5 jaar en toch naar groep 3.. ervaringdeskundigen gezocht.

JolandaOudshoorn

Re: 5 jaar en toch naar groep 3.. ervaringdeskundigen gezocht.

Bericht door JolandaOudshoorn »

Het lijkt mij een heel moeilijke beslissing. Zelf merk ik bij mijn dochter een achterstand in haar sociaal-emotionele ontwikkeling, terwijl ze op andere dingen uitzonderlijk hoog scoort. Ze tekent bijv. al poppetjes met een nek, buik, benen, armen, handen en 5 vingers aan iedere hand. Ook kan ze heel goed memoriseren, een (psalm)versje zit zo in haar hoofd. Op rekenkundig gebied is ze ook vrij sterk, ze doet al braaf met ons mee als we een spelletje Rummikub spelen. Bij haar zou ik het, denk ik, een slechte beslissing vinden, als zij een klas over zou slaan. Communiceren doet ze bijv. heel slecht, ze laat zich graag leiden en bemoederen door grotere kinderen en praten tegen vreemden of in een groep?? Ho maar!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

JALP schreef:Als ik de bovenstaande reacties lees, dan pleit het eens te meer om de huidige lespraktijk maar eens grondig op de schop te gooien.

Het is een feit dat veel kinderen sociaal emotioneel vroeg of laat ergens een deuk oplopen (en natuurlijk zijn daar uitzonderingen op...).

Ik zie te veel leuzen van scholen "Onderwijs op het niveau", Oog voor het kind etc etc.

Maar vervolgens pakt de leerkracht gewoon de methode uit de kast en elke leerling maakt gewoon het lesje wat er staat. Vind je het gek dat leerlingen die meer aankunnen zich gruwelijk vervelen. In een methode zit vrijwel geen differentiatie mogelijkheid. Daarom zou er veel meer op het niveau van het kind gewerkt moeten worden. MAar de meeste reformatorische scholen vinden dat erg eng.
Mag ik als leerkracht basisonderwijs hier tegen in gaan? In een methode zit zeker differentiatie... maar je moet dit als leerkracht wel willen benutten. Ik heb in mijn groep 5 niveau's: 1 = werken uit het boek van vorig jaar, 2= minimale basisstof en veel extra hulp, 3= gemiddelde leerling, 4= boven gemiddeld, extra uitdaging nodig, 5 = werken niet met de groep mee maar hebben eigen werk op hoog niveau
Nou is dit geen diffentiatie? dit is trouwens ook verplicht vanuit de overheid! Als scholen zich daar niet aan houden, zullen ze hoe dan ook een onvoldoende krijgen als de onderwijsinspectie langs komt! En die zijn streng hoor.
Meer dan deze 5 niveau's is geen doen, als alle kinderen precies op hun eigen niveau moeten werken dan krijgen we het als leerkrachten wel heel druk en we hebben het al zo druk. En ik vraag me af of je als kinderen nog samen een groep bent als ieder kind zijn eigen koers vaart. Ook wil ik als kanttekening er ook nog bij zetten dat veel (lees: niet alle) ouders tegenwoordig veel van de leerkracht eisen tov van hun kind, maar deze ouders vergeten dat er nog 25 schavuiten hun aandacht nodig hebben en dat het daarom soms niet uitvoerbaar is wat ouders vaak eisen. Het is als een buitenstaander heel gemakkelijk om vanalles van de leerkracht te eisen, maar ga er maar eens voor staan! Elk jaar moeten de leerkrachten wel weer het één en ander ontzien, ten onrechte. dat vind ik zo jammer. Samen voor een kind gaan is er regelmatig niet meer bij! Als leerkracht heb je het beste met je groep en de individuele kinderen voor, maar tegenwoordig wordt er sneller met kritiek gebeld dan dat er een probleem aan de orde wordt gesteld. als leerkracht en ouder sta je nu vaak tegenover elkaar ipv dat je het samen doet.
Over pesterijen tov van meerbegaafde kinderen: ik heb groepen gezien waarin kinderen daarom inderdaad gepest/geplaagd werden. (Maar laten we dan eerst de defenitie van pesten bespreken... want vaak wordt plagen, pesten genoemd!) Sommige kinderen kunnen een jaloerse houding hebben tov degene die veel weet, maar als leerkracht kun je daarin veel sturen door goede werkvormen te kiezen. Zo hoeven kinderen niet altijd hun hand op te steken en valt het ook veel minder op dat het altijd dezelfden zijn die wat weten/ durven te vertellen. Met zo'n werkvorm moet ieder kind zijn inbreng hebben, ieder kind moet nadenken en wordt er veel minder nadruk gelegd op kinderen die alles al weten en wat de andere kinderen alleen maar bevordert lui te zijn of hun mond te houden, "want hun antwoord zal wel neit goed zijn".
Voor sommige kinderen met een hoog niveau is het zeker raadzaam om een groep over te slaan, maar voordat deze beslissing genomen wordt worden er heel veel dingen tegen elkaar afgewogen. Het welzijn van het kind gaat voor en het moet hanteerbaar zijn voor de leekracht. Zeker als er een kleutergroep wordt overgeslagen moet er belangstelling zijn voor letter en cijfers, en het kind moet voor lopen in zijn ontwikkeling op sociaal gebied anders wordt het gewoon een drama voor een kind. hij moet er helemaal aan toe zijn. Mist één van deze aspecten dan gaat ie toch nog een jaar kleuteren en krijgt ie wel extra uitdaging op de vakgebieden waarin hij goed is. tenminste bij ons op school.

