Ik geloof ook dat het voorkomen kan, en misschien ook wel werkelijk voorgekomen is. Als er oude, betrouwbare bronnen* zijn die dit bevestigen, zie ik geen reden tot twijfel daaraan.Zonderling schreef:Ik gaf reeds aan dat er ook geschiedenissen zijn die beter gedocumenteerd zijn dan deze geschiedenis van prof. Van Lieburg, waarvan we zelfs de namen kennen van de personen die het gezien hebben en waarvan uit hun mond een verslag is opgeschreven. Misschien heeft prof. Van Lieburg dat niet gelezen, maar ik wel (in een boekje van Jan Luiken).memento schreef:Naar het engel-verhaal van Smijtegeld is onderzoek gedaan door dr. Lieburg (of zoiets, ben ff zn naam kwijt), en zijn conclusie was dat de vroegste verhalen daarvan afstamden uit de tijd van de Afscheiding. Hij legt dan ook de link van dat gegeven naar het feit dat ten tijde van de Afscheiding opeens veel verhalen van engel-verschijningen ontstaan, als een soort legimatie van de Afscheiding (kijk, God staat aan onze kant, Hij stuurt Zijn engelen om ons te helpen/beschermen/etc, net als bij Smijtegeld, ook een lief kind des Heeren, etc).Zonderling schreef:Het verhaal van de engelen in het geval van Smijtegelt kan waar gebeurd zijn.
Op basis daarvan zou ik zeggen: Het verhaal zou theoretisch gebeurt kunnen zijn, maar mist naar alle waarschijnlijkheid historische grond.
Verder: ik geloof ook niet alles, zeker niet wat er allemaal in de 19e en 20e eeuw is opgeschreven.
Van het verhaal van de postbode die uit het huis waar Potappel was engelengezang hoorde... daarbij heb ik ook mijn vraagtekens, echt wel.
Maar dat het waar in sommige gevallen gebeurd is, daar heb ik geen twijfel over.
* Het moeten wel betrouwbare bronnen zijn. Wonderbaarlijke geschiedenissen komen namelijk ook veel voor aan Roomse zijde (ik denk aan de vele wonderbaarlijke verhalen aan het eind van de Middeleeuwen), en die nemen we ook niet serieus.