Re: kruisiging morgen herdenken?
Geplaatst: 02 apr 2010, 12:20
Een aardige aanvulling staat vandaag op refdag
http://www.refdag.nl/artikel/1470777/Pa ... datum.html
http://www.refdag.nl/artikel/1470777/Pa ... datum.html
Uit dit stukje:Auto schreef:Een aardige aanvulling staat vandaag op refdag
http://www.refdag.nl/artikel/1470777/Pa ... datum.html
Begrijp ik het dan goed dat jij in je eentje gedenken, Bijbelser vindt dan gedenken samen met de gemeente?Joannah schreef:Uit dit stukje:Auto schreef:Een aardige aanvulling staat vandaag op refdag
http://www.refdag.nl/artikel/1470777/Pa ... datum.html
"Het Concilie van Nicea besloot ook dat Pasen niet meer gevierd mag worden op dezelfde dag als het Pesach van de Joden begint. De strekking hiervan is onduidelijk, al wordt het verbod nog steeds gehanteerd."
De strekking is wel degelijk duidelijk, natuurlijk.
En wat de strekking anders ook moge zijn, Nicea nam de authoriteit over en zeker in die tijden, hadden de christenen maar te gehoorzamen.Persoonlijk gedenk ik liever op bijbelse tijden.Dus dat VERBOD van Nicea, wat nog steeds gehanteerd wordt, negeer ik .
Om met Calvijn te spreken: al neemt een compleet concilie een bepaald besluit, als het niet bijbels is heeft de eenling gelijk.eilander schreef:Begrijp ik het dan goed dat jij in je eentje gedenken, Bijbelser vindt dan gedenken samen met de gemeente?Joannah schreef:Uit dit stukje:Auto schreef:Een aardige aanvulling staat vandaag op refdag
http://www.refdag.nl/artikel/1470777/Pa ... datum.html
"Het Concilie van Nicea besloot ook dat Pasen niet meer gevierd mag worden op dezelfde dag als het Pesach van de Joden begint. De strekking hiervan is onduidelijk, al wordt het verbod nog steeds gehanteerd."
De strekking is wel degelijk duidelijk, natuurlijk.
En wat de strekking anders ook moge zijn, Nicea nam de authoriteit over en zeker in die tijden, hadden de christenen maar te gehoorzamen.Persoonlijk gedenk ik liever op bijbelse tijden.Dus dat VERBOD van Nicea, wat nog steeds gehanteerd wordt, negeer ik .
Precies!Ik zie niet in waarom een concilie tijden en wetten zou mogen veranderen.refo schreef:Om met Calvijn te spreken: al neemt een compleet concilie een bepaald besluit, als het niet bijbels is heeft de eenling gelijk.eilander schreef:Begrijp ik het dan goed dat jij in je eentje gedenken, Bijbelser vindt dan gedenken samen met de gemeente?Joannah schreef:Uit dit stukje:Auto schreef:Een aardige aanvulling staat vandaag op refdag
http://www.refdag.nl/artikel/1470777/Pa ... datum.html
"Het Concilie van Nicea besloot ook dat Pasen niet meer gevierd mag worden op dezelfde dag als het Pesach van de Joden begint. De strekking hiervan is onduidelijk, al wordt het verbod nog steeds gehanteerd."
De strekking is wel degelijk duidelijk, natuurlijk.
En wat de strekking anders ook moge zijn, Nicea nam de authoriteit over en zeker in die tijden, hadden de christenen maar te gehoorzamen.Persoonlijk gedenk ik liever op bijbelse tijden.Dus dat VERBOD van Nicea, wat nog steeds gehanteerd wordt, negeer ik .
Marnix schreef:Als jij dat persoonlijk zo doet, vind ik dat prima... en geef ik je daar graag alle ruimte voor Joannah.
Maar echt antwoord op mijn vraag geef je niet, vind ik.Joannah schreef:Precies!Ik zie niet in waarom een concilie tijden en wetten zou mogen veranderen.refo schreef:Om met Calvijn te spreken: al neemt een compleet concilie een bepaald besluit, als het niet bijbels is heeft de eenling gelijk.eilander schreef: Begrijp ik het dan goed dat jij in je eentje gedenken, Bijbelser vindt dan gedenken samen met de gemeente?
Kijk, da's een terechte vraag! Van dat jaloers maken zie ik ook nog niet veel, helaas. Dat ben ik dus met je eens.Joannah schreef:Eilander,ik ben er geen weken, maar al jaren mee bezig.
Niks 1930, maar om 3 uur 's middags was het volbracht.
Het staat het me zeer tegen, dat het Concilie van Nicea uit antisemitisme, Pesach verbiedt en dus nog steeds(!) verbiedt om "Pasen" te houden op dezelfde dag als het volk wat door ons jaloers gemaakt had moeten worden.
Heeft de kerk die opdracht vervuld?
Je vraag is niet erg terzake.eilander schreef:Maar echt antwoord op mijn vraag geef je niet, vind ik.Joannah schreef:Precies!Ik zie niet in waarom een concilie tijden en wetten zou mogen veranderen.refo schreef:Om met Calvijn te spreken: al neemt een compleet concilie een bepaald besluit, als het niet bijbels is heeft de eenling gelijk.eilander schreef: Begrijp ik het dan goed dat jij in je eentje gedenken, Bijbelser vindt dan gedenken samen met de gemeente?
