Bijwonen doopdiensten?

Hendrikus

Re: Bijwonen doopdiensten?

Bericht door Hendrikus »

joepie schreef:Nee, geef mij maar gewoon een doop dienst waarbij het dus nog werkelijk om de doop en Gods belofte gaat. Waarbij Gods woord centraal staat en niet de mens.
Met die laatste zin maak je er m.i. een karikatuur van.
Althans, wanneer ik kijk naar de praktijk in onze gemeente. Daar gebeurt het soms ook wel dat de kinderen naar voren mogen komen (niet elke predikant doet dat), maar dan krijgen ze een stukje onderwijs! Dan wordt in begrijpelijke taal en met een aansprekend voorbeeld uitgelegd wat de doop betekent, wat het verbond inhoudt. Dan staat dus wel degelijk het Woord centraal.
En het hoéft helemaal niet af te leiden. Soms gebeurt het zelfs dat de kinderen na dat stukje onderwijs weer op hun plek mogen gaan zitten, en alleen de eigen kinderen van de doopouders achterblijven bij het doopvont als broertje of zusje daadwerkelijk gedoopt wordt.
Waarom dan toch eerst al die kinderen naar voren geroepen? Dat kan zijn omdat de dominee een voorbeeld gebruikt wat je toch echt even van dichtbij moet hebben gezien, bijvoorbeeld een munstuk met beeldtenis van de koningin, als voorbeeld van het "teken en zegel".
Maar nogmaals, het gebeurt ook wel eens heel traditioneel bij ons - eigenlijk is dat zelfs het meest gebruikelijk.

Het blijft altijd een wat ambivalent gebeuren (zie de opmerking van Memento). Hoe lang blijft de dopeling in de kerk? Direct wegbrengen na de bediening? Of in de kerk blijven tijdens het gebed na de doopsbediening, met het risico dat de dominee overstemd wordt door een krijsende baby?
~~Soli Deo Gloria~~
henriët

Bericht door henriët »

Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:Het is wel wat rommelig misschien, maar ik zie dat niet als zo'n bezwaar. Haal de kinderen er maar even bij in plaats dat ze zich in hun bank een whiplash zitten te rekken om maar wat te kunnen zien.
Bij een avondmaaldienst wordt er doorgaans ook naar voren gelopen.
nee, dat ben ik niet met je eens. Dat leidt veel te veel af van waar het echt om gaat: het teken van de doop, het water dat op het hoofd van de zuigeling gesprenkeld wordt en dat ons aanschouwelijk het evangelie predikt.

Als daar een schare kinderen omheen staat dan weet ik precies hoe het gaat: dan heeft iedereen het over dat kind dat hardop iets zei of dat een beetje water uit het doopvont haalde, etc.
Bij ons zeggen ze ook altijd bij de doopzitting: zorg dat je zo gekleed gaat dat men niet naar jullie kijkt maar naar het water van de doop. En iedereen begrijpt dan wel zo'n beetje wat er bedoeld wordt.
Als ik bij die doopzitting zou zittenk zou ik daar dan wel een nadere uitleg van willen hebben....
iedereen begrijpt wel zo n beetje... dus niet helemaal?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
helma

Bericht door helma »

henriët schreef:
Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:Het is wel wat rommelig misschien, maar ik zie dat niet als zo'n bezwaar. Haal de kinderen er maar even bij in plaats dat ze zich in hun bank een whiplash zitten te rekken om maar wat te kunnen zien.
nee, dat ben ik niet met je eens. Dat leidt veel te veel af van waar het echt om gaat: het teken van de doop, het water dat op het hoofd van de zuigeling gesprenkeld wordt en dat ons aanschouwelijk het evangelie predikt.

Als daar een schare kinderen omheen staat dan weet ik precies hoe het gaat: dan heeft iedereen het over dat kind dat hardop iets zei of dat een beetje water uit het doopvont haalde, etc.
Bij ons zeggen ze ook altijd bij de doopzitting: zorg dat je zo gekleed gaat dat men niet naar jullie kijkt maar naar het water van de doop. En iedereen begrijpt dan wel zo'n beetje wat er bedoeld wordt.
Als ik bij die doopzitting zou zittenk zou ik daar dan wel een nadere uitleg van willen hebben....
niet te duur dus. gewoon sober...
Marco

Bericht door Marco »

Wat een gez.. allemaal. Alsof kinderen per definitie afleiden. Alsof kleding per definitie afleidt. En als er een keer iets niet helemaal gaat zoals je zou willen is het meteen helemaal fout.
Ultiem gevolg is dat we maar helemaal geen kinderen meer toe moeten laten. Kunnen de kinderen niet afleiden ook. De dopeling mag vooral geen snikje laten horen. Want dan worden we misschien wel héél even afgeleid.

Mensen, als we door dat soort dingen al worden afgeleid, moeten we ons dan niet eens af gaan vragen hoe geconcentreerd we dan van tevoren al waren?

En nee, daarmee zeg ik niet dat kinderen om het doopfont heen moeten staan, of dat de dopeling persé de hele kerkdienst mee moet maken (heeft onze dochter wel gedaan, geen snikje gehoord trouwens). Maar wees eens eerlijk: is het nou echt zo storend als je de dopeling eens hoort tijdens de dienst? Als de doopouder(s) wat meer of minder opvallend gekleed zijn? En moeten er meteen de ergste horrorscenario's aangehaald worden van kinderen die wat dichterbij mogen kijken?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

henriët schreef:
Erasmiaan schreef:

Sober, niet op je sportschoentjes, niet met een megahoed op, etc.

