Erasmiaan schreef:JolandaOudshoorn schreef:Erasmiaan schreef:Erasmiaan schreef:
Met deze zin heb ik grote moeite. Eigenlijk met de rest ook.
Je hoeft mensen niet te laten zien dat ze het niet zelf hebben gedaan. Als men het gevoel heeft dat men zelf ja heeft gezegd, dan is dat ook zo. En dan is er geen sprake van een door de Heilige Geest gewrocht geloof.
Wat anders is het, als geloofszekerheid aangevochten wordt en men dan in de preek bemoedigt door te zeggen dat God het was die het in u werkte. Maar dan is er al een punt van zekerheid geweest.
Een wedergeborene leeft niet bij conclusie (die hem aangepr(eek)(aa)t moet worden).
Ik denk dat de zin van Marco ook zo bedoeld werd, als het ondergestreepte. Soms worden dingen door anderen op een andere manier geformuleers dan dat jij wellicht gewend zijn, maar daarmee bedoelen ze dus niet iets anders. Probeer dus niet over elk anders klinkend woord te vallen

Dit heeft niets te maken met hoe ik het 'gewend' ben.
Het gaat om een zeer principieël punt. Ben je wedergeboren en word je dat later duidelijk gemaakt in de prediking, in de trant van: heb je ja gezegd op het aanbod? Dan zit het goed want je kunt alleen maar ja zeggen als de geest van Christus in je is. Dat is zeer ongereformeerd en een zeer grote dwaling.
Uiteraard. Als we zeggen te geloven, moeten we dat ook toetsen.... En niet zeggen: We geloven, dat kan alleen door Gods werk dus het zit wel goed. Punt.
De apostelen laten die twee altijd prachtig naast elkaar staan:
1. De gelovigen worden aangesproken als heiligen, uitverkorenen.
2. De gelovigen worden opgeroepen tot toetsing van hun geloof, de vruchten, tot onderzoek en dagelijkse bekering en vernieuwing.
Marco doelt op de mensen die kinderen van God zijn... bekeerd zijn... dat die er op gewezen mogen worden dat ze niet zelf wat zijn begonnen maar dat God hen heeft getrokken naar zijn wonderlijk licht. Niet onze werken, maar Gods genade redden ons. Dat biedt grote steun!