jaartelling

Bonny
Contacteer:

Re: jaartelling

Bericht door Bonny »

Luther schreef:
jvdg schreef: Jammer hoor....
Hoewel we weten dat dit heilsfeit niet in de winter plaatsvond, herdenken we het wel in de wintertijd.
Oké, het is een verdediging van niks, maar toch.....
Er is een vrij eenvoudig oplossing:
Voortaan zingen we: Mi-dden in de zo-mernacht, etc.
tsja, maar dat staat ook raar. Midden in de winter zingen van ´Midden in de zomernacht´
The Groom's still waiting at the altar
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bonny schreef:
Luther schreef:
Hoewel we weten dat dit heilsfeit niet in de winter plaatsvond, herdenken we het wel in de wintertijd.
tsja, maar dat staat ook raar. Midden in de winter zingen van ´Midden in de zomernacht´
Kom je gelijk in de stemming om je vakantie alvast te bespreken; dat moet ook zo'n beetje rond deze tijd. :)
Joannah

Bericht door Joannah »

Bonny schreef:
Luther schreef:
In de ogen van ongelovigen en "de wereld" zijn we toch al raar. Daar zouden we ons niets van aan moeten trekken.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
freek

Bericht door freek »

Luther schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef:Wat ik vooral uit de wereld zou willen helpen, is de stelling dat alles "midden in de winternacht" is gebeurd, terwijl het allemaal in de voorzomer is geweest.
ik denk dat de meeste mensen dat wel zullen weten.
Nou, dan snap ik niet dat dat lied ook dit jaar weer op vele kerstprogramma's staat. Uitbannen dat lied, zou ik willen zeggen.
Zeker als je verder zingt, merk je dat het een heel fout liedje is

Vrede was er overal, wilde dieren kwamen
Bij de schapen in de stal, en zij speelden samen.
Elke vogel zingt zijn lied, herders waarom zingt gij niet
Laat de citers slaan, blaast de fluiten aan
Laat de bel, laat de trom, laat de beltrom horen:
Christus is geboren!

Ondanks winter sneeuw en ijs bloeien de bomen,
want het aardse paradijs is vannacht gekomen.
Christus is geboren!

Naast de gefantaseerde ezeltjes in de kribbe, zingen we ook al van wilde dieren die knusjes in de stal met schaapjes en ezeltjes waren. Bij ons mag Stille Nacht eigenlijk niet gezonden worden, maar dit lied stond vorig jaar wel op het programma van de jaarlijkse kerstzang :oO
albion

Bericht door albion »

Bert Mulder schreef:8 En hen naar Bethlehem zendende, zeide: Reist heen en onderzoekt naarstiglijk naar dat Kindeken, en als gij Het zult gevonden hebben, boodschapt het mij, opdat ik ook kome en Datzelve aanbidde.
9 En zij, den koning gehoord hebbende, zijn heengereisd; en zie, de ster die zij in het oosten gezien hadden, 11ging hun voor, totdat zij kwam en stond boven de plaats waar het Kindeken was.
10 Als zij nu de ster zagen, verheugden zij zich met zeer grote vreugde.
11 En in het huis gekomen zijnde, 12vonden zij het Kindeken met Maria, Zijn moeder, en nedervallende hebben zij Hetzelve aangebeden. En hun schatten opengedaan hebbende, brachten zij Hem geschenken: 13goud en wierook en mirre.
12 En door Goddelijke openbaring vermaand zijnde in den droom, dat zij niet zouden wederkeren tot Herodes, vertrokken zij door een anderen weg weder naar hun land.

Naar Egypte
13 Toen zij nu vertrokken waren, zie, de engel des Heeren verschijnt Jozef in den droom, zeggende: Sta op, en neem tot u het Kindeken en Zijn moeder, en vlied in Egypte, en wees aldaar, totdat ik het u zeggen zal; want Herodes zal het Kindeken zoeken om Hetzelve te doden.
14 Hij dan opgestaan zijnde, nam het Kindeken en Zijn moeder tot zich in den nacht, en vertrok naar Egypte,
15 En was aldaar tot den dood van Herodes; opdat vervuld zou worden hetgeen van den Heere gesproken is door den cprofeet, zeggende: 14Uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen.

De kindermoord te Bethlehem
16 Als Herodes zag dat hij van de wijzen 15bedrogen was, toen werd hij zeer toornig, en enigen afgezonden hebbende, heeft 16omgebracht al de kinderen die binnen Bethlehem en in al deszelfs landpalen waren, van twee jaren oud en daaronder, naar den tijd dien hij van de wijzen naarstiglijk onderzocht had.
17 Toen is vervuld geworden hetgeen gesproken is 17door den profeet Jeremía, zeggende:
18 dEen stem is 18in Rama gehoord, geklag, geween en veel gekerm; 19Rachel beweende haar kinderen, en wilde niet getroost wezen, omdat zij niet zijn.

