Re: Dawkins
Geplaatst: 27 okt 2009, 15:08
Het is niet onmogelijk om Hebreeën 11 zo te lezen, dat het alleen over de materiële wereld gaat. Dus uitgezonderd de mens.
Ben het met je eens, dat, ziende op bepaalde dingen in de schepping, zekere onderdelen van de evolutie mogelijk KUNNEN zijn...parsifal schreef:
Dat wil ik niet beweren. Ik wil enkel beweren dat het niet "gemakkelijk is in te zien" (althans niet voor mij) dat gemeenschappelijke afstamming van bijvoorbeeld chimp en mens niet waar kan zijn. Althans ik heb de argumenten daarvoor niet.
Dat er onder het mom van wetenschap ook een hoop wordt afgefantaseerd ben ik met je eens. Over waarom evolutie is verlopen zoals het is verlopen is weing bewezen. Dat er sterke overeenkomsten zijn tussen het DNA van mens en chimp, ook op het niveau van niet coderende delen is echter wel een aanwijzing dat er gemeenschappelijke afstamming is (ook omdat je deze overeenkomst bijvoorbeeld niet in dezelfde mate ziet bij andere dieren dan de chimp).
- Er zijn zelfs overeenkomsten tussen het DNA van gist en het DNA van de mens. Omdat menselijke cellen veel van de dingen kunnen wat gist ook kan.parsifal schreef:Dat wil ik niet beweren. Ik wil enkel beweren dat het niet "gemakkelijk is in te zien" (althans niet voor mij) dat gemeenschappelijke afstamming van bijvoorbeeld chimp en mens niet waar kan zijn. Althans ik heb de argumenten daarvoor niet.Marie-Henriëtte schreef:Waarom zijn argumenten van mensen die beweren dat de mens niet uit dieren is ontstaan altijd gemakkelijk of dom? Een wetenschapper die beweert dat apen achterna gezeten werden door leeuwen en tijgers, hierdoor begonnen te transpireren en door dat zweten hun huidharen verloren en uiteindelijk mensen werden met een zacht babyhuidje. Hoe kan je dat soort theorieën wél serieus nemen?parsifal schreef:Ik ben wel benieuwd naar de gemakkelijke argumenten waarom de mens niet uit dieren zou kunnen zijn ontstaan?
Dat er onder het mom van wetenschap ook een hoop wordt afgefantaseerd ben ik met je eens. Over waarom evolutie is verlopen zoals het is verlopen is weing bewezen. Dat er sterke overeenkomsten zijn tussen het DNA van mens en chimp, ook op het niveau van niet coderende delen is echter wel een aanwijzing dat er gemeenschappelijke afstamming is (ook omdat je deze overeenkomst bijvoorbeeld niet in dezelfde mate ziet bij andere dieren dan de chimp).
Lees jij Genesis 3 wel letterlijk? Daar zit voor mij het grootste probleem: geen evolutie zonder selectie en dood.parsifal schreef:De vraag blijft of het Bijbels verantwoord is om Genesis 1 en 2 niet als letterlijk te lezen. Hier is discussie over mogelijk: Torrey, Warfield , Augustinus en veel anderen dachten van wel, anderen dachten duidelijk van niet.
Dat denk ik ook. Ik heb het ook getracht bij elkaar te breng alleen liep uiteindelijk vast op het gegeven dat ik dan moest gaan bepalen welke delen van Gods Woord waarheid waren. Waarom schepping niet letterlijk en de opstanding wel. Daarom heb ik ook een stap terug gedaan in het accepteren van de evolutietheorie omdat anders de vastheid van mijn geloof namelijk het ontwijfelbaar getuigenis van de Schrift in het geding kwam. Aangezien ik mezelf niet zo hoog inschat dat ik in staat zou zijn te bepalen wat wel en niet letterlijk is heb ik het maar in Hem overgegeven en gezegd: als U zegt dat U de hemel en aarde in zes dagen geschapen heeft dan geloof ik dat. Ook al zie ik de wetenschap ontdekkingen doen die plausibel zijn.parsifal schreef:Ik ben het voor een groot deel met Democritus eens. Al ga ik misschien verder in het accepteren van sommige zaken van de evolutietheorie.
Helemaal mee eens.Echter laat ik vooral benadrukken dat ik met Dawkins (en ook Philipse) totaal niet mee kan omdat mijn wereldbeeld niet naturalistisch is en ik er stellig van overtuigd ben dat wetenschap niet naar een naturalistisch wereldbeeld leidt. Sterker nog, ik geloof dat het bestaan van orde veel beter te verklaren is vanuit een Bijbels wereldbeeld.
