De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Als van het 1 een karikatuur gemaakt wordt, mag dat van het andere ook. Ik ben het grotendeels eens met Gajus! (welkom trouwens!) 

O ja, welkom Gajus.
Bij ons in de kerk komt het niet voor dat iemand ouderling of diaken kan worden zonder dat hij tot geloof in Jezus Christus is gekomen. Hoe gaat dat dan bij jullie
Vindt er geen gesprek plaats voordat zo iemand tot het ambt gevraagd wordt?
Zegt de gemeente niets, men kan toch bezwaar aantekenen?
Bij ons in de kerk komt het niet voor dat iemand ouderling of diaken kan worden zonder dat hij tot geloof in Jezus Christus is gekomen. Hoe gaat dat dan bij jullie

Vindt er geen gesprek plaats voordat zo iemand tot het ambt gevraagd wordt?
Zegt de gemeente niets, men kan toch bezwaar aantekenen?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Bij ons ook wel denk ik, maar ik heb het nu over reformatorische vrienden uit andere kerken in de buurt.
Is wel heel triest en onbijbels.Gajus schreef:Bij ons ook wel denk ik, maar ik heb het nu over reformatorische vrienden uit andere kerken in de buurt.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Van horen zeggen dus?Gajus schreef:Bij ons ook wel denk ik, maar ik heb het nu over reformatorische vrienden uit andere kerken in de buurt.
maar het hoeft niet verzonnen te zijn, toch Tiberius?Tiberius schreef:Van horen zeggen dus?Gajus schreef:Bij ons ook wel denk ik, maar ik heb het nu over reformatorische vrienden uit andere kerken in de buurt.
Wat een leuke combinatie: Gajus en Tiberius.

Lachen, ja.Avi schreef:maar het hoeft niet verzonnen te zijn, toch Tiberius?Tiberius schreef:Van horen zeggen dus?Gajus schreef:Bij ons ook wel denk ik, maar ik heb het nu over reformatorische vrienden uit andere kerken in de buurt.
Wat een leuke combinatie: Gajus en Tiberius.
En nee, het hoeft niet persé verzonnen te zijn.
Dit klinkt niet als 'van horen zeggen'. Maar gajus heeft het wel horen zeggen.Gajus schreef:Avi,
Natuurlijk is het wel een beetje generaliserend. Door dingen uit te vergroten worden ze duidelijker.
Maar het is wel, wat ik heel dichtbij en ook verder weg zie en hoor. Ik ken persoonlijk verschillende ambtsdragers die mij zeggen geen nieuw hart te hebben en niet aan het avondmaal te kunnen. Ondertussen weten ze precies hoe je alle wetjes moet houden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Wat bedoel je precies met ,dat ze alle wetjes moeten houden?refo schreef:Dit klinkt niet als 'van horen zeggen'. Maar gajus heeft het wel horen zeggen.Gajus schreef:Avi,
Natuurlijk is het wel een beetje generaliserend. Door dingen uit te vergroten worden ze duidelijker.
Maar het is wel, wat ik heel dichtbij en ook verder weg zie en hoor. Ik ken persoonlijk verschillende ambtsdragers die mij zeggen geen nieuw hart te hebben en niet aan het avondmaal te kunnen. Ondertussen weten ze precies hoe je alle wetjes moet houden.
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
In Barneveld GG ging 10 jaar geleden 1 ouderling niet aan en 7 diakenen niet....En die ouderling werd alom geprezen. Iedereen (incl. predikant) dacht wel dat hij een kind van God was, maar het heilig avondmaal was zo heilig dat hij zich daar te klein voor voelde. De gemeente zag tegen hem het meeste op.....
En nee dit is niet van horen zeggen...heb er 13 jaar in de kerk gezeten...