Naar Nazareth
19 Toen Herodes nu gestorven was, zie, de engel des Heeren verschijnt Jozef in den droom, in Egypte,
20 Zeggende: Sta op, neem het Kindeken en Zijn moeder tot u, en trek in het land Israëls; want zij zijn gestorven die 20de ziel van het Kindeken zochten.
21 Hij dan, opgestaan zijnde, heeft tot zich genomen het Kindeken en Zijn moeder en is gekomen in het land Israëls.
22 Maar als hij hoorde dat Archeláüs in Judéa koning was, in de plaats van zijn vader Herodes, vreesde hij daarheen te gaan; maar door Goddelijke openbaring vermaand in den droom, is hij vertrokken in de delen van Galiléa.
23 En daar gekomen zijnde, nam hij zijn woonplaats in de stad genaamd Nazareth; opdat vervuld zou worden wat door de eprofeten gezegd is, 21dat Hij Nazaréner zal geheten worden.

21 En als gacht dagen 26vervuld waren, dat men het Kindeken besnijden zou, zo werd Zijn hNaam genaamd 27JEZUS, welke genaamd was van den engel, eer Hij in het lichaam ontvangen was.

De voorstelling in den tempel
22 En als de dagen 28harer ireiniging vervuld waren, naar 29de wet van Mozes, brachten zij Hem te Jeruzalem, opdat zij Hem den Heere voorstelden
23 (Gelijk geschreven is kin de wet des Heeren: Al wat 30mannelijk is dat de moeder opent, zal den Heere 31heilig genaamd worden),

merken we op:

1. Zijn geboorte
2. Zijn besnijdenis (dag 8)
3. Zijn voorstelling/offerte (dag 40)
4. de wijzen uit het oosten (hoewel het mogelijk is dat die in de eerste 40 dagen kwamen, lijkt dit wel onwaarschijnlijk, daar ze dan eerst naar Jeruzalem moesten, terwijl Herodus Hem zocht)
5. de vlucht naar Egypte
6. de terugkeer naar Nazareth

Ik ga dus ermee overeen wat Dhr. Scholten erover schrijft.

Volgens mij is het in deze volgorde:

1. Zijn geboorte
3. de wijzen uit het oosten
4. de vlucht naar Egypte
5. de terugkeer naar Nazareth
6. Zijn voorstelling

Lukas 2:39. En als zij alles voleindigd hadden, wat naar de wet des Heeren te doen was, keerden zij weder tot Galilea, tot hun stad Nazareth.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

Bert Mulder schreef:8 En hen naar Bethlehem zendende, zeide: Reist heen en onderzoekt naarstiglijk naar dat Kindeken, en als gij Het zult gevonden hebben, boodschapt het mij, opdat ik ook kome en Datzelve aanbidde.
9 En zij, den koning gehoord hebbende, zijn heengereisd; en zie, de ster die zij in het oosten gezien hadden, 11ging hun voor, totdat zij kwam en stond boven de plaats waar het Kindeken was.
10 Als zij nu de ster zagen, verheugden zij zich met zeer grote vreugde.
11 En in het huis gekomen zijnde, 12vonden zij het Kindeken met Maria, Zijn moeder, en nedervallende hebben zij Hetzelve aangebeden. En hun schatten opengedaan hebbende, brachten zij Hem geschenken: 13goud en wierook en mirre.
12 En door Goddelijke openbaring vermaand zijnde in den droom, dat zij niet zouden wederkeren tot Herodes, vertrokken zij door een anderen weg weder naar hun land.

Naar Egypte
13 Toen zij nu vertrokken waren, zie, de engel des Heeren verschijnt Jozef in den droom, zeggende: Sta op, en neem tot u het Kindeken en Zijn moeder, en vlied in Egypte, en wees aldaar, totdat ik het u zeggen zal; want Herodes zal het Kindeken zoeken om Hetzelve te doden.
14 Hij dan opgestaan zijnde, nam het Kindeken en Zijn moeder tot zich in den nacht, en vertrok naar Egypte,
15 En was aldaar tot den dood van Herodes; opdat vervuld zou worden hetgeen van den Heere gesproken is door den cprofeet, zeggende: 14Uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen.

De kindermoord te Bethlehem
16 Als Herodes zag dat hij van de wijzen 15bedrogen was, toen werd hij zeer toornig, en enigen afgezonden hebbende, heeft 16omgebracht al de kinderen die binnen Bethlehem en in al deszelfs landpalen waren, van twee jaren oud en daaronder, naar den tijd dien hij van de wijzen naarstiglijk onderzocht had.
17 Toen is vervuld geworden hetgeen gesproken is 17door den profeet Jeremía, zeggende:
18 dEen stem is 18in Rama gehoord, geklag, geween en veel gekerm; 19Rachel beweende haar kinderen, en wilde niet getroost wezen, omdat zij niet zijn.

