.

Alexander CD

Re: Verloren gaan...

Bericht door Alexander CD »

iemand die ontdekt is aan zijn zonden, een gave Gods, heeft Christus nodig en is wedergeboren.
Waar in de bijbel (maakt me niet uit wat mensen zeggen) vindt je iemand die zijn zonden kent en niet de toevlucht tot Christus heeft genomen?
Deze groep is te hoogmoedig om naar Christus te gaan en is dus helemaal niet ontdekt aan zijn ware zonde en verloren toestand, die praat alleen zo, maar heeft een historisch geloof en geen wederbarend geloof.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

PvS schreef:
Alexander CD schreef:iemand die ontdekt is aan zijn zonden, een gave Gods, heeft Christus nodig en is wedergeboren.
Waar in de bijbel (maakt me niet uit wat mensen zeggen) vindt je iemand die zijn zonden kent en niet de toevlucht tot Christus heeft genomen?
Deze groep is te hoogmoedig om naar Christus te gaan en is dus helemaal niet ontdekt aan zijn ware zonde en verloren toestand, die praat alleen zo, maar heeft een historisch geloof en geen wederbarend geloof.
Genisis 4:13 En Kaïn zeide tot den HEERE: Mijn misdaad is groter dan dat zij vergeven worde.
Kaïn was hier ontdekt, hij had Christus echter niet nodig...
Dat bedoel ik, Kaïn wist van zijn zonde, maar hij was niet ontdekt aan zijn zonde, veel mensen vinden de zonde wel erg maar zien niet in dat ze Christus nodig hebben. Zo praten nu ook veel mensen over hun zonde maar vinden ze zichzelf wel zo zondig? Vaak gaan ze zichzelf met anderen vergelijken en dat zijn hun zonden toch zo erg nog niet?
Als je ontdekt bent aan je zonden is daar ook de noodzaak om naar Christus te gaan. Je moet met God in het reine komen.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Ik kan me wel vinden hoor in een uitleg zoals Afgewezen dat je mensen in kunt delen in "categorien".
Waar ik moeite mee heb (en wat denk ik ook gevaarlijk is) is dat ontwaakt ook toegepast word op dode zondaren.
Zo iemand kun je wel een ontwaakte concientie toeschrijven maar geen geestelijke ontwaking in de zin van de bekering. Ontwaakt Gij die slaapt! Dat blijft m.i. een term die beter kan worden toegepast op de bekering dan op een algemene overtuiging.

Er bestaan m.i. geen ontwaakte doden die nog dood zijn!

We moeten onderscheid maken tussen het werk van Gods kant en de prediking aan mensen.
In de prediking moet er worden gewaarschuwd niet tegen een ontwaking, maar er moet een toetsteen worden aangelegd om de hoorder voor te houden waar die "ontwaking" hem brengt.
Oftewel uitdruiven naar het enige redmiddel.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Oude Paden

PvS schreef:
Alexander CD schreef:
PvS schreef:
Alexander CD schreef:iemand die ontdekt is aan zijn zonden, een gave Gods, heeft Christus nodig en is wedergeboren.
Genisis 4:13 En Kaïn zeide tot den HEERE: Mijn misdaad is groter dan dat zij vergeven worde.
Kaïn was hier ontdekt, hij had Christus echter niet nodig...
Dat bedoel ik, Kaïn wist van zijn zonde, maar hij was niet ontdekt aan zijn zonde, veel mensen vinden de zonde wel erg maar zien niet in dat ze Christus nodig hebben. Zo praten nu ook veel mensen over hun zonde maar vinden ze zichzelf wel zo zondig? Vaak gaan ze zichzelf met anderen vergelijken en dat zijn hun zonden toch zo erg nog niet?
Als je ontdekt bent aan je zonden is daar ook de noodzaak om naar Christus te gaan. Je moet met God in het reine komen.
Kaïn was wel degelijk ontdekt aan zijn zonde, anders had hij niet kunnen zeggen wat er volgt in vers 14a:
Zie, 28 Gij hebt mij heden verdreven van den aardbodem...
Kanttekeningen hierbij ;28 Te weten door Uw vonnis, hetwelk zo zeker en vast gaat, alsof het alreeds uitgevoerd ware.