Nou het is een heel verhaal geworden, dit wilde ik er even over zeggen!
Bloempje28

JolandaOudshoorn schreef:Het lijkt mij een heel moeilijke beslissing. Zelf merk ik bij mijn dochter een achterstand in haar sociaal-emotionele ontwikkeling, terwijl ze op andere dingen uitzonderlijk hoog scoort. Ze tekent bijv. al poppetjes met een nek, buik, benen, armen, handen en 5 vingers aan iedere hand. Ook kan ze heel goed memoriseren, een (psalm)versje zit zo in haar hoofd. Op rekenkundig gebied is ze ook vrij sterk, ze doet al braaf met ons mee als we een spelletje Rummikub spelen. Bij haar zou ik het, denk ik, een slechte beslissing vinden, als zij een klas over zou slaan. Communiceren doet ze bijv. heel slecht, ze laat zich graag leiden en bemoederen door grotere kinderen en praten tegen vreemden of in een groep?? Ho maar!
Ja ik denk inderdaad dat dit geen goed keuze zal zijn! Maar ik zou wel eens met de leerkracht overleggen of het misschien mogelijk is of ze op de gebieden waar ze uitzonderlijk hoog scoort misschien wat extra uitdaging kan krijgen, tenminste.... als je kind klaagt dat het allemaal makkelijk is. Is je kind nog geinteresserd? dan lekker laten gaan, soms moeten we niet al te veel willen sturen....
Bloempje28

samanthi schreef:Thuis was ik de jongste en omdat ik in september jarig ben op school ook, ik heb altijd op mijn tenen gelopen, mijn eigen jongste is in augustus jarig, ook een jonge leerling, hij gaat naar 2 vwo en doet alles op zijn sloffen. Tja het ene kind is het andere niet, de basisschool waar hij op gezeten heeft deed veel met de verschillende niveau's van kinderen. De een kreeg bijles de ander mocht tutor zijn, dit brengt best heel wat met zich mee. voor ieder kind, in mijn gezin, ging het anders, dyslexie en een slechte concentratie maakte het niet makkelijk.
Het is moeilijk kiezen tussen bij de een klas versnellen of bij de andere blijven zitten of naar speciaal onderwijs, toch neig ik te zeggen dat het moeilijker is als je knid boven niveau scoort om de juiste beslissingen te nemen. Drie van de kinderen zijn naar speciaal onderwijs gegaan en hebben het daar heel goed gedaan, kregen hun zelfvertrouwen terug en scoorde prima, maar als je kind hoger scoort? een neefje van mij is twee weken jonger dan mijn jongste hij wordt begin september 13 en gaat naar 3 VWO een hele klus voor zo'n knulletje, maar hij redt het goed. Emotioneel onhandige kinderen zitten in hoge en lage niveau's.
gr Samanthi
Kinderen die vaak hoger scoren dan een gemiddelde leerling zijn vaak hoogbegaafd, al kan een test dit alleen uitwijzen. maar als je hoogbegaafd bent hoef je niet op sociaal gebied ook hoogbegaafd te zijn. Vaak is dit precies tegeover gesteld aan elkaar. Deze kinderen hebben het inderdaad erg moeilijk en verdienen net zo goed die extra aandacht. ze hebben het ook zo nodig al de kinderen die laag scoren. Ik werk als leerkracht op een basisschool waar alle kinderen die onder niveau, maar ook boven niveau scoren een handelingsplan krijgen, maar het is zeker een uitdaging om juist de meer/hoog-begaafden uidaging te bieden. Zo had ik een kind met PDD-NOS en hoogbegaafdheid in de groep dit jaar.... we hebben zijn rekenen en taal getest (hij liep 4 jaar voor), maar door een kind stof aan te bieden van het voortgezet onderwijs, daar breng je hem alleen nog maar meer mee in de knel en om m nou 4 jaar te laten overslaan? dat snap je zelf ook wel natuurlijk, dat zou veel te gek worden want op sociaal gebied scoort hij onder de leerlingen van zijn groep. Voor het SBO was ie te goed. Nou vind dan als leerkracht maar eens een goede vorm... en toch is het heel mooi als je een kind tch wat hebt kunnen bieden ondanks dat het zo moeizaam gaat.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bloempje28 schreef:Samen voor een kind gaan is er regelmatig niet meer bij! Als leerkracht heb je het beste met je groep en de individuele kinderen voor, maar tegenwoordig wordt er sneller met kritiek gebeld dan dat er een probleem aan de orde wordt gesteld. als leerkracht en ouder sta je nu vaak tegenover elkaar ipv dat je het samen doet.
:bobo
Ik zeg helemaaaaal niks.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Bloempje28 schreef:Samen voor een kind gaan is er regelmatig niet meer bij! Als leerkracht heb je het beste met je groep en de individuele kinderen voor, maar tegenwoordig wordt er sneller met kritiek gebeld dan dat er een probleem aan de orde wordt gesteld. als leerkracht en ouder sta je nu vaak tegenover elkaar ipv dat je het samen doet.
Ik zeg helemaaaaal niks.
Ik ook niet: wie zwijgt stemt toe...:) (Tiberius ook??)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
samanthi

