Op zich wel wonderlijke vragen, vind je niet?Luther schreef:Ik ben er voorstander van dat het gesprek z.s.m. over geestelijke zaken gaat. Daar komt men voor en iedereen van het gezin weet dat ook. Alle zinnen daarvoor geven toch een bepaalde spanning, zo van: Ja dit is het aanloopje.Ander schreef:Ik waardeer het huisbezoek ook zeer. Bij ons komen er twee ambtsdragers en er wordt hoofdzakelijk gesproken over zaken die eeuwigheidswaarde hebben. Bijzonder waardevol, al zie ik er wel tegenop wanneer ze komen.
In een vorige gemeente waar ik lid was deden ze het zo: ze begonnen het huisbezoek met een gebed en een gedeelte uit Gods Woord en de broeders probeerden vanuit dat gelezen Woord een gesprek op gang te brengen. Ik vond dat een mooie manier. Je verzandt dan niet snel in praatjes over koetjes en kalfjes.
Daarom maar gewoon recht op de man af: "Zo, en hoe staat het met uw verhouding met de Heere?" "Kunt u iets vertellen van vrucht op de prediking in uw leven?"
Je bent er inmiddels aan gewend, maar als men leert dat 'wedergeboorte' (Ik veronderstel bekend hoe de GerGem daartegen aankijkt) noodzakelijk is, dan kom je eigenlijk eens peilen hoever God is met het bezochte huisgezin.
Bovendien vind ik dat net zo'n vraag als: u bent nu wel getrouwd, maar hoe is uw onderlinge verhouding? Kunt u iets vertellen waarui blijkt dat u een goed huwelijk hebt.
Het is AD 2009 een misvatting te denken dat iedereen maar over z'n staat gaat praten met twee vreemdelingen in zwart pak, getooid met de titel 'ouderling'. Misschien zou dat wel zo moeten zijn, maar het werkt gewoon niet (meer).
En natuurlijk, het ligt vanzelfsprekend aan die goddeloze leden. Ik zeg het zelf maar vast.
Mijn stelling is: huisbezoek is een bloempje van Catharina.