De zonde van de paus...

albion

Re: De zonde van de paus...

Bericht door albion »

memento schreef:
Google maar eens op "paus kust Koran"
Uhm, als je dat doet krijg je allemaal "conspiracy theory" websites op je scherm. Daarmee maak je je argumentatie niet echt geloofwaardig...
Maar je gelooft toch wel dat als iemand een kind van God wordt op zijn dwalingen terugkomt. De paus zal dit openlijk moeten doen want de dwalingen die hij voorstaat wordt door miljoenen gevolgd. Ik hoor altijd dat een prediker zich vrijmaakt van zijn gemeente als hij hen gewaarschuwd heeft en het hun aangezegd heeft. Dus neem ik aan dat een paus dat zeker ook zal doen als hij tot bekering komt.
Luthers dwaling aangaande het avondmaal heeft ook grote gevolgen gehad. Of denk aan de baptisten in Engeland: het baptisme is een gruwelijke dwaling, nochthans geloof ik dat er onder hen vele kinderen Gods zijn, ook al herroepen ze hun dwaling niet. En zo zijn er nog wel meer belangrijke namen in de kerkgeschiedenis te noemen, waarvan ik niet twijfel dat ze kinderen Gods zijn, maar nochthans grotelijks gedwaald hebben, zonder die dwaling ooit herroepen te hebben.
maar niet te vergelijken met de paus (RK godsdienst). En neem het me niet kwalijk maar ik laat me liever leiden door Gods woord en de oudvaders in deze zaken dan door mijn tegenwoordige medemensen :). Zij hebben in een tijd geleefd en aan den lijve ondervonden wat het RK godsdienst eigenlijk inhoudt.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
vogeltje

Bericht door vogeltje »

albion schreef:
memento schreef:
Uhm, als je dat doet krijg je allemaal "conspiracy theory" websites op je scherm. Daarmee maak je je argumentatie niet echt geloofwaardig...
Maar je gelooft toch wel dat als iemand een kind van God wordt op zijn dwalingen terugkomt. De paus zal dit openlijk moeten doen want de dwalingen die hij voorstaat wordt door miljoenen gevolgd. Ik hoor altijd dat een prediker zich vrijmaakt van zijn gemeente als hij hen gewaarschuwd heeft en het hun aangezegd heeft. Dus neem ik aan dat een paus dat zeker ook zal doen als hij tot bekering komt.
Luthers dwaling aangaande het avondmaal heeft ook grote gevolgen gehad. Of denk aan de baptisten in Engeland: het baptisme is een gruwelijke dwaling, nochthans geloof ik dat er onder hen vele kinderen Gods zijn, ook al herroepen ze hun dwaling niet. En zo zijn er nog wel meer belangrijke namen in de kerkgeschiedenis te noemen, waarvan ik niet twijfel dat ze kinderen Gods zijn, maar nochthans grotelijks gedwaald hebben, zonder die dwaling ooit herroepen te hebben.
maar niet te vergelijken met de paus (RK godsdienst). En neem het me niet kwalijk maar ik laat me liever leiden door Gods woord en de oudvaders in deze zaken dan door mijn tegenwoordige medemensen :). Zij hebben in een tijd geleefd en aan den lijve ondervonden wat het RK godsdienst eigenlijk inhoudt.

Van mij mag je je aan de bijbel houden. Ik ben niet van de inquisitie hoor.
Maar die oudvaders zouden elkaar nog wel eens tegen kunnen spreken op dit punt. Of niet?
:bobo
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
albion

Bericht door albion »

vogeltje schreef:
albion schreef:
memento schreef:

Van mij mag je je aan de bijbel houden. Ik ben niet van de inquisitie hoor.
Maar die oudvaders zouden elkaar nog wel eens tegen kunnen spreken op dit punt. Of niet?
:bobo
Geef eens een voorbeeld?
memento

Bericht door memento »

albion schreef:Geef eens een voorbeeld?
Vele oudvaders hebben zich NIET over de paus uitgelaten. Sommigen hebben de paus echter als anti-christ bestempeld (maar heel vaak vanwege zijn levenswandel, dus op gebied van zelfverrijking en sexuele zonden). Pausen rond de Reformatie hebben het geloof niet serieus genomen (ook volgens Roomse geschiedschrijvers). Ik denk niet dat je van de huidige Paus kan zeggen dat het geloof voor hem geen echte waarde heeft, maar dat het hem gaat om rijkdom en macht. Laat staan dat hij zich op sexueel gebied te buiten gaat...