Naar Nazareth
19 Toen Herodes nu gestorven was, zie, de engel des Heeren verschijnt Jozef in den droom, in Egypte,
20 Zeggende: Sta op, neem het Kindeken en Zijn moeder tot u, en trek in het land Israëls; want zij zijn gestorven die 20de ziel van het Kindeken zochten.
21 Hij dan, opgestaan zijnde, heeft tot zich genomen het Kindeken en Zijn moeder en is gekomen in het land Israëls.
22 Maar als hij hoorde dat Archeláüs in Judéa koning was, in de plaats van zijn vader Herodes, vreesde hij daarheen te gaan; maar door Goddelijke openbaring vermaand in den droom, is hij vertrokken in de delen van Galiléa.
23 En daar gekomen zijnde, nam hij zijn woonplaats in de stad genaamd Nazareth; opdat vervuld zou worden wat door de eprofeten gezegd is, 21dat Hij Nazaréner zal geheten worden.

21 En als gacht dagen 26vervuld waren, dat men het Kindeken besnijden zou, zo werd Zijn hNaam genaamd 27JEZUS, welke genaamd was van den engel, eer Hij in het lichaam ontvangen was.

De voorstelling in den tempel
22 En als de dagen 28harer ireiniging vervuld waren, naar 29de wet van Mozes, brachten zij Hem te Jeruzalem, opdat zij Hem den Heere voorstelden
23 (Gelijk geschreven is kin de wet des Heeren: Al wat 30mannelijk is dat de moeder opent, zal den Heere 31heilig genaamd worden),

merken we op:

1. Zijn geboorte
3. Zijn voorstelling/offerte (dag 40)
4. de wijzen uit het oosten (hoewel het mogelijk is dat die in de eerste 40 dagen kwamen, lijkt dit wel onwaarschijnlijk, daar ze dan eerst naar Jeruzalem moesten, terwijl Herodus Hem zocht)
5. de vlucht naar Egypte
6. de terugkeer naar Nazareth

Ik ga dus ermee overeen wat Dhr. Scholten erover schrijft.

Volgens mij is het in deze volgorde:

1. Zijn geboorte
4. de vlucht naar Egypte
6. Zijn voorstelling

Lukas 2:39. En als zij alles voleindigd hadden, wat naar de wet des Heeren te doen was, keerden zij weder tot Galilea, tot hun stad Nazareth.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

albion schreef:Volgens mij is het in deze volgorde:

1. Zijn geboorte
4. de vlucht naar Egypte
6. Zijn voorstelling

Deze volgorde is niet mogelijk.
Ten eerste kom je in tijdsproblemen: tussen de besnijdenis en de voorstelling zitten 33 dagen (zie Leviticus 12). Volgens jouw schema zouden ze in die periode dan naar Egypte gereisd zijn, vervolgens naar Nazareth en dan naar Jeruzalem voor de voorstelling. Dat kan wel in een toeristenprogramma anno 2010, maar destijds ging het reizen wat moeizamer.

Bovendien: na de komst van de wijzen waren Jozef en Maria rijke mensen. Ze kregen immers goud, wierook en mirre. Terwijl we in Lukas 2 lezen, dat ze bij de voorstelling in de tempel het zogenaamde armenoffer gaven: twee tortelduiven of twee jonge duiven. Met al dat goud uit het oosten, zouden ze makkelijk een lammetje kunnen offeren.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

In de tijd/dagen van Maria's heiliging mocht ze toch ook geen bezoek ontvangen?
Dat las ik tenminste bij een verklaarder. Daarom zouden de Wijzen uit het Oosten wel na de voorstelling in de Tempel bij Jozef en Maria gekomen moeten zijn.

Maar is de volgorde van die gebeurtenissen zo van belang?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Marnix

Bericht door Marnix »

freek schreef:
Luther schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef:Wat ik vooral uit de wereld zou willen helpen, is de stelling dat alles "midden in de winternacht" is gebeurd, terwijl het allemaal in de voorzomer is geweest.
ik denk dat de meeste mensen dat wel zullen weten.
Nou, dan snap ik niet dat dat lied ook dit jaar weer op vele kerstprogramma's staat. Uitbannen dat lied, zou ik willen zeggen.
Zeker als je verder zingt, merk je dat het een heel fout liedje is

Vrede was er overal, wilde dieren kwamen
Bij de schapen in de stal, en zij speelden samen.
Christus is geboren!

