Inlegkunde of vergeestelijking

artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door artistiek »

JolandaOudshoorn schreef:
artistiek schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
artistiek schreef:
Daar waar de schriftuurlijk-bevindelijke waarheid wordt gepredikt, de dood in Adam en het leven in Christus.
dat is heeeeel breed! Die prediking kom je in heel veel kerken tegen, van links tot recht, van licht tot zwaar.
Weet je waar de ware kerk is? Daar waar de duivel het meest actief is...
mmm, een variatie op: als de duivel nooit op je schiet, ben je misschien geen schot waard
Ja en dat is de bevinding van al Gods volk. Het is ook niet verwonderlijk hè dat de duivel hier vijand van is. Alle andere godsdienst keurt hij goed maar niet daar waar het ware 'Leven' zich in bevind.

Maar goed dit is eigenlijk een ander onderwerp... :offtopic
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4818
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Schriftuurlijke-Bevindelijke prediking is prediking waarin Christus centraal staat, meer dan de zondaar en zijn bevinding zou ik zeggen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door JolandaOudshoorn »

artistiek schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
artistiek schreef:
Weet je waar de ware kerk is? Daar waar de duivel het meest actief is...
mmm, een variatie op: als de duivel nooit op je schiet, ben je misschien geen schot waard
Ja en dat is de bevinding van al Gods volk. Het is ook niet verwonderlijk hè dat de duivel hier vijand van is. Alle andere godsdienst keurt hij goed maar niet daar waar het ware 'Leven' zich in bevind.

Maar goed dit is eigenlijk een ander onderwerp... :offtopic
Ik ben het hier helemaal mee eens, artistiek! Maar dit wordt veel breder gekend en geleerd dan wij misschien denken!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door Afgewezen »

artistiek schreef:Ja en dat is de bevinding van al Gods volk. Het is ook niet verwonderlijk hè dat de duivel hier vijand van is. Alle andere godsdienst keurt hij goed maar niet daar waar het ware 'Leven' zich in bevind.

Maar goed dit is eigenlijk een ander onderwerp... :offtopic
Misschien kun je je impliciete beschuldigingen wat meer expliciet maken? Nu klinkt het een beetje als: jaja, jullie weten best wat ik bedoel, dus ik hoef niks uit te leggen, maar ja, als je daar een vijand van bent...
Kom, maak het eens een beetje concreet, Artistiek. Wat kleurrijker, om het in de taal van je avatar te zeggen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:
artistiek schreef:Ja en dat is de bevinding van al Gods volk. Het is ook niet verwonderlijk hè dat de duivel hier vijand van is. Alle andere godsdienst keurt hij goed maar niet daar waar het ware 'Leven' zich in bevind.

Maar goed dit is eigenlijk een ander onderwerp... :offtopic
Misschien kun je je impliciete beschuldigingen wat meer expliciet maken? Nu klinkt het een beetje als: jaja, jullie weten best wat ik bedoel, dus ik hoef niks uit te leggen, maar ja, als je daar een vijand van bent...
Kom, maak het eens een beetje concreet, Artistiek. Wat kleurrijker, om het in de taal van je avatar te zeggen.

"Ik vind dit persoonlijk heel concreet, concreter kun je het niet definiëren. Als jouw dat wel lukt hoor ik het graag."



Tja... :jongle
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door Afgewezen »

freek schreef:
Afgewezen schreef:
artistiek schreef:Ja en dat is de bevinding van al Gods volk. Het is ook niet verwonderlijk hè dat de duivel hier vijand van is. Alle andere godsdienst keurt hij goed maar niet daar waar het ware 'Leven' zich in bevind.

Maar goed dit is eigenlijk een ander onderwerp... :offtopic
Misschien kun je je impliciete beschuldigingen wat meer expliciet maken? Nu klinkt het een beetje als: jaja, jullie weten best wat ik bedoel, dus ik hoef niks uit te leggen, maar ja, als je daar een vijand van bent...
Kom, maak het eens een beetje concreet, Artistiek. Wat kleurrijker, om het in de taal van je avatar te zeggen.

