Met Kerst kadootjes ?

Letstalk

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door Letstalk »

Johann Gottfried Walther schreef:Zo kun je wel doorgaan Marnix, Kerstboom niets verkeerds aan.
Dat wil de duivel altijd maar zeggen, het komt niet zo nauw hoor.
Als je maar even naar de kerk gaat, heb je er lang genoeg bij stil gestaan,
en daarna vooral lekker gaan eten, feest vieren, ect. ect. alle uiterlijkheden,
daar wil satan dat we ons in verliezen.

Opdat we maar niet in aanbidding God zullen loven, voor de gave van Zijn Zoon, voor doemwaardige zondaren.
En Christus zullen leren te gaan zoeken.

Als je al over feestelijkheid wilt spreken, wijst de bijbel in ieder geval niet op een feestelijkheid in uiterlijkheden.

Hier ben ik het wel mee eens, en heeft al die uiterlijke feestelijkheid zoals Kerstboom e.d. niets met Kerst te maken.
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
albion

Bericht door albion »

Letstalk schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Zo kun je wel doorgaan Marnix, Kerstboom niets verkeerds aan.

Opdat we maar niet in aanbidding God zullen loven, voor de gave van Zijn Zoon, voor doemwaardige zondaren.

Als je al over feestelijkheid wilt spreken, wijst de bijbel in ieder geval niet op een feestelijkheid in uiterlijkheden.

Hier ben ik het wel mee eens, en heeft al die uiterlijke feestelijkheid zoals Kerstboom e.d. niets met Kerst te maken.
nee, maar het geeft wel een gezellige sfeer. Mijn moeder vertelde dat haar schoonvader altijd thuis kwam met takken hulst die ze dan ophing aan de muur of ergens neerzet. Ik vind het wel wat hebben. Daarom wil ik ook altijd graag een 'kerststukje' in huis hebben. En zo'n winters Engels dorpje om neer te zetten.... Ach ja...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

albion schreef:
Letstalk schreef:

nee, maar het geeft wel een gezellige sfeer. Mijn moeder vertelde dat haar schoonvader altijd thuis kwam met takken hulst die ze dan ophing aan de muur of ergens neerzet. Ik vind het wel wat hebben. Daarom wil ik ook altijd graag een 'kerststukje' in huis hebben. En zo'n winters Engels dorpje om neer te zetten.... Ach ja...
Mijn punt is meer, hoe ver ga je? Als dit kan, kan dat ok nog wel.
Maar als je Het Heillicht, door Gods genade, en Zijn Geest, mag hebben leren kennen.
Zou je dan nog waarde hechten aan zulke dingen? Denk dat zulke dingen gelovigen meer afleiden
van het betekenisvolle heilsfeit, dan men vaak wil weten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
vlinder

Bericht door vlinder »

Ik heb altijd begrepen dat Luther ook voor kerstbomen was. Hij haalde er ook één in de kerk en wilde op die manier de jongelui iets gezellig bieden in de kerk zodat ze niet overal heenzwierven. Hij beval dit ook aan zijn gemeenteleden om dit thuis te doen, het gezellig te maken met cadeautjes zodat gezinnen een gezellig samenzijn hadden.
Daarnaast heeft hij de aankleding van de kerstboom als Bijbelse symbolen aangewezen:
Luther zei schreef:Luther verklaarde begin zestiende eeuw de kerstboom tot symbool van de geboorte van Jezus. Eerst stond de boom alleen nog in de kerken; eind 19e eeuw haalde men hem, allereerst in protestantse landen, alsnog de huiskamer binnen.

De kerstboom herinnert de christen volgens Luther aan de boom in het paradijs; de kerstboomballen aan de vruchten waarvan Adam en Eva aten. De piek in de boom staat voor de ster die de Wijzen de weg wees naar de geboorte­plaats van Jezus; soms wordt de piek daarom door een ster vervangen.
Van het gebruik ervan wordt het eerst
melding gemaakt in 1521. Volgens overleveringen zou
Luther één der eersten zijn geweest die voor
de kinderen een kerstboom zette
En ook hier staat te lezen dat Luther de boom heeft geïntroduceerd: www.rijckheyt.nl/upload/100/pdf/achtergrond...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
henry30

Bericht door henry30 »

Een kerstboom is een naaldboom die traditioneel rond kerstmis in huis wordt gehaald om versierd te worden met kaarsjes, ballen, slingers, engelenhaar, uiteenlopende decoratieve figuren (engelen, rendieren, pakjes... ) en eventueel een piek. De traditie van de kerstboom is allengs uitgebreid tot verlichte en versierde bomen op pleinen en in parken, straten en tuinen.

