Re: God in de stad
Geplaatst: 18 aug 2009, 21:48
Ik snap je niet.sela schreef:qua tijd na de woorden van Jezus. en misschien t.a.v. onze huidige maatschappij in dezelfde volgorde?
Ik snap je niet.sela schreef:qua tijd na de woorden van Jezus. en misschien t.a.v. onze huidige maatschappij in dezelfde volgorde?
jvdg schreef:Markus 16:15
En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie allen creaturen.
Dat is urbaan, sub-urbaan, platteland, Nederland, de gehele wereld.
Waarom zou je de urbane evangelisatie een andere positie willen toekennen c.q. een andere uitvoering aan geven?
De vraag wordt dan ook niet gesteld wie of wat daar te zoeken is.
En die opmerking: God werkt juist in de stad, zou ik niet durven bestrijden.
Uit de eerste Korinthebrief blijkt duidelijk dat Paulus de nog jonge gemeente van Korinthe zuiver wil hebben. De gemeente moet de zuurdesem wegdoen. Een man die overspel bedreef met de vrouw van zijn vader moest uit de gemeente worden gedaan tot hij berouw kreeg.sela schreef:of ik jou niet. leg anders nog wat meer uit wat je met de Korinthebrief beoogde te zeggen, misschien doorgrond ik je dan beter.
Zou de gemeente van Korinthe géén missionaire gemeente geweest zijn?sela schreef:hoe kijk je dan naar het feit dat men in rdam een 'missionaire gemeente wilt zijn in een urbane omgeving'?
Toen ik het interview met ds. P.L. de Jong las, dacht ik: Dít is het!memento schreef:In de stad zijn veel zielen te winnen. Het grote probleem voor onze gezindte, is dat onze vorm van kerk-zijn geen mensen aantrekt. Ik denk dat we op dat punt nog veel kunnen leren van de lichte kerken.
Als je kijkt naar de vroege kerk, dan trok die extreem veel buitenstaanders. Zelfs hun vijanden spraken goed over hen. Als je gaat lezen waar die vijanden dan zo positief over spraken, dan vallen 2 dingen op:
1. Ze leefden middenin de wereld, maar leefden daarin wel voorbeeldig. "Ze doen dezelfde dingen als wij, maar toch doen ze het anders". Hun levenshouding was anders, en dat was te zien (niet in kleding, maar in karakter en daad)
2. Ze waren goed voor hun medemens. Ze verzorgden de armen, zieken, daklozen.
Als je gaat kijken naar de linksere kerken, dan zie je dat daarin het praktische er-zijn voor de naaste aanwezig is. Gewoon eens eenzamen uit de buurt aanspreken. Kortom, praktisch diakonaat. Vaak klein (mensen onderling), soms groot (bv voedselbanken). Als ik dan kijk naar onze oh zo rechtzinnige kerken, dan moeten we beschaamd staan: Wat doen wij eigenlijk voor de wereld in nood? Oh, we kaggelen misschien een paar keer per jaar een al- dan niet goed leesbaar evangelisatie-foldertje bij de mensen in de bus (waar trouwens praktisch nooit respons op komt), maar meer?
Er liggen, juist voor onze kerken, die nog werkelijk een boodschap hebben, grote kansen in de stad. Ik moet denken aan wat ik een paar jaar geleden las over een jonge evangelist in Amerika (21 jaar toen hij begon meen ik), qua ligging vergelijkbaar met CGK-BWP, die begon in een grote stad. Niemand uit zijn omgeving geloofde werkelijk dat er werkelijk mogelijkheden lagen in de stad. Enkele jaren later is de evangelisatie-post uitgegroeit tot meer dan 500 man. Allemaal uit "de wereld". En zijn preken zijn nog steeds rechtzinnig. Dat kan ook in NL. De vraag is alleen: Geloven we daar wel in?
en het onderscheid van keller dat er luisteraars en gemeenteleden zijn?Afgewezen schreef: Zou de gemeente van Korinthe géén missionaire gemeente geweest zijn?
Kun je alleen missionair zijn, wanneer je je eigenheid prijsgeeft? Nee, ik bedoel geen refo-identiteit of zoiets, maar datgene wat de gemeente van Jezus Christus maakt tot wat zij is.
Dát zou een optie kunnen zijn, denk ik. Maar dan moet je die luisteraars niet aan het Avondmaal toelaten, zoals ds. De Jong doet (volgens het radio-interview van afgelopen zaterdag).sela schreef:en het onderscheid van keller dat er luisteraars en gemeenteleden zijn?Afgewezen schreef: Zou de gemeente van Korinthe géén missionaire gemeente geweest zijn?
Kun je alleen missionair zijn, wanneer je je eigenheid prijsgeeft? Nee, ik bedoel geen refo-identiteit of zoiets, maar datgene wat de gemeente van Jezus Christus maakt tot wat zij is.
Jammer dat je niet écht ingaat op wat ik schrijf en dat je me zo'n vervelende vraag stelt.sela schreef:marketingstrategieën, marketingstrategieën. je hebt er toch zeker geen problemen mee dat het evangelie verkondigd wordt aan alle creaturen?
Oké. Nu, het zal je toch wel duidelijk zijn dat ik voorstander ben voor verbreiding van het Evangelie. Maar ik breng steeds naar voren wat Paulus zegt over het zuiver houden van de gemeente. Dat zullen we toch een plaats moeten geven in onze manier van gemeente zijn. Ik kan daar niet omheen.sela schreef:of we praten langs elkaar heen. want ik bedoelde meer verbaast.