Als dan iemand ontdekt is, is er dus een veroordeling.
Hierop volgt een vonnis/uitspraak.
Hoe kan er dan gesproken worden van een gáán tot Christus, Die voor een veroordeelde verborgen is?
Wij staan toch eerst voor de Rechter, en niet voor de Borg?
Wij gaan toch niet met de Borg naar de Rechter?
De Wet gaat immers vóór het Evangelie.
M.i. beland je met deze wijze van uitleg in een systeem waar het werk Gods pas zeker is als je "bewust gerechtvaardigd" bent.
Ik denk dat je de HOORDER ernstig moet wijzen op eventuele valse gronden. Maar we moeten van het werk van GOD vanaf de eerste werkingen afblijven!
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Jongere

Bericht door Jongere »

Christus hing daar als de nieuwe koperen slang. De koperen slang was niet verborgen voor welke Israëliet dan ook. Hij hing niet "achter het recht". 'Sion zal door recht verlost worden', het is een tekst die graag gebruikt wordt. Vergetend dat Sion door recht verlost is toen Christus riep dat het volbracht is. Door recht, dat is gebeurd op Golgotha. Het voorhangsel is gescheurd, de weg tot God is open.
Opdat ik nimmermeer in het gericht Gods kome.
Oude Paden

PvS schreef:Oude Paden schreef: M.i. beland je met deze wijze van uitleg in een systeem waar het werk Gods pas zeker is als je "bewust gerechtvaardigd" bent.
Ik denk dat je de HOORDER ernstig moet wijzen op eventuele valse gronden. Maar we moeten van het werk van GOD vanaf de eerste werkingen afblijven!

Hierbij een ernstige terechtwijzing (niet om het beter te weten):
Het voorbeeld heb ik elders al eens gebruikt, maar ter verduidelijking het volgende;
Wanneer wij een natuurlijk huwelijk aangaan, zijn we daar dan niet bewust bij, als man en vrouw? Hoe zal het dan zijn wanneer het geestelijke huwelijk voltrokken is, tussen God en onze ziel?! Geen leed zal het ooit uit het geheugen wissen. Dat lees ik in de Schrift. Ik hou niet van die onbewuste dingen.
Jij hoeft er ook niet van te houden............

De levendmaking is m.i. ook niet onbewust. (Het is alleen nog geen bewuste ondertrouw)
Niet alles is van het natuurlijke in het geestelijke over te zetten.

Hier moeten ook twee zijden worden belicht! Natuurlijk is het nodig Christus bewust te kennen door een weg van recht!
Maar ook weer in dit topic mis ik een andere kant. Nl. dat alles wat buiten de bewuste verening met Christus plaatsvind niet kan worden aangemerkt als een zaligmakend werk.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Jongere schreef:Christus hing daar als de nieuwe koperen slang. De koperen slang was niet verborgen voor welke Israëliet dan ook. Hij hing niet "achter het recht". 'Sion zal door recht verlost worden', het is een tekst die graag gebruikt wordt. Vergetend dat Sion door recht verlost is toen Christus riep dat het volbracht is. Door recht, dat is gebeurd op Golgotha. Het voorhangsel is gescheurd, de weg tot God is open.
Precies. Onze kanttekenaren noemen bij deze tekst uit Jesaja 1:

86) Sion
Dat is, de Joden, of de stam van Juda, en bij name die van Jeruzalem, wonende op en omtrent den berg Zion.

87) door recht
Dat is, door de gerechtigheid Gods; dewijl het recht is bij God, verdrukking te vergelden dengenen, die anderen verdrukken; zie 2 Thess. 1:6.

88) verlost
Te weten uit de Babylonische gevangenschap, of van de bovenverhaalde straffen; versta dit wijders van de geestelijke verlossing door Christus, die ook door Gods gerechtigheid geschied is.