Gelukkig zijn er nog mensen op refoforum (zoals Helma) die dit soort dingen wel gelijk begrijpen.
Marco

Bericht door Marco »

Erasmiaan schreef:

Gelukkig zijn er nog mensen op refoforum (zoals Helma) die dit soort dingen wel gelijk begrijpen.
Loop je er anders wel zo bij dan?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:
henriët schreef:
Erasmiaan schreef:

Niet met een spaarpotje.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef: Met die laatste zin maak je er m.i. een karikatuur van.
Althans, wanneer ik kijk naar de praktijk in onze gemeente. Daar gebeurt het soms ook wel dat de kinderen naar voren mogen komen (niet elke predikant doet dat), maar dan krijgen ze een stukje onderwijs! Dan wordt in begrijpelijke taal en met een aansprekend voorbeeld uitgelegd wat de doop betekent, wat het verbond inhoudt. Dan staat dus wel degelijk het Woord centraal.
En het hoéft helemaal niet af te leiden. Soms gebeurt het zelfs dat de kinderen na dat stukje onderwijs weer op hun plek mogen gaan zitten, en alleen de eigen kinderen van de doopouders achterblijven bij het doopvont als broertje of zusje daadwerkelijk gedoopt wordt.
Waarom dan toch eerst al die kinderen naar voren geroepen? Dat kan zijn omdat de dominee een voorbeeld gebruikt wat je toch echt even van dichtbij moet hebben gezien, bijvoorbeeld een munstuk met beeldtenis van de koningin, als voorbeeld van het "teken en zegel".
Maar nogmaals, het gebeurt ook wel eens heel traditioneel bij ons - eigenlijk is dat zelfs het meest gebruikelijk.

Het blijft altijd een wat ambivalent gebeuren (zie de opmerking van Memento). Hoe lang blijft de dopeling in de kerk? Direct wegbrengen na de bediening? Of in de kerk blijven tijdens het gebed na de doopsbediening, met het risico dat de dominee overstemd wordt door een krijsende baby?

Onder Ds.Kleppe gingen ze gelijk weg, maar Ds.van Dieren doet dat weer niet, maar echt krijsende baby's hebben we nauwelijks last van.

Er zijn ook kerken en gemeenten waar alleen doordeweek dopen is, dan hoef iig niet op zondag te reizen!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:... met het risico dat de dominee overstemd wordt door een krijsende baby?
Een beetje geluidsinstallatie maakt daar korte metten mee. :)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:... met het risico dat de dominee overstemd wordt door een krijsende baby?
Als je op 50 meter afstand van de predikant zit en je verrekijkertje mee moet nemen om nog iets te zien, dan heb je gelijk.
Maar als je vlak achter de doopouders met hun kleine schreeuwlelijk zit...
~~Soli Deo Gloria~~
Marco

Bericht door Marco »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:
Als je op 50 meter afstand van de predikant zit en je verrekijkertje mee moet nemen om nog iets te zien, dan heb je gelijk.
Maar als je vlak achter de doopouders met hun kleine schreeuwlelijk zit...
Beetje afhankelijk van de plaats van de doop in de liturgie: dan loopt oma met kleinzoon/dochter toch even de kerk uit, als het echt niet meer te harden is?
henriët

Bericht door henriët »

Erasmiaan schreef:
henriët schreef:
Erasmiaan schreef:

ik zat te denken, zou je in t zwart/ d blauw moeten ofzo, dat hoor je ook wel eens nl.
en verder, in de kerk zorg je er toch altijd voor dat je netjes gekleed bent ( en als christen altijd en overal?!)
ik vind het zo n moeilijk gedoe allemaal.
overigens.. een wat grotere hoed is wel erg prettig voor de vrouw.. dan kan ze haar tranen wat 'verstoppen', anders worden de mensen daar weer door afgeleid..

nee echt, wat een onzin,
de kerk is Gods huis.. daar ben je netjes gekleed.. en de een zal dat in t zwart zijn, de ander met een kleurtje.. maar gewoon kuis gekleed zeg maar, alles bedekt.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

@ henriët: wat wil je nu eigenlijk zeggen? 't Komt een beetje warrig op me over.
Gijs schreef:Er zijn ook kerken en gemeenten waar alleen doordeweek dopen is, dan hoef iig niet op zondag te reizen!
Dat is niet gereformeerd.

Volgens de catechismus dienen de sacramenten op zondag bediend te worden:

Vr.103. Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Antw. Eerstelijk dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden a, en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome b, om Gods Woord te horen c, de Sacramenten te gebruiken d, God den Heere openlijk aan te roepen e, en den armen Christelijke handreiking te doen f; ten andere dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange g.
henriët

Bericht door henriët »

Erasmiaan schreef:@ henriët: wat wil je nu eigenlijk zeggen? 't Komt een beetje warrig op me over.
Gijs schreef:Er zijn ook kerken en gemeenten waar alleen doordeweek dopen is, dan hoef iig niet op zondag te reizen!
Dat is niet gereformeerd.

Volgens de catechismus dienen de sacramenten op zondag bediend te worden:

Vr.103. Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Antw. Eerstelijk dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden a, en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome b, om Gods Woord te horen c, de Sacramenten te gebruiken d, God den Heere openlijk aan te roepen e, en den armen Christelijke handreiking te doen f; ten andere dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange g.
sorry, af en toe ben ik wel s warrig ja, ( in de herfst helemaal, want dan is de wind wat harder)
maar ik bedoel eigenlijk, als men zegt.. zorg dat men niet naar de doopouders kijkt.. dan zou ik denken, hoe bereik je dat? door allen de zelfde kleur aan te doen (stemmig) of wat dan ook,
ze zullen bedoelen eerbaar.
en vervolgens denk ik dan, als t goed is, ben je dat altijd.
is t nu minder warrig?
Lassie

Bericht door Lassie »

miss. handig om dan de boerka's aan te schaffen?
Plaats reactie