Ondanks winter sneeuw en ijs bloeien de bomen,
want het aardse paradijs is vannacht gekomen.
Christus is geboren!

Naast de gefantaseerde ezeltjes in de kribbe, zingen we ook al van wilde dieren die knusjes in de stal met schaapjes en ezeltjes waren. Bij ons mag Stille Nacht eigenlijk niet gezonden worden, maar dit lied stond vorig jaar wel op het programma van de jaarlijkse kerstzang :oO
Hm ja, echt schriftgetrouw is het niet nee :)

Maar ik ben bang dat de reden voor het niet zingen van Stille Nacht wat andere redenen worden aangevoerd....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion

Bericht door albion »

Johann Gottfried Walther schreef:In de tijd/dagen van Maria's heiliging mocht ze toch ook geen bezoek ontvangen?
Dat las ik tenminste bij een verklaarder. Daarom zouden de Wijzen uit het Oosten wel na de voorstelling in de Tempel bij Jozef en Maria gekomen moeten zijn.

Nee het is niet echt van belang, maar ik weet het niet zeker maar Tako van den Honert stelde dat alles binnen die 40 dagen geschied is en dat vind ik wel snel. Zo kom ik ook in de knoei met de verschillende leeftijden in het Oude Testament.
Marnix

Bericht door Marnix »

albion schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:In de tijd/dagen van Maria's heiliging mocht ze toch ook geen bezoek ontvangen?

Nee het is niet echt van belang, maar ik weet het niet zeker maar Tako van den Honert stelde dat alles binnen die 40 dagen geschied is en dat vind ik wel snel. Zo kom ik ook in de knoei met de verschillende leeftijden in het Oude Testament.
van wanneer tot wanneer zou er dan niemand mogen komen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
haaf

Bericht door haaf »

Lukas 2 schreef: 22: En als de dagen harer reiniging vervuld waren, naar de wet van Mozes, brachten zij Hem te Jeruzalem, opdat zij Hem den Heere voorstelden
(.......)
39: En als zij alles voleindigd hadden, wat naar de wet des Heeren te doen was, keerden zij weder naar Galilea, tot hun stad Nazareth.
Gezien deze teksten zou de voorstelling na Egypte geweest moeten zijn.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Bonny schreef:
Luther schreef:
Kom je gelijk in de stemming om je vakantie alvast te bespreken; dat moet ook zo'n beetje rond deze tijd. :)
:mdr :mdr
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik denk toch dat het "Lentenacht" moet zijn :)
Joannah

Bericht door Joannah »

Marnix schreef:Ik denk toch dat het "Lentenacht" moet zijn :)
Nogmaals, het was zeer waarschijnlijk eind september, begin october.(Bazuinfeest)
Net als Jezus het geslachte (pesach) Lam werd, en Pinksteren 7 sabbatten later plus 1 dag de VERVULLING werd van alle door God ingestelde Feesten en Tijden in leviticus 23, kun je hieronder lezen waarom!

Een reconstructe

Is er vanuit de Bijbel niets over de geboortedatum van Christus te zeggen? Toch wel, al is het op een indirecte manier.
De priester Zacharia, de man van Elisabeth, behoorde volgens Lucas 1:5 tot de orde van Abia. De priesterdienst was ingedeeld in 24 afdelingen, die elk een halve maand per jaar de tempeldienst verzorgde. De orde van Abia was de achtste orde en had derhalve in de tweede helft van de vierde maand dienst (1 Kronieken 24:10).
Nadat Zacharia zijn dienst vervuld had, raakte zijn vrouw Elisabeth zwanger (Lucas 1:23 en 24).
Toen de engel Gabriël aan Maria in Nazareth verteld had dat ze zwanger zou worden (Lucas 1:26-31), ging Maria op bezoek bij Elisabeth, die toen zes maanden zwanger was (Lucas 1:36-39). Het was toen inmiddels de tweede helft van de tiende maand.

Eind september, begin oktober

Maria bleef drie maanden bij Elisabeth (Lucas 1:56), waarna ze weer naar huis ging. Dat was dan in de tweede helft van de eerste maand.
Zes maanden later vond de geboorte van Jezus plaats, dus aan het eind van de zevende maand, de maand Tisri. Op onze kalender is dat eind september. Dat was een feestmaand in Israël. Op de eerste dag werd het Bazuinenfeest gevierd, op de tiende dag was de Verzoendag en op de vijftiende (in de tweede helft van de maand....) startte het Loofhuttenfeest, dat een hele week duurde.

Eind december ....

Als de Heer Jezus inderdaad in deze periode geboren is, krijgt de tekst uit Johannes 1:14 wel een bijzondere betekenis: "Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (letterlijk: in een tabernakel of tent wonen)".
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Plaats reactie