Bijbels dagboek

Gijs83

Re: Bijbels dagboek

Bericht door Gijs83 »

freek schreef:
Tiberius schreef:
vlinder schreef:Hebben jullie tips voor een Bijbels dagboek (het liefst voor gehuwden?
"Uit de schat der eeuwen", van W. van Gent is een mooi dagboek. Het is een bundeling van de meditaties die dagelijks op de tweede pagina van het RD staan, die ik ook altijd met veel genoegen lees, met een te lezen bijbelhoofdstuk erbij.

Verder: "Het gouden alfabet" van C.H. Spurgeon. Dat is een dagboek waarheen Psalm 119 helemaal besproken wordt. Hij schrijft er zelf over: 'Deze heerlijke Psalm wil met zijn grote lengte ons doen verwonderen over de uitgestrektheid van de Schrift. Door te blijven bij hetzelfde onderwerp, helpt zij ons de eenheid van de Schrift te aanbidden, want die is niet anders dan een eenheid.
Ik bewonder in deze Psalm de bijzondere vermenging van getuigenis, gebed en lofprijzing. In het ene vers legt de psalmist getuigenis af, in een tweede vers looft hij en in een derde vers bidt hij.'
Ik zou sowieso ook een dagboek aanraden dat als dagboek geschreven is. Dan heeft het m.i. een meerwaarde. Maar al die aan elkaar geplakte sprokkelhoutjes en gouden brokskens van allerlei auteurs hoeven van mij niet zo. Dat is inderdaad 'neppig'.
Dat weet ik nog niet zo zeer. Het is wel een middel om iemand voor bepaalde schrijver te interesseren, terwijl hij/zij niet kans ziet of er geen zin heeft om een 'dikke pil' van diegene door te spitten.
freek

Bericht door freek »

Gijs83 schreef:
freek schreef:
Tiberius schreef:
vlinder schreef:Hebben jullie tips voor een Bijbels dagboek (het liefst voor gehuwden?
"Uit de schat der eeuwen", van W. van Gent is een mooi dagboek. Het is een bundeling van de meditaties die dagelijks op de tweede pagina van het RD staan, die ik ook altijd met veel genoegen lees, met een te lezen bijbelhoofdstuk erbij.

Verder: "Het gouden alfabet" van C.H. Spurgeon. Dat is een dagboek waarheen Psalm 119 helemaal besproken wordt. Hij schrijft er zelf over: 'Deze heerlijke Psalm wil met zijn grote lengte ons doen verwonderen over de uitgestrektheid van de Schrift. Door te blijven bij hetzelfde onderwerp, helpt zij ons de eenheid van de Schrift te aanbidden, want die is niet anders dan een eenheid.
Ik bewonder in deze Psalm de bijzondere vermenging van getuigenis, gebed en lofprijzing. In het ene vers legt de psalmist getuigenis af, in een tweede vers looft hij en in een derde vers bidt hij.'
Ik zou sowieso ook een dagboek aanraden dat als dagboek geschreven is. Dan heeft het m.i. een meerwaarde. Maar al die aan elkaar geplakte sprokkelhoutjes en gouden brokskens van allerlei auteurs hoeven van mij niet zo. Dat is inderdaad 'neppig'.
Dat weet ik nog niet zo zeer. Het is wel een middel om iemand voor bepaalde schrijver te interesseren, terwijl hij/zij niet kans ziet of er geen zin heeft om een 'dikke pil' van diegene door te spitten.
Ik denk dat je dan hooguit voor de interesse van de samensteller geïnteresseerd wordt
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

freek schreef:
Gijs83 schreef:
freek schreef:
Ik denk dat je dan hooguit voor de interesse van de samensteller geïnteresseerd wordt
Dat hoeft geen verkeerde interesse te zijn!
henriët

Bericht door henriët »

van harte aanbevolen..