"Ik vind dit persoonlijk heel concreet, concreter kun je het niet definiëren. Als jouw dat wel lukt hoor ik het graag."



Tja... :jongle
Precies, dat is helemaal in de stijl van deze beschuldigingstheologie. ;)
raka
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mar 2009, 19:32

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door raka »

qua definitie wat bevinding is kan ik me het meest vinden in wat bijv ds Moerkerken heeft gezegd:

"Bevinding is het geheel van geestelijke ervaringen, die Gods kinderen ondervinden, wanneer de Heilige Geest de weldaden die door Christus verworven zijn, komt toepassen”.


Of W a Brakel:

“Ondervinding is een godzalige oefening, bestaande in een verzameling van velerlei voorvallen om die te gebruiken tot nut van zichzelf en van anderen. De Heere wil dat Zijn volk een schat van ondervinding vergadert en die bij alle gelegenheden gebruikt. Deze schatten vergadert men uit het Woord Gods”.

Dus laten we bevinding of vergeestelijken eens niet als een vies woord te zien, tenzij ze in strijd zijn met Gods Woord.
Laatst gewijzigd door raka op 03 apr 2009, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door Afgewezen »

raka schreef:qua definitie wat bevinding is kan ik me het meest vinden in wat bijv Moerkerken heeft gezegd:

"Bevinding is het geheel van geestelijke ervaringen, die Gods kinderen ondervinden, wanneer de Heilige Geest de weldaden die door Christus verworven zijn, komt toepassen”.


Of W a Brakel:

“Ondervinding is een godzalige oefening, bestaande in een verzameling van velerlei voorvallen om die te gebruiken tot nut van zichzelf en van anderen. De Heere wil dat Zijn volk een schat van ondervinding vergadert en die bij alle gelegenheden gebruikt. Deze schatten vergadert men uit het Woord Gods”.
Op zich zijn het wel goede definities. Maar markeren ze het verschil tussen een bevindelijke en 'niet-bevindelijke' prediking?
raka
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mar 2009, 19:32

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door raka »

Afgewezen schreef:
raka schreef:qua definitie wat bevinding is kan ik me het meest vinden in wat bijv Moerkerken heeft gezegd:

"Bevinding is het geheel van geestelijke ervaringen, die Gods kinderen ondervinden, wanneer de Heilige Geest de weldaden die door Christus verworven zijn, komt toepassen”.


Of W a Brakel:

“Ondervinding is een godzalige oefening, bestaande in een verzameling van velerlei voorvallen om die te gebruiken tot nut van zichzelf en van anderen. De Heere wil dat Zijn volk een schat van ondervinding vergadert en die bij alle gelegenheden gebruikt. Deze schatten vergadert men uit het Woord Gods”.
Op zich zijn het wel goede definities. Maar markeren ze het verschil tussen een bevindelijke en 'niet-bevindelijke' prediking?
Jazeker, in een bevindelijke prediking zal men dus ook altijd horen over zaken als:
de leidingen van God in een persoonlijk mensenleven
de gang van de Borg is de weg van Gods Kerk,
vierschaar
de zoete verbondsgeheimenissen in Christus,
de persoonlijke Bruid/Bruidegoms liefde.
En dit kan nog steeds een Christocentrische prediking zijn.

Dus laten we ons hoeden om door bepaalde excessen van oververgeestelijken of hyperbevinding met de gedachte "terug naar Gods Woord" de doorleefde bevinding van Gods Kinderen door alle eeuwen heen weg te gooien.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door memento »

raka schreef: Jazeker, in een bevindelijke prediking zal men dus ook altijd horen over zaken als:
de leidingen van God in een persoonlijk mensenleven
de gang van de Borg is de weg van Gods Kerk,
vierschaar
de zoete verbondsgeheimenissen in Christus,
de persoonlijke Bruid/Bruidegoms liefde.
En dit kan nog steeds een Christocentrische prediking zijn.