Als ik zeg dat er sterke aanwijzingen zijn voor gemeenschappelijke afstamming, dan zeg ik zeker niet dat de evolutietheorie ook een sterke verklaring heeft voor hoe en waarom vanuit een gemeenschappelijke voorouder bijvoorbeeld de afrikaanse wilde hond en de rode vos zijn ontstaan (of chimpansee en mens). Ik geloof ook dat er sterke aanwijzingen zijn voor het bestaan van zwaartekracht, maar ik weet dat het natuurkundig nog lang niet begrepen is hoe zwaartekracht werkt en wat het drijft.
Mooie uitspraak.Dawkins stelt wetenschap tegenover religie, ik zie wetenschap liever als iets wat voortkomt uit geloof in de God van orde
Misschien zijn de 95 stellingen wel een idee?Jean le Fontain schreef:Een glimlach krult rond mijn mond...caprice schreef:Juist, en getuigen van de evolutie zijn er niet. Dus dat is appels met peren vergelijken. Wat een dwaas. Geef die man gauw een lolly ofzo.Bert Mulder schreef:Ik zal het woord ”geschiedenisontkenners” gebruiken voor al die mensen die de evolutie ontkennen. Evolutie is een feit. De bewijzen voor de evolutie zijn minstens even sterk als de bewijzen voor de Holocaust, zelfs al zijn er van de Holocaust getuigen.”
Maar daarmee zijn we niet klaar.
Welk antwoord hebben wij richting deze Dawkins en in zijn voetsporen oa de nederlandse Herman Phillipse?
Stil in een hoekje zitten en mokken: "Dawkins is een ketter en hij heeft geen gelijk"; kan niet bedoeling zijn. Wij moeten als christenen staan voor de zaak van Gods getuigenis!
Misschien is dit forum een mooie broedplaats om eens te kijken wat er nu feitelijk op de 'waarheidsclaim' van Dawkins is af te dingen...
Volgens mij een heleboel.
Kennen jullie het boek: 'Ik heb te weinig geloof om atheïst te zijn'? Geeft dit boek ons aanknopingspunten voor het gesprek met Dawkins cs?
Bert, zou je dit argument wat verder kunnen toelichten? (Dit is een oprechte vraag.)Bert Mulder schreef: Ben het met je eens, dat, ziende op bepaalde dingen in de schepping, zekere onderdelen van de evolutie mogelijk KUNNEN zijn...
Maar het argument is net zo sterk, nee sterker, dat onze goede God, die toch ook een God van orde is, het zo met die orde geschapen heeft. Zou ik haast durven zeggen dat Hij het niet alleen zo geschapen heeft omdat Hij een God van orde is, maar ook om de ongelovigen te verstrikken in hun eigen bedenksels, in hun vijandschap tegen God.
Maar je bent er dus niet van overtuigd dat wij mensen van de chimp afstammen? Er is nog steeds als het ware een soort "missing-link"?parsifal schreef:Dat wil ik niet beweren. Ik wil enkel beweren dat het niet "gemakkelijk is in te zien" (althans niet voor mij) dat gemeenschappelijke afstamming van bijvoorbeeld chimp en mens niet waar kan zijn. Althans ik heb de argumenten daarvoor niet.
Wie zegt dat dit een foute kopie is? Men heeft ook altijd gedacht dat amandelen nutteloos waren en de blinde darm. Daar denkt men nu toch al weer iets anders over.parsifal schreef:Toch ziet het DNA van mens en dier er niet op alle plaatsen helemaal geordend uit. Er zijn resten van virussen die zich ergens in het DNA genesteld hebben, er zijn stukken DNA ooit dubben gekopieerd en een van de kopieen is zonder functie (omdat het door mutatie ook niet meer codeert voor eiwitten of doordat het halverwege afgebroken is en zodoende niet meer functioneert) ergens op een andere plaats in het DNA terecht gekomen. Als de plaats waar een niet functionerend stukje DNA bij verschillende soorten overeenkomt, dan is dit een aanwijzing dat dit "virus" of "foute kopietje" in een gemeenschappelijke voorouder al is ontstaan.
