Deze reactie begrijp ik niet helemaal (ligt vast aan mijFjodor schreef:Tja, maar dit kan ook wel eens over de eerste bekering gaan. En tot wie spraken de profeten? Tot het afgedwaalde volk dat eigenlijk geen volk van God meer was, nog slechts vleselijk.huisman schreef:
Ik zal in deze posting alleen Gods Woord laten spreken
Lukas 24 : 47Matt. 9:1347 En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van JeruzalemHandelingen 20 :20en2113 Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.Enz enz enz.....................................................20 Hoe ik niets achtergehouden heb van hetgeen nuttig was, dat ik u niet zou verkondigd en u geleerd hebben, in het openbaar en bij de huizen;
21 Betuigende, beiden Joden en Grieken, de bekering tot God en het geloof in onzen Heere Jezus Christus.
En ik weet ook wel dat iedereen zich steeds moet bekeren. En natuurlijk moet dat veel verkondigd worden. Maar ik denk toch dat dat wat Alexander aangeeft wel een stuk belangrijker is. Het gaat in de eerste plaats over Christus' volbrachte werk.Dat is bemoediging of aanmoediging om je vertrouwen op Christus te stellen, dat wij het niet hoeven te doen maar Hij.AlexanderCD schreef:Het gaat om Mijn schapen, lammeren, die moeten gevoedt worden in de kennis des Heeren en zijn woord.
Oproep tot geloof en bekering en de prediking.
Re: Oproep tot geloof en bekering en de prediking.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Oproep tot geloof en bekering en de prediking.
Maar als het over de gemeente gaat dan wordt die aangenomen als zijn koren met kaf ertussen en niet als kaf met koren ertussen (zoals Bert Mulder hier eens zei volgens mij). Die opdracht van Lukas 24 lijkt mij meer te gaan over onbekeerden dan over bekeerden, dus over de wereld waar het enkel kaf is.huisman schreef:Deze reactie begrijp ik niet helemaal (ligt vast aan mij ;) ) Deze opdracht in Lukas 24 sprak Christus na Zijn opstanding er is geen tegenstelling tussen de opdracht om Zijn schapen te weiden en de opdracht uit Lukas 24, wij weten nl. niet wie Zijn schapen zijn en dus moet er gepreekt worden over het rond der aarde bekering en vergeving der zonden en dat in Zijn Naam.Fjodor schreef:Tja, maar dit kan ook wel eens over de eerste bekering gaan. En tot wie spraken de profeten? Tot het afgedwaalde volk dat eigenlijk geen volk van God meer was, nog slechts vleselijk.huisman schreef:
Ik zal in deze posting alleen Gods Woord laten spreken
Lukas 24 : 47Matt. 9:1347 En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van JeruzalemHandelingen 20 :20en2113 Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.Enz enz enz.....................................................20 Hoe ik niets achtergehouden heb van hetgeen nuttig was, dat ik u niet zou verkondigd en u geleerd hebben, in het openbaar en bij de huizen;
21 Betuigende, beiden Joden en Grieken, de bekering tot God en het geloof in onzen Heere Jezus Christus.
En ik weet ook wel dat iedereen zich steeds moet bekeren. En natuurlijk moet dat veel verkondigd worden. Maar ik denk toch dat dat wat Alexander aangeeft wel een stuk belangrijker is. Het gaat in de eerste plaats over Christus' volbrachte werk.Dat is bemoediging of aanmoediging om je vertrouwen op Christus te stellen, dat wij het niet hoeven te doen maar Hij.AlexanderCD schreef:Het gaat om Mijn schapen, lammeren, die moeten gevoedt worden in de kennis des Heeren en zijn woord.
(Let wel, ik zeg niet dat er in de kerk niet tot bekering opgeroepen moet worden, integendeel)
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer