Re: Plaats van de 10 geboden
Geplaatst: 14 dec 2009, 22:23
Hebt gij wel eens de theorie horen verkondigen dat de Tien Geboden - de Wet Gods - voor de Nieuwtestamentische Bedeling niet meer bindend zijn? Dat de Decaloog aan het kruis genageld is en wij nu enkel leven onder de genade? Men heeft zelfs liederen die deze onbijbelse stelling bezingen. Ik denk hier bijv. aan het lied „Vrij van de wet, o vreugdevol leven!" Maar nu is het zo merkwaardig, dat Gods Woord leert dat zonde wetsovertreding is. Indien nu de Tien Geboden door Christus zijn opgeheven en aan het kruis genageld, hoe kan een mens dan nog die opgeheven wet overtreden en ertegen zondigen? Het is toch niet mogelijk een wet te overtreden die buiten werking is gesteld?
Alexander zegt:
Daarom juist omdat ze vast houden aan eigen gerechtigheid en niet de perfecte gerechtigheid van Christus, net als de joden deden, de letter,die doodt navolgen i.p.v. de genade van Christus aannemen.
De spiegel in de vestibule kan uw vlekken niet wegnemen, maar de spiegel kan u de noodzakelijkheid laten zien dat u gereinigd moet worden. Precies eender is het met Gods zedenwet-de Tien Geboden. De wet kan u niet reinigen. Gods Wet kan u enkel de behoefte doen gevoelen om gereinigd te worden - de behoefte aan genade - de behoefte aan het bloed van Christus.
Door de voorstanders van de theorie dat de Tien Geboden zijn afgeschaft, wordt wel eens gewezen op het feit dat in de dagen der
apostelen sommige Farizeeërs die tot het Christendom waren bekeerd, toch nog probeerden om oudtestamentische wetten in te voeren. U vindt een verslag van de Kerkvergadering die hierover handelde, opgetekend in Hand. 15. Maar het geschil te Jeruzalem in die tijd had absoluut niets uitstaande met de Tien Geboden en de genade. Het betrof hier inzettingen die, evenals alle andere ceremoniële inzettingen, hun einde vonden door het verzoenende sterven van Christus. Natuurlijk is er een wet aan het kruis genageld, nl. de oudtestamentische joodse ceremoniële wet, maar niet Gods zedenwet - niet de Tien Geboden - die de richtsnoer vormen voor het leven der gelovigen. Met betrekking tot deze Tien Geboden zegt Jezus : „Indien gij Mij liefhebt, onderhoudt Mijn geboden" (Joh. 14 :15). - En de apostel Johannes schrijft in zijn Eerste Zendbrief : „En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen : indien wij Zijn geboden bewaren. Wie zegt : Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar, en in die is de waarheid niet; maar wie Zijn Woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt" (1 Joh. 2 : 3-5).
marin
Alexander zegt:
Daarom juist omdat ze vast houden aan eigen gerechtigheid en niet de perfecte gerechtigheid van Christus, net als de joden deden, de letter,die doodt navolgen i.p.v. de genade van Christus aannemen.
De spiegel in de vestibule kan uw vlekken niet wegnemen, maar de spiegel kan u de noodzakelijkheid laten zien dat u gereinigd moet worden. Precies eender is het met Gods zedenwet-de Tien Geboden. De wet kan u niet reinigen. Gods Wet kan u enkel de behoefte doen gevoelen om gereinigd te worden - de behoefte aan genade - de behoefte aan het bloed van Christus.
Door de voorstanders van de theorie dat de Tien Geboden zijn afgeschaft, wordt wel eens gewezen op het feit dat in de dagen der
apostelen sommige Farizeeërs die tot het Christendom waren bekeerd, toch nog probeerden om oudtestamentische wetten in te voeren. U vindt een verslag van de Kerkvergadering die hierover handelde, opgetekend in Hand. 15. Maar het geschil te Jeruzalem in die tijd had absoluut niets uitstaande met de Tien Geboden en de genade. Het betrof hier inzettingen die, evenals alle andere ceremoniële inzettingen, hun einde vonden door het verzoenende sterven van Christus. Natuurlijk is er een wet aan het kruis genageld, nl. de oudtestamentische joodse ceremoniële wet, maar niet Gods zedenwet - niet de Tien Geboden - die de richtsnoer vormen voor het leven der gelovigen. Met betrekking tot deze Tien Geboden zegt Jezus : „Indien gij Mij liefhebt, onderhoudt Mijn geboden" (Joh. 14 :15). - En de apostel Johannes schrijft in zijn Eerste Zendbrief : „En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen : indien wij Zijn geboden bewaren. Wie zegt : Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar, en in die is de waarheid niet; maar wie Zijn Woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt" (1 Joh. 2 : 3-5).
marin