De kerstboom gaat terug op een voor-christelijk, ook wel "heidens" vruchtbaarheidssymbool. De groenblijvende boom vertegenwoordigt daarin de vernieuwing van het leven.

+-+-+-+-+-+-+-+-+

Wikipedia geeft dus ook al aan dat het een heidens symbool is. Maar ja, alles wat heidens is daar kun je niet aan meedoen. Dus geen kerstboom, geen vuurwerk, geen sinterklaasfeest. Gewoon, omdat het altijd terug te voeren is op de heidense oorsprong.
Is daarmee alles gezegd?
vlinder

Bericht door vlinder »

henry30 schreef:Een kerstboom is een naaldboom die traditioneel rond kerstmis in huis wordt gehaald om versierd te worden met kaarsjes, ballen, slingers, engelenhaar, uiteenlopende decoratieve figuren (engelen, rendieren, pakjes... ) en eventueel een piek. De traditie van de kerstboom is allengs uitgebreid tot verlichte en versierde bomen op pleinen en in parken, straten en tuinen.

De kerstboom gaat terug op een voor-christelijk, ook wel "heidens" vruchtbaarheidssymbool. De groenblijvende boom vertegenwoordigt daarin de vernieuwing van het leven.

+-+-+-+-+-+-+-+-+

Wikipedia geeft dus ook al aan dat het een heidens symbool is. Maar ja, alles wat heidens is daar kun je niet aan meedoen. Dus geen kerstboom, geen vuurwerk, geen sinterklaasfeest. Gewoon, omdat het altijd terug te voeren is op de heidense oorsprong.
Is daarmee alles gezegd?
Nee. Bijbels gezien zijn wij namelijk ook heidenen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
artistiek

Bericht door artistiek »

henry30 schreef:Een kerstboom is een naaldboom die traditioneel rond kerstmis in huis wordt gehaald om versierd te worden met kaarsjes, ballen, slingers, engelenhaar, uiteenlopende decoratieve figuren (engelen, rendieren, pakjes... ) en eventueel een piek. De traditie van de kerstboom is allengs uitgebreid tot verlichte en versierde bomen op pleinen en in parken, straten en tuinen.

+-+-+-+-+-+-+-+-+

Is daarmee alles gezegd?
Dat zegt genoeg inderdaad, het geeft maar aan dat het ijdele, onnutte dingen zijn, leeg, zonder inhoud...
refo

Bericht door refo »

Wikipedia zegt wel meer over de kerstboom.
Onder invloed van het reveil zou deze populair geworden zijn?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Letstalk schreef:

Tja... en toch... kunnen kaarsen, een kerstboom, lichtjes, ook wel weer een mooie symboliek krijgen. Licht in de duisternis. Kan het treffender? Dat velen het puur gebruiken als gezelligheid, om sfeer te geven in een donkere tijd, wil toch nog niet zeggen dat wij dan maar niet op een goede manier moeten gebruiken? Daarom hamer ik er vooral op Hem centraal te zetten in wat we doen. In de inhoud in de eerste plaats, maar ook in uiterlijkheden. Hem centraal stellen wil niet altijd zeggen dat je al die uiterlijkheden achterwege laat. Maar dat je juist feest viert, bij elkaar komt, een feestelijke maaltijd hebt, lichten laat schijnen omdat je Hem centraal stelt... en dat dus ook in die zaken doet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion

Bericht door albion »

Marnix schreef:
Letstalk schreef:

Tja... en toch... kunnen kaarsen, een kerstboom, lichtjes, ook wel weer een mooie symboliek krijgen. Licht in de duisternis. Kan het treffender? Dat velen het puur gebruiken als gezelligheid, om sfeer te geven in een donkere tijd, wil toch nog niet zeggen dat wij dan maar niet op een goede manier moeten gebruiken? Daarom hamer ik er vooral op Hem centraal te zetten in wat we doen. In de inhoud in de eerste plaats, maar ook in uiterlijkheden. Hem centraal stellen wil niet altijd zeggen dat je al die uiterlijkheden achterwege laat. Maar dat je juist feest viert, bij elkaar komt, een feestelijke maaltijd hebt, lichten laat schijnen omdat je Hem centraal stelt... en dat dus ook in die zaken doet.
Maar waarom een kerstboom in de kerk? Waarom een paarse doek met een vis erop tijdens pasen. Wat is de meerwaarde hiervan?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Marnix