Hier kan ik ook voor een groot deel mee meegaan. Voor mij blijft het uitgangspunt dat de Bijbel Gods Woord is en dat we daarin de woorden lezen zoals God ze bedoeld heeft. Ik weet van veel zaken niet of ze letterlijk genomen moeten worden. Echter heilsfeiten niet letterlijk nemen gaat er bij mij niet in. De historiciteit van de heilsfeiten is net zo reeel als mijn zonden reeel zijn. Ik zie wat dat betreft ook een verschil in de Bijbel tussen de Scheppingsbeschrijving en de beschrijving van de heilsfeiten. In minstens 1 van de 2 beschrijvingen in Genesis is de chronologieniet al te essentieel. Verwijzingen naar de zeven dagen komen we verder eigenlijk alleen in Exodus 20 tegen, maar dan wel in een context die m.i. te vergelijken is met hoe in Hebreeen 7 naar Melchizedek wordt verwezen (en zijn ouderloos zijn) en hoe bijvoorbeeld Spurgeon in preken naar Achilles voor Troje kan verwijzen.Democritus schreef: Dat denk ik ook. Ik heb het ook getracht bij elkaar te breng alleen liep uiteindelijk vast op het gegeven dat ik dan moest gaan bepalen welke delen van Gods Woord waarheid waren. Waarom schepping niet letterlijk en de opstanding wel. Daarom heb ik ook een stap terug gedaan in het accepteren van de evolutietheorie omdat anders de vastheid van mijn geloof namelijk het ontwijfelbaar getuigenis van de Schrift in het geding kwam. Aangezien ik mezelf niet zo hoog inschat dat ik in staat zou zijn te bepalen wat wel en niet letterlijk is heb ik het maar in Hem overgegeven en gezegd: als U zegt dat U de hemel en aarde in zes dagen geschapen heeft dan geloof ik dat. Ook al zie ik de wetenschap ontdekkingen doen die plausibel zijn.
Daarom claims van de wetenschap po deelgebieden, al dan niet gebaseerd op evolutionistische vertrekpunten, kan ik accepteren. Maar zo snel er wereldbeeld door ontstaat of de uitkomst in tegenspraak is (voorzover is kan beoordelen) met Schrift accepteer ik niet. Alhoewel ik herken dat hier een ontwikkeling in kan zitten. Als je eigen kennis toeneemt dat je dan zaken wel kunt accepteren en ze niet meer als in tegenspraak met de Schrift ziet.
Tja, ik heb er niet al te veel over nagedacht, maar had deze tekst in mijn gedachten, Rom. 1:jan33willem schreef:Bert, zou je dit argument wat verder kunnen toelichten? (Dit is een oprechte vraag.)Bert Mulder schreef: Ben het met je eens, dat, ziende op bepaalde dingen in de schepping, zekere onderdelen van de evolutie mogelijk KUNNEN zijn...
Maar het argument is net zo sterk, nee sterker, dat onze goede God, die toch ook een God van orde is, het zo met die orde geschapen heeft. Zou ik haast durven zeggen dat Hij het niet alleen zo geschapen heeft omdat Hij een God van orde is, maar ook om de ongelovigen te verstrikken in hun eigen bedenksels, in hun vijandschap tegen God.
Dat klopt helemaal.parsifal schreef:In minstens 1 van de 2 beschrijvingen in Genesis is de chronologieniet al te essentieel. Verwijzingen naar de zeven dagen komen we verder eigenlijk alleen in Exodus 20 tegen, maar dan wel in een context die m.i. te vergelijken is met hoe in Hebreeen 7 naar Melchizedek wordt verwezen (en zijn ouderloos zijn) ....
Ik besef dat dit een aanvechtbaar standpunt is
Zullen we het erop houden dat je hebt aangegeven waar je denkt dat mijn denkfout zit? Ik ben niet overtuigd dat het aangetoond is. In het geval ik wel overtuigd ben, zal ik mijn mening wel herzien.Tiberius schreef:Dat klopt helemaal.parsifal schreef:In minstens 1 van de 2 beschrijvingen in Genesis is de chronologieniet al te essentieel. Verwijzingen naar de zeven dagen komen we verder eigenlijk alleen in Exodus 20 tegen, maar dan wel in een context die m.i. te vergelijken is met hoe in Hebreeen 7 naar Melchizedek wordt verwezen (en zijn ouderloos zijn) ....
Ik besef dat dit een aanvechtbaar standpunt is
In een vorig ritje op deze rotonde heb ik al aangetoond waar dan je denkfout zit. Lees die posting nog maar eens na.
Je redenering hangt aan elkaar van: dan zou je toch verwachten dat, etc. Je verwacht het maar het is toch niet zo. Dus dan klopt het niet? Dat noem ik echt geen overtuigend wetenschappelijk bewijs.parsifal schreef:Hier zie ik werkelijk geen leerstellige problemen, buiten dat ik zowel Genesis 1 en 2 niet letterlijk lees. Maar leerstellig is het verschil tussen Adam uit het stof en Adam uit een dier (en door God tot mens gemaakt, aan wie Hij zich verbond).