Internet binnen de gergem

wim

Bericht door wim »

Ik lees dit:

1) Goed internet gebruik is mogelijk
2) Daarom is de ger gem dan ook terughoudend.

Mmmm.

De zienswijze van Madtice heeft wel iets, ook al ben ik daar niet zo stellig in.
Niet hetgeen de mond in gaat maakt de mens zondig, maar dat wat de mond uitgaat. Zonde komt uit het hart voort. Iets dergelijks zegt Jezus wanneer zijn discipelen hun handen niet wassen voor ze gaan eten.
Niet de confrontatie met dat wat zondig is maakt de mens zondig, maar de opwellingen uit het hart. Maar dat wil ook weer niet zeggen dat je dus het zondige moet kunnen opzoeken. Dat is de andere kant.
parsifal

Bericht door parsifal »

De reactie van Marjolijn lijkt me vrij veelzeggend. En voor de duidelijkheid ik ken mensen die op internet de contacten zochten om meer over het Christendom te leren. Een meisje heeft ondertussen al met jeugd met een opdracht in China gezeten. Zij was maar wat blij dat er op internet Christenen waren en nu is ze daar nog blijer mee. Natuurlijk kan God met een kromme stok rechte slagen maken. Maar ik denk hier dat niet de stok krom is. Er zit veel vuiligheid op internet, net als er veel vuile muziek is en veel vuil op straat is. Verder heeft denk ik Rose gelijk met het aanhalen van de tekst uit Timotheus. Dit is denk ik direct van toepassing op internet.

Laten we dit niet overgeven aan de duivel. Al zeg ik direct dat ik zelf veel met zonde te strijden heb, meer dan ik zonder internet gehad zou hebben. Maar dat komt echt uit mijn hart. Daar moet het weg. Dat kan door de Heere Jezus. Maar het had er ook zonder internet uitgekomen, allleen dan misschien op een ander gevaarlijker moment.

Some people got to learn it the hardway, I guess I'm that kind of guy.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door rekna
Tja, ik had een internetaansluiting nodig voor m'n studie, dus vandaar....
Gebruik het dan ook alleen voor de studie! Anders luister je ook niet naar de woorden van de synode! Als je zelf deze woorden niet naleeft kan je ook niet over iemand anders of een andere site iets zeggen!

Ik ben voluit een Ger. Gemmer maar voel me niet gebonden aan dit synodebesluit want persoonlijk wegen mij andere dingen zwaarder dan zo een besluit.
Dat dominee's en sommige kerken er ook zo over denken kan ik me heel goed voorstellen! Ik geef ze die vrijheid!

Mensen die het synodebesluit wel zwaar vinden wegen moeten gewoon geen internet nemen! Nemen ze het wel dan geen commetaar!
rekna

Bericht door rekna »

Hieronder een impressie van de gedachten van de synode. Ter verduidelijking:

1-3-2002 | 11:19

Een dam tegen open internet
Synode Gereformeerde Gemeenten kiest voor â€
Egbert

Bericht door Egbert »

Ik ken nog een leuk verhaal over de ger gem en internet. Ik had eens een inleiding voor de +12 gehouden [uiteraard bijons thuis] over internet end egevaren daarvan. Na de pauze zou ik even een rondleiding o.m. over de gevaren laten zien. Ik had speciaal mijn pc met super beeldscherm en ongefilterd provider middenin de kamer gezet. Na afloop was ik ontzettend gefustreerd, wat was nl. het geval, ik was in de loop van het surfen zo enthousiast geworden over internet [niet over de verkeerde sites hoor] dat heel de inleiding eigenlijk verbleekt was zo niet verloren moeite.