Bericht door Marnix »

Van mij hoeft het niet per se. Maar zoals ik al zei, we kunnen het symbolisch ook vanuit christelijk perspectief toelichten. Het ligt er maar aan hoe je het gebruikt. Ik zeg dus niet: Je moet het doen. Of je moet het niet doen. De vraag is: Hoe doe je het. Daarmee valt of staat of iets goed is of niet. In een kerk waar een kerstboom staat en Hij niet centraal staat is leegte in alles, inclusief in die boom. In een dienst waar Hij centraal staat en een kerstboom staat is dat niet het geval. Daar is die kerstboom op zich al niet verkeerd en kan je het ook nog gebruiken om iets toe te lichten. En natuurlijk heb je daar die kerstboom niet per se voor nodig dus een kerk zonder kerstboom is ook prima, als Hij er centraal staat. Daar gaat het om en laten we elkaar daar op bevragen... in plaats van op uiterlijkheden af te gaan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
henry30

Bericht door henry30 »

Marnix schreef:Van mij hoeft het niet per se. Maar zoals ik al zei, we kunnen het symbolisch ook vanuit christelijk perspectief toelichten. Het ligt er maar aan hoe je het gebruikt. Ik zeg dus niet: Je moet het doen. Of je moet het niet doen. De vraag is: Hoe doe je het. Daarmee valt of staat of iets goed is of niet. In een kerk waar een kerstboom staat en Hij niet centraal staat is leegte in alles, inclusief in die boom. In een dienst waar Hij centraal staat en een kerstboom staat is dat niet het geval. Daar is die kerstboom op zich al niet verkeerd en kan je het ook nog gebruiken om iets toe te lichten. En natuurlijk heb je daar die kerstboom niet per se voor nodig dus een kerk zonder kerstboom is ook prima, als Hij er centraal staat. Daar gaat het om en laten we elkaar daar op bevragen... in plaats van op uiterlijkheden af te gaan.

Dat is natuurlijk leuk geredeneerd. Maar als er bij jou op je werk of school of wat dan ook zometeen een kerstboom wordt geplaatst, accepteer je dat dan zwijgend? Of denk je: ik vind het best, 't is toch niet bij mij thuis? Of ga je onder de boom staan getuigen van Hem? Trouwens Hem? Hij? Ik vind het zo afstandelijk als we over Hem praten, zonder Zijn naam te noemen...
Pak concreet die vragen eens bij de kop. We moeten hier niet allerlei redeneringen op gaan hangen over hoe je het gebruikt of dat je er wel bij denkt dat Iemand (!) centraal staat.
Spits het op jezelf toe!!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

henry30 schreef:
Marnix schreef:Van mij hoeft het niet per se. Maar zoals ik al zei, we kunnen het symbolisch ook vanuit christelijk perspectief toelichten. Het ligt er maar aan hoe je het gebruikt. Ik zeg dus niet: Je moet het doen. Of je moet het niet doen. De vraag is: Hoe doe je het. Daarmee valt of staat of iets goed is of niet. In een kerk waar een kerstboom staat en Hij niet centraal staat is leegte in alles, inclusief in die boom. In een dienst waar Hij centraal staat en een kerstboom staat is dat niet het geval. Daar is die kerstboom op zich al niet verkeerd en kan je het ook nog gebruiken om iets toe te lichten. En natuurlijk heb je daar die kerstboom niet per se voor nodig dus een kerk zonder kerstboom is ook prima, als Hij er centraal staat. Daar gaat het om en laten we elkaar daar op bevragen... in plaats van op uiterlijkheden af te gaan.

Dat is natuurlijk leuk geredeneerd. Maar als er bij jou op je werk of school of wat dan ook zometeen een kerstboom wordt geplaatst, accepteer je dat dan zwijgend? Of denk je: ik vind het best, 't is toch niet bij mij thuis? Of ga je onder de boom staan getuigen van Hem? Trouwens Hem? Hij? Ik vind het zo afstandelijk als we over Hem praten, zonder Zijn naam te noemen...
Pak concreet die vragen eens bij de kop. We moeten hier niet allerlei redeneringen op gaan hangen over hoe je het gebruikt of dat je er wel bij denkt dat Iemand (!) centraal staat.
ehm... volgens mij ken jij Marnix niet :quoi
Ik weet, mijn Verlosser leeft
helma

Bericht door helma »

ach...zelf heb ik niet zo'n behoefte aan een kerstboom, maar ik begrijp wel dat mensen (en zeker kinderen) het heel gezellig vinden.
Pas zag ik in een etalage een kerstboom die ik wel mooi vond, maar de meeste vind ik onstellend kitserig.

