O, maar dat doe ik ook, hoor. Althans: voor (circa) 95%.Geka schreef:Weet ik zo net nog niet. Ik weet van verschillende mensen (ook ambtsdragers) in de GG die de Catechismusverklaring van ds. Mallan met instemming lezen.Tiberius schreef:Zou kunnen, maar de prediking van dr. Steenblok en de vroegere preken van ds. Mallan zullen echt in geen enkele GG gewaardeerd worden.memento schreef:HahaTiberius schreef:De moeder, dan toch zeker.![]()
De vraag is: zegt het feit dat ze zo op sommige GG kansels kunnen iets over die predikanten, of over die GG's? Ik vrees, dat als je kijkt naar leer en praktijk, dat meer het laatste het geval is, dan het eerste.Maar de bewering dat de GGiN niet opgeschoven zou zijn, is wel een beetje kort door de bocht. Eigenlijk is er momenteel nog maar één predikant die nog voluit in de lijn staat van dr. Steenblok, en dat is nog een buitenverbander. De meeste andere GGiN-predikanten zouden zo bij sommige GG's op de kansel kunnen, niet bij allen overigens.

De vraag is: hoe zwaar laat je die 5 overige procenten meewegen?. Is dat een onoverbrugbare kloof of slechts een accentsverschil?
En welke plaats geef je die 5 procenten? Dat was bij de vroegere preken wel anders.
In het licht van die vragen kan je "Het troostboek voor de christen" van ds. Mallen rustig lezen.
Maar ik denk, dat boeken als "Om de oude waarheid" en "De bestaansgrond der gemeenten" van dr. Steenblok met heel wat minder instemming in de GG gelezen zal worden. Als de commissie van onderzoek die boeken onverkort wil steunen, zal het met een mogelijke fusie niets worden. Bijkomend probleem is dat deze boeken in veel GGiN gezinnen aanwezig zijn.