkorenen en het gaat hier ook over uitverkorenen. Het gaat hier helemaal niet over mensen die om bekering vragen. Dat lees jij overal maar in, maar dat moet je niet doen. Lees wat er staat, niet wat jij denkt dat er staat. Het zou ook wel een beetje raar zijn als het hier over de bekering ging. Dat God dan 'recht doen zal'.

Nog even terug naar Openb. 22. Graag een inhoudelijke reactie op deze argumenten:
Bij het horen zit het aannemen inbegrepen, anders kon aan het begin van het boek Openbaring niet gezegd worden 'Zalig is hij die leest, en zijn zij die horen...". Alleen het horen met het oor, het ontvangen van het aanbod, maakt niet zalig. Dat zul je met me eens zijn. Zie ook de kanttekening bij de door jou genoemde tekst.
Bovendien: gaat een ongelovige pleiten dat de Heere Jezus spoedig terugkomt? Die uitleg heb ik nog nooit gehoord.
Plaats reactie