beroepen

helma

Re: beroepen

Bericht door helma »

maar je kind zal dus maar zo'n beroep willen.
want dat is denk ik wat Albion bedoelt.
wat zeg je dan?

Het argument van David en Mirjam gaat niet op, want die dansten/hupelden echt omdat ze vol blijdschap waren over Gods daden.
Dat heeft niets met het tegenwoordige dansen te maken
sela

Bericht door sela »

choreografie kan prachtig zijn! edit; ontroerend zelfs... uiteraard ken ik de bezwaren in onze kringen, zoals bijvoorbeeld ook de dochter van herodias die danste voor herodus. zelf bekijk ik het altijd maar wat smaller (uit gerust uw bezwaar of kritiek als u dit anders ziet) omdat alle artistieke beroepen het een beetje zwaar hebben binnen onze denominatie: ook iemand die van God een talent heeft gekregen voor dans of choreografie heeft de opdracht deze te vermenigvuldigen.
Laatst gewijzigd door sela op 24 nov 2009, 10:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

sela schreef:choreografie kan prachtig zijn! uiteraard ken ik de bezwaren in onze kringen, zoals bijvoorbeeld ook de dochter van herodias die danste voor herodus. zelf bekijk ik het altijd maar wat smaller (uit gerust uw bezwaar of kritiek als u dit anders ziet) omdat alle artistieke beroepen het een beetje zwaar hebben binnen onze denominatie: ook iemand die van God een talent heeft gekregen voor dans of choreografie heeft de opdracht deze te vermenigvuldigen.
ai, dat laatste argument vind ik wat lastig. Niet ieder talent komt van God. Of misschien beter gezegd: niet ieder talent kun je in deze gebroken wereld inzetten tot eer van God. Stel dat ik onwijs hard zou kunnen hardlopen (volkomen fictief helaas), dan zou ik werkelijk niet weten hoe ik dat talent tot eer van God en tot heil van de naaste zou moeten inzetten.
Bovendien zijn we absoluut niet geroepen om ieder talent professioneel in te zetten.
Al vind ik het - als ik op youtube ballet langs zie komen - wel jammer dat iedere vorm van sierlijke lichaamsbeweging taboe is in de Nederlandse gereformeerde gezindte.
sela

Bericht door sela »

laat ik het dan nog smaller stellen: wat moet iemand uit onze kringen die met een talent op dit gebied geboren is?
memento

Bericht door memento »

sela schreef:laat ik het dan nog smaller stellen: wat moet iemand uit onze kringen die met een talent op dit gebied geboren is?
Eén van zn vele andere talenten gebruiken. God is niet zo karig, dat hij mensen maar met één talentje bedeeld hoor...
sela

Bericht door sela »

onderdrukken dus?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

sela schreef:onderdrukken dus?
is ieder talent een 'drang'? Of kan het gewoon een 'goed in iets zijn' of een 'iets erg leuk vinden' zijn?
Ook weet ik niet of je onderscheid moet maken tussen hobby en beroep. Als ik een dochter van zes zou hebben die erg graag op balletles zou willen, zou ik dat misschien wel goed vinden. Met een hoop mitsen. Maar als ik een dochter van zestien zou hebben die ballet op het conservatorium zou willen gaan doen, zou ik dat niet goed vinden. Al plofte ze van het talent. Ga maar lekker balletten voor je hobby (idem dito voor een zoon met voetbal).
memento

Bericht door memento »

@Sela, je vraag is onzinnig. Moet iemand die zn buik leuk kan bewegen buikdanseres worden, omdat ze daar zo'n aanleg voor heeft? Moet iemand die goed is in bed maar hoer worden, omdat ze daar zo'n talent in heeft? Etc.