"Geef heil op deze dag." (Erskine)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

freek schreef:Ik denk dat je dan hooguit voor de interesse van de samensteller geïnteresseerd wordt
En als die samensteller mw. Kranendonk-Gijssen is, moet je oppassen: zij voegt op eigen gezag slotregels toe in de trant van "kent u dat ook al, lezer?"
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
freek schreef:Ik denk dat je dan hooguit voor de interesse van de samensteller geïnteresseerd wordt
En als die samensteller mw. Kranendonk-Gijssen is, moet je oppassen: zij voegt op eigen gezag slotregels toe in de trant van "kent u dat ook al, lezer?"
En voor dat soort vragen is Afgewezen allergisch ;).
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
En voor dat soort vragen is Afgewezen allergisch ;).
Ja, vaak zijn ze overbodig. En ik vind het nogal aanmatigend als zo'n dame zelf bij teksten van iemand als McCheyne dat soort slotzinnen gaat plaatsen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Daarmee kan de lezer toch tot zichzelf inkeren? En ieder begrijpt toch dat het uit het werk van bijv. McCheyne is, en dat hij niet na elke bladzijde een toepassing schrijft? Ik heb met dat soort vragen niet zoveel moeite. Al tast het inderdaad wel enigerlei de authenticiteit van het werk aan.

Maar de vorm van de vragen, waarom heb je daar moeite mee (ik begreep op een andere plaats ook al dat je daar moeite mee had)?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:Daarmee kan de lezer toch tot zichzelf inkeren? En ieder begrijpt toch dat het uit het werk van bijv. McCheyne is, en dat hij niet na elke bladzijde een toepassing schrijft? Ik heb met dat soort vragen niet zoveel moeite. Al tast het inderdaad wel enigerlei de authenticiteit van het werk aan.

Maar de vorm van de vragen, waarom heb je daar moeite mee (ik begreep op een andere plaats ook al dat je daar moeite mee had)?
Ja, waarom? Ik kwam 'm in Bewaar het Pand ook al tegen, het is dus niet een typisch GG-verschijnsel. :D
Zoals ik al zei, het voegt vaak weinig toe. Het kán in een betoog zinvol zijn, maar als een soort stoplap of cliché tussendoor werkt het alleen maar storend. De lezer is niet dom, die weet zelf ook wel welke dingen op hem of haar betrekking hebben. Daar hoeft echt niet zo'n schoolmeesterachtige opmerking bij.
En zeker als je de authenticiteit van een werk daarmee aantast, ben je verkeerd bezig. McCheyne is indringend genoeg, daar hebben we geen zinnetjes van mw. Kranendonk-Gijssen bij nodig.
helma

Bericht door helma »

wij hebben voor kerst een dagboek gekregen (leven en licht 2010)
tot nu toe vinden we er eigenlijk niet veel aan...
als je eenmaal Octavius gewend ben is het maar een flauw aftreksel...
Gister hebben we besloten te stoppen.

we beginnen nu in Kohlbrugge, de eenvoudige Heidelberger, elke dag een bladzij.
Ander

Bericht door Ander »

helma schreef:wij hebben voor kerst een dagboek gekregen (leven en licht 2010)

Ow, wij lezen die 's morgens en ik vind het wel gaan, moet ik zeggen. Ook hierin geldt: smaken verschillen!
BJD

Bericht door BJD »

Ik heb ook wel eens een leven en licht editie gelezen.
Octavius ken ik niet.

Afbeelding
Wij zijn dit jaar met dit dagboek begonnen. Gekocht rond de kerst met een actie van de plaatselijke zendingsvereniging. Die bevalt goed.

's ochtend lees ik voor mezelf Afbeelding Ik lees Ryle altijd graag.

en als ik ontbijt met de kinderen Afbeelding
refo

Bericht door refo »

'Leven en licht' verschilt per dominee, al mag je dat natuurlijk niet zeggen.

Wij lezen nu van ds Budding: Hij verkwikt mijn ziel.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:'Leven en licht' verschilt per dominee,
De titel zegt het al: de één is leven, de ander is licht.
helma

Bericht door helma »

BJD schreef:

Ik heb ook wel eens een leven en licht editie gelezen.
Octavius ken ik niet.
Octavius Winslow; avondgedachten (of Morgengedachten)
Ontzettend mooi dagboek!!
Plaats reactie