Ik heb overigens in onze gemeente nog nooit gehoord dat iemand erg hecht aan het precies op Goede Vrijdag, start 19.30 uur herdenken van Jezus' lijden en sterven.... Mijn conclusie: de dag is helemaal niet zo belangrijk. We zijn er overigens al wekenlang mee bezig.
Als je echt om het volk Israël geeft hoop je met mij dat zij de Pesach inruilen voor Pasen, zoals Paulus in de Galatenbrief de Judaïsten veroordeeld (m.b.t. de besnijdenis) met maar één doel : Ze wijzen op die ene Naam Jezus Christus en Zijn volbrachte werk , Christus en die gekruisigd moet altijd centraal staan ,in de prediking ,in ons eigen leven , in het gesprek met de Joden, het hele jaar door ons hele leven, (maar ik ben dankbaar voor het kerkelijke jaar)Joannah schreef:Eilander,ik ben er geen weken, maar al jaren mee bezig.
Niks 1930, maar om 3 uur 's middags was het volbracht.
Het staat het me zeer tegen, dat het Concilie van Nicea uit antisemitisme, Pesach verbiedt en dus nog steeds(!) verbiedt om "Pasen" te houden op dezelfde dag als het volk wat door ons jaloers gemaakt had moeten worden.
Heeft de kerk die opdracht vervuld?
Het eerste Oecumenische Concilie in Nicea (een algemene vergadering van de hele kerk, gehouden in 325) maakte daar een eind aan. Men wilde één regel gebruiken om de datum van het feest van de Opstanding te berekenen.
Het Concilie besloot dat het feest van de Opstanding altijd na Pesach moest vallen, zoals ook de Opstanding zelf na Pesach was. Verder moest het een zondag zijn, de eerste dag van de week, als de nieuwe of Achtste Dag van de Schepping. Een vaste datum kwam dus niet in aanmerking.
Het feest moest vallen op de eerste zondag na de eerste volle maan na de eerste dag van de lente. De datum van Pesach wordt op een soortgelijke manier berekend, en deze berekening zou meestal voldoende moeten zijn om Pasen na Pesach te laten vallen. Voor de jaren waarin dat niet zo was voegde het Concilie toe "na het Joodse Pesach".
Inderdaad en wie de situatie van die tijd op kerkelijk en op politiek niveau bekijkt mag blij zijn dat zo'n beslissing is genomen. Het is wel erg makkelijk om in deze tijd AD 2010 te zeggen dat ze toen een hele foute beslissing genomen hebben.huisman schreef:Als je echt om het volk Israël geeft hoop je met mij dat zij de Pesach inruilen voor Pasen, zoals Paulus in de Galatenbrief de Judaïsten veroordeeld (m.b.t. de besnijdenis) met maar één doel : Ze wijzen op die ene Naam Jezus Christus en Zijn volbrachte werk , Christus en die gekruisigd moet altijd centraal staan ,in de prediking ,in ons eigen leven , in het gesprek met de Joden, het hele jaar door ons hele leven, (maar ik ben dankbaar voor het kerkelijke jaar)Joannah schreef:Eilander,ik ben er geen weken, maar al jaren mee bezig.
Niks 1930, maar om 3 uur 's middags was het volbracht.
Het staat het me zeer tegen, dat het Concilie van Nicea uit antisemitisme, Pesach verbiedt en dus nog steeds(!) verbiedt om "Pasen" te houden op dezelfde dag als het volk wat door ons jaloers gemaakt had moeten worden.
Heeft de kerk die opdracht vervuld?
Hieronder trouwens wat beweegredenen van Nicea om Pasen na de Pesach te laten vallen (ik lees niets over antisemitisme)
Het eerste Oecumenische Concilie in Nicea (een algemene vergadering van de hele kerk, gehouden in 325) maakte daar een eind aan. Men wilde één regel gebruiken om de datum van het feest van de Opstanding te berekenen.
Het Concilie besloot dat het feest van de Opstanding altijd na Pesach moest vallen, zoals ook de Opstanding zelf na Pesach was. Verder moest het een zondag zijn, de eerste dag van de week, als de nieuwe of Achtste Dag van de Schepping. Een vaste datum kwam dus niet in aanmerking.
Het feest moest vallen op de eerste zondag na de eerste volle maan na de eerste dag van de lente. De datum van Pesach wordt op een soortgelijke manier berekend, en deze berekening zou meestal voldoende moeten zijn om Pasen na Pesach te laten vallen. Voor de jaren waarin dat niet zo was voegde het Concilie toe "na het Joodse Pesach".
tja, aan de andere kant, als iemand gewetensbezwaren heeft moet je elkaar een beetje vrijlaten en niet veroordelen op het hoe vieren van feestdagen. Wel hoop ik idd dat joannah wel met de gemeente viert en niet alleen. Dat is ook niet zoals God het bedoeld heefthuisman schreef:Marnix schreef:Als jij dat persoonlijk zo doet, vind ik dat prima... en geef ik je daar graag alle ruimte voor Joannah.
Ja individueel christendom...je eigen kerk zijn ....Gemeenschap der heiligen niet belangrijk toch,mijn eigen mening is onfeilbaar en daar houden wij ons aan![]()
![]()
![]()
Ik geef graag alle ruimte om Christus lijden en sterven en opstanding te gedenken en ben dankbaar voor het kerkelijke jaar.