Maar wat ik eigenlijk zeggen wou, is dat met dat synode besluit eigenlijk alleen maar aangegeven is hoe groot de afstand is tussen het grondvlak en de leiding van de gemeente. Laat de kerkenraden [mn. die ook op de synode komen] zich eens op een schoolplein van een Refoschool informeren of op een jeugdvereniging of helaas genoeg in sommige plaatsen in de kroeg en daar vragen naar internet gebruik!
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door Egbert
Ik ken nog een leuk verhaal over de ger gem en internet. Ik had eens een inleiding voor de +12 gehouden [uiteraard bijons thuis] over internet end egevaren daarvan. Na de pauze zou ik even een rondleiding o.m. over de gevaren laten zien. Ik had speciaal mijn pc met super beeldscherm en ongefilterd provider middenin de kamer gezet. Na afloop was ik ontzettend gefustreerd, wat was nl. het geval, ik was in de loop van het surfen zo enthousiast geworden over internet [niet over de verkeerde sites hoor] dat heel de inleiding eigenlijk verbleekt was zo niet verloren moeite.

Maar wat ik eigenlijk zeggen wou, is dat met dat synode besluit eigenlijk alleen maar aangegeven is hoe groot de afstand is tussen het grondvlak en de leiding van de gemeente. Laat de kerkenraden [mn. die ook op de synode komen] zich eens op een schoolplein van een Refoschool informeren of op een jeugdvereniging of helaas genoeg in sommige plaatsen in de kroeg en daar vragen naar internet gebruik!
Het lijk soms wel op de situatie waarin de politiek zich bevind! Ik ben het van harte met je eens.
Men moet in alles eens goed nagaan wat er onder het 'normale' volk leeft! Men zal dan echt soms schikken want dan blijk er veel meer en andere dingen te leven dan ze dachten.
rekna

Bericht door rekna »

Het lijk soms wel op de situatie waarin de politiek zich bevind! Ik ben het van harte met je eens.
Men moet in alles eens goed nagaan wat er onder het 'normale' volk leeft! Men zal dan echt soms schikken want dan blijk er veel meer en andere dingen te leven dan ze dachten.
Wanneer ik dat artikel lees uit het RD geven zowel drs. Teerds en ouderling Verwey aan dat 50% (!) open internet heeft in de GG, dus daar zijn RD-net, filternet en Solcon niet bij inbegrepen! Dus ze hebben wel degelijk in de gaten dat ze misschien te laat zijn met deze besluiten.

Desondanks adviseren ze toch terughoudendheid en geven ze bepaalde adviezen uit bezorgdheid. En daarin hebben ze gelijk toch?

Ik beaam dat in sommige gevallen de kloof groot is, toenadering moet echter nog steeds van twee kanten komen.

Schouders ophalen en naast je neerleggen is ten allen tijde goedkoop en de weg van de minste weerstand.
wim

Bericht door wim »

[quote]Ouderling B. Agteresch komt bij „keurige catechisantenâ€
rekna

Bericht door rekna »

Laten we het wat vollediger zien.

[quote]
In het algemeen moest hij zeggen van de eigen gezindte: „Het besluit om televisie te weren, is omzeild en het medium wordt nu via internet binnengehaald.â€
rekna

Bericht door rekna »

Bron: Reformatorisch Dagblad

Ook binnen de geref. gezindte zoveel hoofden, zoveel zinnen.

Ommezwaai RDNet wekt verbazing, vertwijfeling en verdriet

Politici doen er alles aan om de gunst van de kiezer voor 22 januari te winnen. Het RDNet heeft op een ander front de strijd aangekondigd. Met de invoering van het Pro-pakket, een combinatie van gefilterd en schoon internet, hoopt de provider met name gezinnen die een aansluiting op open internet hebben, terug te brengen in een ’veilig’ hok. Heeft deze missie kans van slagen?

.
„Een ruimer internetaanbod voor scholen is niet het punt van discussieâ€
roseline

Bericht door roseline »

Televisie, radio, internet, kranten en allerlei media - je kunt het omzeilen, jezelf en je kinderen beschermen, het vermijden. Op zich prima en veilig. Maar ik vraag me ook af: is het ook niet goed om ermee om te leren gaan? Met een open internetverbinding, met tv, radio, kranten e.d. Je zult het vroeg of laat toch wel tegenkomen: op school, op je werk, in je omgeving.

