judith schreef:Afgelope week heb ik wat gesprekken gehad met mensen over dit onderwerp.
Het waren, moet ik eerlijk zeggen, pittige gesprekken, die me aan het nadenken zetten, en die er voor zorgde dat ik het ging onderzoeken.
Iemand zei dat de uiterlijke zonden te overwinnen zijn, allemaal. Ook dat hij/zij geen zonden meer doet.
En dat God dat van ons allemaal eist, dat we zo leven.
En dat God anders niet in ons kan wonen met Zijn Geest. Dit noemen ze volgensmij 'overwinningsleven'
Nou, ik dus zoeken, zoeken, in de Bijbel....
En toen kwam ik uiteindelijk, via Kort begrip uit bij 1 Johannes 1: 8-10
8.Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij ons zelven, en de waarheid is ons niet.
9. Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
10. Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons.
Dat lijkt mij duidelijk, maar toch wel moeilijk. Hoe vinden jullie dat?
Zijn er ook boeken over te vinden? Heeft iemand wat te leen, breng maar mee, dan kom ik ook op de meeting.
Groetjes,
Juud
1) Rom. 8:9 is duidelijk. Iedere wedergeborene heeft de Heilige Geest in zich. Dat is de inwoning van de Heilige Geest. Het overwinningsleven is de opstandingskracht van Christus door de gelovige heen, waardoor hij in staat wordt gesteld te leven in overwinning over zonden (d.w.z.: de macht van de zonde is gebroken). Heel mooi in dit verband vind ik kanttekening 40 bij Romeinen 6. Door te sterven aan mijzelf, kan Hij Zich ten volle uitleven door mij.
2) Iemand kan met zijn mond belijden dat hij een kind van God is, maar als hij wordt opgevreten door de zonde (zoals een varken zich rondwentelt in de zonde), dan is hij niet uit God geboren. 1 Joh. 3:6.
3) Ziende op Jezus is daar een uitwerking in het leven, welke wordt uitgedrukt in Gal. 2:20. Gods wil met het leven van de gelovige vind je in Rom. 8:29. Daarbij: 1 Joh. 2:6 in combinatie met Hebr. 4:15.
4) Hebr. 12:14; Matth. 5:8. Onze indicatief ligt vast in Christus: in Hem zonder vlek en zonder rimpel, Hij is onze Heiligmaking. Maar vanuit ook de imperatief: de aansporing om ook daadwerkelijk heilig voor de Heere te leven, als een Koninklijk Priesterdom. Niet vanuit mijzelf, maar vanuit Hem; ziende op Hem! Als een rank aan de Wijnstok.
5) Bijzondere ontdekking kan dit zijn: tel het aantal keer "ik" in Romeinen 7 en het aantal keer "Geest" in Romeinen 8. Wat kan dit betekenen? Wat is het kenmerkende van Romeinen 7 en wat is het kenmerkende van Romeinen 8? Wat kan ik hieruit leren?
6) Wat is dat toch, de vervulling met de Heilige Geest?
Stel je een hotel voor. Je staat ervoor. Je ziet 100 ramen, 100 kamers. In 1 kamer brandt een lamp. Je kunt de vraag stellen: brandt er licht in het hotel? Antwoord: ja! Volgende vraag: is het hotel vervuld met licht? Antwoord: nee...
Geestelijk...
Bij de wedergeboorte neemt de Heilige Geest intrek in het leven: Rom. 8:9. Maar is alles in het leven doortrokken van de Heilige Geest; heeft Hij de volledige regie over iedere facet in het leven? Is ieder hoekje en gaatje aan Christus overgegeven (d.w.z.: is iedere aanspraak daarop verloren; dus: als Christus het wil nemen, dan mag Hij het nemen?)?
Vervulling met de Heilige Geest heeft alles te maken met overgave en toewijding.
Wat zal de consequentie zijn als de Heilige Geest het leven vervuld?
Dan wordt 2 Kor. 3:18 bewaarheid; de belofte onder het Nieuwe Verbond!
Zomaar een paar gedachten.
Van harte Gods zegen,
John Kamphuis - Stichting HeartCry