Bericht door samanthi »

Kinderen die vaak hoger scoren dan een gemiddelde leerling zijn vaak hoogbegaafd, al kan een test dit alleen uitwijzen. maar als je hoogbegaafd bent hoef je niet op sociaal gebied ook hoogbegaafd te zijn. Vaak is dit precies tegeover gesteld aan elkaar.
Klopt!!!
gr samanthi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bloempje28

Tiberius schreef:
Ik zeg helemaaaaal niks.
Mee eens of oneens?
Lassie

Bericht door Lassie »

ik zeg: oneens.
Bloempje28

Hij leest blijkbaar niet meer mee! :)
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Naar mijn mening - maar ik heb geen pedagogische achtergrond - maar wel enige ervaring met dit onderwerp - is 5 jaar (te) jong om een beslissing te nemen om een klas/groep over te slaan. Tenzij iemand net op de rand zit wat betreft de leeftijd (geboren in oktober-november), dan is het een andere zaak.

Sommige kinderen zijn als kleuter vroeg in hun ontwikkeling terwijl later deze voorsprong geen stand houdt. Wanneer ze dan te vroeg een klas/groep overslaan, krijg je daar later zeker spijt van. Om dat risico te vermijden denk ik dat je een kind beter nog eens kunt testen op 6- of 7-jarige leeftijd en dan alsnog een beslissing nemen. Ook zie je wel eens dat kinderen die jong beschouwd worden als hoogbegaafd op de middelbare school niet verder komen dan HAVO. Dus: Neem niet te vroeg beslissingen en als je het doet: Laat het kind uitgebreid testen en niet alleen door de school zelf.

Nog even wat ervaringen uit eigen gezin en naaste omgeving:
- Jongen gaat van groep 4 naar groep 6. Dit houdt stand, hij doet nu 2e jaar universiteit.
- Meisje vergelijkbare ervaring.
- Ander meisje slaat klas over in basisschool (welke weet ik niet meer exact) en komt op middelbare school nu niet verder dan HAVO. Vermoedelijk gaat ze daarna alsnog VWO doen en verliest daarmee alsnog een jaar. Achteraf: Was het niet beter geweest de basisschool in gewone tempo te doen en dan eventueel VWO.
- Hoogbegaafde jongen slaat NIET over in basisschool en blijkt op middelbare school buitengewoon lui in huiswerk. Kan dit niet organiseren, houdt ook geen agenda bij. Slaagt nog steeds ruimschoots voor het examen, maar moet op universiteit volledig afhaken.
- Jongen gaat van groep 5 naar groep 7 na uitgebreid advies (ook extern). Dit kan dus ook nog! Nog geen verdere info beschikbaar.

Z.
Plaats reactie