Abram, Izak en Jacob aan het Heilig Avondmaal

memento

Re: Abram, Izak en Jacob aan het Heilig Avondmaal

Bericht door memento »

Zonderling schreef:
memento schreef:
Zonderling schreef:Het verhaal van de engelen in het geval van Smijtegelt kan waar gebeurd zijn.
Naar het engel-verhaal van Smijtegeld is onderzoek gedaan door dr. Lieburg (of zoiets, ben ff zn naam kwijt), en zijn conclusie was dat de vroegste verhalen daarvan afstamden uit de tijd van de Afscheiding. Hij legt dan ook de link van dat gegeven naar het feit dat ten tijde van de Afscheiding opeens veel verhalen van engel-verschijningen ontstaan, als een soort legimatie van de Afscheiding (kijk, God staat aan onze kant, Hij stuurt Zijn engelen om ons te helpen/beschermen/etc, net als bij Smijtegeld, ook een lief kind des Heeren, etc).

Op basis daarvan zou ik zeggen: Het verhaal zou theoretisch gebeurt kunnen zijn, maar mist naar alle waarschijnlijkheid historische grond.
Ik gaf reeds aan dat er ook geschiedenissen zijn die beter gedocumenteerd zijn dan deze geschiedenis van prof. Van Lieburg, waarvan we zelfs de namen kennen van de personen die het gezien hebben en waarvan uit hun mond een verslag is opgeschreven. Misschien heeft prof. Van Lieburg dat niet gelezen, maar ik wel (in een boekje van Jan Luiken).

Verder: ik geloof ook niet alles, zeker niet wat er allemaal in de 19e en 20e eeuw is opgeschreven.
Van het verhaal van de postbode die uit het huis waar Potappel was engelengezang hoorde... daarbij heb ik ook mijn vraagtekens, echt wel.

Maar dat het waar in sommige gevallen gebeurd is, daar heb ik geen twijfel over.
Ik geloof ook dat het voorkomen kan, en misschien ook wel werkelijk voorgekomen is. Als er oude, betrouwbare bronnen* zijn die dit bevestigen, zie ik geen reden tot twijfel daaraan.

* Het moeten wel betrouwbare bronnen zijn. Wonderbaarlijke geschiedenissen komen namelijk ook veel voor aan Roomse zijde (ik denk aan de vele wonderbaarlijke verhalen aan het eind van de Middeleeuwen), en die nemen we ook niet serieus.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mister schreef:
-DIA- schreef:
Zonderling schreef:Het verhaal van de engelen in het geval van Smijtegelt kan waar gebeurd zijn.
We lezen toch ook in Handelingen dat een engel Petrus uit de gevangenis haalde.
Jan Luiken (in de 17e eeuw) noemt ook enkele gevallen van engelenverschijningen, de personen die dit gezien hadden, konden worden door hem met naam en toenaam (en plaatsnaam en jaartal) genoemd en hij had ze zelf gesproken.

Dat wil niet zeggen dat ik alle verhalen vertrouw... maar we moeten wel oppassen om alles te veroordelen als onwaarachtig.
Dat zei ik ook, er kan een soort legendvorming ontstaan. Meer werp met het badwater het kind niet weg.
Ik weet namelijk dat dat wel gebeurt! In mijn eigen omgeving ook. Mensen die de kerk verlaten en zich
aansluiten bij de PKN zullen voor 98 % de overleveringen van de Wonderen des Allerhoogsten ontkennen
of betwijfelen.
Ik ken zelfs mensen die de kerk hebben verlaten, en trouw elke zondag 1x naar de PKN gaan,
die hardop durven te ontkennen dat er in onze stad vroeger veel volk van God was. Allemaal mythevorming
zegen ze. Je zou het niet geloven hoe de (vrij recente!) geschiedenis verdraaid wordt en geprobeerd wordt
om het verleden, waarin God rijkelijk werkte te ontkennen. Dan vraag ik me wel eens af, wat is erger, de
Holocaust ontkennen of de werken Gods?
:bobo :bobo
Ik bedoel hier vanzelf de plaatselijke situatie.
Mensen die hier van de afgescheiden kerken naar de PKN overgaan
kunnen het over het algemeen niet meer in de oude waarheid vinden.
Dat is geen beschuldiging, maar een feit dat te constateren is.

