Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken

Mister
Administrator

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:
Zita schreef:
-DIA- schreef: ik denk ook, nee dat weet ik zelfs, dat de CGK een veel ruimer toelatingsbeleid heeft. Vergelijk eens om maar wat te noemen: ds. van der Veer en ds. van der Meij...
Volgens mij staan die verder uit elkaar als veel GG'ers in vergelijking met GGiN'ers.
Wat heeft de breedte van het kerkgenootschap precies te maken met het beleid van het curatorium?
In zo'n breedte is moeilijk een eenduidig oordeel over toelating te vellen.
Ik zou haast zeggen: alles lijkt er dan wel haast bij door te kunnen..
Jaja, in de GG is alles beter, toch? Kom op zeg, niet zo veroordelend!
Tom A Hawk

Bericht door Tom A Hawk »

Erasmiaan schreef:Wel apart, dat dit bericht er al drie of vier dagen staat en dat er nog geen spoortje van kritiek is gekomen. Het zijn voorwaar minder toegelatenen dan bij de Gereformeerden Gemeenten!
Dat komt omdat wij in de CGK nuchterder omgaan met het curatorium en met het predikambt dan in de kerken ter rechterzijde. Ik heb ook nog geen tientallen postings gelezen waarin men over elkaar buitelde in voorspellingen, anekdotes, steunbetuigingen, dankbaarheidsuitingen enz enz. Al die hijgerige aandacht (elkaar bellen van: er is er één aangenomen, hoera hoera) roept ook veel irritatie op.
Tom A Hawk

-DIA- schreef:
Zita schreef:
-DIA- schreef: ik denk ook, nee dat weet ik zelfs, dat de CGK een veel ruimer toelatingsbeleid heeft. Vergelijk eens om maar wat te noemen: ds. van der Veer en ds. van der Meij...
Volgens mij staan die verder uit elkaar als veel GG'ers in vergelijking met GGiN'ers.
Wat heeft de breedte van het kerkgenootschap precies te maken met het beleid van het curatorium?
Ik zou haast zeggen: heb je weleens een CGK-predikant gesproken? Volgens onze predikant worden haast alle studenten anoniem aangenomen. Van links tot rechts. En het curatorium is ook heel breed.

De meeste studenten die de CGK aanneemt, studeren al jaren op de TUA. Die kennen ze al door en door. En niet iedereen wordt aangenomen hoor, wees maar gerust.
Geka

Bericht door Geka »

-DIA- schreef:
Zita schreef:
Ja ja, over een ander kerkverband mag je blijkbaar alles zeggen en lasteren...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik zou haast zeggen: blijf met respect over kerkverbanden spreken.

@Geka: wat er hier over de CGK gezegd wordt, valt volkomen in het niet bij de laster over de GG.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:@Geka: wat er hier over de CGK gezegd wordt, valt volkomen in het niet bij de laster over de GG.
En dan mag het ineens dus wel?
Geka

Bericht door Geka »

Tiberius schreef:Ik zou haast zeggen: blijf met respect over kerkverbanden spreken.

@Geka: wat er hier over de CGK gezegd wordt, valt volkomen in het niet bij de laster over de GG.
En wat wil je met die opmerking duidelijk maken?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Geka schreef:
Tiberius schreef:Ik zou haast zeggen: blijf met respect over kerkverbanden spreken.

En wat wil je met die opmerking duidelijk maken?
Ik weet niet of DIA goed bekend is binnen de CGK, ik in ieder geval niet. Wel weet ik dat men daar kerken heeft van vrijzinnig tot Orthodox. Met zo'n bandbreedte zal een curatorium dus ook wel vrijzinnige kandidaten toelaten tot de bediening van het woord. Volgens mij is dat wat DIA min of meer opmerkt. Of dat een feitelijke constatering is of een lastering (?) kan ik niet beoordelen.
Tom A Hawk

Erasmiaan schreef: Ik weet niet of DIA goed bekend is binnen de CGK, ik in ieder geval niet. Wel weet ik dat men daar kerken heeft van vrijzinnig tot Orthodox.
Ik denk dat je kennis over de CGK inderdaad beperkt is, gezien je tweede zin. Tenzij je alles links van het midden "vrijzinnig" noemt.

Ik vrees dat je hiermee tekort doet aan je mede-gereformeerde belijders.