Ik kan me herinneren, dat, toen wij nog geen tv hadden en ik was ergens anders waar de tv continu aanstond, mijn ogen steeds getrokken werden naar dat beeld. Ik werd er door beheerst. Nu hebben we tv en ik heb vaak niet eens de behoefte om ernaar te kijken. Ik heb 'macht' over de afstandsbediening gekregen: als iets me tegenstaat, dan doe ik t ding uit.

Net als met internet: je kunt filteren, en dat is veilig, maar nooit waterdicht. Misschien is het juist goed om te leren dat - ondanks dat het kwade misschien aanwezig is en met één klik bereikt kan worden - je dat kan weerstaan en datgene doet wat nuttig is. Dan krijg je macht over het medium, in plaats van dat het medium jou beheerst.

M'n broertje loopt de Telegraaf: dan moet je soms leren om een gedeelte van de krant - waar bijvoorbeeld rare foto's op staan - zodra die thuis komt weg te gooien in plaats van uitgebreid te gaan kijken en lezen. Dan heb je macht over het medium. Met boeken lezen is dat trouwens precies hetzelfde.

Iemand vertelde mij eens dat hij nooit door een bepaalde straat reed omdat daar vaak hele obstinate en weinig verhullende posters aan de muur hingen. Hij fietste liever een straat om, wat natuurlijk ook prima was. Op een gegeven moment had hij geleerd om wèl door de straat te gaan en geen enkele blik op de posters te werpen. Dat was een overwinning voor hem. Het beheerste hem niet langer, de posters oefenden geen macht meer op hem uit. Maar dat lukt niet iedereen, dus is een straatje om ook een goeie methode :)

Je hoeft de moeilijkheden niet op te zoeken. Je kunt het beste je op zo'n veilig mogelijk terrein begeven, zeker als je merkt dat bepaalde dingen je trekken. Ook als je kinderen hebt is het heel goed om ze te bewaren om bepaalde dingen te zien of te lezen.

Maar dat is ieders persoonlijke verantwoordelijkheid. Het is zeer zeker de taak van de verantwoordelijken in de gemeente om mensen te wijzen op het gevaar van de media, maar wetten of geboden kun je de gemeente niet opleggen. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd. Alles is ons geoorloofd, maar we kunnen toetsen of alles ook nuttig en opbouwend is. En of we er niet door 'geknecht' worden. Beheerst het ons denken en handelen, dan kan het niet goed zijn.

Groeten, Rose.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Hiep hoi hiep hoi (vind ik!),

Er is nog een Ger. Gem. op het web. Kijk maar op onderstaande link

Ger. Gem. Spijkenisse
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door kridje

Ger. Gem. Spijkenisse
Positief hoor!
Vooral die link op hun site naar "vraag het de dominee.nl" die verwijst naar heel veel christelijke sites, zelfs naar EO, CDA etc.
Hoe komt het dat deze gemeente het synode-besluit naast zich neerlegt?

Een 'breekje' van Breekijzertje
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Oorspronkelijk gepost door kridje

Ger. Gem. Spijkenisse
Positief hoor!
Vooral die link op hun site naar "vraag het de dominee.nl" die verwijst naar heel veel christelijke sites, zelfs naar EO, CDA etc.
Hoe komt het dat deze gemeente het synode-besluit naast zich neerlegt?

Omdat ger. gemeenten nog steeds autonoom zijn. Zij kunnen zelf besluiten of zij wel of geen internetsite willen.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Zijn de aangenomen synode-standpunten in de rechterflank t.a.v. privégebruik van internet en email nog steeds zo hard als laat ik zeggen 3 á 4 jaar geleden?

Plaats reactie