In de PKN hier zijn echter ook mensen die wel merken dat er wat gaande is.
Niet voor niets heeft er een groep behoudende (toen nog Hervormden)
bedankt, stichten een aparte afdeleling (onder de paraplu van de NHK)
Later is deze groep opgegeaan in de HHK.

Het kan dus plaatselijk anders zijn. Dat is tenminste te hopen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
vlinder

Bericht door vlinder »

-DIA- schreef: Er wordt ook terecht opgemerkt: Een geslacht dat Jozef niet gekend heeft. Dit tekent toch
wel het diepe veval, en zo het lijkt dat God meer en meer van ons wijkt met Zijn Geest
en Genade.
Natuurlijk is dat niet terecht opgemerkt. In exodus 1:8 lees ik niks over geslacht. Ik lees: Daarna stond een nieuwe koning op over Egypte, die Jozef niet gekend had.
Er wordt bedoeld dat deze koning niet wist welke dingen Jozef had gedaan (droom uitleggen, land redden e.d. als middel in Gods hand) en die wist ook niet dat er een afspraak was dat ze in het land Gosen mochten wonen. Dat heeft niets met het al dan niet geloven van historische verhalen te maken die misschien niet echt gebeurd zijn. Daarnaast: Je mag niet zomaar woorden in teksten veranderen en als terecht of waar publiceren. Bibliscisme en klankexegese is dat.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
samanthi

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:Het Bruggetje van Smijtegeld met de engelen waait in vele versies rond, ook andere verhalrn bijv. Potappel of er was eens en vrouwtje die... vaak zijn de verhalen in de loop van de geschiedenis ingkleurd of helemaal verzonnen ik heb er erg veel moeite mee, maar dat de aardsvaders ook aanzaten vind ik nog vreemder, zijn die gekruisigt hebben die hun bloed gestort?
Gaan we zo niet terug naar de heilige vereringen? Abrahab Izak en jacob waren alledrie zondaren die ook het bloed van Christus nodig hadden.
de uitdrukking valse mystiek is mij uit het hart gegrepen.
ik ben opgegroeid in een dorpje waar dit soort verhalen rondgingen en ik was er altijd erg bang voor. het riekte naar bijgeloof.
gr Samanthi
Scheer nu niet alle roddels en sprookjes ovrer één kam met de grote werken Gods...
Er kan idd soms een soort legende van worden gemaakt,
maar mensen als Leen Potappel, Bart Roest, Jannetje van Dijkhuizen,
Pleun Klein, Mientje Vrijdag, etc. hebben soms wonderljjke Godsopenbaringen gehad,
ik weet dat er tegenwoordig veel mensen zijn die puur rationeel denken en zeggen,
dat kan niet! Maar pas op, wat bij ons onmogelijk schijnt is wel mogelijk bij God.
Ik zeg beslist niet ; dat kan niet! maar wacht mij voor door mensen ingekleurde vehaaltjes, als je het kinderboek ; een jongen uit Stavenisse leest, lees je iets heel anders dan de vehaaltjes die over leen Potappel als "echt waar" verteld worden.
toch hoor ik liever het eenvoudige leven met de Heere en niet al die poes pas er bij. Is het geen groot wonder als God een mens bekeerd?
Is het geen groot wonder dat God ons iedere dag draagt en verdraagt?
Is het geen groot wonderdat het iedere morgen weer licht wordt?
ENZ.... gr Samanthi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
helma

Bericht door helma »

learsi schreef:Van de door DIA genoemde gelovigen Roest, Potappel enz. heb ik geen levensbeschrijvingen.
Ben dus eigenlijk wel benieuwd naar een van die wonderlijke godsopenbaringen.
Zou je er een kunnen noemen DIA?
Dan kan ik me er iets bij voorstellen.

b.v.d.
ik weet dat Roest bijvoorbeeld vast geloofde dat, voordat hij zou sterven, de tijd van vervolging zou aangebroken zijn.
Dat had hij van de Heere.
Maar dat is toch niet gebeurd.