De paus dwaalt gruwelijk. Maar het is niet aan ons om te bepalen hoeveel dwalingen iemand hebben kan, wil hij wel/niet behouden kunnen worden.
Rens

Bericht door Rens »

-DIA- schreef:
Marnix schreef:???

Ik snap je niet precies. Wat is je punt? Hoe weet je of pausen tot bekering zijn gekomen enzo?

Wat wil je precies duidelijk maken?
Wat is de grond waarop men stelde dat elke paus deze zonde had begaan?
Voor zover mij bekend (zoals ik al schreef) is er ook nooit een paus tot bekering gekomen.
Zegt dat niet iets? En nog iets: het is gewoonte in de kerk dat er voorbede wordt gedaan voor de overheden, maar nooit heb ik voor de paus horen bidden...
nooit in een Eucharistieviering geweest? ach.........laten we maar zeggen dat het een refo-pekelzonde is om te oordelen zonder enige kennis van zaken over ándere geloven en kerken.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
albion

Bericht door albion »

Rens schreef:
-DIA- schreef:

Ik snap je niet precies. Wat is je punt? Hoe weet je of pausen tot bekering zijn gekomen enzo?

Voor zover mij bekend (zoals ik al schreef) is er ook nooit een paus tot bekering gekomen.
Zegt dat niet iets? En nog iets: het is gewoonte in de kerk dat er voorbede wordt gedaan voor de overheden, maar nooit heb ik voor de paus horen bidden...
nooit in een Eucharistieviering geweest? ach.........laten we maar zeggen dat het een refo-pekelzonde is om te oordelen zonder enige kennis van zaken over ándere geloven en kerken.

Ik dacht dat daar juist in de HC zo tegen geagreerd is.
Rens

Bericht door Rens »

albion schreef:

Ik dacht dat daar juist in de HC zo tegen geagreerd is.
dat is klakkeloos herhalen wat anderen hebben opgeschreven.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
-DIA-

Bericht door -DIA- »

memento schreef:DIA, je weet altijd snoerhard over anderen te oordelen. Laten we dat geoordeel maar aan God overlaten. Die een IEDER, ook jou, zal oordelen. En voor Gods oordeel is maar één uitweg mogelijk, namelijk het in Christus zijn. Al het andere, ook vroom gepraat over "er buiten gezet zijn", baat dan niet. Ook niet dat je altijd heel rechtzinnig anderen veroordeelt hebt. Het enige wat telt is: Zijt gijzelf behouden? Als dat nu eens naar binnen sloeg, dan ging de hand wel op de mond, en ging die vinger die nu steeds naar anderen wijst, wel naar jezelf wijzen...
Heb ik ooit een oordeel geveld?
Alleen wat God Zelf veroordeeld. Dan mag je het Woord naspreken.
Zoals jij me daar neerzet zo ben ik niet.

Ik proef in verschillend postings van je ergernis. Een soort bitterheid.
En dat is nog te begrijpen ook. Je reacties klinken niet echt bewogen,
maar meer als: "ik zal het je eens goed zeggen". Dat kan ook wel eens ergernis opwekken. Maar een uitnemender weg is in dit geval zwijgen.

Anderzijds MOGEN we ook niet altijd zwijgen. Het is altijd weer
afwegen. Je moet wel tijd en wijze weten.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
vogeltje

Bericht door vogeltje »

-DIA- schreef:Heb ik ooit een oordeel geveld?

JA! Over mij.