89) wederkerenden
Of, bekeerde; te weten tot God, of wederkerende; te weten uit de Babylonische gevangenschap.

90) gerechtigheid.
Versta hier de gerechtigheid Gods, dat is, zijne waarheid en trouw, dewijl Hij zulks om Christus' wil beloofd heeft, en derhalve billijk is dat Hij het doe.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
freek

Bericht door freek »

Jongere schreef:Christus hing daar als de nieuwe koperen slang. De koperen slang was niet verborgen voor welke Israëliet dan ook. Hij hing niet "achter het recht". 'Sion zal door recht verlost worden', het is een tekst die graag gebruikt wordt. Vergetend dat Sion door recht verlost is toen Christus riep dat het volbracht is. Door recht, dat is gebeurd op Golgotha. Het voorhangsel is gescheurd, de weg tot God is open.
Juist!! En zo worden zovéél teksten uit het OT geciteerd alsof er geen Zaligmaker geweest heeft op wie de toorn van God brandde, alsof er geen Jezus geweest is die het uitgeroepen heeft: Het is volbracht!
Neem die tekst elders uit Jesaja: Ik dank u, Heere, dat u toornig bent geweest, maar uw toorn is afgewend. Of die tekst uit Job: Verlost hem, dat hij in het verderf niet neerdale, Ik heb verzoening gevonden. (Ik citeer beide teksten even uit mijn hoofd). Als we deze teksten niet lezen vanuit het perspectief dat op Golgotha de toorn van God definitief is afgewend en dat God daar verzoening heeft gevonden, dan verstaan we de Schrift fundamenteel fout.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

PvS schreef:
Oh, dus een zondaar hoeft niet meer gerechtvaardigd te worden?
Dat bloed wat reinigt van alle zonden, hoeft niet meer toegepast te worden aan de ziel?
Dit riekt naar algemene verzoening...
PvS, dit is een moeilijk punt!
Want ik meen dat juist op dit punt er nog weleens een fout gemaakt wordt, namelijk door te veronderstellen dat er trappen zijn in de rechtvaardigmaking. Die zijn er niet. Het eerste geloofsgezicht op Christus is rechtvaardigend van aard. De zondaar is dan verlost, is vrij van schuld en straf! En dat moet in de predking verkondigd worden, namelijk wat hij bezit, die in het geloof op Christus ziet.
Het wordt weleens zo voorgesteld dat mensen wel wedergeboren, maar nog niet gerchtvaardigd kunnen zijn. Dat is principieel onbijbels. Hoe kan toch de zondaar die zijn toevlucht mocht leren nemen tot Christus, nog beladen zijn met de schuld die Christus reeds heeft betaald?
Deze zondaar moet in de prediking (in het geval dat juist deze zaken onhelder liggen) gaan leren wat hij in Christus reeds bezit. En het kan zijn dat dat inderdaad later duidelijk bevestigd wordt dat hij reeds gerechtvaardigd is, maar die duidelijke bevestiging mogen we nooit verwarren met de rechtvaardigmaking zelf; die vindt plaats in het uur van wedergeboorte.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Oude Paden

PvS schreef:
Oh, dus een zondaar hoeft niet meer gerechtvaardigd te worden?
Dat bloed wat reinigt van alle zonden, hoeft niet meer toegepast te worden aan de ziel?
Dit riekt naar algemene verzoening...
PvS je komt hier op de discussie over twee (of drie) erlei rechtvaardigmaking. Je posting ging volgens mij meer over het "sterven" bij de rechterlijke daad.
Ik denk dat velen het wel eens zullen zijn dat de lijdelijke rechtvaardigmaking ook noodzakelijk is voor ons allen. Dit doet nog niet af van het feit dat er ook met mij zullen zijn die ook voor die daad geestelijk leven toekennen, maar dan ook al reeds gegrond op de dadelijke rechtvaardigmaking door Christus voldaan. Want buiten Christus is God een verterend vuur.
Overig blijft nog dat er ook zijn die het rechtvaardig stellen van eeuwigheid in de raad des vredes voorstaan.
Plaats reactie