Niet dat ik het met alles eens ben wat ter linkerzijde gebeurt (ook niet ter rechterzijde overigens) Maar om dit als "vrijzinnig" te betitelen getuigt van gebrek aan realiteitszin, kerkelijk besef of blikveld.

Schrift en belijdenis hebben in de hele CGK het laatste woord, alleen wordt er over Schriftpassages soms verschillend gedacht. Maar dat geldt volgens mij in elke kerk.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tom A Hawk schreef:
Erasmiaan schreef: Ik weet niet of DIA goed bekend is binnen de CGK, ik in ieder geval niet. Wel weet ik dat men daar kerken heeft van vrijzinnig tot Orthodox.
Ik denk dat je kennis over de CGK inderdaad beperkt is, gezien je tweede zin. Tenzij je alles links van het midden "vrijzinnig" noemt.

Niet dat ik het met alles eens ben wat ter linkerzijde gebeurt (ook niet ter rechterzijde overigens) Maar om dit als "vrijzinnig" te betitelen getuigt van gebrek aan realiteitszin, kerkelijk besef of blikveld.

Schrift en belijdenis hebben in de hele CGK het laatste woord, alleen wordt er over Schriftpassages soms verschillend gedacht. Maar dat geldt volgens mij in elke kerk.
Ok, ik neem graag mijn woorden terug. Lees dan maar: "uiterst links van het midden" in plaats van "vrijzinnig".
Tom A Hawk

Erasmiaan schreef:
Tom A Hawk schreef:

Ok, ik neem graag mijn woorden terug. Lees dan maar: "uiterst links van het midden" in plaats van "vrijzinnig".
Oké, klinkt al veel beter. we kunnen dan altijd nog twisten over waar het midden ligt. ;)

maar gewoon 'van links tot rechts' is denk ik wel voldoende. En soms raken uitersten elkaar ook weer.

Het mooie is dat je elkaar van uiterst links tot uiterst rechts ook weer geestelijk herkent bij een open Bijbel. Dat een kandidaat, dominee of hoogleraar in Driebergen en in Meppel dezelfde preek houdt en in beide gemeenten worden gelovigen er door gesterkt in hun geloof.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
Erasmiaan schreef:Wel apart, dat dit bericht er al drie of vier dagen staat en dat er nog geen spoortje van kritiek is gekomen. Het zijn voorwaar minder toegelatenen dan bij de Gereformeerden Gemeenten!
Wat voor kritiek wil je dan zo graag horen? :quoi
Ik hoor liever geen kritiek op kerkelijke instellingen. Maar vanuit een bepaalde hoek had ik wel kritiek verwacht vanwege het lage aantal toegelatenen.
Het zijn er weinig. Maar de criteria die het curatorium van de CGK hanteert zijn erg transparant en Bijbels. De kritiek op het curatorium van de GG (waar je op zinspeelt) komt ook niet vanwege het lage aantal mensen wat ze toelaten, maar vanwege de ontransparante en (al dan niet vermeend)-onbijbelse criteria die ze hanteren.
Kun jij aantonen dat criteria die de GG hanteert onbijbels zijn? Ik kan er zelf niets onbijbels inzien, maar misschien is dat wel zo.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Tom A Hawk schreef:
Het mooie is dat je elkaar van uiterst links tot uiterst rechts ook weer geestelijk herkent bij een open Bijbel. Dat een kandidaat, dominee of hoogleraar in Driebergen en in Meppel dezelfde preek houdt en in beide gemeenten worden gelovigen er door gesterkt in hun geloof.
Een beetje te mooi om waar te zijn. Een avondje synode werkt ontnuchterend. Een gesprek met de hoogleraar homiletiek ook. Slechts bij uitzonderling komt er géén kritiek op de prediking.
Tom A Hawk

Dat er kritiek komt, wil niet zeggen dat er geen gelovigen zijn die gesticht worden, toch?

En het is logisch dat verschillen in ligging zich op een synode of in een classis uiten. Daar gaat het om kerkpolitiek. Maar als een moderne CGK-er en een Bewaar het Pander in gesprek raken en ze herkennen elkaar in Christus, dan vind ik dat heerlijk. Dan vallen Psalmberijmingen, Bijbelvertalingen, hoedjes en columns weleens weg.

Maar er kan uiteraard nog veel verbeterd worden in de interne eenheid.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

...volgens mijn dwalen we een beetje af....
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gesloten