En pas hoorde ik ook nog van een ouderling die geloofde dat hij zijn kerkverband moest verlaten. na een maand of twee was hij weer terug...

Gods kinderen kunnen zich ook vergissen....
samanthi

Bericht door samanthi »

in het topic Ter overweging bij het begin van 2010 kwam ik Potappel ook al tegen.

Bert Mulder schreef:
-DIA- schreef:
vogeltje schreef:ds W.C Lamain, hij was een erg charismatishe man toch?
Voorspelde het bombardement op Rijssen.
Wist ook dat er mannen levend uit DLD terug zouden komen enzo.
Of charismatisch hetzelfde is profetisch?

Hij leefde heel dicht bij zijn God, als een kind aan de hand van zijn vader.
En een vader openbaart zijn kind wel eens iets...
DIA schreef
Ja... Door de Schrift. Of door de Geest... Kan dat niet? Het is iets wat zeer zelden voorkomt.
Ik hoor het zelfs helemaal niet meer, en ook niet vanaf de kansel.
Toch kwamen openbaringen van God aan Zijn kinderen vroeger meer voor.
Wel vaak doormiddel van een tekst uit het Woord...
Maar vaak was er ook een rechtstreekse toegang tot de troon van God in het gebed.
Denk aan wat je onder anderen leest in de brieven van Mientje Vrijdag, hoe ze jaren voor de 2e Wereldoorlog
deze oorlog zag komen, hoe haar de hongerwinter is bekengemaakt, en hoe al die dingen werkelijk zijn
vervuld. En als je dan weet dat je een profetie hieraan mag toetsen, of hetgeen geprofeteerd wordt ook
komt.... Denk ook aan Leen Potappel, hem was ook iets geopenbaard van de ramp van '53.
Maar ik heb nooit gehoord dat (als het ging over die profetie van ds. Lamain) dat hij daar
een Schriftwoord voor heeft gehad. Het zou voor de hand liggen zou je denken.
Ik las deze topic voor de eerste x en stuitte weer op Potappel.
Hierover even dit:

Er is aan Leen Potappel NIETS geopenbaard over de ramp '53 dat is een verhaal wat rondgaat het was ouderling Vader (als ik hetgoed heb) die de zondag rvoor oudrling van dienst was en zei dat God met Zijn oordelen zou komen, Leen Potappel had op de bewuste zondag moeten lezen maar kon geen goede preek vinden. Zie je nu hoe ingekleurd zo'n verhaal wordt, want zeg eens eerlijk dat God met Zijn oordelen komt wordt toch zeker iedere zondag verkondigd? Of bij jullie niet?
de Heere jezus zegt : indien u zich niet bekeerd gij zult insgelijk vergaan.
gr Samanthi
kijk opnieuw zo'n voorbeeld van inkleuring
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

helma schreef:
learsi schreef:Van de door DIA genoemde gelovigen Roest, Potappel enz. heb ik geen levensbeschrijvingen.

b.v.d.
ik weet dat Roest bijvoorbeeld vast geloofde dat, voordat hij zou sterven, de tijd van vervolging zou aangebroken zijn.

En pas hoorde ik ook nog van een ouderling die geloofde dat hij zijn kerkverband moest verlaten. na een maand of twee was hij weer terug...