Van de week kwam mijn dochter (5) thuis uit school en vertelde me dat sommige mensen met kerst alleen denken aan kerstbomen en lekker eten en dat dat niet goed is omdat je dan niet aan het kindje in de kribbe dacht.
Zulke dingen zeggen tegen kinderen vind ik toch eenzijdig.
Hoveel mensen met kerstboom zullen zich toch wél bewust zijn van het grote wonder van Kerstfeest en hoeveel mensen zonder kerstboom vieren geen écht Kerstfeest omdat in hun hart geen plaats is voor Jezus.

Ook wij, reformatorische mensen zonder kerstboom, kunnen voorbijgaan aan het Kind in de kribbe. Dat ligt echt niet aan die kerstboom.
En het lekkere eten doen we toch ook allemaal aan mee......?

Ik ben vaak zo druk met alle kerstvieringen in december dat ik mezelf voorbijloop.
Laat staan dat ik tot rust kom. Ook onze kerstvieringen/Kerstwijdingen/kerstdiners/kerstuitvoeringen en noem maar op wat wij allemaal ook niet bedacht hebben om op onze reformatorische manier kerst te vieren, kunnen afleiden van het grote wonder. Dat God mens wilde worden. Om ons van zonde en ongerechtigheid t ontslaan.
Marnix

Bericht door Marnix »

helma schreef:ach...zelf heb ik niet zo'n behoefte aan een kerstboom, maar ik begrijp wel dat mensen (en zeker kinderen) het heel gezellig vinden.
Pas zag ik in een etalage een kerstboom die ik wel mooi vond, maar de meeste vind ik onstellend kitserig.

Van de week kwam mijn dochter (5) thuis uit school en vertelde me dat sommige mensen met kerst alleen denken aan kerstbomen en lekker eten en dat dat niet goed is omdat je dan niet aan het kindje in de kribbe dacht.
Zulke dingen zeggen tegen kinderen vind ik toch eenzijdig.
Hoveel mensen met kerstboom zullen zich toch wél bewust zijn van het grote wonder van Kerstfeest en hoeveel mensen zonder kerstboom vieren geen écht Kerstfeest omdat in hun hart geen plaats is voor Jezus.

Ook wij, reformatorische mensen zonder kerstboom, kunnen voorbijgaan aan het Kind in de kribbe. Dat ligt echt niet aan die kerstboom.
En het lekkere eten doen we toch ook allemaal aan mee......?

Ik ben vaak zo druk met alle kerstvieringen in december dat ik mezelf voorbijloop.
Laat staan dat ik tot rust kom. Ook onze kerstvieringen/Kerstwijdingen/kerstdiners/kerstuitvoeringen en noem maar op wat wij allemaal ook niet bedacht hebben om op onze reformatorische manier kerst te vieren, kunnen afleiden van het grote wonder. Dat God mens wilde worden. Om ons van zonde en ongerechtigheid t ontslaan.
Hm ja... maar die kerstvieringen kunnen je er ook wel bij stilzetten. Dat ligt er aan, hoe zit je daar, ben je ondertussen in je hoofd druk met andere dingen of met de kern etc. Ik vind het nu al jammer dat ik dit jaar de kerstviering op het werk moet missen. :cry Heb daar toch altijd weer mooie dingen gehoord, samen gedeeld, samen gezongen... rust gevonden. En de erwtensoep, hotdogs met zuurkool, gluhwein etc. zijn maar een leuke bijkomstigheid.
henry30 schreef:

Bij mij op het werk staat Jezus centraal, dus als men dan een kerstboom plaatst (wat inderdaad gebeurt) accepteer ik dat ja :)
Overigens heb ik de afgelopen jaren ook een kerstboom, zo een die je zelf in elkaar moet schroeven, in de kamer gehad. Erg gezellig. Dit jaar hebben we geen kerstboom en ik denk ook niet dat ik er een ga kopen.

p.s. In het dagelijks leven spits ik het toe op mezelf. En Hij en Hem bedoel ik niet als afstandelijk. Als het goed is weten we over wie we praten: Over Jezus Christus, Gods Zoon, mens.. onze Verlosser en Heer!
Plaats reactie