Je noemt mij een buitenstaander. En je voegt er aan toe: Ga naar een reformatorische kerk, en laat je onderwijzen.
:cry
Josephus

Bericht door Josephus »

memento schreef:[Ik denk niet dat je van de huidige Paus kan zeggen dat het geloof voor hem geen echte waarde heeft, maar dat het hem gaat om rijkdom en macht. Laat staan dat hij zich op sexueel gebied te buiten gaat...
Inderdaad. En zijn boeken "Jezus van Nazareth" en "Dood en eeuwig leven" durf ik gerust aan te raden, ook aan 'refo's'.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

vogeltje schreef:

JA! Over mij.

Je noemt mij een buitenstaander.
Als je dat was in de inleving, voorwaar, er was hoop!
Het was zeker positief. Want, ooit gehoord hoe een binnenstaander
binnen is gekomen?

De farizeeën begrepen dit ook niet toen ze dachten dat
ze zagen. Maar juist omdat ze meenden te zien zei Jezus:
Zo blijft dan in uw zonden.

Laat ons elkaar opscherpen. Dit kan geen kwaad.
Ik bedoelde vanzelf geen beschuldiging.
Dat snap je toch wel? Het was slechts een uitroep
van verwondering over de onkunde, zoals ik die
op geestelijk gebied zo enorm veel waarneem.
vogeltje

Bericht door vogeltje »

-DIA- schreef:
vogeltje schreef:

JA! Over mij.

binnen is gekomen?

Sorry maar ik snap je echt niet. Moet in inleven dat ik een buitenstaander ben omdat ik volgens jou niet in een refomatorische - kerk kerk?
Laatst gewijzigd door vogeltje op 15 dec 2009, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Joannah

Bericht door Joannah »

Rens schreef:
-DIA- schreef:

De Eucharistie. Een mysterieus Rooms verschijnsel.
Er zijn een aantal sterke verwijzingen naar brood en wijn als het lichaam en het bloed van Christus in de bijbel te vinden, die wellicht meer betekenen dan we zo 1 2 3 begrijpen.
Schijnbaar gelooft men serieus dat een bisschop of priester ouweltjes en wijn kan transsubstantieren tot het letterlijk werkelijke lichaam en bloed van Christus.
Alsjeblieft, Rens.vereer God zonder tussenkomst van een zondig mens, die zich Heilige Vader laat noemen, en voor zich laat knielen.
WAKE UP!!!!
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

vogeltje schreef:
-DIA- schreef:
vogeltje schreef:

JA! Over mij.

binnen is gekomen?

Sorry maar ik snap je echt niet. Moet in inleven dat ik een buitenstaander ben omdat ik volgens jou niet in een refomatorische - kerk kerk?
Nee... even nadenken kan geen kwaad.
In de eerste plaats is het wel zo dat, wil je erin gezet worden, dat je
toch eerst een buitenstaander moet worden in de inleving.

Dat ik je adviseerde naar een reformatorische kerk te gaan, is niet
omdat je niet naar zo'n kerk zou gaan, maar wel een uitroep van
verwondering dat je dat niet begreep.
Normaal gesproken wordt je er in de reformatorische kerken toch
in onderwezen...
Vandaar.
memento

Bericht door memento »

De Farizëers hadden genoeg aan de woorden van hun voorouders. Ze oordeelden zeer makkelijk, en zeer veelvuldig. Want wee de mens, die niet in de tradities hunner voorvaderen liep. Maar Jezus hadden ze niet nodig, ze hadden genoeg aan de woorden hunner voorvaderen. Het ware geloof echter rust niet voordat het Jezus heeft.

Wanneer toegepast naar de tijd van nu, zijn de Farizëeen dus geen beeld van "lichte mensen", maar juist van hen die - met oudvader en Bijbelcitaten erbij - uiterst rechtzinnig zijn, en anderen (van wie men meent dat zij niet rechtzinnig genoeg zijn) gemakkelijk veroordelen. Maar ondertussen heeft men Jezus in wezen niet nodig, en leeft men gerust zonder Hem verder...
Plaats reactie