Sommige dingen vallen niet als talent aan te merken, of als ze dat wel zijn, zijn ze niet geschikt om je werk van te maken. En gelukkig hoeft dat ook niet, want God bedeelt ieder mens met meerdere talenten, waaronder vast ook wel één die wel geschikt is om een beroep van te maken.
Josephus

Bericht door Josephus »

sela schreef:onderdrukken dus?
Nee. Maar wel zorgen dat je er niet afhankelijk van bent. Ook op amateurniveau kun je je talenten gebruiken. En dan heb je wel meer zeggenschap over wat je wel en wat je niet doet.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
sela

Bericht door sela »

@ zita, ik denk wel dat een sommig talent een drang kan zijn, ja.
@ memento, de vraag is daarom niet helemaal onzinnig. het vinden van vast wel iets anders is niet altijd te vergelijken met de hiervoorgenoemde drang.
@ josephus, kun je je suggestie nog iets toelichten. ik denk dat ik je wel begrijp, maar zeker weten doe ik het niet.
memento

Bericht door memento »

sela schreef:@ zita, ik denk wel dat een sommig talent een drang kan zijn, ja.
@ memento, de vraag is daarom niet helemaal onzinnig. het vinden van vast wel iets anders is niet altijd te vergelijken met de hiervoorgenoemde drang.
Dus iemand die zn buik leuk kan bewegen moet buikdanseres worden, omdat ze daar zo'n aanleg voor heeft? Iemand die goed is in bed moet maar hoer worden, omdat ze daar zo'n talent in heeft? Etc.
Josephus

Bericht door Josephus »

sela schreef:@ josephus, kun je je suggestie nog iets toelichten. ik denk dat ik je wel begrijp, maar zeker weten doe ik het niet.
Ik bedoelde dat je een talent niet per se beroepsmatig hoeft in te zetten. Je hoeft niet altijd te gaan voor het maximaal haalbare.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
sela

Bericht door sela »

@ josephus. precies. wel, ik vraag mij af of dat in alle gevallen haalbaar is. het bloed kruipt soms toch waar het niet gaan kan.
zeker, en dan richt ik me ook even @ memento, als je verlangen niet gaat over bijv. de drang om hoer te zijn, maar een artistiek beroep, waarvan niet duidelijk is waarom je daar je werk niet van zou mogen maken.
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
sela schreef:@ zita, ik denk wel dat een sommig talent een drang kan zijn, ja.
Dus iemand die zn buik leuk kan bewegen moet buikdanseres worden, omdat ze daar zo'n aanleg voor heeft? Iemand die goed is in bed moet maar hoer worden, omdat ze daar zo'n talent in heeft? Etc.
Hm ja, uiteraard heeft Sela het over talenten binnen de Bijbelse regels.

En zie ik een conflict tussen Bijbelse regels en kerkelijke regels / cultuur.

Wat dat betreft zie ik wel verschillen tussen voetballen en dansen en het werk van buikdanseres of hoer. Dansen is op zich niet onbijbels. Voetballen ook niet. Ligt er aan hoe je het doet. Bij een club in de eerste divisie speelde een voetballer die christen was. Hij speelde niet op zondag en daarom speelde hij ook geen eredivisie. En hij getuigde op het veld, in clubbladen, kranten etc. van God en van zijn Zoon Jezus Christus. Mooi voorbeeld van hoe je zo'n talent kan inzetten voor God.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Zita schreef:Of je choreograaf kunt worden, hangt enorm af van je visie op dans.
Hoewel ik in het algemeen teugen dansen ben, weet ik niet of ik op bijbelse gronden bijvoorbeeld klassiek ballet meteen zou moeten afwijzen.
Zoals voetbaltrainers meestal oud-voetballers zijn, die na hun actieve loopbaan toch met de sport bezig willen blijven en dus teams gaan coachen, zo zijn choreografen in de regel gewezen dansers. Hoe zou je ook een choreografie kunnen maken als je niet zelf op professioneel niveau gedanst hebt?

Een carrière als professioneel danser lijkt me moeilijk te verenigen met onze principes. Niet om het dansen op zich, wel om het wereldje waarin je dan terecht komt. Een wereldje waarin het draait om het uiterlijk, om het zinnelijke, een wereldje waar men het niet zo nauw neemt met de zedelijkheid, een milieu waarin homosexualiteit eerder regel dan uitzondering is en waar dat ook allemaal "moet kunnen". Wie daarin professioneel bezig wil zijn, zal ook nauwelijks om zondagsarbeid heen kunnen.
Een heldere bijdrage, Hendrikus!
Ik denk dat Albion hier meer aan heeft.
Gesloten