Dus laten we ons hoeden om door bepaalde excessen van oververgeestelijken of hyperbevinding met de gedachte "terug naar Gods Woord" de doorleefde bevinding van Gods Kinderen door alle eeuwen heen weg te gooien.
Niemand hier wil bevinding weggooien. Er is alleen een verschil van mening of je nu over bevinding moet gaan preken, of dat je tót bevinding moet preken door het woord te laten spreken.

M.i. moet het laatste. M.i. dient de prediking de verkondiging van Gods woord te zijn, dus een uitleg wat God ons in Zijn woord van Zichzelf wil openbaren, inclusief een concreet toepassen op de gemeente van de vermaningen, aansporingen en vertroostingen van het Woord, waarbij de reactie van de gemeenteleden de bevinding moet zijn. Volgens mij wekt het "horen hoe het gaat" geen bevinding, maar de verkondiging van Gods woord (wat een kracht Gods is), wel.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door Afgewezen »

raka schreef:Jazeker, in een bevindelijke prediking zal men dus ook altijd horen over zaken als:
de leidingen van God in een persoonlijk mensenleven
de gang van de Borg is de weg van Gods Kerk,
vierschaar
de zoete verbondsgeheimenissen in Christus,
de persoonlijke Bruid/Bruidegoms liefde.
En dit kan nog steeds een Christocentrische prediking zijn.
Inderdaad kan dat. Wat mij echter opvalt in de hedendaagse bevindelijke prediking is, dat het meer en meer verworden is tot 'beschouwing óver de bevinding', waarbij de bekeringsweg vaak is geschematiseerd en wordt weergegeven in clichématige bewoordingen.
De bevinding komt vaak ook niet meer op úít het Woord, maar wordt erín (of erop) gelegd.
raka schreef:Dus laten we ons hoeden om door bepaalde excessen van oververgeestelijken of hyperbevinding met de gedachte "terug naar Gods Woord" de doorleefde bevinding van Gods Kinderen door alle eeuwen heen weg te gooien.
Zeker, maar waar wij in rechts-reformatorische kringen voor op moeten passen is het formaliseren en rationaliseren van de bevinding én het koppelen van de ware bevinding aan één of meer 'ware' kerken.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door freek »

memento schreef:
raka schreef: Jazeker, in een bevindelijke prediking zal men dus ook altijd horen over zaken als:
de leidingen van God in een persoonlijk mensenleven
de gang van de Borg is de weg van Gods Kerk,
vierschaar
de zoete verbondsgeheimenissen in Christus,
de persoonlijke Bruid/Bruidegoms liefde.
En dit kan nog steeds een Christocentrische prediking zijn.

Dus laten we ons hoeden om door bepaalde excessen van oververgeestelijken of hyperbevinding met de gedachte "terug naar Gods Woord" de doorleefde bevinding van Gods Kinderen door alle eeuwen heen weg te gooien.
Niemand hier wil bevinding weggooien. Er is alleen een verschil van mening of je nu over bevinding moet gaan preken, of dat je tót bevinding moet preken door het woord te laten spreken.

M.i. moet het laatste. M.i. dient de prediking de verkondiging van Gods woord te zijn, dus een uitleg wat God ons in Zijn woord van Zichzelf wil openbaren, inclusief een concreet toepassen op de gemeente van de vermaningen, aansporingen en vertroostingen van het Woord, waarbij de reactie van de gemeenteleden de bevinding moet zijn. Volgens mij wekt het "horen hoe het gaat" geen bevinding, maar de verkondiging van Gods woord (wat een kracht Gods is), wel.
Inderdaad. Wat dat betreft is de mate waarin bevinding voorkomt een toetssteen van de Schriftuurlijkheid van de prediking. Overeenkomstig deze toetsteen komt veel hedendaagse 'schriftuurlijk-bevindelijke prediking' er maar belabberd vanaf, want doorgaans klagen kerkgangers en soms zelfs predikanten steen en been over het geestloze van deze tijd, ofwel het gebrek aan bevinding. De enige oplossing is: minder over bevinding spreken, en meer over God in Christus. Maar ja, veel mensen geloven nauwelijks meer dat prediking ertoe doet. Als de Geest er maar is, dan komt het wel goed.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door Marnix »