Het is wel gebeurd.
Heb je het niet gemerkt dan?
Mensen kunnen zich idd vergissen.
Ds. Kot werd losgemaakt van de OGG in Rijssen.
Hij voelde dat zijn werk hier klaas was. En hij had een beroep van H.I. Ambacht.
Dat maakte dat ds. Kot niet anders kon besluiten dan dat hij dat beroep moest
aannemen.
En hij nam het aan. Niet wetend dat zijn losmaking van Rijssen betekende
dat hij van zijn aardse post zou worden afgelost. Hij heeft slechts enkele keren
in H.I.Ambacht gepreekt. En hij werd thuisgehaald.
Mensen maken soms een verkeerde toepassing.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:in het topic Ter overweging bij het begin van 2010 kwam ik Potappel ook al tegen.

Bert Mulder schreef:
-DIA- schreef:
vogeltje schreef:ds W.C Lamain, hij was een erg charismatishe man toch?
Voorspelde het bombardement op Rijssen.
Wist ook dat er mannen levend uit DLD terug zouden komen enzo.
Of charismatisch hetzelfde is profetisch?

Hij leefde heel dicht bij zijn God, als een kind aan de hand van zijn vader.
En een vader openbaart zijn kind wel eens iets...
DIA schreef
Ja... Door de Schrift. Of door de Geest... Kan dat niet? Het is iets wat zeer zelden voorkomt.
Ik hoor het zelfs helemaal niet meer, en ook niet vanaf de kansel.
Toch kwamen openbaringen van God aan Zijn kinderen vroeger meer voor.
Wel vaak doormiddel van een tekst uit het Woord...
Maar vaak was er ook een rechtstreekse toegang tot de troon van God in het gebed.
Denk aan wat je onder anderen leest in de brieven van Mientje Vrijdag, hoe ze jaren voor de 2e Wereldoorlog
deze oorlog zag komen, hoe haar de hongerwinter is bekengemaakt, en hoe al die dingen werkelijk zijn
vervuld. En als je dan weet dat je een profetie hieraan mag toetsen, of hetgeen geprofeteerd wordt ook
komt.... Denk ook aan Leen Potappel, hem was ook iets geopenbaard van de ramp van '53.
Maar ik heb nooit gehoord dat (als het ging over die profetie van ds. Lamain) dat hij daar
een Schriftwoord voor heeft gehad. Het zou voor de hand liggen zou je denken.
Ik las deze topic voor de eerste x en stuitte weer op Potappel.
Hierover even dit:

Er is aan Leen Potappel NIETS geopenbaard over de ramp '53 dat is een verhaal wat rondgaat het was ouderling Vader (als ik hetgoed heb) die de zondag rvoor oudrling van dienst was en zei dat God met Zijn oordelen zou komen, Leen Potappel had op de bewuste zondag moeten lezen maar kon geen goede preek vinden. Zie je nu hoe ingekleurd zo'n verhaal wordt, want zeg eens eerlijk dat God met Zijn oordelen komt wordt toch zeker iedere zondag verkondigd? Of bij jullie niet?
de Heere jezus zegt : indien u zich niet bekeerd gij zult insgelijk vergaan.
gr Samanthi
kijk opnieuw zo'n voorbeeld van inkleuring
Ouderling L. Potappel heeft voor de ramp een preek gelezen, en daarna de gemeente ernstig toegesproken.
Welke preek het was weet ik niet meer. Wel dat het een oordeels- boetepreek was.
Hij wist echter NIET welk oordeel er kwam, maar hij voelde de oordelen zoals dat gezegd word laag hangen,
zodat het haast tastbaar werd.
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef: Ouderling L. Potappel heeft voor de ramp een preek gelezen, en daarna de gemeente ernstig toegesproken.
Welke preek het was weet ik niet meer. Wel dat het een oordeels- boetepreek was.
Hij wist echter NIET welk oordeel er kwam, maar hij voelde de oordelen zoals dat gezegd word laag hangen,
Nee, dat was Potappel niet. Dat was een andere ouderling. Verder vraag ik me af of hij het over oordelen heeft gehad.
Overigens heb je over ds van Dieren ook wel eens zo iets gezegd. Is er van die profetie nog wat terecht gekomen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef: Ouderling L. Potappel heeft voor de ramp een preek gelezen, en daarna de gemeente ernstig toegesproken.
Nee, dat was Potappel niet. Dat was een andere ouderling. Verder vraag ik me af of hij het over oordelen heeft gehad.
Overigens heb je over ds van Dieren ook wel eens zo iets gezegd. Is er van die profetie nog wat terecht gekomen?
Wat hij zei blijft hij zeggen: De tijd is hoogsternstig. Dat geloof je toch ook wel? Het oordeel is dat mensen aan het
oordel gewennen, en het niet meer opmerken. Tot een haastig verderf hun overkomt.
Daarom wat hij eerder zei: Waakt!
samanthi

