Hebt gij wel eens de theorie horen verkondigen dat de Tien Geboden - de Wet Gods - voor de Nieuwtestamentische Bedeling niet meer bindend zijn? Dat de Decaloog aan het kruis genageld is en wij nu enkel leven onder de genade? Men heeft zelfs liederen die deze onbijbelse stelling bezingen. Ik denk hier bijv. aan het lied „Vrij van de wet, o vreugdevol leven!" Maar nu is het zo merkwaardig, dat Gods Woord leert dat zonde wetsovertreding is. Indien nu de Tien Geboden door Christus zijn opgeheven en aan het kruis genageld, hoe kan een mens dan nog die opgeheven wet overtreden en ertegen zondigen? Het is toch niet mogelijk een wet te overtreden die buiten werking is gesteld?
Alexander zegt:
Daarom juist omdat ze vast houden aan eigen gerechtigheid en niet de perfecte gerechtigheid van Christus, net als de joden deden, de letter,die doodt navolgen i.p.v. de genade van Christus aannemen.
De spiegel in de vestibule kan uw vlekken niet wegnemen, maar de spiegel kan u de noodzakelijkheid laten zien dat u gereinigd moet worden. Precies eender is het met Gods zedenwet-de Tien Geboden. De wet kan u niet reinigen. Gods Wet kan u enkel de behoefte doen gevoelen om gereinigd te worden - de behoefte aan genade - de behoefte aan het bloed van Christus.
Door de voorstanders van de theorie dat de Tien Geboden zijn afgeschaft, wordt wel eens gewezen op het feit dat in de dagen der
apostelen sommige Farizeeërs die tot het Christendom waren bekeerd, toch nog probeerden om oudtestamentische wetten in te voeren. U vindt een verslag van de Kerkvergadering die hierover handelde, opgetekend in Hand. 15. Maar het geschil te Jeruzalem in die tijd had absoluut niets uitstaande met de Tien Geboden en de genade. Het betrof hier inzettingen die, evenals alle andere ceremoniële inzettingen, hun einde vonden door het verzoenende sterven van Christus. Natuurlijk is er een wet aan het kruis genageld, nl. de oudtestamentische joodse ceremoniële wet, maar niet Gods zedenwet - niet de Tien Geboden - die de richtsnoer vormen voor het leven der gelovigen. Met betrekking tot deze Tien Geboden zegt Jezus : „Indien gij Mij liefhebt, onderhoudt Mijn geboden" (Joh. 14 :15). - En de apostel Johannes schrijft in zijn Eerste Zendbrief : „En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen : indien wij Zijn geboden bewaren. Wie zegt : Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar, en in die is de waarheid niet; maar wie Zijn Woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt" (1 Joh. 2 : 3-5).
marin
Plaats van de 10 geboden
Re: Plaats van de 10 geboden
Laatst gewijzigd door marin277 op 14 dec 2009, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik eet dat! Heerlijk! En ik voel me er totaal niet schuldig onder.Joannah schreef: Wie eet er trouwens niet eens een biefstuk, die nog enigszins rauw is van binnen?
Denken we daar dan bij na, dat dat dus niet kan???

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Marin, je hoort mij niet zeggen dat de 10 geboden afgeschaft zijn.
Maar we onderhouden ze uit dankbaarheid en niet om erdoor gerechtvaardigt te worden.
Wie de gerechtigheid voor God zoekt door de wet, komt door de wet om.
Gods kinderen zien door de werking van de Geest op Christus omdat ze weten in mij, dat is in mijn vlees woont geen goeds.
Iedere zondag luister ik nog naar de tien geboden, dan zie je dat er in Christus genade is.
Maar we onderhouden ze uit dankbaarheid en niet om erdoor gerechtvaardigt te worden.
Gods kinderen zien door de werking van de Geest op Christus omdat ze weten in mij, dat is in mijn vlees woont geen goeds.
Iedere zondag luister ik nog naar de tien geboden, dan zie je dat er in Christus genade is.
Maar ik neem aan dat jij daaronder niet meer het eten van biefsrtuk verstaat.Alexander CD schreef:Marin, je hoort mij niet zeggen dat de 10 geboden afgeschaft zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- Bert Mulder
- Contacteer:
1. dat vlees is wel uitgebloedt hoor... (vooral denkende dat goed vlees een paar weken hangt....)Joannah schreef: Bovendien leren de apostelen ons toch, dat we ons alleen hoeven te onthouden van bloed en hoererij en alles wat besmet is met afgoden...
Wie eet er trouwens niet eens een biefstuk, die nog enigszins rauw is van binnen?
2. als het helemaal doorgebraden was, zat er nog net zoveel bloed in...
3. de enige juiste manier om biefstuk (en alle goede stukken rundvlees) te bereiden is door het vooral niet te overbakken/braden... dus niet boven de 70 graden interne temperatuur...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Wij mensen zijn geneigt tot alle kwaad... een verschrikkelijk dieptepunt is Auschwitz. Daarom vind ik de wet en de profeten zo belangrijk en ik ben erg blij dat Jezus Christus de wet nog extra aangescherpt heeft in Mattheus hoofdstukken 5-7.Joannah schreef: Dat oude verbond is afgedaan, ok, maar waarom hebben we dan in onze christelijke vrijheid zo'n strenge regelgeving voor ons laten creeren door de RKK en hiermee verwerpelijk wetticisme weer geintroduceerd?sabbat op zondag is toch echt wat we doen, mijn familie mag bv niet eens bellen of gebeld worden op deze dag....
Bovendien leren de apostelen ons toch, dat we ons alleen hoeven te onthouden van bloed en hoererij en alles wat besmet is met afgoden...
Wie eet er trouwens niet eens een biefstuk, die nog enigszins rauw is van binnen?
Matth 7,21: "Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is." Is daarmee niet bedoeld, dat we ons aan de wet moeten houden? Hoe ouder ik word, hoe minder ik ervan overtuigd ben dat "vrijheid van de wet" goed is voor mij en ook voor mijn medemensen.
Jezus Christus is het licht der wereld
Zijn dood verkondigen wij
Zijn verrijzenis prijzen wij
tot Hij komt in heerlijkheid
Zijn dood verkondigen wij
Zijn verrijzenis prijzen wij
tot Hij komt in heerlijkheid