Jazeker, in een bevindelijke prediking zal men dus ook altijd horen over zaken als:
de leidingen van God in een persoonlijk mensenleven
de gang van de Borg is de weg van Gods Kerk,
vierschaar
de zoete verbondsgeheimenissen in Christus,
de persoonlijke Bruid/Bruidegoms liefde.
En dit kan nog steeds een Christocentrische prediking zijn.
Zolang je het hebts over de inhoud en niet over de terminologie (woorden als vierschaar, zoete verbondsgeheimenissen etc.) ben ik het helemaal met je eens.

Verder ben ik het met Tiberius eens, de nadruk moet nooit liggen op de bevinding maar altijd op wie God is en wat Hij doet... en op geloof. Bevinding is iets wat daar uit volgt. Dat mag ook genoemd worden maar het moet niet centraal staan.
artistiek schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
artistiek schreef:
Daar waar de schriftuurlijk-bevindelijke waarheid wordt gepredikt, de dood in Adam en het leven in Christus.
dat is heeeeel breed! Die prediking kom je in heel veel kerken tegen, van links tot recht, van licht tot zwaar.
Weet je waar de ware kerk is? Daar waar de duivel het meest actief is...
het is een van de definities... daar waar het echte evangelie klinkt zal de duivel tegenwerken. Daar waar geen geestelijk leven is hoeft hij ook niet zoveel te doen. Het gebrek aan geestelijk leven is al een gevolg van zijn werk en zo lang dat zo blijft hoeft hij weinig te doen.

En dat is heel breed, ik heb verhalen van tegenwerking van de duivel gehoord en meegemaakt in allerlei kerken, zowel rechtse als evangelische kerken, en ook bij interkerkelijke activiteiten trouwens.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door artistiek »

Afgewezen schreef:
artistiek schreef:Ja en dat is de bevinding van al Gods volk. Het is ook niet verwonderlijk hè dat de duivel hier vijand van is. Alle andere godsdienst keurt hij goed maar niet daar waar het ware 'Leven' zich in bevind.

Maar goed dit is eigenlijk een ander onderwerp... :offtopic
Misschien kun je je impliciete beschuldigingen wat meer expliciet maken? Nu klinkt het een beetje als: jaja, jullie weten best wat ik bedoel, dus ik hoef niks uit te leggen, maar ja, als je daar een vijand van bent...
Kom, maak het eens een beetje concreet, Artistiek. Wat kleurrijker, om het in de taal van je avatar te zeggen.
Ik zal het heel concreet uit de Bijbel citeren:
Geliefden, houdt u niet vreemd over de hitte der verdrukking onder u, die u geschiedt tot verzoeking, alsof u iets vreemds overkwame;
Maar gelijk gij gemeenschap hebt aan het lijden van Christus, alzo verblijdt u; opdat gij ook in de openbaring Zijner heerlijkheid u moogt verblijden en verheugen.

Ik zou zeggen lees heel 1 Petrus 4, wellicht dat het je dan nog duidelijker wordt over de verdrukking van Gods kinderen...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door Afgewezen »

artistiek schreef:Ik zal het heel concreet uit de Bijbel citeren:
Geliefden, houdt u niet vreemd over de hitte der verdrukking onder u, die u geschiedt tot verzoeking, alsof u iets vreemds overkwame;
Maar gelijk gij gemeenschap hebt aan het lijden van Christus, alzo verblijdt u; opdat gij ook in de openbaring Zijner heerlijkheid u moogt verblijden en verheugen.

Ik zou zeggen lees heel 1 Petrus 4, wellicht dat het je dan nog duidelijker wordt over de verdrukking van Gods kinderen...
Grapjas! Wie worden hier bedoeld met Gods kinderen? Dát is de vraag in kwestie.
Plaats reactie