het is heel erg als iemand niet aan het avondmaal kan gaan. Ook wanneer je ouderling bent, kan het best eens gebeuren.sander schreef:In Barneveld GG ging 10 jaar geleden 1 ouderling niet aan en 7 diakenen niet....En die ouderling werd alom geprezen. Iedereen (incl. predikant) dacht wel dat hij een kind van God was, maar het heilig avondmaal was zo heilig dat hij zich daar te klein voor voelde. De gemeente zag tegen hem het meeste op.....![]()
Maar dat zitten blijven gezien wordt als 'je te klein voelen omdat het zo heilig is' , dat is nog eens gevaarlijk.
Straks blijft iedereen nog zitten.
Dat is zo, ja.Avi schreef:Maar dat zitten blijven gezien wordt als 'je te klein voelen omdat het zo heilig is' , dat is nog eens gevaarlijk.
'Het' is wel heilig; dat zeker. Maar ook gegeven om het (kleine ?) geloof te versterken.
En het gevaar dat iedereen blijft zitten omdat zo'n alom geziene man niet aan durft, is zeker reëel.
Het zicht op de (werkelijke) waarde van het HA is in de gereformeerde gezindte wel weg. Dat brengt zo'n man natuurlijk ook wel in verwarring.Avi schreef:het is heel erg als iemand niet aan het avondmaal kan gaan. Ook wanneer je ouderling bent, kan het best eens gebeuren.sander schreef:In Barneveld GG ging 10 jaar geleden 1 ouderling niet aan en 7 diakenen niet....En die ouderling werd alom geprezen. Iedereen (incl. predikant) dacht wel dat hij een kind van God was, maar het heilig avondmaal was zo heilig dat hij zich daar te klein voor voelde. De gemeente zag tegen hem het meeste op.....![]()
Maar dat zitten blijven gezien wordt als 'je te klein voelen omdat het zo heilig is' , dat is nog eens gevaarlijk.
De uitleg van de zelfbeproeving (zie het formulier) kan ook zo uitpakken dat je steeds maar naar jezelf blijft kijken. Als dat wat je aantreft je niet bevalt en je vindt dat dat eerst wat beter moet worden (of juist slechter, want zo ingewikkeld kan dat allemaal gemaakt worden), dan kan dat lang duren. En blijkbaar vinden omstanders dat nog mooi ook.
Het houdt allemaal net iets te veel verband met elkaar.
--------------
Ik ben het niet helemaal met je eens. Het mag niet "best wel eens gebeuren" dat je als ouderling niet aan het avondmaal aan kan gaan.Avi schreef:het is heel erg als iemand niet aan het avondmaal kan gaan. Ook wanneer je ouderling bent, kan het best eens gebeuren.sander schreef:In Barneveld GG ging 10 jaar geleden 1 ouderling niet aan en 7 diakenen niet....En die ouderling werd alom geprezen. Iedereen (incl. predikant) dacht wel dat hij een kind van God was, maar het heilig avondmaal was zo heilig dat hij zich daar te klein voor voelde. De gemeente zag tegen hem het meeste op.....![]()
Verder is het avondmaal heilig, de kerk is heilig, gelovigen zijn heiligen etc. Maar ik heb het idee dat het wel eens wordt overdreven. Iedereen denkt dat hij wel een kind van God is maar de man durfde toch maar niet aan te gaan want het was zo iets heiligs. Misschien hebben we dat nog uit de roomse kerk (en het idee van de transsubstantiatie) overgehouden. In de Bijbel lees ik bijvoorbeeld nergens over het "heilig avondmaal". Maar gewoon over het avondmaal. En het is daar een maaltijd van de gemeente waarbij dmv brood en wijn Christus' lijden en sterven wordt herdacht.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik zeg niet: het mag best eens gebeuren maar het: kan best eens gebeuren...Marnix schreef:Ik ben het niet helemaal met je eens. Het mag niet "best wel eens gebeuren" dat je als ouderling niet aan het avondmaal aan kan gaan.Avi schreef:het is heel erg als iemand niet aan het avondmaal kan gaan. Ook wanneer je ouderling bent, kan het best eens gebeuren.sander schreef:In Barneveld GG ging 10 jaar geleden 1 ouderling niet aan en 7 diakenen niet....En die ouderling werd alom geprezen. Iedereen (incl. predikant) dacht wel dat hij een kind van God was, maar het heilig avondmaal was zo heilig dat hij zich daar te klein voor voelde. De gemeente zag tegen hem het meeste op.....![]()
Verder is het avondmaal heilig, de kerk is heilig, gelovigen zijn heiligen etc. Maar ik heb het idee dat het wel eens wordt overdreven. Iedereen denkt dat hij wel een kind van God is maar de man durfde toch maar niet aan te gaan want het was zo iets heiligs. Misschien hebben we dat nog uit de roomse kerk (en het idee van de transsubstantiatie) overgehouden. In de Bijbel lees ik bijvoorbeeld nergens over het "heilig avondmaal". Maar gewoon over het avondmaal. En het is daar een maaltijd van de gemeente waarbij dmv brood en wijn Christus' lijden en sterven wordt herdacht.
Ik heb meegemaakt dat een ouderling zover heen was, dat hij door zijn psychische ziekzijn, het avondmaal niet mee kon vieren.
Dan is pastoraat op zijn plaatst.
Het kan gebeuren. ( maar het mag niet, zeg jij)