Bericht door samanthi »

Dia schreef: Ouderling L. Potappel heeft voor de ramp een preek gelezen, en daarna de gemeente ernstig toegesproken.

bovenstaande uit dit topic

onderstaande is uit het topic overdenkingen bij 2010
Niet ouderling Vader, maar de latere ds. J.W. Slager.
Als ik in "Levensbeschrijving en brieven van L.J. Potappel" door A.J. Smits lees, zie ik niet dat Potappel geen preek kon vinden. Hij heeft op die zondag (25-01-53) gewoon gelezen, 's middags. 's Avonds was de beurt weer aan Slager, die in plaats van de al uitgezochte preek toen heeft gelezen: Ps. 119:120 van ds. Smytegelt: Het haar mijns vleses is te berge gerezen van verschrikking voor U, en ik heb gevreesd voor Uw oordelen.
Na de preek heeft Slager gezegd (vlgs. Smits) dat hij en ook broeder Potappel het voelde dat er iets vreselijks te gebeuren stond.

dia:
Dit is correct!

Toch weer anders dus????????
Jongere

Bericht door Jongere »

Mensen, ik vind het getouwtrek over wat die en die zou hebben meegemaakt niet zo nuttig.
Marnix

Bericht door Marnix »

-DIA- schreef:
helma schreef:

b.v.d.

Het is wel gebeurd.
Heb je het niet gemerkt dan?
Mensen kunnen zich idd vergissen.
Ds. Kot werd losgemaakt van de OGG in Rijssen.
Hij voelde dat zijn werk hier klaas was. En hij had een beroep van H.I. Ambacht.
Dat maakte dat ds. Kot niet anders kon besluiten dan dat hij dat beroep moest
aannemen.
En hij nam het aan. Niet wetend dat zijn losmaking van Rijssen betekende
dat hij van zijn aardse post zou worden afgelost. Hij heeft slechts enkele keren
in H.I.Ambacht gepreekt. En hij werd thuisgehaald.
Mensen maken soms een verkeerde toepassing.
Kunnen we op basis van bovenstaande stellen dat zijn beslissing verkeerd was? Denk je dat hij, als hij in Rijssen was gebleven, nog een lang en gezond leven zou hebben gehad? Ik weet dat de lucht in de Randstad iets minder schoon is, maar zo erg is het toch niet? Waarschijnlijk was het zijn tijd. En wilde God hem nog enkele malen gebruiken in H.I. Ambacht voor Hij hem thuisbracht?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Jongere schreef:Mensen, ik vind het getouwtrek over wat die en die zou hebben meegemaakt niet zo nuttig.
En bovendien ook niet erg stichtelijk. Ja, God spreekt tot mensen, nu nog. En Hij verteld Zijn kinderen soms net iets meer dan de ander. Dat gebeurde toen en nu nog steeds. Maar nooit buiten het Woord om!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
memento

Bericht door memento »

Al die bijzonderheden zijn tot generlei nut. Het gaat erom dat wij Gods stem, sprekend door Zijn woord, kennen. Meer is niet nodig, en met minder kan het niet.
Plaats reactie